Vindtett superundertøy, eller andre løsninger?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
inunf
Posts: 4908
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Vindtett superundertøy, eller andre løsninger?

Post by inunf »

Fikk meg et lite kuldesjokk da jeg gikk fra traktor til nakensykkel. Har vindtett superundertøy, men det begynner å dra på årene. Ser jo det at skal man få kjørt noe MC på disse trakter må man tåle temperaturer ned mot 5 grader på deler av turen. Forrige uke var det ned i 8 grader på vei hjem fra Ålesund. Da hadde jeg ullsokker, vindtett superundertøy, vindttett krage, skinndress (ikke perforert) og sommerhansker. Det var ubehagelig kaldt. Tror det hadde hjulpet mye med en tankveske som kunne ta av litt av vinden, men trenger fortsatt mer isolering.

Hva bruker dere andre med nakensykkel når temperaturen begynner å krype nedover?

Kunne ha brukt ullundertøy under det vindtette, men da blir det veldig trangt og klumpete inni skinndressen. Tror det blir utfordring for knevinkelen, og litt vanskelig å bevege seg. Kunne også dratt på ei vindtett jakke utenpå, har hatt bra erfaring med det tidligere. Er det noen andre som bruker ei jakke type Bergans/Norrøna utenpå skinndressen?

Et annet alternativ kan være oppvarmede klær, men ser ikke helt for meg at det skal hjelpe med f. eks. varmevest. Ser for meg at det hjelper mer å få varme på fingre, armer og tær. Dessuten er det utfordringen med at det skal passe under en trang skinndress. Finnes det f. eks. varmehansker som er lette og smidige?

Har lest mye fint om EDZ Windstopper, er det det man skal kjøpe? Går vindstopperen ned langs ermene, eller er det bare på overkroppen? Det ser veldig klumpete ut i passformen, er det et problem å stappe det inni en trang skinndress?

Har også en liten utfordring med halsen/kragen. Nå bruker jeg en krage fra Rukka som er veldig god, ser slik ut:

Image

Problemet er at det er en del styr å få stappet den opp i hjelmen og forsikre seg om at det blir tett. Ser for meg at det hadde vært enklere med en finlandshette, siden man da var sikker på at man unngår lekkasjer mellom krage og hjelm. Altså noe slikt:

Image

Er det noen som har erfaring med slik type finlandshette? Igjen, hva gjør dere andre som kjører nakensykkel?

Det ble mange spørsmål og teorier dette, håper noen tar seg tid til å dele litt erfaringer. :)
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Vindtett superundertøy, eller andre løsninger?

Post by Tommas »

Billig løsning er Biltema sitt sett, bruker det selv og det funker godt når det blir kjølig ute.


http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Pe ... 000033179/

Edit, ser at du allerede hadde vindtett. Da er det vel kun varmejakke ( strøm eller batteri) som kan oppgradere skikkelig?
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Vindtett superundertøy, eller andre løsninger?

Post by JK95 »

Vindstopper og varme på fingra, enten hansker med batteri (Five HG1 f.eks) eller i holkene :thumleft Utrolig hvor mye det utgjør for generell kuldefølelse å ikke fryse på fingra :redface
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Vindtett superundertøy, eller andre løsninger?

Post by knutk »

Man kan gjøre det komplisert og prøve alle mulige løsninger, eller man kan gå rett på løsningen.

Kjøp deg en Rukka dress.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Vindtett superundertøy, eller andre løsninger?

Post by JK95 »

knutk wrote:Man kan gjøre det komplisert og prøve alle mulige løsninger, eller man kan gå rett på løsningen.

Kjøp deg en Rukka dress.
Neinei, for ung til å krype til slike kors enda [-X
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Vindtett superundertøy, eller andre løsninger?

Post by knutk »

JK95 wrote:
knutk wrote:Man kan gjøre det komplisert og prøve alle mulige løsninger, eller man kan gå rett på løsningen.

