Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by tshansen »

Hahaha.... Nå er det noen som det har klikket rimelig hardt for hører jeg =D> =D>

Jeg liker igrunn løsningen på det soldal teltet, men er det noen negative sider med å ha så "langt" telt? er heller ikke negativt at teltet er lett å slå opp!!!

De fleste teltene er vel med innertelt der du sover i... Som en henger opp, er dette noe som bare kan være eller må du holde på å demontere det hver gang du tar det ned å pakker det? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by JohnnyTh »

Bjerknez wrote:Det liggeunderlaget jeg hadde tok alt for mye plass og utgjorde vel ikke noen spesiell forskjell. Vertfall så lenge bakken ikke var spesielt fuktig...

Dog mener jeg det er viktig med en skikkelig sovepose. Jeg har en billig en til 500,- fra XXL. Helt grei i bruk på varme dager, men helt ubrukelig hvis temperaturen synker under 5 varme. Gjerne en sovepose med innebtgget "pute".
Her bommer du totalt. Varmetapet er gjerne størst mot bakken. Her blir soveposen komprimert og gjør liten nytte. Hvis du har et godt liggeunderlag så kan du klare deg med en tynnere sovepose.

Enig i Exped er å anbefale. Her i huset har vi alle 3 Exped og er kjempefornøyd. Pakker lite og er behaglig og varmt. Tar litt tid med den intigrerte pumpen, men det er ikke mange minutter.

Selv er jeg glad i Helsport telt, men har et Vanguart Tempest 200 telt som jeg bruker på tur alene. Det er overraskende god kvalitet i forhold til pris. Bakdelen er at jeg vet ikke om noen Norsk forhandler. Jeg har kjøpt fra UK.

Edit: Ser jeg har gjentatt det mange andre har sagt før i tråden. Så hadde kanskje vært nok å si enig i dette.
Hvis man skal sove en natt av og til på sommeren i godt vær så hadde jeg heller kjøpt ei flaske sprit. Da gidder du ikke tenke på campingutstyr.

Problemet på MC er jo gjerne at man har plassproblemer. Skal man på en 2-3 ukers tur og campingutstyret er med, så er det oftes nødvendig at alt utstyr er minst mulig. Min erfaring er at det billige utstyret tar for mye plass.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by tshansen »

http://www.helsport.no/dovrefjell-3-camp-2016

Likte igrunn dette veldig godt (i en ellers så stor jungel av gode produkter) Jeg ser helt klart fordelen med å ha litt ekstra lengde når jeg selv er 200 cm lang :shock:

Også fordelen med å ha såpass høyt og stort fortelt når det regner. Slipper å krype over bagasjen osv for å gå inn og ut av teltet. Er været for jævlig pisser jeg bare på en flaske 8)
Men, blir det jævlig overkill? Hvor mye blir teltet brukt foruten å bare sove i? Er det bedre å ha så lite som mulig (enkelt å slå opp) eller er jeg inne på riktig tanke? :-k

Å en ting til, hvordan er det med regler for camping nedover kontinentet? Er det bare å slå opp telt hvor det måtte passe?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
JLafton
Posts: 563
Joined: 23 Oct 2015 19:20

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by JLafton »

http://www.helsport.no/fjellheimen-camp
Dette teltet har jeg, og er veldig fornøyd med det. Brukt det i all slags vær. :D
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by tshansen »

Ser her ja, spurte i bloggen din også. Men er dette et grønt eller blått telt? Er det komfort eller pro?

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
JLafton
Posts: 563
Joined: 23 Oct 2015 19:20

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by JLafton »

Jeg så det. :D
Dette er grønt, og er Pro serien
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by ole m. »

LordShaft wrote:http://www.helsport.no/dovrefjell-3-camp-2016

Likte igrunn dette veldig godt (i en ellers så stor jungel av gode produkter) Jeg ser helt klart fordelen med å ha litt ekstra lengde når jeg selv er 200 cm lang :shock:

Også fordelen med å ha såpass høyt og stort fortelt når det regner. Slipper å krype over bagasjen osv for å gå inn og ut av teltet. Er været for jævlig pisser jeg bare på en flaske 8)
Men, blir det jævlig overkill? Hvor mye blir teltet brukt foruten å bare sove i? Er det bedre å ha så lite som mulig (enkelt å slå opp) eller er jeg inne på riktig tanke? :-k

Å en ting til, hvordan er det med regler for camping nedover kontinentet? Er det bare å slå opp telt hvor det måtte passe?
Helt sikkert et bra telt det der, Skaftern. Men ta med bunnduken også, det kommer du til å sette pris på. Har Helsport telt selv som jeg har brukt en del, de lager bra greier. Stort telt er bra på mc-tur, er ikke enkelt å få på seg kjøreutstyr inne i et lite telt i regnet... Fint å kunne ha litt plass så man kan holde seg i teltet også, om man skulle ønske å ligge litt for å vente på bedre vær. Eller bare ha et par stille dager i nærheten av et vann...

