Biltema hjelm

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
User avatar
Hokky
Posts: 52
Joined: 02 Jun 2011 15:13
MC: 1999 CBR 1100XX Super Blackbird
Location: Askøy, Bergen

Biltema hjelm

Post by Hokky »

Broderen skal ha seg mopedhjelm. Slik jeg husker min tid på moped så behandlet ihvertfall ikke jeg hjelmen min alt for bra. Lurer derfor på om Biltema sin kan fungere til det bruket? Den er billig og skal etter det jeg ha hørt fått bra score på tester, men Biltema er no en gang Biltema så jeg er skeptisk. Hva sier dere?
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Biltema hjelm

Post by Trond_V »

Jeg sier nei.
Stikk innom forskjellige mc-butikker som selger hjelmer designet til formålet, og sjekk ut litt priser. De er sikkert ikke dyrere enn at hodet til bror din er verdt det. :)
User avatar
Hokky
Posts: 52
Joined: 02 Jun 2011 15:13
MC: 1999 CBR 1100XX Super Blackbird
Location: Askøy, Bergen

Re: Biltema hjelm

Post by Hokky »

Trond_V wrote:Jeg sier nei.
Stikk innom forskjellige mc-butikker som selger hjelmer designet til formålet, og sjekk ut litt priser. De er sikkert ikke dyrere enn at hodet til bror din er verdt det. :)
Enig med deg at hodet er viktigere enn prisen. Men er redd en "billighjelm" en annen plass kan være dårligere enn biltema sin? Derfor ønsker jeg litt fakta opplysninger om hvorfor vi bør eller ikke bør gå for biltema sine hjelmer, noe annet en magefølelsen. :)
User avatar
Galilee
Posts: 933
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Biltema hjelm

Post by Galilee »

Biltema hjelmer gjorde det veldig bra på sikkerhet i en test i Bike i fjor. Så jeg tror sikkerheten er ivaretatt ihvertfall. Finish og komfort er kanskje en annen sak.

Her er en side som gir bra sammenligning av sikkerheten på en god del hjelmer:

http://sharp.direct.gov.uk/

Merk at her er det SIKKERHET som testes, ikke andre hensyn som kvalitet, støy, komfort og andre parametere for brukervennlighet.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
Hokky
Posts: 52
Joined: 02 Jun 2011 15:13
MC: 1999 CBR 1100XX Super Blackbird
Location: Askøy, Bergen

Re: Biltema hjelm

Post by Hokky »

Galilee wrote:Biltema hjelmer gjorde det veldig bra på sikkerhet i en test i Bike i fjor. Så jeg tror sikkerheten er ivaretatt ihvertfall. Finish og komfort er kanskje en annen sak.

Her er en side som gir bra sammenligning av sikkerheten på en god del hjelmer:

http://sharp.direct.gov.uk/

Merk at her er det SIKKERHET som testes, ikke andre hensyn som kvalitet, støy, komfort og andre parametere for brukervennlighet.

Takk :)
Gammelgutt
Posts: 152
Joined: 24 May 2009 20:29

Re: Biltema hjelm

Post by Gammelgutt »

Den testen i Bike var av Biltemas helhjelm i plast. Den hjelmen har gått ut av sortimentet i den nye katalogen(vår 2012). Erstatteren er laget i carbon/glassfiber og veier 1250 gr +- 50gr. Finishen virker bedre enn den gamle hjelmen. Jeg har prøvd denne nye endel mil nå., den passer mitt hode veldig bra, jeg hører vinden men den hverken uler eller piper.
Bra utluftning, men i dag rundt 0,0 grader og sludd, dugget den. Var innom et sted og vasket visiret. Etterpå smurte jeg en dråpe Zalo innvendig og utvendig, på tørt visir. Lot dette tørke og polerte deretter med en myk klut. Dette kjerringrådet fungerte over all forventning, kun ved meget lav hastighet måtte jeg åpne visiret litt.
User avatar
Hokky
Posts: 52
Joined: 02 Jun 2011 15:13
MC: 1999 CBR 1100XX Super Blackbird
Location: Askøy, Bergen

Re: Biltema hjelm

Post by Hokky »

Gammelgutt wrote:Den testen i Bike var av Biltemas helhjelm i plast. Den hjelmen har gått ut av sortimentet i den nye katalogen(vår 2012). Erstatteren er laget i carbon/glassfiber og veier 1250 gr +- 50gr. Finishen virker bedre enn den gamle hjelmen. Jeg har prøvd denne nye endel mil nå., den passer mitt hode veldig bra, jeg hører vinden men den hverken uler eller piper.
Bra utluftning, men i dag rundt 0,0 grader og sludd, dugget den. Var innom et sted og vasket visiret. Etterpå smurte jeg en dråpe Zalo innvendig og utvendig, på tørt visir. Lot dette tørke og polerte deretter med en myk klut. Dette kjerringrådet fungerte over all forventning, kun ved meget lav hastighet måtte jeg åpne visiret litt.
Høres bra ut.
Ang. Zalo trikset ditt så er jeg litt skeptisk, har hørt at du får en veldig sjenerende film på visiret i sollys etter å ha brukt zalo..
User avatar
Synnis
Posts: 59
Joined: 07 Aug 2006 10:46
Location: Askøy

Re: Biltema hjelm

Post by Synnis »

Gammelgutt wrote:Den testen i Bike var av Biltemas helhjelm i plast. Den hjelmen har gått ut av sortimentet i den nye katalogen(vår 2012). Erstatteren er laget i carbon/glassfiber og veier 1250 gr +- 50gr. Finishen virker bedre enn den gamle hjelmen. Jeg har prøvd denne nye endel mil nå., den passer mitt hode veldig bra, jeg hører vinden men den hverken uler eller piper.
Bra utluftning, men i dag rundt 0,0 grader og sludd, dugget den. Var innom et sted og vasket visiret. Etterpå smurte jeg en dråpe Zalo innvendig og utvendig, på tørt visir. Lot dette tørke og polerte deretter med en myk klut. Dette kjerringrådet fungerte over all forventning, kun ved meget lav hastighet måtte jeg åpne visiret litt.

Så lydnivået er greit?
Jeg har en shark evoline 2 - åpningshjelm, og den bråker noe voldsomt når jeg nærmer meg 100 km/t.
----------------------------

2002 Suzuki DL1000 V-Strom
88 - Yamaha Virago 1100 US modell
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Biltema hjelm

Post by Trond_V »

Hokky wrote:
Gammelgutt wrote: Etterpå smurte jeg en dråpe Zalo innvendig og utvendig, på tørt visir. Lot dette tørke og polerte deretter med en myk klut. Dette kjerringrådet fungerte over all forventning, kun ved meget lav hastighet måtte jeg åpne visiret litt.
Høres bra ut.
Ang. Zalo trikset ditt så er jeg litt skeptisk, har hørt at du får en veldig sjenerende film på visiret i sollys etter å ha brukt zalo..
Bruker Zalo jevnlig på min hjelm også. Funker fint det. Ingen sjenerende film.
Post Reply