Bruk sikkerhetsutstyr uansett størrelse på doningen.

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Bruk sikkerhetsutstyr uansett størrelse på doningen.

Post by Lord Erik »

Nei, jeg var ikke spesielt sjokket over antallet. Som du sier bor det tross alt 300 millioner mennesker i USA kontra 4,7 millioner i Norge. Jeg var mer overrasket over at det faktisk er stater hvor det er fullt lovelig å kjøre uten hjelm! Tror jeg hadde følt meg ekstremt sårbar dersom jeg kjørte uten hjelm.

Av og til glemmer jeg faktisk at hjelm er det eneste som er påkrevd i Norge, ettersom så godt som enhver mc-fører (ihvertfall av tunge sykler) pleier å ha en masse "ekstra" ustyr som jakke, bukse, hansker, og støvler. ;-)
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Bruk sikkerhetsutstyr uansett størrelse på doningen.

Post by Jarle »

Faktisk noen som har svart nei i spørreundersøkelsen til vg om du bruker hjelm når du kjører mc...
Kan ikke være særlig behagelig om du har tenkt deg over 30km/t...
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
Finn-Inge
Posts: 11
Joined: 03 Feb 2011 14:56
MC: R1:)

Re: Bruk sikkerhetsutstyr uansett størrelse på doningen.

Post by Finn-Inge »

Jeg synes ikke at en mopedist nødvendigvis trenger noe særlig mer beskyttelse enn hva de allerede bruker. Jeg kan jo for eks referere til vanlige syklister som nesten sykler like fort og til og med benytter enda dårligere sikkerhetsutstyr. En på moped skal sjeldent særlig langt da de bare skal på skolen eller til en kompis (uten at sikkerheten blir noe mindre aktuelt av den grunn) men poenget er da at det virker mer slitsomt å kle av- og på seg tunge store bukser og jakker, samtidig som man helst vil se ok og normal ut når man ankommer skolen eller til en kompis. Når jeg selv kjørte moped ville jeg ikke kjøre rundt med mc-jakken, selvom jeg hadde det. Man blir på en måte sett på som en wannabe. Som å hilse på noen på tung mc mens du selv kjører moped - Ingen som gjør det. Man får vel heller ta konsekvensen av uflaks i ny og ne :-k
Post Reply