Jeg synes dette ser riktig ut. Et påkostet telt som ikke er av de billigste, men dette kan du ha glede av i mange år, om du tar vare på det.
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by JohnnyTh »

LordShaft wrote:http://www.helsport.no/dovrefjell-3-camp-2016

Likte igrunn dette veldig godt (i en ellers så stor jungel av gode produkter) Jeg ser helt klart fordelen med å ha litt ekstra lengde når jeg selv er 200 cm lang :shock:

Også fordelen med å ha såpass høyt og stort fortelt når det regner. Slipper å krype over bagasjen osv for å gå inn og ut av teltet. Er været for jævlig pisser jeg bare på en flaske 8)
Men, blir det jævlig overkill? Hvor mye blir teltet brukt foruten å bare sove i? Er det bedre å ha så lite som mulig (enkelt å slå opp) eller er jeg inne på riktig tanke? :-k

Å en ting til, hvordan er det med regler for camping nedover kontinentet? Er det bare å slå opp telt hvor det måtte passe?
I Tyskland må du ha grunneiers tillatelse for å campe i naturen. Tror dumå ha i Danmarkog. Romania ble jeg fortalt det var fritt frem. Resten vet jeg ikke.
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Epylypzon »

Helsport Fjellheimen er gulle bra. :) En kammerat har dette. Har nok hatt det i + - 10 år. Mc turer/ jakt osv. Det er ikke så veldig stort sammenpakket.
De ser kanskje store å sette opp, men er veldig enkelt. Innerteltet har du i hele tiden. Bunnduk i ytterteltet er vel ikke såå nødvendig. Stor nok plass i innerteltet til event kjøreutstyr.
Du trer i alle 3 stengene, setter du plugger bak på teltet, drar i andre enden mens du løfter på det, også senker du det og setter i ett par plugger. Bruker ikke mange minuttene på å sette opp mitt ringstind 2 (det har bare 1 stang). Skal være skikkelig dårlig vær før det er noe vits i å ta ut alle bardunene på ett slik tunneltelt.

Han jeg kjenner med fjellheimen 3 telt har dette, pluss sovepose og liggeunderlag i ene sidekofferten.

Skal jeg ha nytt blir det noe ala Fjellheimen 3. Men får klare meg med miniteltet sålenge. Så koselig der så. Ligger i midten og har alt jeg trenger rundt meg :P
JLafton
Posts: 563
Joined: 23 Oct 2015 19:20

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by JLafton »

Jeg er storfornøyd med mitt fjellheimen camp 3. Jeg vurderte å gå for 2 man's utgaven siden jeg stort sett er aleine. Men jeg angrer ikke på å ha valgt 3 man's utgaven, da har jeg godt plass til å ha med alt inn i teltet og kan bruke forteltet til matlaging mens man ligger i posen :D
Har brukt det på mc turer og skiturer i fjellet om vinteren ned i -25c, og teltduken er av god kvalitet å blir ikke stiv i kulden, men nå er jo ikke det noe store problemer på mc tur, men kjekt å ha ett telt som kan brukes til alt.

Av sovepose har jeg helsport Alta til sommerbruk og helsport storfjorden XT til vinterbruk.
Begge posene er jeg veldig fornøyd med.
User avatar
Baffin
Posts: 45
Joined: 03 Nov 2015 22:07

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Baffin »

:D
Last edited by Baffin on 23 Aug 2016 21:40, edited 1 time in total.
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Image
User avatar
Baffin
Posts: 45
Joined: 03 Nov 2015 22:07

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Baffin »

:D
Last edited by Baffin on 23 Aug 2016 21:40, edited 1 time in total.
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by tshansen »

Takk for gode innspill baffin :thumleft
Jeg blir å ta meg en liten runde i morgen å kikke litt. Er jeg heldig å få et veldig godt tilbud på denne svarte fredagen er jeg ikke fremmed for å strø litt penger rundt meg. Hvis ikke venter jeg til julenissen har vært på besøk

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
JLafton
Posts: 563
Joined: 23 Oct 2015 19:20

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by JLafton »

Fant noen gode tilbud og fikk brukt noe cash på turutstyr ? :D
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by tshansen »

Nei, jeg så hvilket kaos det var på diverse kjøpesenter her i Bergen så jeg holdt meg vekke. Jeg får heller satse på at noe kommer på tilbud rett etter jul. Er ikke noe stress enda. Ser også at mange skriver at de forskjellige kjedene har trikset med før prisen på en rekke produkter.

Har også oppdatert ønskelista mi til nissen, så er jeg riktig heldig drysser det noe å meg i slutte av neste måned :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply