Bagasjeløsninger, hva foretrekker folket?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Bjerknez

Re: Bagasjeløsninger, hva foretrekker folket?

Post by Bjerknez »

JohnnyTh wrote:
Bjerknez wrote:
JohnnyTh wrote:
Ikke enig, men det kommer selvsagt ann på egendisiplinen. Jeg har alltid med meg toppboks på tur. Prøver å ha den tom slik at jeg kan bruke den til å låse inn kjøreutstyr I når jeg skal ett eller annet og skal forlate sykkelen. Ikke alltid gøy å dra rundt på alt utstyret I 40°C pluss. Når jeg så handler noe mat så bruker jeg toppboksen til den frem til den er spist.
Har man mer plass, så blir det ofte til at man tar mer med seg. Det er jo grunnen til at man faktisk anskaffer seg mer plass...?
Mulig jeg var uklar. Man må ikke fylle opp alt selv om man har plassen. Det er utrolig greit med litt fri lagringsplass når behovet er der.
Når det er sagt så pleier denne ledige plassen å bli mindre og mindre etter som ukene går på tur :)
Joda, men klart man som oftest tar med seg mer på tur når man har plass til mer. Jeg sier ikke at man fyller opp en buss med proviant på tur fordi man har en buss, men med den labre plassen man har på motorsykkel i utgangspunktet så vil nok de fleste av oss bruke den plassen vi har til rådighet. Finner jeg ut at jeg har ekstra plass i tankveska etter at jeg har pakket med alt på listen så kan det nok hende jeg tar med en brusflaske ekstra etc. Er jo kjekt og ha...

At det er kjekt med mye plass er jo åpenbart. Men at jeg dermed ønsker det? Nei. For det første så tar det bort litt av den følelsen av å "være på tur" og for det andre ser det ikke veldig pent ut med digre bagasjeløsninger. Synes jeg. Er vel egentlig bare fjas og diskutere i utgangspunktet da vi alle har forskjellige formeninger om hva som er nødvendig å ha med på tur og hvor lange turene bør være, samt hva som er pent og hvor mye man evt. vektlegger sistnevnte. :)
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Bagasjeløsninger, hva foretrekker folket?

Post by KliffArne »

Til trådstarter. Vet ikke hvor forfengelig du er, men kjøp deg toppboks først som sist.
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Bagasjeløsninger, hva foretrekker folket?

Post by JohnnyTh »

Hvis man er veldig opptatt av hvordan man ser ut så er det sikkert ikke lurt å dra på langtur I det hele tatt. :)
For min egen del så har jeg ikke mulighet til å klare meg uten toppboks hvis jeg skal på campingtur. Spesielt ikke hvis vi er to på en sykkel.
Når vi er to så klarer jeg ikke å ha tom toppboks.
Toppboksen ville jeg uansett ikke unnvært. Det er den jeg broker mest. Den er ikke I veien I bytrafikk og man kan snike seg lettere frem enn med sidevesker.
Bjerknez

Re: Bagasjeløsninger, hva foretrekker folket?

Post by Bjerknez »

JohnnyTh wrote:Hvis man er veldig opptatt av hvordan man ser ut så er det sikkert ikke lurt å dra på langtur I det hele tatt. :)
For min egen del så har jeg ikke mulighet til å klare meg uten toppboks hvis jeg skal på campingtur. Spesielt ikke hvis vi er to på en sykkel.
Når vi er to så klarer jeg ikke å ha tom toppboks.
Toppboksen ville jeg uansett ikke unnvært. Det er den jeg broker mest. Den er ikke I veien I bytrafikk og man kan snike seg lettere frem enn med sidevesker.
Hvorfor ikke?
Man kan jo dra på langtur selv om man kjører en sykkel man synes ser bra ut?

