Den sikreste hjelmen?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
sigrm
Posts: 4
Joined: 01 Dec 2015 13:18

Den sikreste hjelmen?

Post by sigrm »

God dag, godtfolk! Har søkt langt og lenge, men ikke kommet opp med noe endelig svar. Utfordringen er som følger.

Finne ut hvilken hjelm som er den sikreste etter følgende kriterier:
- Helhjelm/full face
- Cheek pads som kan fjernes lett for å hindre krøllnakke om du har vært uheldig og hjelmen må tas av. EDIT: Det er snakk om sånn nød-utløsersystem som lar dem skli ut enkelt
- Høy score på sikkerhetstester, f.eks SHARP
- Sykt synlig farge, f.eks signalgul over hele skallet
(regner med at det er inneforstått at kulhetsfaktor ikke spiller inn, med mindre du er som meg og synes at signalgult er den beste komboen av stil vs. sikkerhet)

I tillegg så er det er fordel å ikke bli ruinert når man skal kjøpe den, må jo ha råd til syregul jakke også på mitt spede studentbudsjett.
Vet ikke om det bare er ønsketekning at noe sånt finnes, men hos meg ville det ihvertfall vært en sikker vinner.

Noen som tar utfordringen / har idéer? :)
Last edited by sigrm on 01 Dec 2015 22:18, edited 2 times in total.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den sikreste hjelmen?

Post by tshansen »

Shoei xprirt 2 har alle de kriteriene du nevner! Selv har jeg den i hvit! Da står den i god kontrast til sykkelen og kjøreutstyret.

http://www.shoei-europe.com/uk/products/GT-Air

Her er GT-Air... Men tror du skal ha mer fokus på kontrasten mellom sykkel, hjelm og kjøreutstyr kontra å låse deg dønn på signalgul hjelm. Det har faktisk vist seg at silver grey er den fargen som er best synlig på hjelm i følge en stor test som var gjort :thumleft

Å det hjelper fint lite hvor sikker en hjelm er om den ikke passer til hodet ditt :D
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Den sikreste hjelmen?

Post by Lasse Liten »

Enn hvor mye hjelmprodusenter reklamerer om cheek-pads og ting som skal gjøre det lettere for førstehjelpere å fjerne hjelmen hjelper det ikke så lenge dette ikke er åpenbart hvordan dette fungerer hurtigst mulig for en ikke motorsykkelinteressert ambulansearbeider, brannkonstabel eller politibetjent.
I forkant av et båtrace der vi på redningsskøyten var førstelinjeberedskap hadde vi et kurs i høyhastighetsulykker der hjelm var et tema. Her hadde vi instruksjon av en lege som også kjørte roadracing og er veldig involvert i mye som har med motorsport og førstehjelp å gjøre. Han nevnte et par av disse løsningene og sa ordrett: "drit i fancy jills, få hjelmen av så forsiktig som mulig på kortest mulig tid"
Han sa også noe om at om du skal investere i nakken din og eventuelle følgeskader av en ulykke, kjøp et nakkebeskyttelsessystem ;)

Med alle de kriteriene du stiller til hjelmen har du allerede utelukket svært mange veldig gode hjelmer, i mine øyne glemmer du det aller viktigste, nemlig at hjelmen sitter som et skudd på hodet. Jeg måtte selv krype til korset på black friday og slå fra meg kjøpet av hjelmen jeg hadde sett meg ut etter lengre tids lesing og synsing på internettet, selv om størrelsen var riktig og alle mine kriterier var oppfylt satt den heller dårlig på hodet. Grådig kjipt når den var nedsatt 30% ja...
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Den sikreste hjelmen?

Post by knutk »

Henger meg på de ovennevnte svar angående komfort.
Man kan lese seg opp på tester til øyet blir stort og vått. Der er nyanser i testene, men om man holder seg til anerkjente merker er jeg overbevist om at begrensende faktor er hva kroppen tåler. Skal ikke gi meg ut på fargerike beskrivelser, men selv om en hjelm ikke er testvinner kan den likevel tåle mer enn hodet ditt.

Sett opp en kostnadsramme og dra rundt å prøv hjelmer. Velg den som kjennes best ut. Høyere pris kjøper deg mer komfort enn sikkerhet.
Angående farge er den signalgule uten tvil fargen som stikker mest ut, men nå roter jeg meg bort i diskusjon ala gul vest. Lar den ligge. (bruker selv gul vest, men ikke gul hjelm).

