How to: Bremseskifte (front)

Her vil vi forsøke å få lagt inn tråder som gir en generell-forståelse av et gitt problem. Det kan være alt fra vedlikehold av sykler, kjøretips, salgstriks osv.
Post Reply
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

How to: Bremseskifte (front)

Post by RH racing »

vel.. ser det er stadig spm angående klosseskifte etc.. byttet bremser på bike'n min i dag..så her er en liten "how to"

begynnte da med å få løftet framhjulet. så lenge jeg ville kontrollere styrelageret samtidig valgte jeg en "kran" og løftet den i rammen.

Image

men kan jo sef også bruke depotstøtte.

Begynnte først med å løsne caliprene og ta disse til siden. på min satt disse i 2 stk 8mm bolter.

Image

så begynnte jeg å ta av selve hjulet.
hjulet er festet med en stor kryssbolt som går igjennom hele hjulnavet med en mutter i ene enden.
på min satt disse med to store umbrakoer og jeg løsnet disse med luft-trekker. skal ikke sitte så sinnsykt hard men følg fabrikatens momenter ved tilltrekning.

Image

hold hjulet opp når du drar denne bolten ut..slipp så hjulet pent ned.

Image

vel ute med hjulet er det bare å løsne skivene. på min satt disse med 5 stk umbrako bolter som etter fabrikaten skal byttes hver gang.. men jeg hadde ikke nye så valgte å bruke disse på nytt (er ikke strekkbolter, så skal gå å bruke så lenge di ikke er skadet..)

Image

Image

gjør så rent anleggsflaten med fint pussepapir og få bort korrosjoner i aluet.. og smør så med fett ala kobberfett eller kjeramiskpasta..

Image

Image

monter så skiven, ta på litt locktight på boltene og trekk til fabrikatens moment. (i mitt tilfelle 25Nm)

Image

Image

gjør så det samme på begge sider...

monter så i motsatt rekkefølge.
Moment på kryssbolt i mitt tilfelle var 145Nm. + 25Nm på små låsebolter...

Da var skivene byttet, så var det klossene. Så lenge jeg hadde caliprene mine av valgte jeg å gjøre dette når dem hang løse. men går like fint å gjøre med calipre skruddfast...

Skru først av låseblekket som sitter over klossene (om sykkelen har dette) i mitt tilfelle satt disse i 2stk små umbrako

Image

Dra så ut låseklipset (pass så dette ikke mistes) dra ut splinten som går gjennom klossene.

låseklips:
Image

caliper sett ovenfra.. der ser du splinten som går gjennom:
Image

da er så klossene løse og vil nesten falle ut av seg selv.. eller dra disse utover om caliperen er skrudd fast.

dytt så stemplene helt inn. gjerne med en tang. men må du bruke makt må caliprene overhales. disse skal gå ganske lett inn.

Image

gjør rent der hvor klossene skal sitte, fjern smuss og rust...

smør så opp klossene med samme fett som du brukte på hjulet. kobber eller kjeramisk. dette smører du på klossens bakside (den mot caliper) samt klossens anleggsfalter oppe og nede.

Image

når jeg monterte valgte jeg å sette in caliperen uten klossene i.. dette for å verne skiven mot press og skader.
vipp så klossene inn, sørg for at disse går lett inn og monter splinter, klips og hva det måtte være i riktig rekkefølge.
klem så ett par ganger på bremsen til denne blir normalt hard, snur så hjulet og se at dette går fritt.

Tror jeg fikk med meg alt der...

PS: sørg for å vite fabrikatens momenter føre du begynner....
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
xadox
Posts: 764
Joined: 02 May 2007 11:36
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)
Location: Drammen

Re: How to: Bremseskifte (front)

Post by xadox »

Veldig fin HOW TO :)
1.3.1.2
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: How to: Bremseskifte (front)

Post by RH racing »

skulle hatt en egen HOW TO spalte her.. hvor alle blei lagt slik at man lett kan finne dem...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: How to: Bremseskifte (front)

Post by Banditbiker »

Flott arbeidsbeskrivelse =D>
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: How to: Bremseskifte (front)

Post by RockeRolf »

Vil bare advare andre mot å gjenbruke boltene. Se på moment kontra dimensjon og man skjønner at disse boltene strekkes selv om de ikke er utformet som konvensjonelle strekkbolter.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: How to: Bremseskifte (front)

