Nye støvler

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Nye støvler

Post by Palma »

Hallooo Adele, det der er ikke motorsykkelstøvler. [-( [-X Det er jo fritidssko som du kan bruke når du sykler til butikken med trøsykkel. Jeg har smadret en ankel en gang og måtte sette i 6 skruer div. spiker og plater i ankelen, hadde mye bedre sko enn det der. Velter du eller noe skjer så er de skoa der 0 og nada verdt.
Kjøp deg ordentlige støvler som beskytter og ikke bare ser søte ut. Det er mitt råd :) :thumleft
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Nye støvler

Post by Adele »

Palma wrote:Hallooo Adele, det der er ikke motorsykkelstøvler. [-( [-X Det er jo fritidssko som du kan bruke når du sykler til butikken med trøsykkel. Jeg har smadret en ankel en gang og måtte sette i 6 skruer div. spiker og plater i ankelen, hadde mye bedre sko enn det der. Velter du eller noe skjer så er de skoa der 0 og nada verdt.
Kjøp deg ordentlige støvler som beskytter og ikke bare ser søte ut. Det er mitt råd :) :thumleft

Arrrgh... ok.. Sånn da har jeg funnet noen nye sko. Jeg liker egentlig de litt sportslige skoene fra IXS og Sidi mer, men jeg jo liksom ikke helt hva forskjellen på de er :redface .. Jeg håper ankelen din er fin igjen!

1 IXS Sepanghttp://www.xlmoto.no/mc-boots-ixs-sepang-svart
2 Dainese Visoko http://www.xlmoto.no/mc-stovler-dainese-visoke-d-wp
3 Sidi Fusion http://www.xlmoto.no/mc-stovler-sidi-fusion-svart
4 Sidi Cobra http://www.xlmoto.no/mc-stovler-sidi-cobra-svart
5 Sidi ST http://www.xlmoto.no/mc-stovler-sidi-st-svart
=^_^=
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Nye støvler

Post by tshansen »

vær klar over at Sidi er ofte en størrelse mindre enn andre merker... Bruker du 44 i sko, bør du gå for 45 i Sidi! Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for de som jeg syns så kulest ut, og var goretex! (vanntett)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Nye støvler

Post by Adele »

LordShaft wrote:vær klar over at Sidi er ofte en størrelse mindre enn andre merker... Bruker du 44 i sko, bør du gå for 45 i Sidi! Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for de som jeg syns så kulest ut, og var goretex! (vanntett)
Vet du om de er trange foran ved tærne? Jeg liker jo at skoene sitter tett på foten, men jeg klarer ikke sko i hard materiale som ligger og presser inntil leddene ved tærne. Jeg over gjennomsnittlig sensitiv for sånt. Alle skoene mine de siste 4-5 årene har vært av stoff foran ved tærne som ikke strammer i det hele tatt..

Og når det gjelder Gore Tex, blir det ikke fort klamt inne i skoen?
=^_^=
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Nye støvler

Post by RuneMC »

Anbefaler deg å prøve i en butikk. Passformen varierer ganske mye. (Dainese er også litt små i str.)
TCX er av de bedre på passform (og matcher skonr jeg bruker i vanlige sko). Bør stå på "short list" over støvler du prøver.

Goretex vs resten. 2 - 0
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Nye støvler

Post by Adele »

RuneMC wrote:Anbefaler deg å prøve i en butikk. Passformen varierer ganske mye. (Dainese er også litt små i str.)
TCX er av de bedre på passform (og matcher skonr jeg bruker i vanlige sko). Bør stå på "short list" over støvler du prøver.

Goretex vs resten. 2 - 0

Bleh..da får jeg besøke div. butikker og spørre etter sko av Gore Tex (:.
=^_^=
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Nye støvler

Post by tshansen »

Adele wrote: Bleh..da får jeg besøke div. butikker og spørre etter sko av Gore Tex (:.
Nei, tro meg, du skal være glad i ettertid at du gjør det på denne måten! Det er langt verre å kjøpe sko som ikke passer, eller ikke fungerer til ditt bruk.

Goretex er et must i norge med tidlig og sene sesonger. Det er mulig du blir klammere på varme sommerdager, men du slipper å fryse på bena når det er litt kaldt ute
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Nye støvler

Post by Flanker »

Så og si alt som er laget i Italia (eller i Asia for italienske merker) er smått i størrelsen... Sidi, Dainese, Gaerne, you name it. En størrelse opp, minst, er regelen!

Vanntett støvel er som tidligere nevnt lurt til norske forhold, og da er det Gore-Tex du helst vil ha. Ikke "Svindel-Tex" (sett inn navn på luguber membran fra Pakistan her). De er vanntette i noen timer, men holder ikke mål hvis du må kjøre en hel dagsetappe i regnvær. Ask me how I know :roll:

Bedre å legge noen kroner i det og få et skikkelig par med en gang! Gore-Tex og passer foten = Solgt! Husk også skikkelige sokker, det er halve komforten, og så må støvlene vedlikeholdes og smøres skikkelig med jevne mellomrom :thumleft

Det minner jeg om at mine nok bør byttes ut i løpet av sesongen. Vi får se når skattepengene kommer...
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Nye støvler

Post by Adele »

Ah, ok. Jeg skal passe på (:.


Haha, jaa..jeg gleder meg til skattepenger og feriepenger som bare det! Da skal det bli kjørebukse, sko og ekstra kjøretimer \:D/.
=^_^=
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Nye støvler

Post by Borg »

Aww, denne tråden ble plutselig aktuell... Kom hjem fra tur i dag da glidelåsen på Dainese støvlene ikke ville opp på venstrefoten. Håpløs løsning med glidelåsen bak på støvlen. Der får den en knekk når man går og så ryker den i glidelåsen. Allerede reparert de en gang, siden de var utrolig gode å gå med, men nå er det søpplekassa neste :(

Får finne frem de gamle Puma støvlene i mellomtia.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Nye støvler

Post by Adele »

RuneMC wrote:Lave sko er kompromiss som kan brukes for turene på butikken eller kortere turer til byen/jobben i fint vær.
Kompromiss fordi det gir minimal beskyttelse / værbeskyttelse.

Så fort det er regn, eller du skal en kjøretur av litt lengde er det høye støvler som er tingen. (Både regn og fartsvind har veldig kjølende effekt - og begge deler kommer til med lave sko.)

Unnskyld, det var ikke meningen å overse denne kommentaren - jeg så den bare aldri. Det var egentlig det jeg fryktet, men jeg håper liksom at de kunne holde en sesong..
Borg wrote:Aww, denne tråden ble plutselig aktuell... Kom hjem fra tur i dag da glidelåsen på Dainese støvlene ikke ville opp på venstrefoten. Håpløs løsning med glidelåsen bak på støvlen. Der får den en knekk når man går og så ryker den i glidelåsen. Allerede reparert de en gang, siden de var utrolig gode å gå med, men nå er det søpplekassa neste :(

Får finne frem de gamle Puma støvlene i mellomtia.
Det hørtes ut som en umulig løsning ):.
=^_^=
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Nye støvler

Post by Elolz »

Bra du kom med den erfaringen om Dainese støvler Borg, hadde vurdert de om jeg skulle investert i nye. :thumleft Da står jeg vel igjen med TCX igjen. Held virker interessant, men de har visst ikke Gore-Tex, kun "OutDry-membran", vet ikke om det er gode greier eller billig Gore-Tex kopi som ikke holder tett i lengden? :-k

Kjøpte Sidi ST i høst, men de føltes veldig billige i forhold til TCX GTX skoene jeg hadde fra før. [-( De var også veldig små i størrelsen, så de gikk i retur. Vil absolutt anbefale støvler i skinn og med Gore-Tex. Koster litt ekstra (600-800kr) for Gore-Tex støvler vs tilsvarende modeller uten, men det er så til de grader verdt det! Det er få ting som er verre enn å sitte våt og kald på beina når du kjører sykkel!

Disse bør du vurdere Adele, TCX S-R1 GTX. Prisen ligger som oftest på 2800-3200kr fra norske forhandlere.
Image
User avatar
Monstr
Posts: 226
Joined: 10 Apr 2012 00:11
MC: 00' Suzuki TL1000S
Location: Sarpsborg

Re: Nye støvler

Post by Monstr »

Jeg har TCX S-speed GTX og har vært storfornøyd med dem, både til daglig bruk og banekjøring. Knirka noe infernalsk første dagen, men ble fort kvitt det med å smøre glideskinnene på anklene med universalfett. Har holdt helt tyst i nesten et år nå :)
Mvh Monstr - Suzuki TL1000S -
Image Image
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Nye støvler

Post by Adele »

Elolz wrote:Disse bør du vurdere Adele, TCX S-R1 GTX. Prisen ligger som oftest på 2800-3200kr fra norske forhandlere.
Jeg skriver ned navnet også skal jeg spørre etter dem når jeg er besøker mc-butikker i Oslo, tusen takk (:.
=^_^=
Bjerknez

Re: Nye støvler

Post by Bjerknez »

Litt usikker på om jeg gjør rett i å kapre denne tråden, men jeg lurer litt på og kjøpe meg nye støvler selv da mine TCX X-miles begynner og miste "formen". Litt slapp i skinnet (i mangel på bedre ord)

Jeg er ikke ute etter en slik superstiv "slalomstøvel" som stopper blodomløpet, men en litt mer behagelig støvel som man også kan vandre litt rundt i. Den skal så klart være 100% vanntett og det er første prioritet. Andre prioritet er at den skal være behagelig å ha på seg samt gå med. Så jeg er nok på utkikk etter en mellomting.

Jeg har dårlig erfaring med Alpinestars når det gjelder hansker. Hele to par hansker jeg hatt fra Alpinestars har gått i oppløsning innen kort tid og selv om jeg har fått byttet begge gangene på garanti så er jeg skeptisk til det merket. Dette var også svindyre hansker som skulle være 100% vanntette. Mine nye hansker fra Richa liker jeg langt bedre.

Dog har jeg god erfaring med de TCX X-Miles støvlene jeg har har nå. De er fortsatt vanntette, men de begynner å bli litt "utgåtte". Dessuten har jeg nok lyst til å prøve støvler med full høyde som samtidig er gode å ha på seg og ikke føles som å gå med slalomstøvler.

Noen tips?
Post Reply