Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by DrGreve »

LordShaft wrote:Krype gjør jeg hver dag i følge sjefen i huset [emoji38]
Nei slikt plager meg ikke veldig doktor. Mulig jeg ser anderledes på det om noen år, men akkurat nå er jeg igrunn på jakt etter å få god kvalitet til en rimelig penge. Også selvfølgelig et telt som tåler litt, er enkelt å sette opp å gir nok plass til en person :thumleft hvilke dimensjoner har det sammenpakket?

@bjerknes skal gløtte inn der å se om de har noen gode tråder.

Note4
Jeg solgte teltet når jeg byttet til lavvo, men tipper nærmere en halv meter i lengde og 15cm bredde pakket.
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Epylypzon »

Telt:
Jeg har vel 5 telt tilsammen. Men kun brukt 2 av dem, en kammerat har lånt ett, de to siste har jeg ikke slått opp engang(noen som skulle gi bort).
"Alle" telt er vel så og si vanntette? Bare det er med innertelt så man ikke får kondens.

Helsport Ringstind Light 2: Kjøpte det når jeg hadde R6 en og trengte ett lite og lett. Er såpass fornøyd at jeg ikke ser noen grunn til å bytte det ut enda. Kunne dog tenkt meg ett med større fortelt. Rondane eller Fjellheimen teltene er nok bedre da. XXL selger også et som heter Nordmarka? tror jeg det heter. 1-1500 kr. En kammerat har dette og er fornøyd.
Image

Helsport Myggtelt: Kjøpte dette før vi skulle nedover balkan i fjor. Dette er kun bunn/stenger og myggnetting over. Perfekt for varmere strøk, så kan man komplitere med en tarp å ha over om det skulle være utrygt for regn. Et helvete å våkne i 06-07 tiden med 40 grader inne i teltet.
Image

Helsport Nordmarka Tarp: vanntett duk på 3x4 meter med 2 stenger.
Image

Soveposer:
Her har jeg også etterhvert fått meg 5 stk etterhvert. 2 av dem kjøpte jeg for en pose tvist :P

Helsport Lom, som beskrevet av en annen her. fungerer greit fra april-september. Har sovet med den i minusgrader, men da med superundertøy på.

Fjellräven sommerpose: gull på hete sommerdager.

Ajungliak: tror det er en -5 pose. Bare brukt den ei helg i september.. Varm og god.

Forsvarets M85: Stor og tung! Men ganske varm. Brukte den første gang på Vedsamleren i år.

Liggeunderlag:
Hadde først en Ajungliak selvoppblåsbar, var helt ok, ganske liten sammenpakket. Men den punkterte etterhvert. Da tenkte jeg at jeg ikke gadd å bruke 1-1500 på en ny. så etter det brukte jeg de billige skumplast underlagene fra biltema til hundrelappen. Fungert helt ok. Kjøpte igjen nytt oppblåsbart i sommer, husker ikke merket.

Stol: Ettersom jeg har plass har jeg også avogtil med en billig campingstol. Her kan man jo få noen små sammenleggbare, men de er dyre.

Pute: Ajungliak oppblåsbar.

Fra venstre: Helsport Ringstind Light 2, Ajungliak liggeunderlag, Fjällreven sovepose, Ajungliak pute
Image

Helsport Nordmarka
Image

Helsport Fjellheimen 3
Image
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: RE: Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by quattrokim »

LordShaft wrote:Krype gjør jeg hver dag i følge sjefen i huset [emoji38]
Nei slikt plager meg ikke veldig doktor. Mulig jeg ser anderledes på det om noen år, men akkurat nå er jeg igrunn på jakt etter å få god kvalitet til en rimelig penge. Også selvfølgelig et telt som tåler litt, er enkelt å sette opp å gir nok plass til en person :thumleft hvilke dimensjoner har det sammenpakket?

@bjerknes skal gløtte inn der å se om de har noen gode tråder.

Note4
12x42cm nedpakket ifølge produktbeskrivelsen.
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
User avatar
Gulars
Posts: 103
Joined: 09 Nov 2015 11:59
MC: BMW R1200GS

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Gulars »

Pri 1. Godt liggeunderlag. Oppblåsbar (m/integrert pumpe) med dun eller syntetisk fyll. Skal ikke blåses opp med munnen. Da får du fukt i fyllet. Se etter R-verdi.

"R-verdi sier noe om varmemotstanden i et produkt. Verdien avhenger av produktets tykkelse og varmeledende/ isolerende evne. Jo høyere R-verdi, desto bedre isolerer underlaget."

"Foruten å ta opp ujevnheter fra bakken, skal underlaget isolere mot kulde. Hvis det isolerer for dårlig, vil mye av varmetapet skje mot bakken siden fibrene i soveposen presses sammen av kroppsvekten.

Derfor kan et tilstrekkelig isolerende liggeunderlag bety at du kan bruke en lettere sovepose og likevel fryse mindre enn med en varmere/tyngre pose og et tynt underlag." Kopiert fra Klikk.no.

Hvorfor? Du vil ikke ligge dårlig, men sove godt. :) Koster fra kr 1000,- Det er peanøtter i MC-budsjettet ditt per år.

E
Bjerknez

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Bjerknez »

Å kjære.... her ble det mye teknisk :smt005

Når JEG klarer og sove under åpen himmel på et liggeunderlag til 49,- og en sovepose til 499,- som attpåtill er ganske kresen på været og omgivelsene så tror jeg de aller fleste klarer seg med langt rimeligere og enklere utstyr. Dog ser jeg argumentet med opplåsbart liggeunderlag med tanke på plassen det tar sammenrullet i forhold til tradisjonelt liggeunderlag. En god sovepose er også viktig, men en til drøye 1000-lappen holder i massevis sommerstid hvor gradene holder seg over null tror jeg.

Skulle jeg en gang kjøpe meg et telt så hadde det blitt et kupelltelt fra Biltema til 199,- Da kan man kaste det i nærmeste søppelkasse hvis man skulle bestemme seg underveis at man ikke gadd å sove i telt noe mer og eller prioriterte å ta med andre ting i stede for.

Jada, jeg ser at det er artig å ha skikkelig utstyr. (been there done that) men personlig har jeg erfart at det enkle ofte er det beste :thumleft
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Epylypzon »

Bjerknez wrote:Å kjære.... her ble det mye teknisk :smt005

Når JEG klarer og sove under åpen himmel på et liggeunderlag til 49,- og en sovepose til 499,- som attpåtill er ganske kresen på været og omgivelsene så tror jeg de aller fleste klarer seg med langt rimeligere og enklere utstyr. Dog ser jeg argumentet med opplåsbart liggeunderlag med tanke på plassen det tar sammenrullet i forhold til tradisjonelt liggeunderlag. En god sovepose er også viktig, men en til drøye 1000-lappen holder i massevis sommerstid hvor gradene holder seg over null tror jeg.

Skulle jeg en gang kjøpe meg et telt så hadde det blitt et kupelltelt fra Biltema til 199,- Da kan man kaste det i nærmeste søppelkasse hvis man skulle bestemme seg underveis at man ikke gadd å sove i telt noe mer og eller prioriterte å ta med andre ting i stede for.

Jada, jeg ser at det er artig å ha skikkelig utstyr. (been there done that) men personlig har jeg erfart at det enkle ofte er det beste :thumleft
Legger man noen lapper i et kvalitetstelt kan man ha det i mange år. En jeg kjenner kjøpte seg et Helsport telt for konfirmasjonspengene sine. Dette har han og bruker enda, han er vel snart 50 år.
Noen kjøper tlf/kamerduppeditter osv, noen kjøper teltutstyr.
Men jeg er enig i deg med det med liggeunderlag. De tynne man ruller sammen er så lette uansett at plassen ikke har så mye å si. Derfor brukte jeg kun det et par år selv nå.
Bjerknez

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Bjerknez »

Epylypzon wrote:
Bjerknez wrote:Å kjære.... her ble det mye teknisk :smt005

Når JEG klarer og sove under åpen himmel på et liggeunderlag til 49,- og en sovepose til 499,- som attpåtill er ganske kresen på været og omgivelsene så tror jeg de aller fleste klarer seg med langt rimeligere og enklere utstyr. Dog ser jeg argumentet med opplåsbart liggeunderlag med tanke på plassen det tar sammenrullet i forhold til tradisjonelt liggeunderlag. En god sovepose er også viktig, men en til drøye 1000-lappen holder i massevis sommerstid hvor gradene holder seg over null tror jeg.

