"Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Her vil vi forsøke å få lagt inn tråder som gir en generell-forståelse av et gitt problem. Det kan være alt fra vedlikehold av sykler, kjøretips, salgstriks osv.
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Tommas »

Et kjapt søk på det store nettet viser nærmest en unison enighet om å bruke mikrofiber på biler, motorsykler og alle motorbaserte ting som skal bli fine. Dette støttes også kjapt om man tar en titt på flere detailersforum, hvor biler til flerfoldige millioner shines med bl.a microfiber kluter uten at likheten med sandpapir nevnes. Derimot er det en jungel av tråder om det i fotoverden, hvor microfiber rangeres som alt mellom smergelskive og det beste du kan bruke.

Med det i mente (jeg tar ikke på meg ansvar om noen ødelegger lakken...) så tror jeg trygt man kan anbefale rene microfiberkluter som en del av vask og rengjøring av både biler og motorsykler.

Skulle det dukke opp info som støtter Bikeridr's info, så er det bare å poste det - så inkluderer jeg en advarsel i guiden jeg hadde tenkt å lage.
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by freddy123 »

Microfiber funker bra, men det funker også og bruke poleringsduk foreksempel til å dra av voks...

Disse detailere folka er litt skrudde innimellom og med det mener jeg de gjør det hele litt overkill:) men har jo vært der selv, men med sunn fornuft og litt logisk tankegang så skjønner man hva hvorfor osv... Man giver jo ikke løs på en møkkete bil med svampen i bøtta med en gang, man vil jo fjerne mest mulig møkk først med avfetting osv...

Lag en guide du tommasi, du trenger jo dette du som har superdupermyk ktm lakk :) hehe
Bjerknez

Re:

Post by Bjerknez »

freddy123 wrote:Microfiber funker bra, men det funker også og bruke poleringsduk foreksempel til å dra av voks...

Disse detailere folka er litt skrudde innimellom og med det mener jeg de gjør det hele litt overkill:) men har jo vært der selv, men med sunn fornuft og litt logisk tankegang så skjønner man hva hvorfor osv... Man giver jo ikke løs på en møkkete bil med svampen i bøtta med en gang, man vil jo fjerne mest mulig møkk først med avfetting osv...

Lag en guide du tommasi, du trenger jo dette du som har superdupermyk ktm lakk :) hehe
Skal man opp på detailer nivå så blir det for de fleste som ser dette utenifra ganske så paffe ja. Jeg har vert på begge sider av denne "skalaen" og har også funnet ut at sund fornuft holder for de flest av oss vanlige dødelige.

Men nei, det er så absolutt ikke bare tull det de gutta lirer ut av seg. Vi snakker enntusiaster på høyt nivå her. Det eneste som tar litt av på slike forum er de svindyre produktene som skal være så mye bedre enn de litt rimeligere. Dette har jeg erfart bare er piss. En voks til 17.000,- kontra en til 500,- vil en vanlig mann i gata aldri i livet se forskjell på etter avbuffing. Kult og ha hvis man driter penger, men i mine øyne helt idiotisk.

Det som derimot lønner seg å gi noen kroner for er en god poleringsmaskin. Er man uerfaren så gå for en som er oscilerende og ikek roterende. Men skal man ha en oscilerende maskin som duker til rubbing så må man opp i pris. Jeg har en slik og den heter Flex. Kostet ca. 5-6.000,- mener jeg å huske, men den er jævlig bra. Av poleringsprodukter så vil jeg tippe de fleste her inne klarer seg med en midt i mellom rubbing som ikke er for grov og samtidig ikke for fin. Da anbefaler jeg Scholl S17+. Hvilke poleringputer man velger har også mye og si. Noen er harde og kan "presses" hardere mens andre er mykere. De mykeste passer nok best til påføring av voks og ikke til rubbing.

