Kjøreutstyr til en god pris

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kjøreutstyr til en god pris

Post by tshansen »

Bør man nøye seg med middels eller dårlig kvalitet så lenge prisen er riktig [emoji848]

Med de kravene du stiller i første post, er det to merker som skiller deg ut! Men vi har et par konkurrenter som drister seg til å konkurrere med rukka og klim! Det er revit og scott! Har ingen erfaring med disse selv, men mann kan søke seg til litt kunnskap via advrider sine forum [emoji1303]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tunmag
Posts: 108
Joined: 19 Nov 2015 17:25
MC: Husqvarna 511smr
Kawasaki z750

Re: Kjøreutstyr til en god pris

Post by tunmag »

Hold deg vekke fra Bullfigther er mitt tips. Er som andre skriver klamt som fy. I tillegg suger det vann som en svamp. Har kjørt to små sesonger nå (relativt få km) med bullfighter, og mye av gleden går vekk med å være enten klam, eller bløt.

Selv flesket jeg til med laminert Rukka i fjor høst på black friday salg. Håper og tror det blir bedre, men var 6 ganger dyrere enn Bullfighter
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Kjøreutstyr til en god pris

Post by Trondgv »

Bullfighter er noe dritt er i hvertfall min erfaring, 2 sett med hansker der begge revna opp i sømmene etter et par turer..Aldri igjen.
Bjerknez

Re: Kjøreutstyr til en god pris

Post by Bjerknez »

Trondgv wrote:Bullfighter er noe dritt er i hvertfall min erfaring, 2 sett med hansker der begge revna opp i sømmene etter et par turer..Aldri igjen.
Med tanke på hva du skrev i min tråd...

Påstår du Bullfighter er noe dritt, selv om du har vert uheldig med to hansker? :lol:
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RE: Re: Kjøreutstyr til en god pris

Post by Trondgv »

Bjerknez wrote:
Trondgv wrote:Bullfighter er noe dritt er i hvertfall min erfaring, 2 sett med hansker der begge revna opp i sømmene etter et par turer..Aldri igjen.
Med tanke på hva du skrev i min tråd...

Påstår du Bullfighter er noe dritt, selv om du har vert uheldig med to hansker? [emoji38]
Jepp, dette er egen erfaring og ikke noe jeg har hørt fra søskenbarnet til en kompis som hadde motorsykkel på 70 tallet. [emoji38]

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Kjøreutstyr til en god pris

Post by JohnnyTh »

Jeg har hatt flere sett med kjøreutstyr og aldri vært helt fornøyd før jeg kjøpte Rukka. Kommer nok ikke til å handle meg noe annet.
Daytona støvlene mine er jeg og kjempefornøyd med. Eneste støvlene jeg har hatt som er 100% vanntette.
User avatar
tor.gjerrestad
Posts: 2
Joined: 17 Mar 2017 08:19

Re: Kjøreutstyr til en god pris

Post by tor.gjerrestad »

Har brukt Biltema ( :redface ) sin jakke + bukse i 3 år nå... t/r jobb hver dag året rundt uansett vær/temperatur (15000km). Alltid vært helt tørr og varm, og her jeg bor regner det nok. Jeg er ikke imponert over passform og stil, men hele poenget for min del er å holde meg tørr og varm.

Jeg har derimot ikke funnet støvler som er vanntette. Har kjørt i 3 år med noen fjellstøvler fra Alfa som har vært helt tørre i 2 år uten noen pen behandling. Kjøpte noen rimelige mc-støvler fra xlmoto men de holdt ikke vannet ute.

Votter er vanskelig å finne, har hatt et par som både var varme og tørre, men de ble utslitt i løpet av ett års tid.

Trenger tips til votter & støvler & hjelm.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Kjøreutstyr til en god pris

Post by Palma »

tor.gjerrestad wrote:.........

