DAB+ for MC - Noen med en god løsning?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Toalmar
Posts: 189
Joined: 26 Jul 2013 08:40

Re: DAB+ for MC - Noen med en god løsning?

Post by Toalmar »

Image
Da har Tivizen adapteret kommet. da adapteret har 30 pin kontakt så måtte eg prøve det på min iPad, der virket dette helt fint, men det er kun testet ut hjemme. Har bestilt overgang fra lightning til 30 pin så jeg kan teste det ut på min iPhone 6.
Adapteret har eget oppladbart batteri, noe jeg ser positivt på

Tror det er mulig å få dette adapteret også for Android


Sent from my iPhone using Tapatalk
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: DAB+ for MC - Noen med en god løsning?

Post by knutk »

Har god erfaring med DAB adapter.
Bruker for tiden denne http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... d=1205&id=.
Kjører signalet via ledning til Autocom.
Ulempen med denne modellen er at kontrollenheten ikke er værbestandig, og den har en egen boks som må monteres skjult.

Har brukt DAB siden 2008, og dekningen har forbedret seg dramatisk, men der er fortsatt mange områder uten dekning, særlig når man kommer bort fra tettbebygde strøk. Antenne med forsterker er også en nødvendighet for god DAB-dekning. Ordinær passiv antenne kommer til kort så snart man beveger seg bort fra de mest tettbebygde strøk.
Toalmar
Posts: 189
Joined: 26 Jul 2013 08:40

Re: DAB+ for MC - Noen med en god løsning?

Post by Toalmar »

Grunnen til valget av å prøve ut Tivizen sin utgave er rett å slett at den kobles rett i mobilen.
Er litt spent på mottaket av signaler når jeg har den i lomma.
Toalmar
Posts: 189
Joined: 26 Jul 2013 08:40

Re: DAB+ for MC - Noen med en god løsning?

Post by Toalmar »

Image
Da har jeg endelig fått prøvd denne. Ble litt overrasket da jeg fikk den for den skulle brukes på iPhone med 30 pin kontakt og ikke de nye med Lightning kontakt. Den ble derfor prøvd på en gammel iPhone 4 jeg hadde liggende. Ettersom jeg idag skulle til Dombås passet det fint å teste den ut.
Da jeg startet i dag formiddag hadde jeg både telefon og Dongle fullt oppladet. Etter 3 timer og vel fremme på Dombås kan jeg si meg fornøyd.
Kun litt dårlig mottak ett sted oppover og ettersom jeg hadde den liggende i jakkelommen under refleksvesten synes jeg det var bra.
Telefonen hadde da ett batterinivå på 61%. Jeg hadde ikke noe simkort i telefonen så den er ikke testet i bruk og mottak av samtaler.
Det ble heller ikke mulighet til å bytte kanal ettersom den lå i lommen hele veien.
På tur hjem valgte jeg å kjøre opp via Skåbu, Espedalen, Gausdal og til Lillehammer. På tur opp mot Skåbu falt signalene ut, og kom ikke igjen. Etter ca 1 time uten signal fikk jeg beskjed på høyttaleren at mobilen var utkoblet, altså tom for strøm. Appen er satt opp sånn at når Donglen er tom for strøm bruker den av telefon og det kan hende har skjedd her.

Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
JARODD
Posts: 83
Joined: 08 Oct 2015 21:42
MC: 2023 BMW R1250 GSA
Location: Oppegård

Re: DAB+ for MC - Noen med en god løsning?

Post by JARODD »

https://www.radiobutikken.no/popnano-op ... -category1

Bruker denne, med kabel rett i Schuberth kraven (bruker den medfølgende spiralledningen).

I og med at det er spiral - så blir antennesignalet litt "så der". Strekkes den ut så virker det mye bedre. Kjøpte derfor en forlengerledning i dag, og = Lykke. Fungerer som gull!

Legger denne radioen i innerlommen på kjørejakka - eller i tankvesken hvis jeg har det på. Da kan jeg også bytte kanal mens jeg kjører. Har vurdert å kjøpe en bluetooth "sender" som kobles til denne med en vanlig 3,5 mm lydkabel. Kjells & Co selger noe greier for noen hundrelapper, og da slipper jeg denne kabelen opp til hjelmen. Time will sjåv.
Last edited by JARODD on 19 Jun 2016 01:28, edited 1 time in total.
Toalmar
Posts: 189
Joined: 26 Jul 2013 08:40

Re: DAB+ for MC - Noen med en god løsning?

Post by Toalmar »

JARODD wrote:https://www.radiobutikken.n ... -category1

Bruker denne, med kabel rett i Schubert kraven (bruker den medfølgende spiralledningen).

I og med at det er spiral - så blir antennesignalet litt "så der". Strekkes den ut så virker det mye bedre. Kjøpte derfor en forlengerledning i dag, og = Lykke. Fungerer som gull!