Post by RH racing »

var graarud mc som sa disse brukses på nytt.. men boka sier di skal byttes.. men 25nm strekkes ikke disse boltene. men av sikkerhets faktor bør di nok byttes... suzuki har di samme boltene på sine sykkler, samme moment.. men der står det ikke noe om utskifting...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
StenR
Posts: 200
Joined: 26 Nov 2006 16:48

Re: How to: Bremseskifte (front)

Post by StenR »

Står vel som oftest at de skal byttes, men det tror jeg i praksis aldri gjøres. Ikke en gang på merkeverksted. På sykkelen min står ikke boltene i delelista til DavidSilverSpares en gang. Det sier jo sitt. Spurte en gang hva de kostet på Kellox. De var dyre (lurer på om det var rundt 50kr/stk) og dengang var de på lager i Nederland eller hvor det nå var.

Det må jo i så fall gjøres hver bidige gang man tar av forhulet for dekkskift/bytte av gaffelolje/skiver etc. Det pleier å være 8mm bolter om jeg husker rett. 25Nm er ganske hardt, men kalipperboltene er vel grad 10.9 eller 12.9 eller bedre. Så de er ikke på langt nær strammet til grensen hvis tidligere eiere har brukt momentnøkler ;-) . Men en skvett loctite eller tilsvarende er sikkert lurt uansett.

Jeg hadde hvertfall ikke fått søvnproblemer om jeg gjenbrukte de boltene, så fremt de ikke har vært overstrammet eller ser dårlige ut.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: How to: Bremseskifte (front)

Post by RH racing »

StenR wrote: Det pleier å være 8mm bolter om jeg husker rett. 25Nm er ganske hardt, men kalipperboltene er vel grad 10.9 eller 12.9 eller bedre.
Er 12.9 bolter ja...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Re: How to: Bremseskifte (front)

Post by _Adler_ »

Fin veileder! Fett bak skivene også, aldri hørt om før. Skal jeg gjøre :) Hva er poenget med fettet uans? Få vekk pipelyder, hindre slitasje?
Og: Anleggsflater oppe og nede, hva mener du med det?
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
hakrist
Posts: 80
Joined: 12 Jun 2007 20:40
MC: Honda CBR600F 1991 (F2)

Re: How to: Bremseskifte (front)

Post by hakrist »

Jeg har aldri hatt på fett på bremseklossens bakside. Det står heller ingenting om dette i verkstedsmanualen.
Men, jeg har lest noen steder at det anbefales å gjøre dette dersom man har problemer med piping i bremsene.

Pass bare på å ikke få noe fett på fremsiden av klossene eller på bremseskiva!

Jeg vil også advare litt mot å bruke tang til å dytte inn bremsestemplene. Det kan fort bli merker og hakk dersom man er uforsiktig.
Bruk fingrene til å trykke de inn. Det er litt motstand i de, men de skal gli sakte og forholdsvid lett inn uten bruk av verktøy.
(Har man fler stempler så kan det være man må ta de i flere omganger. Når man presser inn et stempel glir gjerne de andre litt ut.)
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: How to: Bremseskifte (front)

Post by RH racing »

er ikke farlig å bruke en tang, bare man er forsiktig.. jeg brukte faktisk denne fra biltema som klemmer inne alle stemplene på likt..finner den ikke på hjemmesiden dems, men koster rundt en 100lapp...

fett bak skivene hindrer korosjoner som kan gjøre at skivene blir stående skjevt. og på klossene gjøres dette for at di ikke skal sette seg fast ved lengre tids bruk....

anleggsflater oppe og ned mener jeg di sidene på klossene som stikker opp/ned når du setter inn caliperen. di sidene som går i mot caliperen oppe og nede. men ta aldri på mye... må ikke kline på med fett, men bruk med måte, og sørg for å ikke få noe på skiven eller klossens bremseflate...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: How to: Bremseskifte (front)

Post by knetrom »

RH racing wrote:skulle hatt en egen HOW TO spalte her.. hvor alle blei lagt slik at man lett kan finne dem...
How to-underforumet, ligger nederst under "generelt mc" ;)
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: How to: Bremseskifte (front)

Post by RH racing »

hah..den har jeg faktisk ikke sett.. kanskje noen vil flytte denne over ;)
Last edited by tshansen on 27 May 2009 08:20, edited 1 time in total.
Reason: Flyttet..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Post Reply