Kjøp deg en Rukka dress.
Neinei, for ung til å krype til slike kors enda [-X
Ja ja. Om forfengligheta styrer, så værsågod. Men nå vet dere iallefall løsningen, til fri benyttelse... \:D/
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Vindtett superundertøy, eller andre løsninger?

Post by kvase »

Få¨deg en tørrdrakt slik som dykkere bruker den skulle vel være grei
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
inunf
Posts: 4908
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Vindtett superundertøy, eller andre løsninger?

Post by inunf »

Tommas wrote:Billig løsning er Biltema sitt sett, bruker det selv og det funker godt når det blir kjølig ute.


http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Pe ... 000033179/

Edit, ser at du allerede hadde vindtett. Da er det vel kun varmejakke ( strøm eller batteri) som kan oppgradere skikkelig?
Nja, det vindtette superundertøyet mitt stammer fra langrennskarrieren tidlig på 2000-tallet. Mistenker at det har mistet effekt i vask over årene, og at det kanskje ikke var all verden da det var nytt heller. Det har uansett kun vinstopper på torsoen, ikke nedover armene. Slik jeg ser det er det viktig å få med vindstopper på armene, da det er de som er ute i vinden. Overkroppen får nok god dekning bak den tankveska jeg ikke har kjøpt enda.

Biltema sitt kunne være et aktuelt alternativ, men virker som at det er utgått :?
knutk wrote:Man kan gjøre det komplisert og prøve alle mulige løsninger, eller man kan gå rett på løsningen.

Kjøp deg en Rukka dress.
Ja, nei, altså, det er jo det som er løsningen. Jeg vet jo det. Men det var det jeg fant ut med GS'en. Jeg er ikke gammel nok. Det må være kult, eller så får det bare være. Da får jeg heller fryse noen år til :lol:

Men litt mer seriøst, er det noen av dere hardbarka traktorførerne som har erfaring med finnlandshette?
JK95 wrote:Vindstopper og varme på fingra, enten hansker med batteri (Five HG1 f.eks) eller i holkene :thumleft Utrolig hvor mye det utgjør for generell kuldefølelse å ikke fryse på fingra :redface
Har egentlig alltid syntes at varmeholker bare funker ok når det er kaldt. Vinden treffer jo på utsiden av fingrene, og da hjelper det ikke så mye at man er varm på innsiden. På GS'en var det vindavvisere/hendelbeskyttere, men syntes ikke det hjalp noe særlig. Varme i hanskene virker som en bedre løsning, og Five HG1 så ut som at de kan være noe for meg. Takk for tipset!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Vindtett superundertøy, eller andre løsninger?

Post by tshansen »

Jeg fikk en slik Klim finnlandshette med på kjøpet når jeg kjøpte dressen min... Den hadde utrolig ugunstig passform i forhold til hodet mitt, også klemmer den såpass at det blir vondt på ørene etter noen timer i salen.... Jeg har funnet en løsning som fungerer for meg --->

Den rukka halsen som du linker til, også kjører jeg en vanlig buff under. Denne tar jeg godt opp på hodet også bretter ned under haken, slik at den går godt opp på hodet under hjelmen. Ellers så kjørte jeg med EDZ sin windstopper under skinndressen i mange år. Super tynn og helt vindtett..

viewtopic.php?f=49&t=16972
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Vindtett superundertøy, eller andre løsninger?

Post by JK95 »

Jeg har jo de HG1-hanskene med lader, jeg kan sikkert sende de i posten neste uke om du vil prøve? Seøv er jeg godt fornøyd, men varmeholker er enda enklere, og jeg blir gjennomvarm om jeg bare skrur opp tempen litt :thumleft
inunf
Posts: 4908
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Vindtett superundertøy, eller andre løsninger?

