Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by tshansen »

Hallaien godtfolk.

Jeg har planer om å gå til innkjøp av telt, liggeunderlag, sovepose og litt annet småtteri til sesongen igjen. Jeg har virkelig lyst å dra på sykkeltur å kunne campe. Slå opp telt, sove under klar himmel å ha muligheten til å kunne dra på lengre turer uten at det trenger å koste skjorta i overnatting.

Som sikkert mange vet, er det en jungel av utstyr. Jeg vet dette har vært diskutert andre plasser, men kunne vært hyggelig med noen friske tips. Eventuelt linker til nettsider som selger utstyret som er anbefalt.

Er det noe dere anser som helt nødvendig i forhold til det å ha en ålreit opplevelse med telt på sykkel?

Alle tips, anbefalinger osv taes imot med stor takk. Post gjerne bilde av hvilket utstyr du selv har, å en liten tekst på hvorfor du akkurat valgte som du gjorde \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Jeanette »

Denne tråden skal jeg følge! Har tenkt samme tanken om camping på mc-tur, så det er kjekt å få tips. En ting jeg spesielt tenker på er dette med størrelsen på telt, sovepose o.l. når det skal fraktes.
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Flanker »

Liggeunderlag: Exped, uten tvil! Enten Synmat eller Downmat, avhengig av hva lommeboka sier. Jeg har en Synmat 7M som jeg er knallfornøyd med. Veldig god liggekomfort, og liggeunderlaget er kanskje det viktigste du kjøper ift. komfort i teltet! :thumleft

Soveposer finner du mye bra av, innen mange priskategorier. Dun komprimerer bedre og er lettere, men tåler til gjengjeld dårlig med fukt og er dyrere enn syntetisk. Du vil ha en komforttemp. på rundt 0 grader, selv om du bare skal bruke den i MC sesongen! Stikk på XXL eller no og få råd og veiledning. Du er jo ikke noen smågutt heller, og vil trenge en lang pose. Det gjelder vel også liggeunderlaget...

Telt... Igjen mye å velge i, og jeg har ingen konkrete råd å komme med. Men for tur alene vil du ha et to-manns telt. Skal du ha med deg en person, 3-manns. Men jeg ville også vurdert en hengekøye her. Sjekk f.eks. norske Amok Draumr eller Hennesy Hammock fra USA.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Lasse Liten »

kom opp til meg på kaffe så kan vi gå igjennom utstyret mitt og se litt på ups and downs ;) har det meste og har vel 400 døgn pluss i telt ;)
User avatar
Palma
Posts: 4721
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Palma »

Oppblåsbare liggeunderlag :-k En liten gnist fra et bål eller en liten spiss kvist så er det til å lappe.. Men det er godt å ligge på da..
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by tshansen »

Lasse Liten wrote:kom opp til meg på kaffe så kan vi gå igjennom utstyret mitt og se litt på ups and downs ;) har det meste og har vel 400 døgn pluss i telt ;)
Dette er jo et tilbud som er veldig vanskelig å si nei til :thumleft Her må vi få til noe i løpet av nærmeste framtid :D

Liggeunderlag har jeg prøvd meg uten før, å det gjør jeg ikke igjen. Så komfort her er absolutt å anbefale. Å oppblåsbart er vel det som blir mest komfort i forhold til plass?? :-k
Flanker wrote: hengekøye
Her er du vel også helt avhengig av å campe en plass hvor det finnes "stolper" Det er ikke allitd like lett å finne når du kommer over tregrensa osv :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Lasse Liten »

Går fint med to hengekøyer mellom to sykler som lener seg mot hverandre på sidestøtten. Liten plate under støtten og to barduner motsatt vei på sykkelen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bjerknez

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Bjerknez »

Har selv vært litt frem og tilbake med tanke på telting på sykkelturer og selv om erfaringen min er heller laber samt at jeg er såpass optatt av komfort at telting nesten utgår så har jeg uansett kommet frem til en slags konklusjon for egen del.

Jeg kommer aldri til å telte når det er den minste fare for nedbør, så noe telt som tåler ekstremvær og som er 100% vanntett er ikke nødvendig for min del. Derfor vil en telt fra Biltema/Clasern holde til mitt bruk. Teltene er så billige nå at man nesten kan kaste dem etter bruk for å spare plassen...

Jeg sov en natt under åpen himmel i år kun iført sovepose, liggende på et tynt underlag. Siden jeg aldri kommer til å sove i telt i regnvær etc. så kommer heretter ikke til å bry meg om å ta med liggeunderlag. Det liggeunderlaget jeg hadde tok alt for mye plass og utgjorde vel ikke noen spesiell forskjell. Vertfall så lenge bakken ikke var spesielt fuktig...

Dog mener jeg det er viktig med en skikkelig sovepose. Jeg har en billig en til 500,- fra XXL. Helt grei i bruk på varme dager, men helt ubrukelig hvis temperaturen synker under 5 varme. Gjerne en sovepose med innebtgget "pute".

Det er mye utstyrs tyranni ute å går når det kommer til villmark også. Min tanke er at villmark skal være billig og enkelt, men allikevel ha et snev av komfort. Det verste for min del er å drasse med seg masse drit på sykkelen som jeg ikke trenger.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by tshansen »

Jeg er helt avhengig av å ha telt som tåler vann.... Siden mye av turene jeg tar er i Norge, blir det vanskelig å beregne været. Eller at det kan være strålende sol ene dagen, å en våkner til pissregn dagen etter. For min del blir camping det å kunne være på tur, uansett vær. Men å drive med camping når temperaturen kryper under null blir nok ikke å skje. Selv om vi hadde 4 garder over hamlagrø 1. august i år :roll:

Liggeunderlag har jeg ingen erfaring med, men å ha noe godt å ligge på etter flere dager på sykkelen, og at en slipper å stå opp dagen etter stiv som en stokk, ser jeg på som viktig.

Jeg tror nok å gå for et telt med "fortelt" er smart, skulle en mot formodning ha våte klær er det greit å henge eller legge disse fra seg i en annen sone.

Jeg er på ingen måte noe utstyrshore (i dette segmentet) men å kjøpe noe som ikke holder mål ser jeg på som sløseri
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by quattrokim »

Sovepose: Eg har Helsport Lom, riktignok kjøpt i 2009 så sikkert litt forandring på den som er i salg idag. Men den er liten og kompakt og varm nok for dei fleste dagene. Komfortemp på 6 grader, men er berre å ha litt ull på seg så går det fint ned til 0.
På XXL får du kjøpt innerposer i fleece som du kan ta med på dei kaldaste dagane, disse tar ikkje mykje plass.

Liggeunderlag har eg lite erfaring med, sover ofte like godt utan. Men broderen kjøpte noko på XXL han skryte av, skal få eit navn på det frå han.

Telt, legg litt penger i det så har du telt lenge og slipper irritasjon over ting som ryker, vatn som kjem inn og dårlige løysinger. Søk litt på google så kjem det nok opp litt tester og ;)
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by quattrokim »

Her er teltet broderen har mange netter i og er bra fornøgd med: https://www.xxl.no/helsport-rondane-3-c ... 92_1_style

Ellers har Villmarksliv kåret Helsport Ringstind til best i test, litt mindre telt og litt mindre vekt. Skulle være veldig bra på å holde vatnet ute hvertfall.
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by tshansen »

Takk for godt svar kim :thumleft

Jeg har kikket litt på det Rondane teltet selv, men har ingen erfaring og vet liksom ikke helt hva jeg skal se etter. Når en da hører at andre kjøper slikt og er fornøyd hjelper det på å ta et langt bedre valg

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by DrGreve »

LordShaft wrote:Takk for godt svar kim :thumleft

Jeg har kikket litt på det Rondane teltet selv, men har ingen erfaring og vet liksom ikke helt hva jeg skal se etter. Når en da hører at andre kjøper slikt og er fornøyd hjelper det på å ta et langt bedre valg

Note4
Jeg brukte Rondane 3 som turtelt i 12-13 år, men ble lei av å krype :)
Ett supert telt med meget bra kvalitet, hvis du ikke har noe i mot å krype.. men du er jo enda en ung mann :)
Bjerknez

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Bjerknez »

Har man spørsmål rundt turutstyr etc. så kan jeg anbefale en tur til fjellforum.no

Men som alle andre steder så er det også her en del utstyrsfreaker som kjøper seg teltutstyr til flere titalls tusen bare for å overnatte i skogen i ny og ne. Men det er nok også en del jordnære folk der. :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by tshansen »

Krype gjør jeg hver dag i følge sjefen i huset [emoji38]
Nei slikt plager meg ikke veldig doktor. Mulig jeg ser anderledes på det om noen år, men akkurat nå er jeg igrunn på jakt etter å få god kvalitet til en rimelig penge. Også selvfølgelig et telt som tåler litt, er enkelt å sette opp å gir nok plass til en person :thumleft hvilke dimensjoner har det sammenpakket?

@bjerknes skal gløtte inn der å se om de har noen gode tråder.

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply