BMW, altså

Diskutèr forhandlere/verksteder som har gitt god eller dårlig service. Forhandleren/verkstedet må gjerne svare på innleggene.
Post Reply
blarsen
Posts: 25
Joined: 04 Jun 2007 12:53
MC: Nå:
'07 CBF1000
'91 TDM850
'00 F650GS
Før:
'91 FZ750

BMW, altså

Post by blarsen »

Nå er jeg sur. Bestilte tid for service, nytt kjede/drevsett og bakdekk på F650GSen min for to uker siden, og leverte den 0730 i morres.

For en halvtime siden ringte jeg verkstedet for å høre hvordan det gikk, og får vite at når de tok av bakhjulet oppdaget de at bremseklossene bak var totalt utslitte og at de må bestille nye fra Oslo. Dermed får jeg ikke sykkelen tilbake før tidligst på fredag. Hørtes ut som om de var overrasket over at jeg forventet å få tilbake sykkelen samme dag.

Jeg synes det er ganske merkelig at en BMW-forhandler ikke har bremseklosser til BMWer på lager, men enda mer merkelig er det at klossene skal være utslitt. Jeg kjøpte sykkelen samme sted for to år siden og da skulle den nettopp ha fått service og nye klosser, og siden har jeg ikke brukt bakbremsen i det hele tatt.

Jeg burde jo selvsagt ha sjekket klossene regelmessig og alt det der, men siden jeg ikke bruker bakbremsen har det aldri falt meg inn at de skulle være slitt i det hele tatt.

Nå er det ikke noe stort savn å være uten GSen - siden det er motorsykkelvær for tiden klarer jeg meg utmerket med TDMen, men jeg har en lei magefølelse av at jeg blir holdt for narr, og det er irriterende.

Heldigvis finnes det flere verksteder i byen. Skal levere VT750C2en på service på et av dem i neste uke, det er vel på tide å begynne å bli spent på hvordan det kommer til å gå.

Nå må jeg finne ut hvordan jeg skal komme meg hjem fra jobb i dag...
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: BMW, altså

Post by Dominator »

Bruker du ikke bakbremsen, sier du? :shock: Som våre venner over dammen sier... if you don't use it, you loose it...

Om du ikke bruker bakbremsen kan du være sikker på at kaliperne gror fast av skitt og støv. Om du uheldigvis skulle komme borti bremsepedalen en gang kan du være sikker på at kaliperne trykker ut klossene mot skiva for deretter å bli der. Du kan også risikere at når du en vakker dag virkelig trenger BÅDE for- og bakbrems på én gang kan du oppleve at bakbremsen ikke fungerer i det hele tatt. Samme med håndbrekket på biler, de som sjelden bruker det opplever at de ikke får tatt det av igjen fordi det har grodd fast av rust og dritt.
blarsen
Posts: 25
Joined: 04 Jun 2007 12:53
MC: Nå:
'07 CBF1000
'91 TDM850
'00 F650GS
Før:
'91 FZ750

Re: BMW, altså

Post by blarsen »

Dominator wrote:Om du ikke bruker bakbremsen kan du være sikker på at kaliperne gror fast av skitt og støv. Om du uheldigvis skulle komme borti bremsepedalen en gang kan du være sikker på at kaliperne trykker ut klossene mot skiva for deretter å bli der.
Joda, det er mulig at det er årsaken, men jeg har vanskelig å tro at jeg har kjørt rundt med bakbremsen konstant på uten å legge merke til det. Hvis det er tilfelle er jo den gode nyheten at sykkelen vil virke mye sprekere når jeg får den tilbake. ;-)
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: BMW, altså

Post by Dominator »

Klossene trenger ikke presse så mye mot skiva at du merker det når du kjører, men det kan være nok til at klossene slites ut likevel. Siden du har sykkelen inne på service kan du jo høre med verkstedet om kaliperne på bakbremsen er trege eller sitter fast? (De bør finne det ut uansett da... )
User avatar
Kjitta8648
Posts: 662
Joined: 09 Feb 2007 23:27
MC: Kawazaki ZRX 1200 R, grønn som seg hør og bør.
Location: Bergen

Re: BMW, altså

Post by Kjitta8648 »

Bremseklosser er sånt som man skifter sjæl.
http://www.zrxocboard.com/board/index.php

"In order to attain the impossible one must attempt the absurd."
- Miguel de Unamuno
Give a man a fire he's warm for a day,set a man on fire and he's warm for the rest of his life.
User avatar
boxer wolf
Posts: 1686
Joined: 22 Jun 2007 22:36
Location: Akershus

Re: BMW, altså

Post by boxer wolf »

blarsen wrote:Jeg synes det er ganske merkelig at en BMW-forhandler ikke har bremseklosser til BMWer på lager, men enda mer merkelig er det at klossene skal være utslitt. ...
Ja, de burde ha det på lager, men det burde de jo med det meste. Er sikkert vanligvis på lager også, men det er vel flere som skal ha nye klosser av og til. Uansett - litt svikt i logistikken.
blarsen wrote:Nå er det ikke noe stort savn å være uten GSen - siden det er motorsykkelvær for tiden klarer jeg meg utmerket med TDMen, men jeg har en lei magefølelse av at jeg blir holdt for narr, og det er irriterende.
Jeg tror nok ikke du holdes for narr. Dersom klossene er utslitt har jo verkstedet en "plikt" til å hjelpe deg med å få det i orden. Dersom de hadde sett det, og ikke gjort noe med det, ville du hatt større grunn til å klage.
Image
Si det du mener, og men det du sier.
Post Reply