Legger denne radioen i innerlommen på kjørejakka - eller i tankvesken hvis jeg har det på. Da kan jeg også bytte kanal mens jeg kjører. Har vurdert å kjøpe en bluetooth "sender" som kobles til denne med en vanlig 3,5 mm lydkabel. Kjells & Co selger noe greier for noen hundrelapper, og da slipper jeg denne kabelen opp til hjelmen. Time will sjåv.
Kabel rett i kraven, inn i ladekabelen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
JARODD
Posts: 83
Joined: 08 Oct 2015 21:42
MC: 2023 BMW R1250 GSA
Location: Oppegård

Re: DAB+ for MC - Noen med en god løsning?

Post by JARODD »

Toalmar wrote: Kabel rett i kraven, inn i ladekabelen?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Yes sir! Det fulgte med en sånn kabel med min C3 Pro.

Har du ikke så selges de på f.eks. Ebay.
Kan sikkert bestilles hos din leverandør også.
Toalmar
Posts: 189
Joined: 26 Jul 2013 08:40

Re: DAB+ for MC - Noen med en god løsning?

Post by Toalmar »

Vet ikke om C3 og C3 Pro er like der.
Jeg har C3. Kan du ta bilde av kabelen din, eventuelt sende en link til den på Ebay.
User avatar
JARODD
Posts: 83
Joined: 08 Oct 2015 21:42
MC: 2023 BMW R1250 GSA
Location: Oppegård

Re: DAB+ for MC - Noen med en god løsning?

Post by JARODD »

Du kan f.eks se her: http://www.ebay.com/itm/Schuberth-Audio ... SwB4NWu1dV

Sikkert flere som leverer, men kan jo høre med lokal forhandler som bør kunne bestille fra SPS.

Haster det så har jeg en ekstra liggende som kan avhendes for et passende beløp norske riksdaler :-)
så kan jo jeg bestille en fra Ebay. Kjekt å ha :-)
Toalmar
Posts: 189
Joined: 26 Jul 2013 08:40

Re: DAB+ for MC - Noen med en god løsning?

Post by Toalmar »

Image
Image

Den som leter finner. Fant igjen esken og der lå den jo. Takk for tips / informasjon.
Skal teste dette ut med en radio senere.
Går utifra at man kan bruke mobilen som vanlig også?


Sent from my iPhone using Tapatalk
GeirI
Posts: 5
Joined: 15 Nov 2016 18:51
MC: BMW1200RT

Re: DAB+ for MC - Noen med en god løsning?

Post by GeirI »

Nå nærmer det seg fort stenging av FM nettet.
En del (BMW) MC'er har jo FM radio som en integrert del, hvor men styrer kanalvalg, volum etc. via ett hjul på styret.
Er det noen som vet om det finnes en mulighet for ett DAB adapter hvor dette fortsatt er mulig?

:-) Geir I.
Ække så flink, men veldig ivrig
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: DAB+ for MC - Noen med en god løsning?

Post by voodoodoo »

Streaming fra iphone og Android til hjelm.. Dab er jo avleggs...


Sent from my iPhone using Tapatalk
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
Olepeder
Posts: 27
Joined: 10 Jan 2017 01:45
MC: BMW K1600 GT

Re: DAB+ for MC - Noen med en god løsning?

Post by Olepeder »

GeirI wrote:Nå nærmer det seg fort stenging av FM nettet.
En del (BMW) MC'er har jo FM radio som en integrert del, hvor men styrer kanalvalg, volum etc. via ett hjul på styret.
Er det noen som vet om det finnes en mulighet for ett DAB adapter hvor dette fortsatt er mulig?

:-) Geir I.
Om du har usb-tilkobling kan du bruke en slik med full funksjonalitet via hjulet: https://bilradiospes.no/produkter/bilst ... er-dbu3gen
GeirI
Posts: 5
Joined: 15 Nov 2016 18:51
MC: BMW1200RT

Re: DAB+ for MC - Noen med en god løsning?

Post by GeirI »

Olepeder wrote:
Om du har usb-tilkobling kan du bruke en slik med full funksjonalitet via hjulet: https://bilradiospes.no/produkter/bilst ... er-dbu3gen
Hvordan montere antennen?

:-) Geir I
Ække så flink, men veldig ivrig
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: DAB+ for MC - Noen med en god løsning?

Post by RuneMC »

Tror også DAB blir en mellomløsning før streaming av radio via mobil blir løsningen. Hva hjelper det med liten DAB-adapter hvis man må ha en antenne på en meter for å få god dekning :-k Nei, de kunne heller holdt liv i FM-senderne noen år til og heller bygd ut mobilnettet. Selv i sentrale strøk vanskjøtter Telenor sitt samfunnsansvar - f.eks. uten mobildekning ca 3 stasjoner på togstrekningen mellom Asker og Sandvika. Det er visst mer interessant å sløse bort 30 milliarder i India...
Post Reply