Men man trenger kanskje ikke ta med seg så veldig mye. Men som nevnt så har vi forskjellige behov alle sammen. Skal man ha med seg en passasjer på langtur så trenger man så klart mer plass og da ser man til at man fikser det. Jeg kjører kun alene og til sommerferien så blir det vel en liten Norgestur inkludert en tur gjennom Danmark. Jeg har ikke planer om å pakke med meg mer enn det det er plass til i Kriegaveskene og tankvesken.

Noe må jeg liksom bare legge igjen hjemme, og det er helt greit :)
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Bagasjeløsninger, hva foretrekker folket?

Post by KliffArne »

JohnnyTh wrote:Hvis man er veldig opptatt av hvordan man ser ut så er det sikkert ikke lurt å dra på langtur I det hele tatt. :)
.
Hehe, nei de fleste av oss burde nok ikke gå ut døra, isåfall:-)
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: RE: Re: Bagasjeløsninger, hva foretrekker folket?

Post by Epylypzon »

Bjerknez wrote:
Epylypzon wrote:
Bjerknez wrote:Nei for faen gutta [emoji38]

Her sitter jeg og humrer som den 40 åringen jeg er mens jeg leser at ungdommen i dag synes det er slitsomt å stroppe fast veskene bak på sykkelen. Om noen år så kjører vel alle traktorer fra dem er 20 år [emoji38]

Jeg kommer til å utsette traktorkjøpet til den dagen jeg MÅ ha det for å komme meg ut på to hjul. Med to prolapser i ryggen, en ryggoperasjon, litt overvekt samt en kropp på 40 år så synes jeg fortsatt en streetfighter er det beste valget. For meg.

Å kjøpe traktor fordi jeg ikke gidder å stroppe veskene kommer ikke på tale [emoji38]
Men hvilken erfaring fra turer har du da bortsett fra 1-2 turer til Vestlandet hvor du blir innlosjert?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Selv om jeg bor gratis så må jeg vel ha med bagasje....?
Eller tenker du på telt?

Om jeg sover i hytte eller sover hos familie blir jo ett fett. Bagasjen må med uansett. Jeg får med både klær, laptop, tannbørste og finstasen i kriegaveskene og tankvesken. Men plass til overs har jeg ikke. Men får plass til noen pils på innsiden av jakka :lol:
Ja, men hvor mye bagasje trenger man for å bo hos noen i noen dager? Utstyr til matlaging? Hva hvis man forflytter seg hver dag over 2-3-4 uker og må pakke av og på?
Bjerknez

Re: RE: Re: Bagasjeløsninger, hva foretrekker folket?

Post by Bjerknez »

Epylypzon wrote:
Bjerknez wrote:
Epylypzon wrote: Men hvilken erfaring fra turer har du da bortsett fra 1-2 turer til Vestlandet hvor du blir innlosjert?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Selv om jeg bor gratis så må jeg vel ha med bagasje....?
Eller tenker du på telt?

Om jeg sover i hytte eller sover hos familie blir jo ett fett. Bagasjen må med uansett. Jeg får med både klær, laptop, tannbørste og finstasen i kriegaveskene og tankvesken. Men plass til overs har jeg ikke. Men får plass til noen pils på innsiden av jakka :lol:
Ja, men hvor mye bagasje trenger man for å bo hos noen i noen dager? Utstyr til matlaging? Hva hvis man forflytter seg hver dag over 2-3-4 uker og må pakke av og på?
Altså hvis man velger å ta med seg utstyr til matlaging kontra og kjøpe underveis så tar jo dette plass så klart. Den maten jeg trenger kjøper jeg langs veien.
Nå forflytter ikke jeg meg "hver dag i 2-3-4 uker" men jeg antar man trenger like mye bagasje om man forflytter seg hver dag kontra overnatter på samme sted? Man skifter vel uansett klær og man dusjer like så etc.

Men som nevnt. Skal man ha med seg stormkjøkken, telt og alskens kokeutstyr så skjønner jeg jo at en kriegaveske blir litt taight :lol:

Kommer litt ann på hva man selv ønsker og hvordan man selv vil at turen skal oppleves.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Bagasjeløsninger, hva foretrekker folket?

