Intercom

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
rayc86
Posts: 36
Joined: 30 Sep 2010 12:09
MC: Yamaha XJ6 N
Mod.: 2009
Location: Troms

Re: Intercom

Post by rayc86 »

annexx wrote:Får nesten komme med en tiilbakemelding jeg også på kinaintercomen (BT Interphone). Bestilte og fikk det etter drøye to uker, alt gikk ryddig og greit for seg, og jeg slapp toll /moms (pakken var merket som 'gave', var jo pent gjort).

Prøvde på tur i dag med følgesykkel, og det funket fint - vi hørte hverandre fint på et par hundre meters avstand uten forstyrrelser (forsøkte ikke lenger unna). Lite vindstøy selv med visiert oppe. Delene virker solide og kompakte, og enkelt å montere og bruke. Ikke testet med mp3 eller telefon, men det skal fungere. Virker som en flott deal for 600 kr, ift. alternativene til over 2000. :)
Kjøpte du fra samme side?
"Second place, is first looser!"
User avatar
annexx
Posts: 12
Joined: 24 Jun 2011 18:45

Re: Intercom

Post by annexx »

Kjøpte fra samme side ja. MEN - andre gangen vi skulle bruke settet viste det seg at noe hadde løsnet inni senderen. Den lille 'dingsen' man putter kontakten til headsettet inni hadde løsnet fra kretskortet, og de tre kontaktpunktene mellom den og kortet dermed knekt. Tok ut innmaten og gjorde et forsøk på å lodde det på plass igjen, men til ingen nytte. Det var utrolig dårlig festet i utgangspunktet.

Skikkelig skuffa! Får se om det er noe vits å bytte, om jeg får kontakt med selger får jeg gjøre et forsøk. Kvalitet KAN lønne seg gitt! 8)
Dodraugen
Posts: 13
Joined: 25 May 2012 18:58
MC: Yamaha XVS 950a Midnight Star

Re: Intercom

Post by Dodraugen »

Noen som har ett syn på hvordan lyden i scala g4 er når man lytter på musikk fra iphone e.l.?
hansvonhell
Posts: 2
Joined: 31 May 2012 12:41
MC: Aprilia RS 125 '01
Suzuki GSX-R 1000 '08

Re: Intercom

Post by hansvonhell »

Har kjøpt interphone F5 og kan lett anbefale det!!
Kjempe headset, som lar deg koble til tlf, mp3 spiller og gps! :) og det funker hest! lydkvalitet veldig bra, brukervennlighet bra! litt stiv pris men, du får det du betaler for!

Løp og kjøp! :)
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: Intercom

Post by ToreLo »

hansvonhell wrote:Har kjøpt interphone F5 og kan lett anbefale det!!
Kjempe headset, som lar deg koble til tlf, mp3 spiller og gps! :) og det funker hest! lydkvalitet veldig bra, brukervennlighet bra! litt stiv pris men, du får det du betaler for!

Løp og kjøp! :)
Parringa med iPhone gikk greit?
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Intercom

Post by Lord Erik »

Fatter ikke hvorfor disse greiene er så dyre. Jeg åpnet Scala Active Rider-saken min her i går, og det er knapt nok noe som helst inni. Jeg vedder på at komponentene koster under hundrelappen, og det er ikke noe som hadde vært spesielt vanskelig å lage selv om man bare fikk tegningene på den. Og det betaler man flere tusen kroner for... [-(
varaderoVestfold
Posts: 3
Joined: 07 Jul 2012 10:49
MC: Honda Varadero 1000

Re: Intercom

Post by varaderoVestfold »

Er ny på forumet og håper jeg poster dette på et egnet sted .. og at det ikke er svart på andre steder av nyere dato.. men fant ikke noe når jeg søkte etter det :)

Hvilke ting bør man passe på ved valg av Intercom system?
Har noen nyttige erfaringer eller henvisning til relevante tester?

Har jeg forstått det korrekt at noen systemer i tillegg til en tråløs innbyrdes kommunikasjon via Bluetooth også kan knyttes opp mot et radiosystem som gjør at man kan kommunisere med andre systemer?? (F.eks. Midland sitt ??)
Vil dette da fungere også mot andre intercomsystemer så lenge man finner samme frekvens på "walkitalkien" ??