Skulle jeg en gang kjøpe meg et telt så hadde det blitt et kupelltelt fra Biltema til 199,- Da kan man kaste det i nærmeste søppelkasse hvis man skulle bestemme seg underveis at man ikke gadd å sove i telt noe mer og eller prioriterte å ta med andre ting i stede for.

Jada, jeg ser at det er artig å ha skikkelig utstyr. (been there done that) men personlig har jeg erfart at det enkle ofte er det beste :thumleft
Legger man noen lapper i et kvalitetstelt kan man ha det i mange år. En jeg kjenner kjøpte seg et Helsport telt for konfirmasjonspengene sine. Dette har han og bruker enda, han er vel snart 50 år.
Noen kjøper tlf/kamerduppeditter osv, noen kjøper teltutstyr.
Men jeg er enig i deg med det med liggeunderlag. De tynne man ruller sammen er så lette uansett at plassen ikke har så mye å si. Derfor brukte jeg kun det et par år selv nå.
Ble hull i min Lavvo også når jeg skulle sette det opp. Jeg strakk det litt for mye slik at sømmen løsnet. Jeg har hørt at de dyreste proffteltene til rundt 10.000,- er dyre fordi det er laget av et stoff som skal vøre lett og dermed lett og ta med seg. Selve rivestyrken/kvaliteten/vantettheten etc. skal være det samme som i de rimeligere teltene. For å sette ting litt i perspektiv så kan man kjøpe en presenning til ett par hundrelapper som garantert er 100% vanntett og garantert ikke revner, selv i storm. Problemet her er vekten og at det ikke "puster".

Men ja... artig å ha noe dyrt og flott til tider, og jeg ser grunnen til at proffe som drar på lange ekspidisjoner etc. vil gi mange tunsenlapper for at teltet veier noen gram mindre, men bak på sykkelen i retning vårt gode vestland så holder nok et Biltema telt... selv til meg :thumleft
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: RE: Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Epylypzon »

Bjerknez wrote:
Epylypzon wrote:
Bjerknez wrote:Å kjære.... her ble det mye teknisk :smt005

Når JEG klarer og sove under åpen himmel på et liggeunderlag til 49,- og en sovepose til 499,- som attpåtill er ganske kresen på været og omgivelsene så tror jeg de aller fleste klarer seg med langt rimeligere og enklere utstyr. Dog ser jeg argumentet med opplåsbart liggeunderlag med tanke på plassen det tar sammenrullet i forhold til tradisjonelt liggeunderlag. En god sovepose er også viktig, men en til drøye 1000-lappen holder i massevis sommerstid hvor gradene holder seg over null tror jeg.

Skulle jeg en gang kjøpe meg et telt så hadde det blitt et kupelltelt fra Biltema til 199,- Da kan man kaste det i nærmeste søppelkasse hvis man skulle bestemme seg underveis at man ikke gadd å sove i telt noe mer og eller prioriterte å ta med andre ting i stede for.

Jada, jeg ser at det er artig å ha skikkelig utstyr. (been there done that) men personlig har jeg erfart at det enkle ofte er det beste :thumleft
Legger man noen lapper i et kvalitetstelt kan man ha det i mange år. En jeg kjenner kjøpte seg et Helsport telt for konfirmasjonspengene sine. Dette har han og bruker enda, han er vel snart 50 år.
Noen kjøper tlf/kamerduppeditter osv, noen kjøper teltutstyr.
Men jeg er enig i deg med det med liggeunderlag. De tynne man ruller sammen er så lette uansett at plassen ikke har så mye å si. Derfor brukte jeg kun det et par år selv nå.
Ble hull i min Lavvo også når jeg skulle sette det opp. Jeg strakk det litt for mye slik at sømmen løsnet. Jeg har hørt at de dyreste proffteltene til rundt 10.000,- er dyre fordi det er laget av et stoff som skal vøre lett og dermed lett og ta med seg. Selve rivestyrken/kvaliteten/vantettheten etc. skal være det samme som i de rimeligere teltene. For å sette ting litt i perspektiv så kan man kjøpe en presenning til ett par hundrelapper som garantert er 100% vanntett og garantert ikke revner, selv i storm. Problemet her er vekten og at det ikke "puster".

Men ja... artig å ha noe dyrt og flott til tider, og jeg ser grunnen til at proffe som drar på lange ekspidisjoner etc. vil gi mange tunsenlapper for at teltet veier noen gram mindre, men bak på sykkelen i retning vårt gode vestland så holder nok et Biltema telt... selv til meg :thumleft
Det blir på samme måte som at du kunne klart deg med en telefon til 500,- [emoji14]

Men. Det er forskjell på å kjøpe ett biltema til 200 og et til f
Eks 2000. Man må ikke kjøpe ett til 10 000.



Sendt fra min Z3 Compact
Bjerknez

Re: RE: Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Bjerknez »

Epylypzon wrote:
Bjerknez wrote:
Epylypzon wrote:
Legger man noen lapper i et kvalitetstelt kan man ha det i mange år. En jeg kjenner kjøpte seg et Helsport telt for konfirmasjonspengene sine. Dette har han og bruker enda, han er vel snart 50 år.
Noen kjøper tlf/kamerduppeditter osv, noen kjøper teltutstyr.
Men jeg er enig i deg med det med liggeunderlag. De tynne man ruller sammen er så lette uansett at plassen ikke har så mye å si. Derfor brukte jeg kun det et par år selv nå.
Ble hull i min Lavvo også når jeg skulle sette det opp. Jeg strakk det litt for mye slik at sømmen løsnet. Jeg har hørt at de dyreste proffteltene til rundt 10.000,- er dyre fordi det er laget av et stoff som skal vøre lett og dermed lett og ta med seg. Selve rivestyrken/kvaliteten/vantettheten etc. skal være det samme som i de rimeligere teltene. For å sette ting litt i perspektiv så kan man kjøpe en presenning til ett par hundrelapper som garantert er 100% vanntett og garantert ikke revner, selv i storm. Problemet her er vekten og at det ikke "puster".

Men ja... artig å ha noe dyrt og flott til tider, og jeg ser grunnen til at proffe som drar på lange ekspidisjoner etc. vil gi mange tunsenlapper for at teltet veier noen gram mindre, men bak på sykkelen i retning vårt gode vestland så holder nok et Biltema telt... selv til meg :thumleft
Det blir på samme måte som at du kunne klart deg med en telefon til 500,- [emoji14]

Men. Det er forskjell på å kjøpe ett biltema til 200 og et til f
Eks 2000. Man må ikke kjøpe ett til 10 000.



Sendt fra min Z3 Compact
Ja, det er helt riktig og det understreker poenget mitt. En billig telefon er ofte mer slitesterk og tåler mer hjuling enn sin dyrere storebror. Men flotte er dem..helt klart :thumleft
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: RE: Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Epylypzon »

Bjerknez wrote:
Epylypzon wrote:
Bjerknez wrote: Ble hull i min Lavvo også når jeg skulle sette det opp. Jeg strakk det litt for mye slik at sømmen løsnet. Jeg har hørt at de dyreste proffteltene til rundt 10.000,- er dyre fordi det er laget av et stoff som skal vøre lett og dermed lett og ta med seg. Selve rivestyrken/kvaliteten/vantettheten etc. skal være det samme som i de rimeligere teltene. For å sette ting litt i perspektiv så kan man kjøpe en presenning til ett par hundrelapper som garantert er 100% vanntett og garantert ikke revner, selv i storm. Problemet her er vekten og at det ikke "puster".

Men ja... artig å ha noe dyrt og flott til tider, og jeg ser grunnen til at proffe som drar på lange ekspidisjoner etc. vil gi mange tunsenlapper for at teltet veier noen gram mindre, men bak på sykkelen i retning vårt gode vestland så holder nok et Biltema telt... selv til meg :thumleft
Det blir på samme måte som at du kunne klart deg med en telefon til 500,- [emoji14]

Men. Det er forskjell på å kjøpe ett biltema til 200 og et til f
Eks 2000. Man må ikke kjøpe ett til 10 000.