Dog vil jeg anbefale å være litt raus i budsjettet. Om hjelmen ikke passer 100% blir den byttet ut i løpet av kort tid til fordel for en som er mer komfortabel. Like greit å hoppe i det.
sigrm
Posts: 4
Joined: 01 Dec 2015 13:18

Re: Den sikreste hjelmen?

Post by sigrm »

Takker samtlige for flotte svar! :D
Flere nevner at hjelmen skal passe, og det er det ingen tvil om, så det ble ikke nevnt i farta.
LordShaft wrote:Shoei xprirt 2 har alle de kriteriene du nevner! Selv har jeg den i hvit! Da står den i god kontrast til sykkelen og kjøreutstyret.
http://www.shoei-europe.com/uk/products/GT-Air
Her er GT-Air... Men tror du skal ha mer fokus på kontrasten mellom sykkel, hjelm og kjøreutstyr kontra å låse deg dønn på signalgul hjelm. Det har faktisk vist seg at silver grey er den fargen som er best synlig på hjelm i følge en stor test som var gjort :thumleft
Ser nå at jeg ikke skrev tydelig hva jeg mente, men jeg tenkte på sånne hvor man drar i en utløser og så sklir de lett ut. Men GT-Air har! Håpet å treffe på noen hjelmer med dette litt lenger ned på $$-skalaen, men.
Interessant at andre farger kan være mer synlige. Den gulfargen svir i øynene, så jeg tenkte at den var værstingen når det kom til å tiltrekke seg oppmerksomhet, men jeg ser jo at f.eks politiet kjører med hvite hjelmer.

På jakt etter mer info kom jeg over denne studien her som sier at den statistiske risikoen for skade var 37% lavere med "any reflective or fluorescent clothing". Sammenliknet med sort hjelm var den statistiske risikoen 24% lavere med hvit hjelm, og 19% for lyse hjemfarger.
Har uthevet "statistisk" fordi jeg tenker at det er korrelasjon mellom kjøremønsteret til de som velger å bruke denslags klær, og at man skal ta statistikk med en klype salt nettop av slike grunner. Studien er også gammel og fra New Zealand, men omfatter nærmere 500 intervjuer.

MEN, jeg er av den tro at dersom man kan få en hjelm med bedre sikkerhets-features dersom man tar hvit istedenfor syregul, så er ikke det å forakte.
Synes det er spennende å føre folks erfaringer rundt dette med farge og synlighet, mange delte meninger.
Lasse Liten wrote:Enn hvor mye hjelmprodusenter reklamerer om cheek-pads og ting som skal gjøre det lettere for førstehjelpere å fjerne hjelmen hjelper det ikke så lenge dette ikke er åpenbart hvordan dette fungerer hurtigst mulig for en ikke motorsykkelinteressert ambulansearbeider, brannkonstabel eller politibetjent.
Helt enig, men etter å ha undersøkt myten(?) om at klistremerker kan påvirke polymeren i hjelmen var planen å klaske på noen åpenbare klistremerker eller rett og slett tusje litt. Går an å få det til å se kult ut også. Mitt håp er å klare å få det så tydelig frem at dersom man virkelig har lagt gullegget på limpinnen, stiftet skjegget fast i postkassa og ligger der uten pust og puls, så skal til og med Ola og Kari på tur hjem fra hytta i stasjonsvogna klare å ta skånsomt av meg hjelmen og ihvertfall gjøre et forsøk på å utbedre tilstanden. Med vårt vidstrakte land har man dessverre ikke tid til å vente på profesjonell hjelp i slike situasjoner, og derfor er tanken å legge forholdene mest mulig til rette.
Lasse Liten wrote: "drit i fancy jills, få hjelmen av så forsiktig som mulig på kortest mulig tid"
Han sa også noe om at om du skal investere i nakken din og eventuelle følgeskader av en ulykke, kjøp et nakkebeskyttelsessystem ;)
Med alle de kriteriene du stiller til hjelmen har du allerede utelukket svært mange veldig gode hjelmer, i mine øyne glemmer du det aller viktigste, nemlig at hjelmen sitter som et skudd på hodet. Jeg måtte selv krype til korset på black friday og slå fra meg kjøpet av hjelmen jeg hadde sett meg ut etter lengre tids lesing og synsing på internettet, selv om størrelsen var riktig og alle mine kriterier var oppfylt satt den heller dårlig på hodet. Grådig kjipt når den var nedsatt 30% ja...
Nakkekrage høres dødsfornuftig ut, men er kanskje ikke så praktisk når man skal se seg om, sjekke blindsoner osv? Men skal innrømme at jeg ikke kjenner til hvor begrensende de er. Ser for meg at det tar bort en smuule av kjøregleden, ihvertfall hvis følelsen (om enn bare så vidt) kan minne om den kragen som smekkes på deg når du har krøllet nakke :)
knutk wrote:Henger meg på de ovennevnte svar angående komfort.
Man kan lese seg opp på tester til øyet blir stort og vått. Der er nyanser i testene, men om man holder seg til anerkjente merker er jeg overbevist om at begrensende faktor er hva kroppen tåler. Skal ikke gi meg ut på fargerike beskrivelser, men selv om en hjelm ikke er testvinner kan den likevel tåle mer enn hodet ditt.

