Regler: Størrelse på sekk?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
siggii
Posts: 3
Joined: 14 Feb 2012 10:42

Regler: Størrelse på sekk?

Post by siggii »

Hei! Jeg har et spørsmål som jeg ikke klarer å finne svaret på:

Hvor mye/stor sekk kan man ha med seg når man kjører tohjuling før det begynner å bli ulovlig? Jeg driver med wakeboard, og lurte på om det er lovlig å kjøre med brettet på ryggen. Brettet er ca 130cm langt. Det blir jo ingen langturer, maks 7-8 kilometer på lite traffikert vei. Og selvsagt tar jeg jo hensyn til bagasjen og tilpasser farten etter det.

Hva tenker dere?

Hilsen Sigbjørn
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Regler: Størrelse på sekk?

Post by tshansen »

Hmm... jeg har kjørt med fullstappet 60 liter sekk på ryggen når jeg var på tur. Har ikke hørt noe om regler som sier nøyaktig hvor mye eller hvor stor sekk du kan ha... :-k
Men noe sier meg at fornuft bør slå inn her.

Hva med å ringe statensveivesen
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
custom
Posts: 89
Joined: 04 Oct 2008 21:17
MC: 96 Yamaha Xv 1100
2008 xv1900
X 80 Suzuki Gsx 750
X 78 Suzuki Gs 750
Location: Eidsberg
Contact:

Re: Regler: Størrelse på sekk?

Post by custom »

:D Hadde en kamerat som for mange år siden han var hos bygghandlerenog kjøpte 1 stk 3m lang 2x4" som han surra opp langs bakdemperen sykklen sin, han ble ikke stoppa når han tråkla seg gjenom Oslo`s gater. Tilbake til topic det er nok lov så lenge det er surra fast ordentlig og ikke går utover akseptable bredder, skal du ha det på ryggen så bør du tenke på luftmotstanden fjøla kan gi, med 130 cm og sikkert ganske bred bør du tenke kraft x arm
mvh
Custom
I stallen
xv 1100 a 95 ombygd
xv 1900 midnight star 2008
andy81
Posts: 14
Joined: 20 Jan 2012 15:55

Re: Regler: Størrelse på sekk?

Post by andy81 »

custom wrote::D Hadde en kamerat som for mange år siden han var hos bygghandlerenog kjøpte 1 stk 3m lang 2x4" som han surra opp langs bakdemperen sykklen sin, han ble ikke stoppa når han tråkla seg gjenom Oslo`s gater. Tilbake til topic det er nok lov så lenge det er surra fast ordentlig og ikke går utover akseptable bredder, skal du ha det på ryggen så bør du tenke på luftmotstanden fjøla kan gi, med 130 cm og sikkert ganske bred bør du tenke kraft x arm
Kan jo hende det wakeboardet plutselig blir en hangglider ja :-k
Last edited by andy81 on 26 Mar 2012 16:49, edited 1 time in total.
siggii
Posts: 3
Joined: 14 Feb 2012 10:42

Re: Regler: Størrelse på sekk?

Post by siggii »

Hehe, ja, at luftmotstand kan bli et problem er jeg klar over, og dette er kun en nødløsning da jeg ikke har tilgang til bil, så om jeg må bruke et kvarter ekstra og heller kjøre i mopedfart, får det heller være, så lenge ikke Onkel Richard vinker meg inn på veien.

Men å ringe vegvesenet var kanskje ikke så dumt. Tenkte å ringe politiet å høre, men det kan jo hende vegvesenet har like mye peiling, eller kanskje en kjørelærer?

Takk for svar folkens! :)
User avatar
bzzlink
Posts: 161
Joined: 24 Apr 2011 14:14
MC: 848 EVO, 2011mod.
Location: Oslo
Contact:

Re: Regler: Størrelse på sekk?

Post by bzzlink »

Tror jeg ville satset på å frakte det på denne måten. Luftmotstanden vil være helt håpløs (og mest sannsylig farlig) dersom du setter det med flatsiden mot vinden.

Image
24 hours a day, 24 beers in a case. - Coincidence!?
User avatar
Galilee
Posts: 933
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Regler: Størrelse på sekk?

Post by Galilee »

Ha selv fraktet en 48" flatskjerm ved å sette den på høykant på bakre fothviler og surre fast i sykkelen, vanlig tråsykkel fikk jeg også fraktet på samme måte.

Ikke legg noe på tvers ihvertfall, det liker ikke onkel.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
siggii
Posts: 3
Joined: 14 Feb 2012 10:42

Re: Regler: Størrelse på sekk?

Post by siggii »

"...det liker ikke onkel", på grunn av fysisk bredde, eller på grunn av dette med luftmotstand? Jeg kan jo legge det flatt da, som en flyvinge. Da bygger det jo lite i høyden, og flaten mot vinden blir liten. Dersom jeg tilpasser farten i tillegg vil ikke denne lage løft av noe slag. Evt er jo det noe som går ann å gjøre seg opp erfaringer med, nettopp hvordan det er lurest å feste det, men reglene går det ikke ann å prøve seg frem på før du møter politiet og enten kan futte fornøyd videre eller ei.

Men virker ikke som om det er noen regler for det, for da hadde vel noen av oss klart å kommet på det. Tror kanskje jeg bare må kontakte de som driver med regelverket :)
Sigvald
Posts: 13
Joined: 19 May 2011 15:33

Re: Regler: Størrelse på sekk?

Post by Sigvald »

Vet ihvertfall av erfaring at enkelte ting, som f. eks ryggsekk med laptop kan gnage noe jævelig på den "nakke/rygg virvelen" som stikker litt mer ut enn de andre. Kjørte Oslo-Trondheim og allerede ved Gardermoen hadde jeg ordentlig vondt. Så tenk litt på comfort også i forhold til litt lengre avstander.
User avatar
stiandre
Posts: 438
Joined: 17 Jun 2011 21:16
MC: Kawasaki ER-6F - 2011
Location: Oslo
Contact:

Re: Regler: Størrelse på sekk?

Post by stiandre »

Møtte en med et par langrennsski på ryggen forrige uke....på E18 ved Bygdøy lokket i Oslo....det så spesielt ut..
Velkommen til Kawa verden, en verden av mye vibrasjon og masse morro... ;-)
Min Blogg på MC-Forumet.no ---> http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=23&t=14404
Post Reply