Underbekledning med varme

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Underbekledning med varme

Post by Tommas »

Ja, jeg tenkte også at prisen gjør den interessant. Noe premium produkt er det nok ikke ;-)
Bjerknez

Re: Underbekledning med varme

Post by Bjerknez »

Med tanke på foregående Lindesnestur, kan det være fristende å teste ut en slik billigsak for å se om den kan holde meg varm...
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Underbekledning med varme

Post by JK95 »

Du som kjører fancy bimmer, og skal snart få levert enda mer fancy bimmer, har da vel varme i hendler, fothvilere, sete og alt hva mer er? :-k
Bjerknez

Re: Underbekledning med varme

Post by Bjerknez »

JK95 wrote:Du som kjører fancy bimmer, og skal snart få levert enda mer fancy bimmer, har da vel varme i hendler, fothvilere, sete og alt hva mer er? :-k
Varmeholker har jeg, men varme i fothvilere og sal mangler og er nok heller ikke å få. Vertfall ikke fra BMW's delekatalog. Men med varme i ræva samt en varmeoverdel så kunne jeg nok kjørt langt i kalde temperaturer ja.

Men det begynner vel å bli litt sent å bestille noe slikt nå midt i påaska og bare en uke før start... :roll:
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Underbekledning med varme

Post by knutk »

Tommas wrote:Dette var da forbaska billig :shock:

Til den prisen kan det nesten ikke være feil?
http://www.biltema.no/no/Bygg/Arbeidskl ... 000037249/
Denne er vel ment som en alternativ ytterjakke.

Skal holde meg fra å kommentere Biltemaprodukt generelt, men om vi tar litt tall:

Nevnte jakke leveres med et 11V 2,6 Ah batteri, og de oppgir brukertid fra 2,5 til 7 timer. Estimert effekt: 11V/1A = 11W (godt mulig dette holder om man sitter i ro på en tribune)
Sykkelens varmeholker gir ca 12-14W pr stk
Madammens Gerbingjakke 130W, dvs 14V/9A. Gerbing bukse 80W og hansker 13W pr stk
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Underbekledning med varme

Post by Busa Trond »

Dem fleste batteri drill leverandører kjører slike plagg.
Har selv prøvd en slik som reklame. Funker gull :thumleft
Bjerknez

Re: Underbekledning med varme

Post by Bjerknez »

Ble litt nyskjerrig på den Biltema jakken... noen som har testet denne? :-#
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Underbekledning med varme

Post by Tommas »

knutk wrote:
Tommas wrote:Dette var da forbaska billig :shock:

Til den prisen kan det nesten ikke være feil?
http://www.biltema.no/no/Bygg/Arbeidskl ... 000037249/
Denne er vel ment som en alternativ ytterjakke.

Skal holde meg fra å kommentere Biltemaprodukt generelt, men om vi tar litt tall:

Nevnte jakke leveres med et 11V 2,6 Ah batteri, og de oppgir brukertid fra 2,5 til 7 timer. Estimert effekt: 11V/1A = 11W (godt mulig dette holder om man sitter i ro på en tribune)
Sykkelens varmeholker gir ca 12-14W pr stk
Madammens Gerbingjakke 130W, dvs 14V/9A. Gerbing bukse 80W og hansker 13W pr stk
Enig at det ikke virker så voldsomt, men jeg skal prøve som et lite tillegg til varmeholker. Sliter ikke voldsomt med at jeg fryser på sykkel, men sitter man rett i vinden lenge nok så synker temperaturen sakte men sikkert. Kost vs nytte ser jo ut til å kunne være ok.

I "verste" fall ser jeg lyset og kobler opp uttak til 12v varmevesten jeg har liggende etter GS'en 8)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Underbekledning med varme

Post by tshansen »

knutk wrote:
Tommas wrote:Dette var da forbaska billig :shock:

Til den prisen kan det nesten ikke være feil?
http://www.biltema.no/no/By ... 000037249/
Denne er vel ment som en alternativ ytterjakke.