Sett opp en kostnadsramme og dra rundt å prøv hjelmer. Velg den som kjennes best ut. Høyere pris kjøper deg mer komfort enn sikkerhet.
Angående farge er den signalgule uten tvil fargen som stikker mest ut, men nå roter jeg meg bort i diskusjon ala gul vest. Lar den ligge. (bruker selv gul vest, men ikke gul hjelm).
Dog vil jeg anbefale å være litt raus i budsjettet. Om hjelmen ikke passer 100% blir den byttet ut i løpet av kort tid til fordel for en som er mer komfortabel. Like greit å hoppe i det.
Tenkte egentlig som deg, men så dykket jeg litt ned i SHARPs arkiver og fant at f.eks Shoei GT Air fikk 3/5 stjerner på grunn av laber beskyttelse ved tinningen, mens HJC IS-17 hentet 5/5 for godt under halvparten av prisen (og atpåtil er den signalgul :D ). Personlig er jeg overbevist om at hjelmer ikke trenger å koste mye for å passe, det henger sammen med om din aktuelle hodeform matcher hjelmens. Men komfort utover det, som støynivå, vekt osv bedres kanskje ved å kaste $$ på problemet :)

Dette ble jo tidenes lengste post, men det var jo så mye bra å svare på.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den sikreste hjelmen?

Post by tshansen »

Da kikket du ikke godt nok på den safety greien til Shoei, jeg har dette på min egen hjelm. Det er to røde plast "snorer" eller pinner... vet ikke hvordan jeg skal forklare det. Vipper du disse ned mot skuldrene og drar kommer kinn putene ut å du har nesten fri bane til å få av hjelmen.

Det er flott at du har høyt fokus på sikkerhet. Men hjelm alene er ikke det som redder deg i en ulykke :? Å uansett hvor mye fluoriserende klær du velger å kjøre med, blir du ikke sett, ja så blir du ikke sett og ulykken er fortsatt et faktum. Måten en kjører på, plasserer seg, bruker veibanen og trafikken til sin fordel. Ja synlighet å sikkerhet består av flere faktorer.

Sharp testen tar for seg slag på gitte punkter. Noen vil hevde at rotasjons kreftene en blir utsatt for er langt mer skadelig enn slag. Jeg vet ikke om du har tilgang til ulykkestatistikk, men kan jo være fornuftig å danne seg et bilde over hva som har vært den mest avgjørende faktoren til f.eks dødsfall i en mculykke.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Den sikreste hjelmen?

Post by Flanker »

Snakker vi pris vs kvalitet så er det lite som matcher HJC og Shark, IMO... Du kan jo begynne med dem og se om de passer nøtta. Disse merkene er vel også rimelig tilgjengelige rundt om i landet.

PS: Hvit hjelm er også kjekt når sola steiker. Du blir ikke fult så heit i toppen som med sort.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Den sikreste hjelmen?

Post by knutk »

Hjelm skal beskytte ved uhell, men mestedelen av tiden beskytter den hodet mot vær og vind ved normal kjøring.

Undersøkelsen om synlighet: var de fluoriserende gule hjelmen med i undersøkelsen? Har vondt for å tro at en hvit hjelm synes bedre enn en signalgul hjelm. Man kan jo bare se selv, de signalgule hjelmene stikker seg ut i trafikken som en hore i et kloster.

Som Lord er inne på, greit å fokusere på sikkerhet. Men spør deg om hvor ofte den ene hjelmen er avgjørende faktor i forhold til annet merke om uhellet skulle være ute? Hodet tåler bare en gitt G belastning. Utover det har kollisjons-beskyttelsen ingen verdi.
Dog skal man ta med i vurdering av tester at de måler hva skallet tåler, men i hvilken grad foret i hjelmen bidrar til å dempe støtet er i praksis en vanskelig oppgave å måle.

Komfort i hjelmen dreier seg om mye mer enn bare passform. Hardheten på polstringen, plassering av kinnputer samt hvordan sømmene er gjort er faktorer som påvirker komforten. Enkelte løsninger er mer kostbare enn andre. Tenk også på mulighet for renhold av foret. Hvor enkelt er det å ta ut foret for rengjøring?

For å gjenta meg selv ville jeg til syvende og sist valgt hjelmen som sitter mest komfortabelt på hodet.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den sikreste hjelmen?

Post by tshansen »

Jeg skal se om jeg finner igjen den testen som var gjort... hjelmen er gul.... fluoriserende gul gjør vel at den lyser ekstra i mørket, som nødutgang skilt osv? eller?? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Den sikreste hjelmen?

Post by Lasse Liten »

Tror ikke at det er fargen på hjelmen som betyr noe, men kontrasten mellom hjelm/sykkel/kjøreutstyr. Kontraster avgjør vårt syns mulighet til avstandsbedømming og dermed fartsberegning.
Har du svarte klær vil nok alle lyse farger være gode nok på hjelmen.
Tidiligere hadde jeg hvit/rød kjøredress, derfor har jeg ennå rød hjelm.. men, men.

Sjekker du at hovedlyset på sykkelen fungerer hver gang du starter opp er nok det viktigste gjort der også ;)
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Den sikreste hjelmen?

Post by Toven »

[quote="Sjekker du at hovedlyset på sykkelen fungerer hver gang du starter opp er nok det viktigste gjort der også ;)[/quote]


Har noen ganger sett mc som kjører enten uten lys eller med parklys, nermest livsfarlig mtp synlighet!
sigrm
Posts: 4
Joined: 01 Dec 2015 13:18

Re: Den sikreste hjelmen?

Post by sigrm »

LordShaft wrote:Da kikket du ikke godt nok på den safety greien til Shoei, jeg har dette på min egen hjelm. Det er to røde plast "snorer" eller pinner... vet ikke hvordan jeg skal forklare det. Vipper du disse ned mot skuldrene og drar kommer kinn putene ut å du har nesten fri bane til å få av hjelmen.
[...] Jeg vet ikke om du har tilgang til ulykkestatistikk, men kan jo være fornuftig å danne seg et bilde over hva som har vært den mest avgjørende faktoren til f.eks dødsfall i en mculykke.
Okay, så ingenting der, men har du det, så tror jeg deg på det ;) Har lett litt hos SSB og FHI, men finner ikke detaljer rundt hvilke skader man vanligvis dør av. Hadde vært interessant å se forholdet mellom hodeskader og nakke-/ryggskader.

Det er som mange sier flere aspekter enn kun å ha en god og passende hjelm, og det beste er jo å unngå at ulykken i det hele tatt inntreffer. Jeg er fersk på to hjul og vil nok holde meg hovedsaklig til turkjøring i rolig tempo (har ingen crotch rocket). Ser derfor for meg at den mest alvorlige og mest sannsynlige ulykken er kollisjon med andre trafikanter (Skal jo såklart ikke proklamere at jeg ikke kan kræsje på egenhånd, men med tanke på mitt relativt lite behov for livlig kjøring tror jeg risikoen er lavere her). Derfor tenker jeg at synlighet er viktig.

Klarer ikke helt å se for meg at hvit hjelm gjør samme nytten som fluo gul alene, men viktigst av alt tror jeg er å få et stort sammenhengende område med gulfargen høyt opp på kroppen, siden det er mest synlig. Ser på bildet her at det som virkelig gjør nytten er jakka, og ikke hjelmen.
Image
Det interessante med dette bildet er ikke han åpenbare i forgrunnen, men kompisen hans langt nedi gata. For meg finnes det ikke tvil om at denne fargens synlighet er overlegen, men om hjelmen hans er neongul eller hvit er for meg umulig å si! Ser vel faktisk hakket mer hvit ut enn gul.

