Passasjer og utstyr

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
Lord_Epic
Posts: 499
Joined: 17 Oct 2010 12:49
MC: -01 Honda Fireblade
-02 Yamaha R6 [R.I.P]
-95 Kawasaki ZX6R [Solgt]
Location: Der sjøsprøyten treffer landet

Passasjer og utstyr

Post by Lord_Epic »

Hva er egentlig den generelle holdningen her inne når det gjelder passasjerer ?

Jeg har enda ikke hatt noen bakpå, men er bestemt på at vedkommende skal ha på seg utstyr.

Grunnen til at jeg tar opp dette er at når jeg var å kjørte i dag så kjører det en kar forbi meg, han var iført skinn fra topp til tå. Men bakpå satt det ei lita tøtte med høyhelte sko, tights (eller hva det nå kalles, og en jakke som var så tynn at jeg kunne se ryggvirvlene gjennom. Gjorde ikke saken bedre i mine øyne at han drev å kjørte slalom mellom bilene.

Er det jeg som har helt feil syn på dette ?
He who makes a beast out of himself,gets rid of the pain of being a man
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Passasjer og utstyr

Post by supermons »

Nope, må da har ordentelig utstyr de også. Gjør ikke noe mindre vondt å falle av bare fordi du sitter bakpå.
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: Passasjer og utstyr

Post by ToreLo »

Svaret sier vel egentlig seg selv.

Passasjeren bør ha like godt med utstyr som sjåføren.

Jeg har bare hatt dama bakpå og hun har da fullt utstyr.
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Passasjer og utstyr

Post by Northman »

Jeg har i grunn en ganske avslappet holdning til utstyr, både til meg selv og evt. passasjer.

Kjører nesten alltid med full bekledning, men det er unntak.

Kjører også veldig veldig pent når jeg slurver med bekledningen.

Skal jeg ha noen bakpå så får de kle seg slik de selv vil.

Har en ekstra skinndress liggende som er til utlåns, men passasjer får til syvende og sist bestemme selv.

Nå skal jeg nevne at jeg kjører som verdens største pingle, både med og uten noen bakpå, men ekstra pent når andres liv, og helse, ligger i mine hender.

Jeg kjører faktisk så pent at politihelikopteret i dag bare titta litt på meg før det fløy videre :)
Last edited by Northman on 14 May 2011 19:11, edited 1 time in total.
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Passasjer og utstyr

Post by Juliet »

Hvis noen skal slurve med utstyret så bør det i alle fall ikke være passasjeren!! Når jeg har noen bakpå har jeg ansvaret for passasjeren min, og dens liv og helse er helt og fullt i mine hender. Hvis, men bare hvis jeg ikke har komplett utstyr til oss begge så får passasjeren bruke det jeg har først og fremst. Det har dog ikke forekommet at passasjeren jeg har bakpå mangler utstyr siden moped-tiden. Men jeg satt bakpå med en nybakt mc-ist for lenge siden og hadde på meg moped-hjelmen min, vindjakke og tights :roll: Ikke helt bra.

Hjelmen er det eneste som er påbudt, men jeg har hørt skrekkhistorier om mennesker uten god nok bekledning hvor man må operere olabuksene ut av kroppen igjen etter ulykker, jakker som brenner seg fast som laminert på kroppen osv. Det er aldri helt risikofritt ute i trafikken, og passasjeren er alltid det mest verdifulle jeg har med meg på tur....
Image
Vennlig hilsen Juliet
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Passasjer og utstyr

Post by Lord Erik »

Jeg kjører med passasjer fra tid til annen, og da er tilbudet mc-utstyr i min størrelse. Det passer selvsagt sjeldent på jenter, og er derfor ikke er mye av et tilbud. Jeg har derimot et utvalg av hjelmer i ulike størrelser, slik at de ikke kjører rundt med noe som knapt nok henger fast.

Ideelt sett bør selvsagt både passasjer og fører være innpakket fra topp til tå, men når du kjører rundt på x-antall jenter er det ikke spesielt realistisk dersom du ikke eier en MC-butikk. Jeg skal være ganske rik den dagen jeg kjøper kjøreklær til samtlige som vil være med en liten tur. Hvis du derimot du kjører rundt på den samme personen hele tiden (som sikkert er tilfellet dersom du har en kjæreste), så er det noe annet. Da burde man gjerne investere i skikkelig utstyr til den personen.

Ellers går det vel som en selvfølge at man bør kjøre pent med passasjer bakpå, og velger en kjørestil i tråd med passasjerens og din egen erfaring. Det er stor forskjell på hvor dreven folk er til å sitte bakpå en sykkel. Jeg har hatt passasjerer jeg knapt nok merker er der, og jeg har passasjerer som nesten har sittet på fanget mitt helt fram til mål. Kjørestilen min har variert deretter. Ellers er jeg mye enig med Northman, passasjeren får til syvende og sist selv bestemme om de vil sitte på. Å kjøre MC er langt fra ufarlig, både med og uten kjøreklær. Jeg pleier å fortelle passasjerer historien som Juliet nevnte om fastbrent dongeri, og så får de velge selv. ;-)
Last edited by Lord Erik on 18 May 2011 16:15, edited 1 time in total.
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Passasjer og utstyr

Post by Jarle »

Hvis noen absolutt skal sitte på, så føler jeg ingen plikt til å stille opp med fullt kjøreutstyr til vedkommende.
Er dette mine kjære, så er det en annen sak...
Kjørestilen legger jeg selvsagt om, samme hvem som sitter på...
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
motorbikez
Posts: 6
Joined: 14 Apr 2011 17:04
MC: honda cbf 125cc :)

