Hvilken eventyrhjelm?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
knutk
Posts: 2366
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hvilken eventyrhjelm?

Post by knutk »

Hvilket merke hjelm man velger har jeg ingen mening om. Det viktigste er at hjelmen passer til hodet.
Schubert har kastet seg på Adventure/DualSport bølgen og laget en flip-up hjelm. Det er en C3 med noe ekstra stasj. Ca samme hjelm selges også av Touratech.

Dette er helt sikkert komfortable hjelmer om de passer til hodet, men de kommer ikke på min liste.

Har en BMW variant av C3, og det er en komfortabel hjelm jeg er godt fornøyd med. Men da jeg kjøpte meg en 800GS og begynte å kjøre på grusveier oppdaget jeg fort denne type hjelm sine svakheter.
Baugporthjelmene er veldig tette, og kjøring på grusveier, hvor man er mer fysisk aktiv, gjorde at jeg ble veldig varm i toppen. I tillegg er visirets underkant ganske høy. Detter gjør at om man stopper og har behov for å se ned på underlaget feks. for å sette ned midtstøtta stenger hjelmen for utsikten. Jeg endte opp med å stadig måtte flippe opp hjelmen for å kunne se ned.

Resultatet ble at jeg kjøpte en Cross/Endurohjelm uten baugport. Den lufter mye mer, og er litt kald på kjølige dager. Men det er bare å ta på en buff eller lignende. Lysåpningen i crosshjelmen er også større, i tilfelle jeg ønsker å bytte ut visiret med briller.

Valget mitt falt på BMWs endurohjelm, da den passet mitt hode, men den er ikke verken bedre eller dyrere enn hjelmer fra andre annerkjente produsenter.
User avatar
herkit
Posts: 486
Joined: 23 Mar 2011 16:38
MC: HD Softail Custom '08
Location: Bergen

Re: Hvilken eventyrhjelm?

Post by herkit »

Eg var godt fornøyd med Hornet (trur det var forrige versjon) før behovet for adventurehjelm forsvant. Eg oppdaga dog en svakhet med den, det var at eine skruen som festa solskjermen faktisk skrudde seg sjølv ut og forsvant(!) Så de skruene ville eg etterteitet med jevne mellomrom om du går for Hornet. Til tross for dette vil eg si det var en bra hjelm. Likte den bedre enn Schubert S2'en eg hadde før.

- hErkit
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Hvilken eventyrhjelm?

Post by Trondgv »

Noen som har erfaring med hjelmene fra Touratech? Aventuro Carbon og Aventuro Mod. Er eneste forskjell at mod'en også fungerer som åpningshjelm?
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Hvilken eventyrhjelm?

Post by Tommas »

Image
User avatar
Palma
Posts: 4742
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Hvilken eventyrhjelm?

Post by Palma »

Trondgv wrote:Noen som har erfaring med hjelmene fra Touratech? Aventuro Carbon og Aventuro Mod. Er eneste forskjell at mod'en også fungerer som åpningshjelm?
Jeg og har tenkt å kjøpe adv hjelm, da det er litt lite "plass" foran munnen i Sjubert C3'n min. Men det ser ut som den mod hjelmen bare er bygd på litt ekstra foran på haka og satt på skygge.. og at det ikke er noe mer plass... Altså på C3 lesten..
Nå kommer jo Schuberth med noen nye modeller i -17, så jeg tenker å vente å se..
https://www.schuberth.com/fileadmin/con ... N-2017.pdf
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Hvilken eventyrhjelm?

Post by Trondgv »

Se der ja, jeg må ha en snarest da min hjelm er levert til destruering etter jeg sjekka om det var vondt å falle på grusen i fart. :redface Lurer på å ta en tur til Ride eller Bikerstreet i helgen så lenge jeg ikke må jobbe. Bikerstreet er det vel kanskje mulig å få en god pris også nå. :-k
User avatar
JARODD
Posts: 83
Joined: 08 Oct 2015 21:42
MC: 2023 BMW R1250 GSA
Location: Oppegård

Re: Hvilken eventyrhjelm?

Post by JARODD »

Trondgv wrote:Noen som har erfaring med hjelmene fra Touratech? Aventuro Carbon og Aventuro Mod. Er eneste forskjell at mod'en også fungerer som åpningshjelm?
Har hatt Aventuro Mod i hele denne sesongen :-) Kjempefornøyd.

Åpningshjelm og samme fasong og utforming som C3. Syns min var litt trang i pannen de første ukene selv om jeg valgte samme størrelse som i C3. Med C3'n fikk jeg vann ned i halsen når jeg kjørte i regnvær, mens med Aventuro'n har jeg tilgode å bli våt samme sted. Aner ikke hvorfor, men har en teori om at hakepartiet er "spissere" med noen "vinger" som presser vind (og vann) vekk fra hake-/hals-område. Mulig jeg er på bærtur der, men det får stå sin prøve.

Den har bedre plass foran munnen, bedre lufting (jeg er fryktelig varm og trenger mye luft. Med C3'n kjørte jeg med visiret åpent hele tiden, nå kan det være lukket store deler av døgnet). Også bedre plass til mikrofonen

Hva som er forskjellen mellom Carbon og Mod utenom dette vet jeg ikke, bare at denne Carbon hjelmen har en form for sikkerhet"stropp" som gjør at man kan dra i denne for å få av hjelmen uten å skade offeret ytterligere hvis man mot formodning skulle kræsje e.l.

Solskjermen/bremmen er ikke til sjenanse i det hele tatt (i alle fall på min sykkel), og merkes ikke selv i hastigheter over norske motorveihastighet (sier ikke så mye men testet GSA'n på AutoBahn i sommer :redface). Eneste jeg har opplevd som litt negativt er at om solskjermen står i nederste posisjon (av 3 el. 4), så får jeg ikke visiret helt opp slik at det blir stående der. Kjekt å kunne åpne opp ved bompasseringer, ferger osv. Løses lett ved å flytte skjermen ett hakk opp (10-15 sek.).

Konklusjon: Kan trygt anbefales :thumleft Bestill den hos Speed (som er norsk forhandler av Touratech), så får du samme pris som den koster i Sverige, men du slipper ytterligere avgifter fra Satan (edit: Staten).

Ser nå at du vurderer å dra og prøve en hjelm. Se på Schuberth E1. Det er samme hjelm som Touratech sin, men det er visstnok litt mindre lufting, og den har heller ikke klemmen bak som holder strikken til evt kjørebriller på plass.
User avatar
kvase
Posts: 4033
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Hvilken eventyrhjelm?

Post by kvase »

Salg
http://touratech.se/wp-content/uploads/ ... enturo.pdf
men Nexx er dønn lik bare litt rimeligere da det er samme produsent som leverer til Touratech
Nexx 1D har innebygd sol visir ferdig + det vanlige visiret + Modda for intercom den er litt tyngre
http://norsafe.net/produkter/hjelmer/nexx/nexx_xd1/
disse her er vist også gode
http://norsafe.net/produkter/hjelmer/su ... urer_hvit/
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Hvilken eventyrhjelm?

Post by Trondgv »

Takker for masse gode forslag, nå må jeg bare lese meg opp og prøve de som er aktuelle før jeg bestemmer meg! :thumleft
Post Reply