Garmin Gpsmap 64s

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
rofa
Posts: 27
Joined: 15 Jul 2016 19:09
MC: BMW R1250 GS - 22
Location: Sandnes

Re: Garmin Gpsmap 64s

Post by rofa »

Synes det er interresant å lese andres erfaringer om navigasjon på mc, jeg har lenge vært overbevist om at telefon eller nettbrett med enten Google Maps eller en egen app har vært en god løsning. Etter årets tur hvor dette ble testet, er jeg temmelig overbevist at det ikke er det, ikke for mitt bruk.

Her er mine erfaringer:
Google maps finner på å vise meg alt mulig rart, f.eks ved dårlig dekining i tunneler, så kommer en sort skjerm med en hvit boks hvor den ber meg godta eller avvise, og nekter å gå tilbake til kartvisning før jeg har stoppet og trykket avvis. Det fungerer bare ikke på sykkel, kanskje i bil. Mye annet tull den finner på og. Det som er bra er at man her hele internett tilgjengelig, og roamingkostnader har blitt lave, samt at man kan laste ned kartområder.

Telefonen... den ble brukt til følgende :
-Telefon
-GPS og navigasjon
-Spotify eller nettradio (nettradio er konge)
-Locatoweb
-Kamera
-Internett

Det ble rett og slett for mye, telefonen (S5) taklet det i og for seg, men det ble for mye trykking og klatting, f.eks..måtte ta den av sykkelen og dra ut strømledning og gå vekk fra navigasjon når man stoppet og tok bilder. Skjermen funket dårlig når den ble våt og kald, og er for dårlig i sollys.

Jeg har en seilbåt, og der har jeg en vanntett Garmin 276c, som jeg har hatt i 10 år, fungerer som bare det og er trofast i all slags vær. For meg ser jeg at navigasjon på mc har mer til felles med en seilbåt eller en bil. Den må tåle være og vind, må være enkel i bruk i stressede situasjoner, vise godt selv i sollys.

Etter å ha vært overbevist og forsøkt å overbevise andre om at telefon eller nettbrett er tingen, innser jeg at en dedikert enhet er det beste, ihvertfall for meg. Regner med jeg bestiller en 595lm i løpet av vinteren, eller en erstatter om noe nytt skulle komme.

Dedikerte enheter er en del treigere og ikke så spreke som moderne telefoner, men det har jeg funnet ut er mindre viktig, stabilitet og forutsigbarhet er viktigere.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Garmin Gpsmap 64s

Post by Palma »

LordShaft wrote:Ikke billigste alternativet, men å kjøpe seg en ny BMW GSA med den navigatoren er vel beste tipset jeg har i dag! Selv om jeg vet hvor forbanna irriterende det er med slike flåsete svar når en har skikkelig kok [emoji15][emoji122]
Ditt var ikke det verste for å si det slik... Var jo snev av fornuft i det :lol:
Men du og kom med noen kraftsalver over basecamp for en stund siden kan jeg huske... så er ikke sikker på garmin heller...
(Vi sier takk til deg Bjerkizzz... jeg vet om gugl osv) MEn pokker ikke det at jeg har kort lunte for slik faanskap duppeditter, men hu brenner så jævlig fort og... Kunne knust skiten. Men jeg kan jo beherske meg... Tror jeg har Doktorn på gli for en god handel snart \:D/
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Garmin Gpsmap 64s

Post by tshansen »

BaseCamp er faktisk veldig greit å bruke når du har skjønt den motsatte logikken i det! Så jeg kan love deg at garmin samt BaseCamp kan bli din venn [emoji106]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: Garmin Gpsmap 64s

Post by Bjerknez »

Den TomTom'en jeg hadde fungerte utmerket den. Man kunne også legge inn flere stopp på ruten relativt enkelt via enheten selv. Litt krunglete ja, men det funket. Men jeg gadd aldri å bruke tid på det. Jeg prøvde også ekstern programvare og det var jo enda værre da den ikke tolket ruten jeg hadde laget inkludert stoppesteder. Den fikk kun med seg start og stopp stedet.

jeg fikk det til ved å bruke gpsbabel ved å endre noen innstillinger der siden jeg kunne bestemme hva som skulle bli overført etc. Det tok tid før jeg skjønte forskjellen på "waypointr", "tracks" og "routes" (har glemt det nå igjen). Men etter litt om og men så gikk det greit.

Men som sagt så gikk jeg lei hele greia. I sommer på vestlandsturen etc. så har jeg kun brukt Google maps og annvisninger på øret. Jeg får beskjed om å ta høyre/venstre etc. og ho holder kjeft ellers. Selv om jeg ikke akkurat har den beste stedsansen så skjønner man jo fort når man er på ville veier uansett og i verste fall så kjører man litt feil. En del av sjarmen spør du meg.

Men som tidligere nevnt, så ser jeg også nytteverdien av en dedikert GPS på sykkelen. Noen ganger kan det være greit å se ruten visuelt. Spesielt i større byer etc. når man vil ha en liten pekepinn på hvor man skal i neste kryss etc.