På den annen side så kan man sikkert sette bort motorsykkelen på et seriøst poleringsverksted som rubber tanken din for 1000-lappen. Kanskje ikke så mye heller. Problemet med motorsykler er at flatene er så små, så man må også vurdere om man må ha et såkalt adapter til maskinen slik at det går ann å montere på et midre gode for å komme lettere til på trange steder.
User avatar
mekkern
Posts: 5115
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by mekkern »

når en skal benytte microfiber på linser skal det bare brukes "engangs-microfiberklut"beregnet for bruken, for å sikre at det ikke finnes partikler som riper i linsecoatingen.

det er ikke sikkert en greier å vaske vekk all dritt liggende i fibrene-spesielt ikke i "splitfiber"

Bomull er litt mer skånsomt enn plast men loer..

Papir er planke uansett -nyfiber er litt bedre enn resirkulert(clay) men sliper uansett..
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Toven »

Traveller wrote:Jeg får mase litt til om http://www.s100.no/mc-pleiemidler.html jeg da. Dette stoffet er så bra etter min mening at jeg kjøper en 25l kanne av "såpa"hver vår.
For meg er spørsmålet, vil du kjøre ofte og mye med rein sykkel, eller vil du bruke mye potensiell kjøretid på unødvendig pussing og gnikking.
Veiene er så støvete i dag så sykkelen er jo møkkete etter noen mil.
Jeg er en av de som vil kjøre ofte og mye med ren sykkel :thumleft

Vasker sykkelen ofte siden jeg ikke kan fordra skitten sykkel. Men folk er forskjellige.

Det finnes jo et hav av såper der ute, men jeg kan ihvertfall nevne de jeg bruker.

Chemical Guys - Citrus wash and gloss
Knall såpe når sykkelen er skitten etter regn/tur.
Obs den kan fort bli for sterk så man må passe på blandeforhold.

Chemical Guys - Glossworkz såpe
Ment som en hverdagssåpe som ikke stripper voksen.
Inneholder mer gloss enn "Citrus Wash and gloss" som gjør at lakken ser nyvoksa ut etter vask (syntes nå jeg) :)
Veldig fin å bruke når sykkelen er støvete, ikke så skitten.

Og før vask bruker jeg avfetting i skumkanon Bilthamber Autofoam - som er lik Bilthamber Surfex HD avfetting.
Eller bare dusjing med hageslangen om den ikke er så skitten.
Som nevnt tidligere er WD-40 supert å bruke på felger, motor hvor driten sitter skikkelig. Pleier å kutte opp engangsvamp i mindre biter som jeg bruker på slutten av vaskinga med vaskevann, og sprayer enten WD-40 på svampen eller direkte på overflaten.

Pleier å gå over i starten av sesongen med Autoglym Ultra Deep Shine på lakk, og Chemical Guys Metal Wax for potte, ramme, krom.
Tar også et tak midtsesong om swirlsa/småripene begynner å skinne igjennom.. Skal få fikset opp i lakken når jeg en gang slipper å ha sykkelen stående under trekk :)

Hvis noen tenker å kjøpe vaskebøtter passer ihvertfall Grit Guard fra ebay oppi 12L murerbøtte fra Biltema :)
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Trond_V »

Panglans - beste oppfinnelsen for oss som ikke gidder å polere å styre hver uke ;)

https://bilpleiekongen.no/produkt/pan-g ... alt-i-ett/
Bjerknez

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Bjerknez »

Traveller wrote:Jeg får mase litt til om http://www.s100.no/mc-pleiemidler.html jeg da. Dette stoffet er så bra etter min mening at jeg kjøper en 25l kanne av "såpa"hver vår.
For meg er spørsmålet, vil du kjøre ofte og mye med rein sykkel, eller vil du bruke mye potensiell kjøretid på unødvendig pussing og gnikking.
Veiene er så støvete i dag så sykkelen er jo møkkete etter noen mil.
Jeg tror S100 har veldig mye bra. Det eneste jeg har erfaring med fra dem er felgrensen "P21S Power Gel". Den er helt rå. Den beste felgrensen jeg noengang har testet.