Jeg har derimot ikke funnet støvler som er vanntette. Har kjørt i 3 år med noen fjellstøvler fra Alfa som har vært helt tørre i 2 år uten noen pen behandling. Kjøpte noen rimelige mc-støvler fra xlmoto men de holdt ikke vannet ute.........
Velkommen til forumet forresten :thumleft

Jeg kjøpte disse https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/?O ... oCgPnw_wcB fantastisk gode støvler, Veldig bra på beinet, stiv såle, grei og pålitelig lukkemekanisme(ikke glidlås) Gore-tex som holder de tette, vadestøvel til midt på leggen. Anbefales på det sterkeste. :thumleft
Men som med hjelm må ting prøves på. Støvler har vel litt mer evne til å tilpasse seg enn en hjelm da..
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kjøreutstyr til en god pris

Post by tshansen »

tor.gjerrestad wrote:Har brukt Biltema ( :redface ) sin jakke + bukse i 3 år nå... t/r jobb hver dag året rundt uansett vær/temperatur (15000km). Alltid vært helt tørr og varm, og her jeg bor regner det nok. Jeg er ikke imponert over passform og stil, men hele poenget for min del er å holde meg tørr og varm.

Jeg har derimot ikke funnet støvler som er vanntette. Har kjørt i 3 år med noen fjellstøvler fra Alfa som har vært helt tørre i 2 år uten noen pen behandling. Kjøpte noen rimelige mc-støvler fra xlmoto men de holdt ikke vannet ute.

Votter er vanskelig å finne, har hatt et par som både var varme og tørre, men de ble utslitt i løpet av ett års tid.

Trenger tips til votter & støvler & hjelm.
Skal du ha tørre sko, etter min erfaring. Må det handles mc sko med GoreTex! Noe annet nytter ikke. Jeg har veldig gode erfaringer med TCX sine adventure sko. Men GoreTex gjør også at prisen skyter litt i været.

Artig å høre erfaringen din med Biltema klærne, det hadde jeg faktisk ikke trodd :redface
Hjelm? Der må du gå for den som passer ditt hode! Prøv i butikken!!! Den skal være på i mange timer, så sitt gjerne med hjelmen på hodet i mer enn 30 min.
biker7 wrote: Og fikk også testet de nye Halvarsson Hoof "hummer-handskene" mine, og de fungerte fint. Men med 9-10 varmegrader så var de jaggu varme nok. Trengte ikke bruke varmehåndtakene for å si det sånn ;-)
Kanskje disse kan være noe for deg?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tor.gjerrestad
Posts: 2
Joined: 17 Mar 2017 08:19

Re: Kjøreutstyr til en god pris

Post by tor.gjerrestad »

Palma wrote: Velkommen til forumet forresten :thumleft

Jeg kjøpte disse (link) fantastisk gode støvler, Veldig bra på beinet, stiv såle, grei og pålitelig lukkemekanisme(ikke glidlås) Gore-tex som holder de tette, vadestøvel til midt på leggen. Anbefales på det sterkeste. :thumleft
Men som med hjelm må ting prøves på. Støvler har vel litt mer evne til å tilpasse seg enn en hjelm da..
Kjekt med kjapp respons :-) Disse Alfa fjellstøvlene holdt i 2år og kostet 700kr. Skulle kjøpt 3-4 par så hadde jeg hatt sko i 8år, men der og da tenkte jeg de skulle brukes som arbeidsfottøy når de ble litt slitt. Det er sikkert diverse godt fottøy i salg, men prisen er ofte 3-4 ganger prisen på billig "rask".

Mht ting å ha på hendene så har jeg kjøpt noen ganske store plastgreier til å ha over hendene, det gjenstår å montere dem (i Sveits så jeg liknende i bruk på nesten alt på 2 hjul). Da skulle kravet til votter bli noe redusert (hansker funker ikke for mitt bruk, har prøvd diverse de siste 20år).

Hjelm bør være med hevbar hake mener jeg (for mitt bruk, dvs t/r jobb). Det er og litt råflått kanskje å bruke en "fin" hjelm til kjøring i slamsprut t/r jobb (15km).
User avatar
Gulars
Posts: 103
Joined: 09 Nov 2015 11:59
MC: BMW R1200GS

Re: Kjøreutstyr til en god pris

Post by Gulars »

RuneMC wrote:Under minstemål hva angår kvalitet: Bullfighter

Ellers starter det fra 2K-4K pr bukse/jakke.