Fant ingen informasjon som positivt bekrefter at Interphone F5 bruker kun Bluetooth eller også "radiosignaler".. noen som vet noe om dette??
Heller litt mot Interphone F5.

Noen som har fordeler og ulemper med denne kontra andre f.eks. Midland BT Next stereo ( http://bullfighter.no/kommunikasjon-mid ... l?cPath=78 )
eller Scalarider G4.

Alle innspill mottas med stor takk.
Hchaugen
Posts: 267
Joined: 05 Jul 2007 17:36
MC: Ducati 1198S 09 Rød
Yamaha R6 02 bane
*Suzuki GSX-R 750 08 Svart
*Yamaha YZF R6 99 rød/hvit
*Kawasaki Eliminator 125 2000
Location: Ã…lesund

Re: Intercom

Post by Hchaugen »

Scala rider G9? Noen som har prøvd?
Skal på europatur til sommeren, vi er 5-6 stk. Vet at Scala har "konferanse"-mulighet, samt. åpne kanaler til hver enkelt person. Greit at alle kan høre hverandre og har samme intercom! \:D/
2800 fra tyskland, levert i Norge -moms. !
RogerD
Posts: 1
Joined: 18 Jan 2013 22:29
MC: '09 KTM 690 Enduro R
'05 Honda CRF250X
'95 Honda XL600V Transalp

Re: Intercom

Post by RogerD »

Den beste siden å lese på for å holde seg oppdatert om Intercom og se tester er IMHO http://www.webbikeworld.com/motorcycle- ... tercom.htm

Forøvrig har jeg mye erfaring med forskjellige intercom selv ettersom jeg har brukt Interphone F1, Cardo Scala Rider Q2, Cardo Scala Rider G4 og Interphone F5 på jobb og privat (trafikklærer).

Min personlige favoritt til komunikasjon mellom to personer er Cardo Scala Rider Q2. Lett å bruke, alltid på, god lyd til tale.
Etterfølgeren Scala Rider G4 likte jeg ikke pga. voice-aktivering som reagerte for tregt tross diverse justeringer av innstillinger og softwareoppdatering.

Interphone sine første kommunikasjonssett var håpløse i praksis pga. plugger og ledninger som gikk av i hytt og pine. Ble nok kostbart for dem da svært mange byttet flere ganger på garanti.
Men Interphone F5 fungerer godt, etter litt justering av innstillinger, og er fullt brukbart til å snakke 4 personer samtidig. Men synes det er litt mer følsomt for støy etc. Det skurrer i lyden innimellom, og mikrofoner må være nøyaktig justert inn.

Så om du bare skal ha kommunikasjon med en annen person vil jeg anbefale å lete etter et sett av den gamle Q2 modellen fra Cardo. Vil du ha mulighet til å snakke med flere så fungerer Interphone F5 godt. Men regn med litt prøving og feiling på montering og oppsett.
Sannsynligvis funger Cardo Scala Rider G9 omtrent like godt.
Har også prøvd litt med et par sett fra Sena. Det virker som de fungerer like godt som Interphone, og dukker noen ganger opp til lavere pris.
User avatar
chanten
Posts: 2
Joined: 20 Jan 2013 16:01
MC: Suzuki SFV650 Gladius
Location: Stavanger

Re: Intercom

Post by chanten »

Noen som har erfaring med Sena SMH10? :-k
User avatar
bzzlink
Posts: 161
Joined: 24 Apr 2011 14:14
MC: 848 EVO, 2011mod.
Location: Oslo
Contact:

Re: Intercom

Post by bzzlink »

Noen som har erfaring med å snakke til Siri gjennom headsettet? Kina headsettet mitt funker, men det fungerer ikke å starte Siri på iphonen. Er jo en killer funksjon og kunne styr tilføre med stemmen. Ser noen sier scala G4 funker, men lurer på om det funker i praksis. Mye penger å kaste etter bt headset...
24 hours a day, 24 beers in a case. - Coincidence!?
User avatar
wamporey
Posts: 23
Joined: 08 Aug 2013 12:33
MC: Suzuki GSX 750 ES 1987
Aprilia RS50 Tuono 2005
Location: Hammerfest

Re: Intercom

Post by wamporey »

Jeg er en gjerrig Skrue, og kommer nok aldri til å kjøpe meg noe Scala Rider.