Jeg tviler heller ikke på at det andre dem har er bra, men om det er bedre enn noe annet kan jeg ikek svare på. Men det er et annerkjent merke i bilpleie verdenen. Jeg ser dem også selger MC-pakker. SIkkert verdt et forsøk for dem som vil prøve :thumleft
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Elolz »

Når jeg kjøper en brukt sykkel, så tar jeg en skikkelig runde vask, clay bar og lakkrens. Da er lakken helt ren og dritten har ingenting å feste seg i. Så er det polering og en hardfør voks oppå.

Etter dette er det bare å gå over 1 gang i sesongen med lakkrens, polering og voks. Da er det stort sett bare å spyle av sykkelen, og gå over med vaskehanske med mild såpe som ikkje stripper voks, så er sykkelen helt ren igjen på 5min, og sykkelen ser ny ut. :thumleft Har ikke dritten noe å feste seg i, så skal det ikke mye til. Gjør en skikkelig grunnarbeid med claybar og lakkrens, så sparer en seg for mye jobb ved senere vasking. :thumleft
User avatar
Palma
Posts: 4742
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Palma »

[youtube][/youtube]
Denne har jeg tro på..
Toalmar
Posts: 189
Joined: 26 Jul 2013 08:40

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Toalmar »

En MC trenger også godt stell for å skinne når vi er på tur. Har selv en del forskjellig vaskeutstyr kjøpt etter å ha lest rundt på Detailer forumet.
Anbefaler dere til å gå inn på www.dcn.no der finner dere masse fine artikler, tips og gode tilbud på ting dere kan bruke både på MC og bil.
Hvis jeg skulle sette opp ei liste over ting man burde ha ville det vært
Vaskeutstyr:
- Bøtte med Gritguard
- Skumkanon
- Noen vaskehansker
- Felgbørste
- MF tørkehånkler
- MF kluter

Midler:
- Prickbort
- Bilt-Hammer Autofoam
- P21S Felgrens
- Surfex HD
- Meguiars NXT såpe
- Fusso Coat voks eller lignende

Selvsagt tilgang til høytrykksvasker og arbeidsro.
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by ole m. »

Toalmar wrote:En MC trenger også godt stell for å skinne når vi er på tur. Har selv en del forskjellig vaskeutstyr kjøpt etter å ha lest rundt på Detailer forumet.
Anbefaler dere til å gå inn på http://www.dcn.no der finner dere masse fine artikler, tips og gode tilbud på ting dere kan bruke både på MC og bil.
Hvis jeg skulle sette opp ei liste over ting man burde ha ville det vært
Vaskeutstyr:
- Bøtte med Gritguard
- Skumkanon
- Noen vaskehansker
- Felgbørste
- MF tørkehånkler
- MF kluter

Midler:
- Prickbort
- Bilt-Hammer Autofoam
- P21S Felgrens
- Surfex HD
- Meguiars NXT såpe
- Fusso Coat voks eller lignende

Selvsagt tilgang til høytrykksvasker og arbeidsro.
Blir ikke dette litt mye å ha med på tur? :shock:
Toalmar
Posts: 189
Joined: 26 Jul 2013 08:40

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Toalmar »

ole m. wrote: Blir ikke dette litt mye å ha med på tur? :shock:
Jo, spesielt om du tar med høytrykksvaskeren også.......
Nei fra spøk til revolver, vasken tar du hjemme......
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Toven »

[youtube][/youtube]

=D> =D> =D>
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by tshansen »

For dere som er over gjennomsnittet inne i denne gnikke verden. Hvordan er WD-40 å bruke på plastikk? Å da gjerne matt plastikk? Tørker den ut? :-k :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Tommas »

Fra faq'en til produsenten:
It is safe for metal, rubber, wood and plastic. WD-40 can be applied to painted metal surfaces without harming the paint. Polycarbonate and clear polystyrene plastic are among the few surfaces on which to avoid using a petroleum-based product like WD-40.
Post Reply