Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9120
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: RE: Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by ojda »

Trondgv wrote:
ojda wrote:
Trondgv wrote:Skal du ha noe som komprimeres godt bør du gå for ull ja! Det anbefales å ikke ha dem komprimert under lagring. Hvor mye det har i så vet jeg ikke, men det jeg har som er i dun pleier jeg bare å legge under senga.. :thumleft

Hva er det egentlig du drikker på nå Trond. :?
Solo, det er jo tross alt søndag..Men jeg må helt klart skjerpe meg. :(

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Bare morro Trond, og vi bidrar alle riklig med skriveleifer her på forumet ;-)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9120
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by ojda »

Bram wrote:Vell, Eg er av den typen som ligger veldig urolig og som åler og snurrer på meg så eg blir heilt innsnurra i påsen og kommer meg verken ut eller fram :-s ](*,) så eg må ha noko som er romslig nok til å gi meg armslag inne i påsen. Men eg har nettopp lest at dun er best \:D/ so no går jakten på en vid og lang påse videre :-k

Titta du på den jeg ga link til?
90 cm bredde mot norm 80 cm, dun, medfølgende comppose 3 sessonger :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Bram
Posts: 11
Joined: 21 Feb 2017 11:55
MC: BMW R1200GS Adventure 2009
BMW R1200GS Adventure 2014
BMW R1250GS Adventure 2019
Location: Norheimsund

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Bram »

Aha. jepp, dar va dan. Takk skal du ha :D
User avatar
HeleneFS
Posts: 110
Joined: 24 Apr 2017 20:24
MC: Suzuki GSR 600
Location: Oslo/Akershus

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by HeleneFS »

Jeg må komme med en motvekt til anbefalingene her. Jeg var i sovepose dilemmaet i fjor og endte ikke med å kjøpe dun. Dun er lettest og kan komprimeres mest, men blir det vått mister det varmeevnen. Derfor gikk jeg for synetisk (vestlending, forventer å bli våt). Det hender jeg går en uke på fjellet i telt og da kan jeg ikke risikere å ha iskald pose pga en dag med regn. Mange merker kanskje ikke denne nedsatte varmevnen, men jeg er en frysepinne så for meg er det ekstremt viktig..
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by tshansen »

Bram wrote:Vell, Eg er av den typen som ligger veldig urolig og som åler og snurrer på meg så eg blir heilt innsnurra i påsen og kommer meg verken ut eller fram :-s ](*,) så eg må ha noko som er romslig nok til å gi meg armslag inne i påsen. Men eg har nettopp lest at dun er best \:D/ so no går jakten på en vid og lang påse videre :-k
Hvor høy er du? Hvilke sesonger har du planer om å bruke posen? Helsport sine nye Rago serie er veldig bra til en billigere penge enn mange andre tilsvarende merker som ofte er priset litt etter annkjentheten til selve merket.
HeleneFS wrote:Jeg må komme med en motvekt til anbefalingene her. Jeg var i sovepose dilemmaet i fjor og endte ikke med å kjøpe dun. Dun er lettest og kan komprimeres mest, men blir det vått mister det varmeevnen. Derfor gikk jeg for synetisk (vestlending, forventer å bli våt). Det hender jeg går en uke på fjellet i telt og da kan jeg ikke risikere å ha iskald pose pga en dag med regn. Mange merker kanskje ikke denne nedsatte varmevnen, men jeg er en frysepinne så for meg er det ekstremt viktig..
Alltid kjekt med litt motvekt når det kommer til diskusjoner...
Uansett hvordan du snur på det, så vil en syntetisk pose bygge veldig mye mer enn dun. Det har ikke samme varmeegenskapene, men som du sier, svekkes når posen blir våt. Men da må man igjen se på hvilket bruk man har? Skal du ligge mye under åpen himmel? Skal du ligge i telt? Skal du bruke det i hytter? har du vanntett trekk med posen? Må du skaffe vanntett trekk selv for posen ikke har dette? Hvordan oppbevarer du den når du frakter den (sekk eller på sykkel) Dun transporterer også fukten vekk og ut av posen bedre om du svetter litt når du sover.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bram
Posts: 11
Joined: 21 Feb 2017 11:55
MC: BMW R1200GS Adventure 2009
BMW R1200GS Adventure 2014
BMW R1250GS Adventure 2019
Location: Norheimsund

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Bram »

Eg er 189, 96 kg og liker å kunne komme meg Ned i påsen når det er kaldt, første tur blir 9 Mai med flere overnattinger ( Touratech butikken Lidkjøping bla) Men den skal òg vera med på tur til sydeuropa i Sommer/Høst, blir litt varm da men da sover eg i overtrekkspåsen \:D/ Rekner med eg trenger en skikkelig påse i Alpene.
User avatar
kvase
Posts: 4009
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by kvase »