Har kjøpt samme sett som bzzlink, men har ikke prøvd det som intercom, kun som bluetooth handsfree og headset, og der funka det bra. Enig i bzzlinks vurdering, dog jeg har ikke testet wifi-interferens eller stemmeoppringing.

(http://www.dx.com/p/bt-interphone-hands ... -Nf0_l_vHU)

Bluetooth-sammenkobling med telefon (Samsung Galaxy S3) var intet problem, og telefonsamtaler og musikk fungerte fint. Som bzzlink skrev er det ikke mye bass i høyttalerne, men det godtar jeg til den prisen. I bluetooth-handsfree-modus besvarer headsettet anrop automatisk, hvilket var litt forvirrende første gang jeg kjørte på landeveien og plutselig hørte en stemme inni hjelmen...

Har prøvd med åpen hjelm (fikk ikke til å legge ved bilde), og da ble det litt mye støy uten ørepropper. Hørte faktisk bedre med ørepropper...
Image

edit: Prøvde igjen å legge ved bilde, men fikk beskjed om at "grensen for antall vedlegg er nådd", selv om innlegget (så vidt jeg kan se) ikke har noen vedlegg i det hele tatt...
edit 2: Prøvde en annen bildeløsning som ser ut til å fungere.
♪ Bourne to be Wylde..! ♫
User avatar
Swellpretty
Posts: 337
Joined: 02 Jul 2010 17:14
MC: Multistrada V4S
Location: Oslo

Re: Intercom

Post by Swellpretty »

Hei!

Er det noen som kan fortelle meg hvordan man parrer opp Cardo Scala Rider G9x og Interphone F4?
Jeg finner ikke noe informasjon om dette noe sted, og de i butikken forsikra meg om at det var mulig.

Hilsen frustrert....
-espen
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: Intercom

Post by quattrokim »

Istedenfor å lage ein ny tråd gir eg liv til denne. Blir ny hjelm til neste sesong og da blir det ny intercom og. Er på jakt etter litt erfaringer folk har med dei forskjellige som er på markedet idag.
Hadde Scalarider Q2 når den var heilt ny, og idag har eg Sharktooth sin. Sjelden eg køyre med nokon andre som har intercom så går stort sett i å høyre på musikk og svare på telefoner om det skulle komme iløpet av turen. Her fungerer Sharktoothen fint, bra lydvolum og folk eg snakker med høyrer meg godt sjølv når eg ligger i 80 km/t. Grei batteritid med 10t musikkavspilling er det også. Men det beste er igrunn størrelsen på enheten, siden den har batteriet separat og ingen FM radio er den veldig tynn og nesten usynlig på hjelmen. Med Q2'en husker eg at eg til tider var litt irritert over den gigantiske klumpen som hang på sida der.

Så er det ein intercom på markedet idag som har det eg vil ha? Lav profil, grei batteritid og god handsfree funksjon? Formen til Sharktooth og funksjonene til Sena 20S hadde vært perfekt, men synes 20S blir for klumpete til å klistre på sida av hjelmen. Samme med Scalarider sin G9x, blir litt for klumpete.
Eit alternativ er Sena SMH10R, samme profil som Sharktoothen og separat batteri som kan byttes ut på lengre turer mens det andre ligger på lading. Her kan du ikkje bytte høgtalerne, noko du kan gjere på 20S og G9x. Der er det også muligheit for å koble til AUX.
Sena SMH10R skal være mulig å koble til andre intercomer, dette går ikkje med Sharktooth.

Andre synspunkter?
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Intercom

Post by Snikkeren »

Jeg tror @Spiritofwinter har Sena SMH10R nå. Jeg har Scala Rider G9. Vi kan fint koble sammen, men for å få til det så lurer Sena'en min Scala rider til å tro at Sena'en er en mobiltelefon. Jeg mister da tilkoblingen til min egen mobiltelefon når vi kobler sammen. Ikke noe stort problem, men da får ikke fruen fatt i meg hvis hun ringer.

Hvordan lyden er får du høre med Spiritofwinter om, men jeg har av og til hatt litt problemer med å høre hva han sier. Ihvertfall hvis tempoet har vært litt over fartsgrensen. Opp til 80 går det stort sett fint å høre han.

Jeg håper det kommer noe spennende til neste år. Det må jo snart skje noe mer på intercom-fronten også. Sena har jo begynt litt med SMH 10 C, en intercom med innebygget kamera i.
Post Reply