Som nevnt så håper jeg at Garmin sin modell vil hjelpe deg ut av uføret og igjen bringe deg inn på rett kurs :thumleft
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Garmin Gpsmap 64s

Post by Norse »

Ifølge Google Maps kan man ikke kjøre Suleskard-Brokke men blir dirigert ned til Eiken. Tull og vas :evil, så her er Google er ubrukelig!
I seilbåten bruker jeg papirkart og GPS uten kart og fjas (i tilfelle rottefelle), og det samme gjør jeg i heia. Det funker glimrings til go-slow-aktiviteter, men er nok svært lite optimalt til mc-turer av det slaget man snakker om her. Vil selv gå for skikkelige GPS-saker når behovet blir for påtrengende, muligens rundt juletider, eller etter et Finn-raid [emoji23][emoji23]
Bjerknez

Re: Garmin Gpsmap 64s

Post by Bjerknez »

Men trenger man egentlig GPS for å kjøre denne strekningen? Det er jo raka vegen. Selv jeg hadde ikke kjørt meg vill der :smt005
Dessuten, så får man TomTom app og sikkert en drøss andre GPS apper til mobilen også som ser denne strekningen ;-)

Når jeg hadde båt for noen år siden så brukte jeg en Garmin Navmann kartplotter. Gull verdt om man skulle ferdes ukjente steder :thumleft
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Garmin Gpsmap 64s

Post by Norse »

Har ikke GPS en "velg korteste rute"-funksjon? Der svikter jo Google så lenge de "overstyrer" veinettet med stengte veier og slikt. Er ikke krise når man vet om det, men da har man (som du sier) ikke behov for GPS heller.

I seilbåt er det mer enn nok tid til å kose seg med papirkart underveis[emoji1]
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Garmin Gpsmap 64s

Post by Palma »

Det er korteste vei, svingete vei, miljøvennlig vei osv osv. Men MIN vei er det faan ikke.
Jeg har oppdaterte kart på Tyre og det skal være oppdatert på Tomtommen og, men det er mulig at de kartene ikke har like mye veier lagt inn... Eller så står det i bruksanvisningen at det er viktig å bruke den kabelen som følger med ved opplasting, der kan det og ligge noe, men er ikke kabel kabel da??
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Garmin Gpsmap 64s

Post by Palma »

Image
Det skakke værra slik vettu [-( :twisted: :twisted: :smt072 :smt067 ](*,)
Bjerknez

Re: Garmin Gpsmap 64s

Post by Bjerknez »

Har du prøvd gpsbabel som jeg nevnte tidligere?
Husker ikke helt innstillingene men søk litt på nett så tror jeg du finner det ut.

Kan være verdt forsøket verttfall, hvis du ikke har gitt helt opp ennå...
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Garmin Gpsmap 64s

Post by KliffArne »

Palma wrote:Det er korteste vei, svingete vei, miljøvennlig vei osv osv. Men MIN vei er det faan ikke.
Jeg har oppdaterte kart på Tyre og det skal være oppdatert på Tomtommen og, men det er mulig at de kartene ikke har like mye veier lagt inn... Eller så står det i bruksanvisningen at det er viktig å bruke den kabelen som følger med ved opplasting, der kan det og ligge noe, men er ikke kabel kabel da??

Hvorfor bruker du ikke bare Googlemaps på telefonen istedet for å klure med den dærre GPS'en som du ikke forstår deg på?
Bjerknez

Re: Garmin Gpsmap 64s

Post by Bjerknez »

KliffArne wrote:
Palma wrote:Det er korteste vei, svingete vei, miljøvennlig vei osv osv. Men MIN vei er det faan ikke.
Jeg har oppdaterte kart på Tyre og det skal være oppdatert på Tomtommen og, men det er mulig at de kartene ikke har like mye veier lagt inn... Eller så står det i bruksanvisningen at det er viktig å bruke den kabelen som følger med ved opplasting, der kan det og ligge noe, men er ikke kabel kabel da??

Hvorfor bruker du ikke bare Googlemaps på telefonen istedet for å klure med den dærre GPS'en som du ikke forstår deg på?
:smt005
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Garmin Gpsmap 64s

Post by Bikeridr »

Garmin, hører dere.. GARMIN!

Trans-reflektiv skjerm - say no more :thumleft
TomTom/DomDom/MøkkMøkk kan dere får billig. Har en slik Tom-jævel go1000-ett-eller-annet. Bruker den til blink for luftpistolen min av og til :twisted:
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Garmin Gpsmap 64s

Post by Palma »

KliffArne wrote:
Palma wrote:Det er korteste vei, svingete vei, miljøvennlig vei osv osv. Men MIN vei er det faan ikke.
Jeg har oppdaterte kart på Tyre og det skal være oppdatert på Tomtommen og, men det er mulig at de kartene ikke har like mye veier lagt inn... Eller så står det i bruksanvisningen at det er viktig å bruke den kabelen som følger med ved opplasting, der kan det og ligge noe, men er ikke kabel kabel da??

Hvorfor bruker du ikke bare Googlemaps på telefonen istedet for å klure med den dærre GPS'en som du ikke forstår deg på?
Ja det var jo en kjempeide Kliffern...
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Garmin Gpsmap 64s

Post by tshansen »

Image
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply