Intercom

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Bjerknez

Re: Intercom

Post by Bjerknez »

Nå har ikke jeg prøvd noe annet, men jeg er vertfall fornøyd med Scala Rider G9x. kobler seg sømløst til telefonen via Bluetooth og Spotify/radio etc. styres via stemmen. Selve intercom'en bruker jeg ikke, men har testet den en gang og det funket veldig bra. Jeg foretrekker forsåvidt stillheten når jeg er ute å kjører. Altså med tanke på å snakke med andre. Det er jo noe av gleden med å kjøre sykkel synes jeg og være litt for seg selv i egne tanker :thumleft

Skravle kan man gjøre når man stopper ;-)
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Intercom

Post by JohnnyTh »

Jeg har Schbert sin SRC intercom og det er lite imponerende. Funker brukbart både til musikk og som intercom men den er treg til å aktivere seg og musikk kvaliteten er middels. Hadde det ikke vært for øvelseskjøring med datteren min så hadde jeg gått tilbake til Autocom med kabel.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2643
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Intercom

Post by ashland »

Jeg har en Scala Rider G9x og skal si meg veldig enig at den ikke er akkurat liten og snerten. Har faktisk blitt kjent igjen flere ganger pga den saken på hjelmen :redface Men den har fungert veldig bra for min del! Har paret den med både
GPS´en og mobilen, som jeg også hører musikk ifra.
Litt pløndrete å få til VOX - funksjonen, dvs jeg har egentlig gitt den opp, bruker knappene på headsettet istedet...

Etter bytte av høyttalere, de originale er ren søppel! Fikk inn et sett med Koss PortaPro høyttalere, da ble lyden noe helt annet! http://www.multicom.no/koss-portapro-re ... /p10629183

Ser Cardo har kommet med ett par nye intercom-sett som er mye smekkrere: Scala Rider Packtalk og Scala Rider SHO-1. Sistnevnte må enn evt lodde på nye høyttalere, ser det ut som.
fun is not a straight line
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Intercom

Post by Lasse Liten »

Scala rider G9x er det samme systemet som schubert har, cardo lager dette for schubert bare i en annen innfatning.
Jeg har hatt både G4 og nå G9x jeg må vel her kunne definere meg selv som gal da definisjonen av galskap er å gjøre det samme flere ganger og forvente et annet resultat. Scala rider er virkelig dårlige greier, både hva gjelder lydkvalitet, rekkevidde og brukervennlighet.
Enheten min er paret med fruen sin, og disse to enhetene fungerer ypperlig sammen. Når jeg skal pare enheten med andre kompiser er det bare kødd hver eneste gang. Får det alltid til etter en god stund, men det er langt fra sømløst og slik en forventer av teknoting i 2015. Pluggen til høytelerne har en tendens til å snike seg ut, og støyreduksjonen henger seg opp etter halvannen times bruk. Cardo systems forklarer at dette er prisen for en så god støyreduksjon... Opp i mot mobil/bluetooth funker det greit, men når man vil bryte inn med intercom blir forsinkelsene litt voldsomme synes jeg.

En venn av meg har interphone, ut i fra det han forklarer blir det nok dette neste gang..
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: Intercom

Post by quattrokim »

Da stryker vi Scalarider frå lista over mulige kandidater. Spørst om det blir ein Sena SMH10R om eg ikkje går for Sharktooth igjen. Stor sannsynligheit for at det blir Shark hjelm igjen og der skal eg greie å lure batteripakken til Sena nedi lomma som skal holde Sharktoothen sitt batteri med litt små modifikasjoner. Er kun muligheiten til å kommunisere med andre merker som gjer at eg vurderer å bytte ut Sharktoothen, den har fungert utmerket hos meg i mange år no. Den er og produsert av Interphone så kan hende forklaringa ligger der.
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Intercom

Post by Lasse Liten »

Har fått til å pare min scala med interphone, det var ikke verre enn å pare to ukjente scala systemer ;)
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: Intercom

Post by quattrokim »

I og med at dei skryter av at G9x kan parres med andre merker rekner eg med at du fekk til det ;) Samme som Sena skryter av og, er ikkje sikker på om det er andre merker som har den funksjonen endå.

Edit: Interphone F5MC skal også kunne parres opp mot det meste der ute.
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
User avatar
Monstr
Posts: 226
Joined: 10 Apr 2012 00:11
MC: 00' Suzuki TL1000S
Location: Sarpsborg

Re: Intercom

Post by Monstr »

Har kjørt Scala Rider G9X en sesong nå, og det fungerer helt middels.

Hjalp litt etter jeg var inne på Scala Community og oppdaterte programvaren.

Når intercomen først virker synes jeg den er god, problemet er bare at den er så sjanseløs å koble opp. Spesielt hvis du skal kjøre et par stykker sammen.

Fant ut at hvis jeg sletter alle paringer en gang i ny og ne, så går det veldig mye greiere.

Men synes den burde være mye mer sømløs i 2015 enn hva den er. Hjalp litt når jeg fant ut at jeg kunne bruke Appen til å koble opp.

Å koble seg opp mot noen som har G9/G9X i powersett har jeg erfart er det vanskeligste.

