Ryggskinne?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ryggskinne?

Post by tshansen »

Er farten høy nok, å bråstoppen hard nok spiller det veldig liten rolle hvilket kjøreutstyr vi har :shock: Men veldig mange ulykker er velter og påkjørsel som gjør at vi seiler bortover asfalten, eller bortover terrenget. Da er det egentlig opp til hver enkelt hva de mener er viktigst. Jeg kan ikke dømme andre for hva de velger å prioritere. Ikke er det meningen å framstå som en bedreviter. Jeg bare føler at jeg må ta mine forhåndsregler utifra hva jeg mener er det største risiko med å kjøre sykkel, og hvilket skadeomgang jeg helst vil beskytte meg fra.

Noen velger å kjøre uten hansker. Noen kjører i shorts, ja noen velger å kjøre bare med hjelm! Det skal de naturligvis få lov til så mye de vil, men jeg velger min måte å beskytte meg på.

Å mange har jakker som er litt romslig, for at de skal kunne ha ekstra plagg under når det er kaldt. De kjører kanskje med for store jakker for at de skal passe i armlengden osv. Slike jakker, med innlegg har liten eller ingen funksjon, da disse blir dradd "vekk" når ulykken er ute å mister sin funksjon. nettopp det å beskytte ryggraden. :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Ryggskinne?

Post by Trondgv »

Kjører selv med spidi back warrior. Former seg etter kroppen så merker ikke den er der etter 5 min.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Ryggskinne?

Post by Flanker »

Sånn BTW... Hvis jeg skulle kjøpt en separat sak av noe slag, så hadde jeg kjøpt denne: http://www.leatt.com/shop/body-vest-3df-airfit.html

Image

Level 2 både foran og bak, og etter alle solemerker behagelig og med god lufting. Skulle kjøpt kan vel fort bli til kjøpt, nå som ferie- og skattepenger tikker inn på konto 8)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ryggskinne?

Post by tshansen »

Uten magebelte!? Nei, da hadde jeg latt denne gå dessverre
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Ryggskinne?

Post by Flanker »

LordShaft wrote:Uten magebelte!? Nei, da hadde jeg latt denne gå dessverre
Magebelte er ikke den eneste måten å få beskyttelse til å sitte... Denne er type kompresjonstøy, med elastiske stropper mellom rygg- og brystbeskytter i tillegg. Vil tro den holder seg like godt på plass som med gammeldags vomsnørper [emoji23]

Liten rapport med bilder her: http://www.singletracks.com/blog/mtb-ge ... body-vest/
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Ryggskinne?

Post by hakhap »

Har vurdert den og, den får veldig gode tilbakemeldinger.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Ryggskinne?

Post by Palma »

Har ei ryggskinne hengende, det blir varmt og klamt, men vet det er smart... Vurderer å kjøpe ny jakke(klim) Skal jeg kjøpe Badland? Er beskyttelsen god nok, 9000 penger... eller en overland og heller en skikkelig beskyttelse??
Kan legge ut et bilde av hva dattera mi fikk operert ut av ryggen her om dagen. Knakk ryggen etter fall fra hest for 3 år siden, Det sitter fortsatt igjen tilsvarende.. En hest løper ikke så fort som en motorsykkel... Hu brukte ikke beskyttelsesvest..
Image

Ja brutalt, men det går bra med ho. Oppe og forholdsvis frisk og rask igjen, men det var 1/10 mm margin...
Verneutstyr er viktig folkens !
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Ryggskinne?

Post by Epylypzon »

Lurer litt på det der selv. Med jakke som har plate. Bmw rally jakka mi har dette. Den dekker HELE ryggen. Halvarsson sin blir som en liten fjert i forhold.

Image

Image

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Ryggskinne?

Post by tshansen »

Bruker en sunn fornuft, skjønner en hva som er viktig å beskytte der bak! Nemlig ryggraden! Å den skal dekke godt opp mot bakken og helt ned til halebenet! For mange av oss som er lang i ryggen kan dette bli en utfordring å finne til tider!

Min anbefaling er, uavhengig av hvilken jakke du kjøper! Ta ut den beskyttelsen som er i rygg og bryst, å kjøp en skikkelig Ryggskinne!

Er det behov for et ekstra plagg, så tar du denne utenpå skinnen
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Ryggskinne?

Post by Epylypzon »

Ja. Jeg klarer bare ikke se hva halvarsson gjør bedre enn en dobbelt så stor ryggskinne (den kan vel egentlig kalles plate den der).

Jeg har også en sikkerhetsvest med level 2 rygg og brystbeskytter. Denne er uunværlig på grustreff, da det hagler pukk fra dem framfor. (Da tar jeg ut beskyttelsen i jakka).

Image

Kjører jeg med Rukka jakka mi er det halvarsson ryggskinna som gjelder.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Ryggskinne?

Post by knutk »

Alle former for beskyttelse er bedre enn ingen ting.
Hva produsenten fester inne i jakka er veldig varierende mellom de ulike merker, men oftest tror jeg den innebygde beskyttelsen gir mye dårligere beskyttelse enn en frittstående ryggskinne.

I tillegg til forskjell i materialvalg er problemet også at egen ryggskinne spennes fast direkte til ryggen, mens jakkas beskyttelse følger jakka. Med mindre man presspasser jakka risikerer man at beskyttelsen festet i jakka flytter seg ved belastning.
Enkelte produsenter gjør et forsøk på å forbedre situasjonen. I ¨Klim Badland jakka feks har de laget et indre magebelte som spenner jakka fast i ryggen. Det er mye bedre enn ingen ting (stor D30 plate), men personlig føler jeg at fritstående ryggbeskytter bidrar enda mer.

Men det er vel her som ellers at all beskyttelse bidrar til redusert komfort. Hvor brytningspunktet mellom komfort og sikkerhet skal ligge får bli opp til hver enkelt å vurdere.

For egen del foretrekker jeg ryggskinne, men ønsker ikke å fortele andre hva de skal velge. Det greier de å finne ut av selv.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Ryggskinne?

Post by Tekumseh »

Takk for nyttig diskusjon :-)

Har vært på Biltema og prøvd, og likte den vesten der, den hadde magebelte før man dro igjen glidelåsen. Men den hadde 2,5 cm med hals, noe jeg hater når jeg skal kjøre motorsykkel. Vil bare ha buff og eplevarmer, ellers ingenting som stikker meg i adamseplet.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Pe ... 000037605/

Satser på en Halvarsson Track etterhvert tror jeg.
http://shop.hoypuls.no/track-ryggskinne-halvarsson-x
Bergen

Re: Ryggskinne?

Post by Bergen »

God lufting og behagelig å ha på. Min favoritt :thumleft
http://norsafe.net/produkter/sikkerhets ... k_warrior/
User avatar
Baffin
Posts: 45
Joined: 03 Nov 2015 22:07

Re: Ryggskinne?

Post by Baffin »

:D
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Image
Post Reply