Har hørt flere si at det er kontrasten mellom utstyret som teller, men det får jeg meg ikke til å tro. Vil påstå at det absolutt viktigste er å ha kontrast med omgivelsene. En stor flate som er i sterk kontrast med omgivelsene har jeg trua på. Det er mye lettere å bedømme avstand og fart på en bil enn en motorsykkel, og biler har jevnt over mindre kontrast innad enn med omgivelsene. Men det avhenger jo av størrelse også.

Har sett noen som setter modulatorer på lysene så de pulserer, det må jo gi en god effekt, men er kanskje på kant med loven. I tillegg til å kanskje være i overkant sjenerende.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den sikreste hjelmen?

Post by tshansen »

Hvor ofte hører du om motorsyklister som blir kjørt ned bakfra for at de ikke ble sett? :-k Det bilder du viser til her har veldig liten relevanse annet enn at kontraster som skiller seg ut fra mengden er mer synlig. Dette tilfellet er det gult. Hadde det vært en annen farge, hadde du nok sett denne like godt?

Men la oss for diskusjonen sin skyld ikke spore av med gult vs ikke gult. La oss heller holde fokus på det viktige... hva du ser når du kommer nedover gaten. Når en bil står i ett kryss å ser seg for til høyre eller venstre? Hva er det da vedkommende ser? Jo et gult lys, og hjelm. gult og gult, eller gult og hvitt eller gult og grått... hvilke kontraster er mest synlig? Det er gjerne litt lummer belysning. :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Den sikreste hjelmen?

Post by mekkern »

De ulykkene med alvorlig/dødelig utgang med andre kjøretøy involvert er stort sett "møteulykker".
-Bilist svinger inn på vei rett foran MC eller møtende bil vil svinge av til venstre foran møtende MC.

Det som er viktig er hvordan du blir oppfattet forfra.
Der er lyset det avgørende.
Det er ikke for ingenting at myndighetene (i flere land)ser på hvilken konfigurasjon av frontlysa de skal ha som standard for å øke "oppdagelsen".

Hvordan du oppfattes fra siden eller bakfra er ikke relevant i disse situasjonene.

Hvordan gjør du deg best synlig FORFRA?
jeg vil derfor påstå LYS.
Aktiv lyskilde -ikke noe passivt som må belyses.
Dette virker dag som natt og i alle slags vær.

det største problemet tror jeg er stress/faktorer som gir mange synsintrykk.
En stresset hjerne hos oss mennesker fokuserer på hva er farlig (og/eller interessant) og ikke-vi er ennå et pattedyr.
En lastebil/bil er farlig/intressant -mc sykkel fotgjenger er det ikke, fokus til hjernen blir da lastebil/bil -og mc blir da "glemt".

Sitte å se på bilder i ro og mak om hvor "synlig " en er blir derfor feil-ikke blir du blendet av lyset på møtende bil/MC eller solen på et bilde,
og ikke tar du ta en avgjørelse på et brøkdels sekund....
sigrm
Posts: 4
Joined: 01 Dec 2015 13:18

Re: Den sikreste hjelmen?

Post by sigrm »

Image
Tja, kan nå si hva man vil om synlighet forfra. I mitt tilfelle, som er naken-sykkel, så synes jeg det nå er lite tvil om hva som funker best på dagtid, men med liten sannsynlighet for å enes der, kan vi nok la det spørsmålet ligge. Om kvelden og natten er jeg uansett helt enig i at lys er uslåelig!

Godt poeng at den virkelige situasjonen ikke kan sammenlignes med å sitte å kikke på bilder, men det tilfellet du beskriver så er ikke problemet dårlig tid i beslutningsøyeblikket, det er at motorsyklisten ikke har blitt oppdaget tidlig nok eller ikke i det hele tatt. Skal ikke si at youtube er vitenskap, men ta en kikk på 'helmet cam'-ulykker på motorsykkel som følge av at biler svinger ut, så ser man at det sjeldent er tida som er et problem.


MEN tilbake til det opprinnelige spørsmålet om ihvertfall hjelmer med cheek-pad-nødsystem: Noen som vet om flere merker som har dette enn Arai, Shoei og Scorpion?
Post Reply