Re: Passasjer og utstyr

Post by motorbikez »

det er i følge opp til passasjer, hva slags bekledning han/hun bruker under kjøreturen
men jeg mener at Jakke, hjelm og hansker etc. er et naturlig minimum :)
User avatar
Lord_Epic
Posts: 499
Joined: 17 Oct 2010 12:49
MC: -01 Honda Fireblade
-02 Yamaha R6 [R.I.P]
-95 Kawasaki ZX6R [Solgt]
Location: Der sjøsprøyten treffer landet

Re: Passasjer og utstyr

Post by Lord_Epic »

Kan godt si at det er passasjerens sitt valg, men på den andre siden så har ikke alle fått brent inn i skallen hvor viktig beskyttelsen egentlig kan være. Er der vårt ansvar kommer inn mener jeg.

Tenker også litt på hvis det skulle skje noe (trenger ikke være min feil heller) og jeg kommer fint unna det på grunn av dressen, støvler, ryggskinne you name it. Men den tøtta som satt bakpå i en falsk skinnjakke og en hjelm er herpet for livet eller verre. må jo være en sant helvete å sitte igjen etter noe slikt.

Sier ikke at jeg vil kreve full gp utrustnig på tilfeldige passasjerer, men slipper ikke på en i bikini for å si det sånn ( selv om det kan bli vanskelig å si nei :) )
He who makes a beast out of himself,gets rid of the pain of being a man
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Passasjer og utstyr

Post by Jarle »

EpicZX wrote:Kan godt si at det er passasjerens sitt valg, men på den andre siden så har ikke alle fått brent inn i skallen hvor viktig beskyttelsen egentlig kan være. Er der vårt ansvar kommer inn mener jeg.

Tenker også litt på hvis det skulle skje noe (trenger ikke være min feil heller) og jeg kommer fint unna det på grunn av dressen, støvler, ryggskinne you name it. Men den tøtta som satt bakpå i en falsk skinnjakke og en hjelm er herpet for livet eller verre. må jo være en sant helvete å sitte igjen etter noe slikt.

Sier ikke at jeg vil kreve full gp utrustnig på tilfeldige passasjerer, men slipper ikke på en i bikini for å si det sånn ( selv om det kan bli vanskelig å si nei :) )

+1
=D>
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Passasjer og utstyr

Post by Northman »

Hummmm...

Jeg kan ikke med hånda på hjertet si at jeg hadde sagt nei til en bikinidame, så lenge hjelmen er på plass mener jeg, ville nok hatt problemer med å sagt nei til ei med cowboy hatt også...

Øsj... for en enkel mann jeg er :(
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
Swellpretty
Posts: 337
Joined: 02 Jul 2010 17:14
MC: Multistrada V4S
Location: Oslo

Re: Passasjer og utstyr

Post by Swellpretty »

Northman wrote:Hummmm...

Jeg kan ikke med hånda på hjertet si at jeg hadde sagt nei til en bikinidame, så lenge hjelmen er på plass mener jeg, ville nok hatt problemer med å sagt nei til ei med cowboy hatt også...

Øsj... for en enkel mann jeg er :(
+1
=D>
User avatar
Suz
Posts: 251
Joined: 08 Jun 2011 12:13
MC: Honda CBR600F 2011
Location: Leeds, United Kingdom

Re: Passasjer og utstyr

Post by Suz »

Jeg har tenkt litt på samme saken egentlig. Investerte selv i nye klær da jeg kjøpte ny sykkel, så har et ekstra sett liggende. Men som ei jente på 21 år så passer ikke akkurat disse klærne til kompiser, blir nok bare ryggskinna da gitt. :?

Noen tanker om hva som kan være brukbart om man ikke har skikkelige mc-klær? Både i forhold til sikkerhet og det å ikke fryse ihjel :P
Honda CBR600F 2011
Image
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Passasjer og utstyr

Post by Lord Erik »

Du mener hvilke vanlige klær som vil gi best beskyttelse? Jeg pleier å "gi opp" fokuset på beskyttelse hvis det ikke involverer skikkelig kjøreutstyr. Selv de sterkeste dongeribukser vil ikke hjelpe stort dersom man faller av i fart. Tips de eventuelle turkameratene dine om å kle seg i noe som holder på varmen, gjerne noe vindtett. Hansker kan også være greit. Svært vide bukser kan være lurt å unngå da de kan henge seg fast. Enkelte bukser, spesielt noen regnbukser, kan også være relativt glatte å sitte på.
User avatar
Suz
Posts: 251
Joined: 08 Jun 2011 12:13
MC: Honda CBR600F 2011
Location: Leeds, United Kingdom

Re: Passasjer og utstyr

Post by Suz »

Lord Erik wrote:Du mener hvilke vanlige klær som vil gi best beskyttelse? Jeg pleier å "gi opp" fokuset på beskyttelse hvis det ikke involverer skikkelig kjøreutstyr. Selv de sterkeste dongeribukser vil ikke hjelpe stort dersom man faller av i fart. Tips de eventuelle turkameratene dine om å kle seg i noe som holder på varmen, gjerne noe vindtett. Hansker kan også være greit. Svært vide bukser kan være lurt å unngå da de kan henge seg fast. Enkelte bukser, spesielt noen regnbukser, kan også være relativt glatte å sitte på.
Jaa, det er vel et poeng. Lite annet som fungerer som beskyttelse i grunn. Men takk for tips! Satser på å kanskje få lånt noe utstyr fra kjentfolk eller no :roll:
Honda CBR600F 2011
Image
Post Reply