Synes lyden på min er grei når man først bare kommer i gang, og får satt høyttalerne sånn at de faktisk treffer inne i øret og ikke på siden.
Mvh Monstr - Suzuki TL1000S -
Image Image
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Intercom

Post by Tommas »

Får vel slenge inne en sesong erfaring med Interphone F5MC her også da. Paring går smooth, både med telefon, gps og andre enheter. Batterilevetiden er god (holder en laaaang dag på sykkel, med noen innlagte pauser). Tok med en liten batteribank for lading ved lange pauser, men trengte den ikke.

Kjenner ikke igjen problemer med støy. Synes det er totalt overraskende hvor stille de klarer å gjøre linjen ;-)

Alt i alt ikke noe problem å anbefale den for andre, men smaken er jo som baken :thumleft
Bergen

Re: RE: Re: Intercom

Post by Bergen »

Tommas wrote:Får vel slenge inne en sesong erfaring med Interphone F5MC her også da. Paring går smooth, både med telefon, gps og andre enheter. Batterilevetiden er god (holder en laaaang dag på sykkel, med noen innlagte pauser). Tok med en liten batteribank for lading ved lange pauser, men trengte den ikke.

Kjenner ikke igjen problemer med støy. Synes det er totalt overraskende hvor stille de klarer å gjøre linjen ;-)

Alt i alt ikke noe problem å anbefale den for andre, men smaken er jo som baken :thumleft
Hvordan festes denne til hjelmen? Skrues fast med klips, eller dobbeltsidig teip.
Min G4 går i søppelet no, så må ha nytt. Og det blir ikke noe ny Scalarider!
Bergen

Re: Intercom

Post by Bergen »

https://youtu.be/nq_1AFxd3QY
Det er vel denne..
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Intercom

Post by Tommas »

Berta der gjorde seg nok bedre enn meg :-)

Du kan velge skrue eller tape, følger med begge. Jeg festet den lille basen med tape, skruegreiene passet ikke helt rundt kanten på hjelmen min.
Bergen

Re: Intercom

Post by Bergen »

Ser Honda forhandler disse. Satser på at de har på lager!
Får få kjerringa til å montere - hehe. Så blir det litt som på filmen :-)

Sent fra min SM-T310 via Tapatalk
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1637
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Intercom

Post by Spiritofwinter »

Jeg har hatt Sena SMH10R i vel ett år nå og er fornøyd med den. Kjøpte den fordi jeg kunne bruke den på både privat og jobb telefon samtidig, den har en slank og fin profil med batteripakken seperat fra styrings enheten, kan kobles opp mot andre typer intercom (som Snikkeren har nevnt) og den har god lyd.

Skrev en liten review av den på et tidligere forum, tar en copy/paste derfra og håper på ingen kicker for mye på det :-P

Styringsenheten montert på hjelmen(her med ladekabel tilkoblet)
Image

Batteripakken montert bak på hjelmen
Image

Mikrofonen inne i hjelmen, det fulgte også med en boomer mic
Image

Med utgangspunkt i grunnlaget over så er jeg veldig fornøyd. Jeg bruker den mest ved kjøring til/fra jobb som tar ca en time hver vei, og da til å spille av musikk fra telefon, samt handsfree for telefon. Når jeg kjører til/fra jobb så har jeg alltid tilkoblet både privat telefon, og jobb telefon, den ene er koblet til som telefon, og den andre som en device. Selv om den ene er koblet til som device kan jeg fremdeles svare på telefoner som kommer inn, men jeg kan ikke spille av musikk fra den telefonen. Ved telefonsamtaler føler jeg at det er litt dårlig lyd til tider, om jeg er noe i nærheten av 80 km/t så hører jeg nesten ikke hva som blir sagt, de som er i andre enden hører derimot ikke at jeg kjører MC, men synest at det er bedre enn ved normal samtale. Ved musikk avspilling så er det ingen problem med lyd selv i 100+ km/t og ørepropper som demper ca 20db. Har ikke prøvd å koble til andre Sena intercommer, men har koble til en scala rider. Dette ble gjort ved at jeg satt intercom i universal intercom mode, og scalaen ble satt i telefon parrings modus. Minuset med dette er at den andre som kobler seg til ikke kan ha tilkoblet telefonen samtidig, men derimot kan Senaen ha både intercom og to telefoner. Når det gjelder betjening så er der tre knapper på hovedenheten som styrer alt, alle er lette å trykke på med store hansker. Alle menyvalg blir opplyst med en klar og god stemme, kan ikke si at jeg savner noe display.

Må vel konkludere med at jeg er fornøyd med Sena så langt til mitt bruk, og vil vurdere det neste gang også.


Kan til slutt nevne at viss jeg skal kjøpe ny i dag ville jeg kjøpt Sena 10C som har innebygget kamera og fremdeles er ganske liten, se test her:
http://www.revzilla.com/common-tread/se ... -and-video
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Intercom

Post by tshansen »

Mens en først er inne på SENA.... Jeg sitter å vurderer noe slikt selv :redface

Jeg har kikket litt på SENA 20s. Denne virker jo bare helt genial
http://www.gizmag.com/sena-20s-review-b ... set/32991/

Men som jeg har sett på en del av mine kjære venner som kjører med intercom, så er det ikke uten mye frustrasjon. Å pare enhetene med andre merker, andre brukere osv kan være et mareritt.
Nå er ikke et slik innkjøp først å fremst for å tyte med andre, men å kunne høre bedre på musikk (spotify) og ikke minst høre tytet jeg velger å ha på fra GPS'en når jeg skal nedover å erobre europa :thumleft

Er det noen andre som har gode erfaringer med sena?

Image
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply