Nolan X-Lite -Pinlock visir

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Nolan X-Lite -Pinlock visir

Post by knutk »

Kjærringa har en Nolan X-Lite åpningshjelm hvor pilock-visiret (heretter PL) ikke er tett.

Første sommeren var passformen fin. Dvs PL satt stramt og fint til yttervisiret.
Andre sommeren virket det som om PL hadde krympet, og uansett hvordan vi dreier på eksenterskruene er PL 2-3 mm for kort til å kunne strammes.

Er dette et kjent problem? Har noen erfaring med å fornye visiret inkludert PL?

Kan det være slik at visir krymper på samme måte som jakkene?

I nåværende form er PL totalt verdiløst, og kun en kilde til irritasjon.
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Nolan X-Lite -Pinlock visir

Post by Palma »

Det kan virke som om PL krymper ja, så på gamlehjelmen til Gielas, der var jo PL som ei rute 3 cm på innersiden av visiret. Mulig jeg husker feil, men den hjelmen var vel ikke direkte ny heller da. :-k
User avatar
Ambro
Posts: 453
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Nolan X-Lite -Pinlock visir

Post by Ambro »

Har tidligere hatt suksess med en stripe silikon langs nedre del av PL for å tette og feste. La dog oversiden være åpen for å la det lufte ut.
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Nolan X-Lite -Pinlock visir

Post by knutk »

Ambro wrote:Har tidligere hatt suksess med en stripe silikon langs nedre del av PL for å tette og feste. La dog oversiden være åpen for å la det lufte ut.
Hm.. Hva med virkningsgraden av PL om der er luftspalte?
Har fått det for meg at poenget er å holde det sirkulasjonsfritt mellom yttervisir og innervisir, litt som Termopan-vindu, og denne isolasjonen gjør at PL ikke dugger, fordi PL ikke er så kald som ytter-visiret, og at eventuell fuktighet absorberes av plasten i PL, som er laget av en plast som absorberer fuktighet. Og denne egenskapen bidrar til at om man vasker PL med vann bør man la den tørke en god stund om man vil oppnå maksimal virkning. Er jeg på vilspor nå?
User avatar
Ambro
Posts: 453
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Nolan X-Lite -Pinlock visir

Post by Ambro »

knutk wrote:
Ambro wrote:Har tidligere hatt suksess med en stripe silikon langs nedre del av PL for å tette og feste. La dog oversiden være åpen for å la det lufte ut.
Hm.. Hva med virkningsgraden av PL om der er luftspalte?
Har fått det for meg at poenget er å holde det sirkulasjonsfritt mellom yttervisir og innervisir, litt som Termopan-vindu, og denne isolasjonen gjør at PL ikke dugger, fordi PL ikke er så kald som ytter-visiret, og at eventuell fuktighet absorberes av plasten i PL, som er laget av en plast som absorberer fuktighet. Og denne egenskapen bidrar til at om man vasker PL med vann bør man la den tørke en god stund om man vil oppnå maksimal virkning. Er jeg på vilspor nå?
H;res mye riktig ut, derfor jeg lot det være halvåpent for lufting på toppen. Hovedmengden av fuktig luft kommer jo fra nese/munn, og kommer således nedenifra presset opp av lufting fra nedre del av hjelm. Mulig luftingen i min C3Pro ikke fungerer som på din Nolan, må nesten se på det selv og vurdere om dette vil fungere. Var aldri noe mer form for dugg hos meg etter modifikasjonen.
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Nolan X-Lite -Pinlock visir

Post by knutk »

Ambro wrote: Mulig luftingen i min C3Pro ikke fungerer som på din Nolan, må nesten se på det selv og vurdere om dette vil fungere. Var aldri noe mer form for dugg hos meg etter modifikasjonen.
Ja, høres greit ut. Viktig at man ikke fokuserer så mye på midlene at man glemmer målet.

Dog må jeg si at "slarke-faktoren" i Nolan er i en helt annen liga enn Schubert, og PL har mistet nesten totalt festet i visiret. I første omgang blir vi å parkere PL et sted vi aldri vil finne det igjen, så får vi se om vi finner nytt visir etter hvert.

Er litt skuffet over Nolan i så måte. Hjelmen er fin på mange måter, komforten er tilsynelatende god, og prisen var nesten som Schubert. Men en del av detaljarbeidet har rom for forbedringer :D
Post Reply