Post by inunf »

tshansen wrote:Jeg fikk en slik Klim finnlandshette med på kjøpet når jeg kjøpte dressen min... Den hadde utrolig ugunstig passform i forhold til hodet mitt, også klemmer den såpass at det blir vondt på ørene etter noen timer i salen.... Jeg har funnet en løsning som fungerer for meg --->

Den rukka halsen som du linker til, også kjører jeg en vanlig buff under. Denne tar jeg godt opp på hodet også bretter ned under haken, slik at den går godt opp på hodet under hjelmen. Ellers så kjørte jeg med EDZ sin windstopper under skinndressen i mange år. Super tynn og helt vindtett..

viewtopic.php?f=49&t=16972
Stapper du Rukka-kragen opp i hjelmen? Du har jo hatt litt forskjellige sykler, brukte du denne løsningen før også, eller bare nå etter at du har fått mer vindskjerm?

Har lest nøye i den tråden om EDZ vindstopper. Det er absolutt interessant. Hvordan er passformen, og hvor stappa blir skinndressen om man bruker både ullundertøy og vindstopper?
JK95 wrote:Jeg har jo de HG1-hanskene med lader, jeg kan sikkert sende de i posten neste uke om du vil prøve? Seøv er jeg godt fornøyd, men varmeholker er enda enklere, og jeg blir gjennomvarm om jeg bare skrur opp tempen litt :thumleft
Tusen takk for tilbudet! Du bor i Trondheim, ikke sant? Regner med jeg skal oppover dit mange ganger i løpet av vinteren. Hadde vært supert om jeg kunne ha kommet innom en gang og prøvd hanskene, da slipper vi å styre med post og slikt :D Hvor kjøpte du de?
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Vindtett superundertøy, eller andre løsninger?

Post by JK95 »

inunf wrote: Tusen takk for tilbudet! Du bor i Trondheim, ikke sant? Regner med jeg skal oppover dit mange ganger i løpet av vinteren. Hadde vært supert om jeg kunne ha kommet innom en gang og prøvd hanskene, da slipper vi å styre med post og slikt :D Hvor kjøpte du de?
Er vel Melhus nå, men nære nok ;-) Det skal vi da få til :thumleft
Kjøpte de på tilbud hos AGM :D
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Vindtett superundertøy, eller andre løsninger?

Post by tshansen »

Nei jeg får bare fronten av rukka kragen opp i hjelmen!
Den EDZ vindstopperen er så tynn at det ikke bygger noe under skinndressen! Det er minimal forskjell på bare ull samt denne vindstopperen!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Vindtett superundertøy, eller andre løsninger?

Post by knutk »

Jeg skjønner ikke greia med vind-stopper undertøy på MC.
Vinden skal da stoppes av ytterjakka, ikke av undertøyet? Om du har en ubåt som lekker holder det jo ikke å ta på seg en regnjakke?

Til det å være kul/ikke kul. Dette skjønner jeg heller ikke.
Om man bor på Vestlandet hvor det regner hyppig ender man ofte opp med å kjøre med regntøy, med mindre man har en Gortex-jakke.
Regntøyet blåser seg opp og blafrer så man ser ut som en Michelin-mann. Skjønner ikke at det er kulere enn en tekstiljakke med pent snitt og som sitter greit på kroppen, uansett vær.
I min verden ser det fjollete ut å kjøre gatesykkel med kne-pukker. Skinndress kan se fint ut, men om man stapper den opp med masse tøy under for ikke å fryse ser man jo bare sprengt ut. Kan ikke si jeg synes det er så pent, ei heller kan det være særlig komfortabelt.

Det fine er dog at man står fritt til å kle seg som man vil. Frysing og våt i tøyet er ikke smittsomt. \:D/
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Vindtett superundertøy, eller andre løsninger?

Post by Tekumseh »

Jeg har brukt en Skogstad regnjakke over kjørejakka på lengre turer tidligere (og en TwentyFour skalljakke en og annen gang). Det funker bra. Ellers har jeg Halvarssons Neckcollar som stenger vinden ute godt rundt halsen.

Før hadde jeg romsligere skinnjakke og da hade jeg en god ullgenser (uten krage) under når det var kaldt. Det fungerte kjempebra. I dag har jeg trangere klær og får dermed mindre under, så jeg er også nysgjerrig på windstopper-undertøy.
Post Reply