Møkkete skinnjakke!

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Møkkete skinnjakke!

Post by Desmo »

Jeg har ei Ducati Corse jakke i rødt, hvitt og svart skinn. Den er innsatt med Renapur Leather Balsam for å gjøre den myk og så vanntett som mulig. Etter forrige sesong så jeg at særlig det hvite skinnet, og delvis det røde var veldig møkkete enkelte steder. Siden den skinnbalsamen til Renapur var så bra, tenkte jeg at da skulle jeg prøve Leather Cleaner fra dem også. Den skulle ikke misfarge skinnet etter det produsenten oppga. Og det stemmer helt. Men det gjør også at den er så mild at den nesten ikke tar møkka! Så da lurer jeg på om noen her inne har råd og tips om hva jeg skal bruke for å få bort så mye som mulig av møkka. Når jeg får jakka så ren som mulig skal jeg ha på igjen den skinnbalsamen, for den er veldig bra.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Møkkete skinnjakke!

Post by Spiritofwinter »

Noen kommer sikkert til å kommentere stygt for dette forslaget, men jeg hadde prøvd Jif Skurekrem. Har brukt dette på noen hvite skinnstoler, de er fremdeles like fin etter 7 år til tross for at jeg har to barn og hund. Passer selvfølgelig på å behandle med noe annet etterpå.

Om du ikke stoler på den beslutningen så kan jeg anbefale å kontakte dette firmaet: http://www.leathermaster.no/
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: Møkkete skinnjakke!

Post by Desmo »

Vel, da har jeg prøvd litt forskjellig på jakka. Dog ikke Jif skurekrem, det syns jeg ble for brutalt. Jeg har prøvd skinnrens fra Spidi i klutform og den var litt effektiv men klutene holdt ikke lenge. Så fikk jeg tak i et sånt rense og pleiesett fra Dainese som ikke renset i det hele tatt. Har også prøvd Motul Perfect Leather M3 som virket litt på noe av møkka. Og til slutt prøvde jeg det jeg har tenkt på en stund; Helt vanlig flytende Krystal grønnsåpe blandet litt sterkt. Og det er det middelet som har virket best. Har tatt ryggen på jakka som var jævligst og den har kommet seg betraktelig. Nå har jeg tatt ei pause og tørket av grønnsåpa med en våt klut. Jeg tenker at et par omganger med den vil gi meg et brukbart resultat.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Møkkete skinnjakke!

Post by ojda »

Dumt du ikke bakket opp denne tråden med bilder før/efter Desmo :-k
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: Møkkete skinnjakke!

Post by Desmo »

Ja, tanken streifet meg da jeg drev på i sted. Men da var det jo altfor sent å gjøre det.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
LoneRider
Posts: 5
Joined: 25 Aug 2013 15:05
MC: Suzuki GSX-R1000 2003

Re: Møkkete skinnjakke!

Post by LoneRider »

Jeg tar ut beskyttelsen og maskinvasker mine skinnjakker i 30 grader med Milo. Skinnjakker av brukbar kvalitet skal tåle dette, og du blir også kvitt gammel svette :)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: Møkkete skinnjakke!

Post by Desmo »

Javel! Det skal jeg huske. Men nå er det heldigvis ikke noe i svettelukt i jakka mi enda. Og når det gjelder kvaliteten på den så tror jeg den er bra. Det er ei Ducati Corse jakke laget av Dainese.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: Møkkete skinnjakke!

Post by Desmo »

Jeg kan trygt si at jakka kommer seg bra med hensyn til renhet. Har tatt første vasken av forsiden og andre på ryggen. En gang til på ryggen og to foran, og jeg vil tro at den er bra nok. Det er jo kjekt at det var et billig middel som var mest effektivt, og samtidig skånsomt mot skinnet. Jeg avslutter grønnsåpevasken med å tørke over med rent vann et par ganger når jeg skal avslutte. Skinnet er like mykt og fint som da jeg begynte, bare renere. Så jakka har ikke tatt skade av grønnsåpa.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: Møkkete skinnjakke!

Post by Desmo »

Da var jeg fornøyd med hvor ren jakka har blitt. Så nå har jeg gnidd den inn med Renapur Leather Balsam for å impregnere den og at den skal holde seg myk. Hvis jeg må gi jakka en slik behandling i framtida, skal jeg ta bilder av før og etter. Hvis jeg husker det. :redface
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
stoppitide
Posts: 261
Joined: 12 Nov 2007 22:06
MC: Ducati Monster S2R 800

Re: Møkkete skinnjakke!

Post by stoppitide »

+1 for JIF og grov klut/svamp. Brukt et par ganger i året i flere år på mine hvite/rød/svarte Dainese jakker og bukser HELT uten negative konsekvenser - bare rent og fint. Dusjer plaggene først for at de skal bli myke, så hard skrubbing med JIF, skylle godt, henge til lufttørking og behandle med conditioner e.l. etter noen dager.
Post Reply