Halvarssons/Jofama/Lindstrands er bra saker i budsjettklassen. Dryway+ membran fungerer rimelig bra faktisk - ihverfall for bukse.

Hakket opp er Goretex - men fortsatt som "liner", dvs innerfor som medfører at ytre tekstil blir vått, tungt og kaldt hvis det regner mye.
Er det en liten skur går det helt fint - da tørker ytre tekstil raskt av fartsvinden. Fortsatt greit med en regndress ytterst om norsk sommer viser seg fra sitt aller våteste og kaldeste. Regndressen funker bra som varmedress over kalde fjelloverganger også.

Øverst på pallen blir Goretex laminert sammen med ytre lag slik at vanndråpene bare perler seg ytterst - da kan du kaste regndressen. Pris fra ca 6.5K og oppover for jakke
(Klim Latitude, Klim Badlands, Dainese Stradon, Rukka Armaxion, Rukka Merlin etc...)

Skinn er eget kapittel... sklir bedre på bakken uten å disintegrere og noen moderne skinnplagg kan faktisk være produsert pustende med goretex laminert de også
http://www.rukka.com/motorsport/materia ... r-laminate

Støvler - pass på at det er goretex. Ikke noe annet som lar føttene puste like bra. Rimeligste (og bra!) m/Goretex er de nøytrale BMW Allround (ca1800,-) eller TCX sine touring støvler (2600,- ca)
Hansker - tja, synes ofte hansker uten vanntette løsninger kan være vel så bra om sommeren. Har heller med et ekstra par.

Ryggskinne - kast den som følger med jakka og kjøp en separat "testvinner" ryggskinne. (ca 2K)
Støttes fullt og helt!
LarsE
Posts: 1
Joined: 25 Mar 2017 15:18
MC: 2007 YBR 125
2012 690 SMC-R

Re: Kjøreutstyr til en god pris

Post by LarsE »

Bjerknez wrote:
Trondgv wrote:Bullfighter er noe dritt er i hvertfall min erfaring, 2 sett med hansker der begge revna opp i sømmene etter et par turer..Aldri igjen.
Med tanke på hva du skrev i min tråd...

Påstår du Bullfighter er noe dritt, selv om du har vert uheldig med to hansker? :lol:
Er gjerne litt sen nå, men har hatt Bullfighter siden jeg begynte å kjøre i 2013, er vel på tredje eller fjerde paret med vinterhansker som går opp i sømmene. Har også hatt problemer med ett par glidelåser på jakkene deres (ene låsen datt fra hverandre nå nylig) Til gjengeld har gutta på Bullfighter (i Bergen vert fall) alltid vært greie med reparasjon/bytte.

Har også bukse, støvler og sommer skinnhansker fra BF og har ikke hatt noe problem med de.
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Kjøreutstyr til en god pris

Post by Okda »

Sitter og lurer litt på holdbarheten til de forskjellige merkene - først og fremst tekstil klærne. Kjøper man klær til 15 - 20 lapper så vil man vel at de skal holde en god del år fremover?? Noen som har lang erfaring???

Jeg har Lindstrand og er vel sånn passe fornøyd med disse... begynte å få ødelagte lommer etc reativt snart, det er vel garanti men uansett noe styr som burde være unødvendig...
OkDa
Fjr 1300
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Kjøreutstyr til en god pris

Post by Borg »

Kjøpte Halvarson tekstildress (Outlast) i 2005. Buksa lakk og ble byttet på reklamasjon etter 2-3 måneder. Er i år byttet ut med en Rukka, men i løpet av de ca 90 000 km denne dressen har vært med på i årenes løp må jeg si de var verd de ca 4-5 000 den kostet den gangen.

Alltid holdt tett i 30-90 minutters regn, men har gjerne hatt med regndress på lengre helg/ferieturer. Er tross alt ikke Gore-Tex.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Kjøreutstyr til en god pris

Post by kvase »

Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Post Reply