Hjelm - Hva foretrekker dere?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Hjelm - Hva foretrekker dere?

Post by Snikkeren »

Nei, jeg har bare positive erfaringer med Pinlock. Men kanskje det kan være forskjell fra hjelm til hjelm? Litt forskjell i krummingen på visiret kan jo føre til optiske forskjeller.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Hjelm - Hva foretrekker dere?

Post by RuneMC »

Har bare hatt SHOEI med pinlock og optisk er det helt fint.
Eneste å pirke på er at det altfor ofte blir en liten glippe nederst som lar fuktig pust snike seg opp og dugge på innsiden i kaldt vær. Ble så lei det på tidlig våren at jeg la en stripe tetningssilikon rundt hele kanten av pinlock visiret- DA ble de endelig 100% tett! Bruker dette visiret med fastlimt pinlock på de kaldeste og mest regnfulle dagene. Har i tillegg et visir til med pinlock - det funker bra når det er +10C eller mer..
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Hjelm - Hva foretrekker dere?

Post by Tekumseh »

Takk for svar. Delte meninger om dette ser jeg :-)

Jeg plukka av det (pakka det inn i samme plast, så kanskje det er fortsatt brukbart.) Syntes det var for stor forskjell, mye bedre uten. Er vant med å lette litt på visiret om det dugger, det har funka bra i 10 år før.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Hjelm - Hva foretrekker dere?

Post by RuneMC »

Nja, det hjelper ikke hvor nøye (på SHOEI-visirene) man setter på. Litt opp og igjen med visiret så flekser visir og pinlock innervisir nok til at innervisiret kan gli littebitt ned og får en glippe. Dytte det opp med tommel før hver kjøretur gjør det tett igjen, men ikke alltid. Mest når tempen er 0-5 som det er supernøye at det er tett rundt hele pinlock-innervisiret.
User avatar
Kikken
Posts: 76
Joined: 11 Nov 2015 13:57
MC: BMW R1200GS og DRZ400S
Location: Trondheim

Re: Hjelm - Hva foretrekker dere?

Post by Kikken »

RuneMC wrote:Nja, det hjelper ikke hvor nøye (på SHOEI-visirene) man setter på. Litt opp og igjen med visiret så flekser visir og pinlock innervisir nok til at innervisiret kan gli littebitt ned og får en glippe. Dytte det opp med tommel før hver kjøretur gjør det tett igjen, men ikke alltid. Mest når tempen er 0-5 som det er supernøye at det er tett rundt hele pinlock-innervisiret.
På Schubert kan jeg skru på pinnene for å stramme/slakke pinlock-visiret. Kanskje du kan det på Shoei også?
- regner med det er de samme pinnene...

Image
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Hjelm - Hva foretrekker dere?

Post by RuneMC »

Yes, man kan det, og har det stort sett på stilling som gir max press, men fortsatt ikke perfekt. Det har en tendens til å bevege seg etter mye bruk slik at det blir en mikroskopisk glippe. Kommer det først fukt inn i mellom fra pust eller regn så blir det å splitte visir, tørke skikkelig og sette sammen igjen. Eneste jeg ikke har måttet gjøre det på er visiret der jeg limte fast innervisiret med tetningssilikon. Men hadde gjerne kjøpt ferdig visir der innervisiret var sveiset/limt fast fra fabrikk... men det er det jo ingen som lager.
Bergen

Re: Hjelm - Hva foretrekker dere?

Post by Bergen »

Ny C4 fra Schuberth http://www.mcavisa.no/single-post/2016/ ... -Schuberth
Ved neste hjelmskifte blir det tilbake til dette merket. Blir interessant å lese tester :)
Post Reply