Sendt fra min Z3 Compact
Ja, det er helt riktig og det understreker poenget mitt. En billig telefon er ofte mer slitesterk og tåler mer hjuling enn sin dyrere storebror. Men flotte er dem..helt klart :thumleft
3 kammerater av meg var på tur til nedeland for noen år siden. Han ene hadde ett billigtelt. I "storm" langs kysten skulle de sette opp teltene, det endte med at han ga opp å sette det opp å delte telt med en annen.

Men med din 1 natt på telttur på mc vet vel du best :)
Bjerknez

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Bjerknez »

Jeg vet så absolutt ikke best med min ene natt (uten telt) men i storm hadde jeg uansett ikke slått opp teltet. Jeg hadde nok ikke kjørt sykkel i det hele tatt så det er et scenario jeg ikke kommer til å havne i, frivillig. Mulig de du kjenner stiller langt høyere krav til utstyret. Jeg snakker om en tur til vestlandet/sørlandet etc. hvor man legger inn en overnatting eller to på veien hvis været er fint. DA tror jeg ikke man trenger noe dyrt telt. :thumleft
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Lasse Liten »

kanskje man i noen tråder av og til skal tenke at dette er ikke mitt fagfelt, her vet andre sikkert bedre og iallefall ikke predikere sine meninger som de 10 bud når de bare bygger på noen få erfaringer...
Bjerknez

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Bjerknez »

Jeg viste ikke at man måtte være fagmann eller ha noen spesielle egenskaper innenfor et emne før man kan tillate seg å svare. Uansett så kan jeg jo uansett få ha mine meninger. Bør jo være lett match og argumentere i mot en grønnskolling som nærmest ikke har mer enn totalt 3 netter i telt siste år.

Dog har jeg tidligere diskutert med andre angående dette på fjellforumet og det er krangler også der til tider. Jeg er ikke akkurat mer overbevist om at det dyre er det beste bestandig ut fra hva jeg har lest der inne.

Men forsåvidt det samme for meg. Skal ikke forsøple denne tråden noe mer jeg med mine meninger (Sagt med et smil og ikke et surt ansikt) :thumleft
User avatar
Gulars
Posts: 103
Joined: 09 Nov 2015 11:59
MC: BMW R1200GS

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Gulars »

Bjerknez wrote:Å kjære.... her ble det mye teknisk :smt005

Når JEG klarer og sove under åpen himmel på et liggeunderlag til 49,- og en sovepose til 499,- som attpåtill er ganske kresen på været og omgivelsene så tror jeg de aller fleste klarer seg med langt rimeligere og enklere utstyr. Dog ser jeg argumentet med opplåsbart liggeunderlag med tanke på plassen det tar sammenrullet i forhold til tradisjonelt liggeunderlag. En god sovepose er også viktig, men en til drøye 1000-lappen holder i massevis sommerstid hvor gradene holder seg over null tror jeg.

Skulle jeg en gang kjøpe meg et telt så hadde det blitt et kupelltelt fra Biltema til 199,- Da kan man kaste det i nærmeste søppelkasse hvis man skulle bestemme seg underveis at man ikke gadd å sove i telt noe mer og eller prioriterte å ta med andre ting i stede for.

Jada, jeg ser at det er artig å ha skikkelig utstyr. (been there done that) men personlig har jeg erfart at det enkle ofte er det beste :thumleft
Bjerknez. LordShaft har i to ulike poster i denne tråden poengtert at å ligge godt er viktig. Det er han som ber om tips. At du klarer å sove på liggeunderlag til 49,- er ikke viktig her. Jeg klipper inn litt info om hvorfor fyll i liggeunderlaget er viktig, det er ikke "mye teknisk". Spar meg. Enig i at til overnatting i fint vær trenger man ikke et dyrt, avansert telt. Personlig synes jeg "bruk og kast" er forkastelig, men du om det.

E
Bjerknez

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Bjerknez »

Lar deg få det siste ordet og ber samtidig Lordy om beklagelse angående utskeielsen.
Post Reply