Post by Tommas »

Når man vurderer bagasjeløsning så er det lurt å tenke litt på hva bruken blir ja.
Skal du til Lindesnes på helgetur, eller kjøre 3 uker i Alpene med fruen så er nok kravet til bagasjeplass litt forskjellig :)

Personlig ville jeg sett på det som en utfordring å pakke til 2 uker Europatur (basert på motell overnattinger) på Super Duke med 30l Kriega + 2 x 10l Kriega, men rimelig sikker på at det hadde fungert. Skulle det blitt utvidet til telting, egen servering av mat etc så ville jeg sett på det som litt mer vrient 8)

I så måte er det jo sykkelvalget som er et kompromiss, ikke bagasjeløsningen :thumleft
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Bagasjeløsninger, hva foretrekker folket?

Post by kvase »

Jeg mener ikke å peke på noen men denne kunne vell passe inn her mellom alle tipsa
[youtube][/youtube]
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: RE: Re: Bagasjeløsninger, hva foretrekker folket?

Post by Epylypzon »

Bjerknez wrote:
Epylypzon wrote:
Bjerknez wrote: Selv om jeg bor gratis så må jeg vel ha med bagasje....?
Eller tenker du på telt?

Om jeg sover i hytte eller sover hos familie blir jo ett fett. Bagasjen må med uansett. Jeg får med både klær, laptop, tannbørste og finstasen i kriegaveskene og tankvesken. Men plass til overs har jeg ikke. Men får plass til noen pils på innsiden av jakka :lol:
Ja, men hvor mye bagasje trenger man for å bo hos noen i noen dager? Utstyr til matlaging? Hva hvis man forflytter seg hver dag over 2-3-4 uker og må pakke av og på?
Altså hvis man velger å ta med seg utstyr til matlaging kontra og kjøpe underveis så tar jo dette plass så klart. Den maten jeg trenger kjøper jeg langs veien.
Nå forflytter ikke jeg meg "hver dag i 2-3-4 uker" men jeg antar man trenger like mye bagasje om man forflytter seg hver dag kontra overnatter på samme sted? Man skifter vel uansett klær og man dusjer like så etc.

Men som nevnt. Skal man ha med seg stormkjøkken, telt og alskens kokeutstyr så skjønner jeg jo at en kriegaveske blir litt taight :lol:

Kommer litt ann på hva man selv ønsker og hvordan man selv vil at turen skal oppleves.
Selvfølgelig har det med hva slags tur man er på hva slags bagasjeløsning man bruker.
Det var det du skrev her som fikk meg til å reagere litt å lure på hva slags erfaring du egenetlig har med turkjøring:
Nei for faen gutta :lol:

Her sitter jeg og humrer som den 40 åringen jeg er mens jeg leser at ungdommen i dag synes det er slitsomt å stroppe fast veskene bak på sykkelen. Om noen år så kjører vel alle traktorer fra dem er 20 år :lol:

Jeg kommer til å utsette traktorkjøpet til den dagen jeg MÅ ha det for å komme meg ut på to hjul. Med to prolapser i ryggen, en ryggoperasjon, litt overvekt samt en kropp på 40 år så synes jeg fortsatt en streetfighter er det beste valget. For meg.
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: RE: Re: Bagasjeløsninger, hva foretrekker folket?

Post by JohnnyTh »

Bjerknez wrote: Man skifter vel uansett klær og man dusjer like så etc.

Men som nevnt. Skal man ha med seg stormkjøkken, telt og alskens kokeutstyr så skjønner jeg jo at en kriegaveske blir litt taight :lol:

Kommer litt ann på hva man selv ønsker og hvordan man selv vil at turen skal oppleves.
Hæ Dusje? Skifte klær? Når man er på langtur? Rareste jeg har hørt! :P
Post Reply