Bram wrote:Eg er 189, 96 kg og liker å kunne komme meg Ned i påsen når det er kaldt, første tur blir 9 Mai med flere overnattinger ( Touratech butikken Lidkjøping bla) Men den skal òg vera med på tur til sydeuropa i Sommer/Høst, blir litt varm da men da sover eg i overtrekkspåsen \:D/ Rekner med eg trenger en skikkelig påse i Alpene.
både for bedre bredde og god lengde valget er kundens - Ellers har de flere typer der å til ymse overnattinger + mye nytte utstyr for tur
https://www.speidersport.no/produkt/mam ... rsovepose/
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by tshansen »

Bram wrote:Eg er 189, 96 kg og liker å kunne komme meg Ned i påsen når det er kaldt, første tur blir 9 Mai med flere overnattinger ( Touratech butikken Lidkjøping bla) Men den skal òg vera med på tur til sydeuropa i Sommer/Høst, blir litt varm da men da sover eg i overtrekkspåsen \:D/ Rekner med eg trenger en skikkelig påse i Alpene.
De fleste soveposer i dag er merket med comfort, limit og extreme temperaturer. Limit er hva som ansees som komfortabelt for en mann å sove i uten å kle seg ekstra. Limit er hvor man akkurat klarer å holde varmen med klær og ligge i fosterstilling. Extreme er hvilken temp den klarer uten at du dør/hypotermi.
Så du skal se på Comfort tempen, å velge utifra det! fra 0 til -10 er på komfort er gode tidlig vår og sen høst poser, som kan brukes om vinteren også. Ikke pakker de for mye og har som regel godt med dunfyll.... fra 600g og oppover. Noe som jeg anser som et minimum.

Jeg har en 3 sesong sovepose har 0 grader på limit. Å denne er noe kald i begynnelsen og slutten av sesongen. Jeg blir nok å gå for en Helsport Rago Winter Down Long når jeg skal kjøpe ny pose. En jeg kan bruke på vinteren og de kaldeste døgnene på vår og høst. Den pakker ikke ufornuftig mye, du får mye sovepose for pengene, god kvalitet og fantastisk service.

Men for lang sovepose vil oppleves kaldere enn en som "passer" Da det er mer dødrom som må varmes opp. Men som 3 sesongs sovepose tror jeg ikke dette blir noe praktisk problem. Men det er lettere å bruke soveposen som dyne på de varmeste dagene, enn å holde seg varm gjennom en kald natt med en for kald sovepose.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by mekkern »

Sånn kokkelering så er det greit med "compact"..
"gammeldags" bålkjele/primus.. med kopp, brenner og bestikk.
Image
og jeg handlet meg en liten panne og kjele for "alenebruk". men likte ikke håndtakene-alt for lange til pakking, så de monterte jeg på hengsler i rustfritt
Image
Jeg har ikke vindbeskyttelse men en "livsfarlig toppmontert brenner" på 4KW så det blir varmt.
Image
Fant forøvrig Bamusbestikk til en billig penge-sterkere enn plast og tåler varme.
kan med nogenlunde samvittighet kastes etter bruk.
Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by tshansen »

Hvor fant du bambus bestikk? :thumleft :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Trondgv »

Lurer på om jeg skal ta i bruk den nærmeste, har 3 av dem hjemme nå.. Må få tak i en sånn 111 som den grønne på bildet. Image

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Gielas »

Har gode erfaringer med den til høyre... :thumleft
Gielas
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RE: Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Trondgv »

Gielas wrote:Har gode erfaringer med den til høyre... :thumleft
Ja de stopper aldri å fungere, det kan nok samtlige sidevognsførere i klubben din bekrefte :thumleft

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: RE: Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Gielas »

Trondgv wrote:
Gielas wrote:Har gode erfaringer med den til høyre... :thumleft
Ja de stopper aldri å fungere, det kan nok samtlige sidevognsførere i klubben din bekrefte :thumleft

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
:thumleft
Hvilken av mine klubber refererer du til? :roll:
Gielas
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RE: Re: RE: Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Trondgv »

Gielas wrote:
Trondgv wrote:
Gielas wrote:Har gode erfaringer med den til høyre... :thumleft
Ja de stopper aldri å fungere, det kan nok samtlige sidevognsførere i klubben din bekrefte :thumleft

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
:thumleft
Hvilken av mine klubber refererer du til? :roll:
Ahh du er med i flere ja. Tenkte helst på Sandefjord MC klubb [emoji16]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Post Reply