Skal holde meg fra å kommentere Biltemaprodukt generelt, men om vi tar litt tall:

Nevnte jakke leveres med et 11V 2,6 Ah batteri, og de oppgir brukertid fra 2,5 til 7 timer. Estimert effekt: 11V/1A = 11W (godt mulig dette holder om man sitter i ro på en tribune)
Sykkelens varmeholker gir ca 12-14W pr stk
Madammens Gerbingjakke 130W, dvs 14V/9A. Gerbing bukse 80W og hansker 13W pr stk
Se her ja! Tror nok jeg legger pengene i gerbing eller varmeklær ja [emoji6]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: Underbekledning med varme

Post by Bjerknez »

Nå er det vel ikke meningen at man skal koke seg selv levende på sykkelen med en slik jakke.
Jeg tror ikke det skal så veldig mye varme til for at man skal gå fra "huff så kaldt" til "grei temp". Det viktigste blir kanskje hvor god varmefordelingen er i jakka. Altså hvor stort område som blir oppvarmet er... ?
Bjerknez

Re: Underbekledning med varme

Post by Bjerknez »

[youtube][/youtube]
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Underbekledning med varme

Post by Tommas »

For ordens skyld, jeg tviler ikke på at dedikerte og 12v tilkoblede jakker gir mer varme. Men det er litt gøy å se om prisen på 399 vs 2500 kroner gjør Biltema jakken til et ok kjøp 8)

Skulle den vise seg å ikke være tipp topp til MC, så kan den sikkert brukes til andre ting, uten at det blir penger ut vinduet :thumleft
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Underbekledning med varme

Post by knutk »

Tommas wrote:For ordens skyld, jeg tviler ikke på at dedikerte og 12v tilkoblede jakker gir mer varme. Men det er litt gøy å se om prisen på 399 vs 2500 kroner gjør Biltema jakken til et ok kjøp 8)

Skulle den vise seg å ikke være tipp topp til MC, så kan den sikkert brukes til andre ting, uten at det blir penger ut vinduet :thumleft
Nå panter man jo ikke ut huset for BT-jakka. Men den er laget som en ytterjakka. Tipper det blir trangt å ha en ytterjakke under kjørejakka.
BT jakka har i henhold til beskrivelse et lite varmefelt i rygg og to i front, dvs 5w fremme og 5w bak.

Gerbings jakke (og fra andre tilsvarende produsenter) er laget som en innerjakka, og bygger ikke mer enn foret som kommer med de fleste jakker/bukser. De varmer HELE fonten/ryggen, varme i kragen og armene.

Jakkene er laget til to helt ulike behov.

Vel, man gjør selvsagt som man vil, fritt land og alt det derre...

På den andre side, det ville jo være hyggelig om jeg tok feil. Gi oss en rapport når jakka er utprøvd.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Underbekledning med varme

Post by ojda »

knutk wrote:
Tommas wrote:Dette var da forbaska billig :shock:

Til den prisen kan det nesten ikke være feil?
http://www.biltema.no/no/Bygg/Arbeidskl ... 000037249/
Denne er vel ment som en alternativ ytterjakke.

Skal holde meg fra å kommentere Biltemaprodukt generelt, men om vi tar litt tall:

Nevnte jakke leveres med et 11V 2,6 Ah batteri, og de oppgir brukertid fra 2,5 til 7 timer. Estimert effekt: 11V/1A = 11W (godt mulig dette holder om man sitter i ro på en tribune)
Sykkelens varmeholker gir ca 12-14W pr stk
Madammens Gerbingjakke 130W, dvs 14V/9A. Gerbing bukse 80W og hansker 13W pr stk
Er du sikker på det der, Gerbingjakka jeg nylig har fått inn av døra her drar 77w på topp 8)

Synes det var veldig stor forskjell mellom modellene :-k
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Underbekledning med varme

Post by knutk »

ojda wrote: Er du sikker på det der, Gerbingjakka jeg nylig har fått inn av døra her drar 77w på topp 8)

Synes det var veldig stor forskjell mellom modellene :-k
Har ikke målt jakka. Henta tallene fra papirene som fulgte med og som forklarte hvorfor jakka måtte kobles på den ene kanalen mens hanskene måtte kobles sammen med buksa.
Sikring på mindre enn 20A ryker.

Når det er sagt. Jakka vi har er erstattet med nyere modell. Ser de oppgir 77W.
Jakka til madammen gir masse varme, men hun bruker den sjelden på over halv styrke.

Mye har skjedd hos Gerbing siste år i form av nytt eierskap og nye produkt. De har vel konkludert at det holder med lavere effekt i nyere plagg, eller nyere teknologi som formidler varmen enda bedre.

Selv om jakka di kun er 77w tipper jeg at den er rikelig varm :-)
Post Reply