Intercom

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
Swellpretty
Posts: 337
Joined: 02 Jul 2010 17:14
MC: Multistrada V4S
Location: Oslo

Intercom

Post by Swellpretty »

Hei!

En kompis og jeg vurderer å kjøpe trådløs intercom...
Ingen av oss har no særlig erfaringer med sånt fra før, så da tenkte jeg at det kunne være lurt å høre med dere guruene her inne! :D

Det er to typer vi har ramla over: Scala rider Q2, og Interphone (F4)
Det som jeg tenker på som viktig, er at lydkvaliteten er god, selv om man er "et stykke" unna hverandre.. Og at om man kjører aleine, har muligheten til å ta mobiltelefonen når den ringer, og evt. høre på musikk.

Så ja.. Hvem har erfaringer?
Jeg vil høre alle!
\:D/
User avatar
Kristian V.
Posts: 249
Joined: 22 Feb 2011 20:29
Location: Tvedestrand

Re: Intercom

Post by Kristian V. »

jeg har planer om å kjøpe den nyere Scala Rider G4.. denne skal være mye bedre enn den gamle Q2.
En kamerat har G4 og er svært fornøyd.

Dobbelt sett:
http://www.pixmania.com/no/no/7596801/a ... -head.html
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Intercom

Post by Northman »

Har selv tenkt på et sånn bike-to-bike opplegg.

Men... Liker å kjøre med øreplugger, synes jeg blir mye mindre sliten på lengre turer med det inne.

Noen som har erfaringer hvordan det funker overens?

Vil tro at lyden blir så lav at det er liten vits?
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
Swellpretty
Posts: 337
Joined: 02 Jul 2010 17:14
MC: Multistrada V4S
Location: Oslo

Re: Intercom

Post by Swellpretty »

Det blei Interphone F4 på oss... det virker som relativt solid og bra greier og vi fikk en ålreit pris, så da var det ikke noe å tenke på egentlig. Har ikke fått testa det ut ennå, men jeg har trua. \:D/
Northman: jeg tror ikke det går an å bruke propper med Interphone F4. Du er nok stuck med de høyttalerene som følger med.. :-k
Shadow
Posts: 4
Joined: 18 Jul 2007 09:37
MC: VT 1100 Shadow

Re: Intercom

Post by Shadow »

Min mann og jeg bruker Scala Rider intercom og er kjempefornøyd. Vi har Q2 og den har en rekkevidde på 500m frisikt, greit nok når vi kjører i følge. Det går greit å snakke sammen selv om vi bruker pluggger for å dempe annen støy, men dette avhenger selvsagt mye av hva slags hjelm du bruker og hvor mye støy det er på sykkelen.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Intercom

Post by Lord Erik »

Northman wrote:Har selv tenkt på et sånn bike-to-bike opplegg.

Men... Liker å kjøre med øreplugger, synes jeg blir mye mindre sliten på lengre turer med det inne.

Noen som har erfaringer hvordan det funker overens?

Vil tro at lyden blir så lav at det er liten vits?
Jeg har sett folk på nettet som bytter ut øretelefonene som medfølger Q2 til lydisolerende øreplugger. Må avisolere ledningene og fram med loddebolten selvsagt, men ikke noe stort problem. Jeg vurderer også å kjøpe Q2, og i så fall kommer jeg til å bytte ut øretelefonene. Foretrekker å kjøre med plugger jeg og, ellers blir det fort mye lyd i løpet av et par timer. Kjører jeg til Voss eller andre steder med mye tunneller ringer det i ørene mine etter to timer. Kan umulig være sunt.
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Intercom

Post by Northman »

Lord Erik wrote:
Northman wrote:Har selv tenkt på et sånn bike-to-bike opplegg.

Men... Liker å kjøre med øreplugger, synes jeg blir mye mindre sliten på lengre turer med det inne.

Noen som har erfaringer hvordan det funker overens?

Vil tro at lyden blir så lav at det er liten vits?
Jeg har sett folk på nettet som bytter ut øretelefonene som medfølger Q2 til lydisolerende øreplugger. Må avisolere ledningene og fram med loddebolten selvsagt, men ikke noe stort problem. Jeg vurderer også å kjøpe Q2, og i så fall kommer jeg til å bytte ut øretelefonene. Foretrekker å kjøre med plugger jeg og, ellers blir det fort mye lyd i løpet av et par timer. Kjører jeg til Voss eller andre steder med mye tunneller ringer det i ørene mine etter to timer. Kan umulig være sunt.
Ducen produserer like mye musikk som en HD med åpne rør? ;)

Er i grunn vindstøyen som plager meg mest, har fundert litt på sånne elektroniske propper, som demper støy, men gjør at man kan høre tale osv.

Mener de produserer sånt i Oslo, til en 1-2k? Løst fra minnet..

Noen som har noen erfaring med sånt?
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
bzzlink
Posts: 161
Joined: 24 Apr 2011 14:14
MC: 848 EVO, 2011mod.
Location: Oslo
Contact:

Re: Intercom

Post by bzzlink »

For de som vil ha en billigere variant:
http://www.dealextreme.com/p/bt-interph ... -set-35612

Har bestilt denne, og den er på vei, så jeg melder tilbake når jeg får den. Ser den har fått ok reviews på nettet rundt omkring. Og til ~800,- inkl. moms og frakt for sett med 2. så er det jo verdt å teste.

Ellers ang. støydemping elektroniske propper. Jeg har bare lånt et sett med hodetelefoner en kort stund på fly en gang. Slik jeg har skjønt de fungerer så har de en mikrofon som plukker opp bakgrunnstøy og sender mot-sinus (<- ?) bølger som nøytraliserer lyden. Så det fungerte veldig bra mot monotone lyder. Dersom det er konstant forandring av lydbildet, så fungerer det ikke så bra. Bør jo fungere bra mot motordur og vindsus når man ligger i konstant hastighet.

Swellpretty: Mye taler for at det var deg jeg møtte i Son for noen uker siden ? Du øvelsekjørte sammen med en kar som hadde hvit Honda CBR1000 ?
24 hours a day, 24 beers in a case. - Coincidence!?
User avatar
Swellpretty
Posts: 337
Joined: 02 Jul 2010 17:14
MC: Multistrada V4S
Location: Oslo

Re: Intercom

Post by Swellpretty »

bzzlink wrote: Swellpretty: Mye taler for at det var deg jeg møtte i Son for noen uker siden ? Du øvelsekjørte sammen med en kar som hadde hvit Honda CBR1000 ?
Hei du!

Det stemmer nok det =)
Nå er det snart oppkjøring på han, så da slipper vi de herlige vestene \:D/
Åssen går det med dere?
User avatar
bzzlink
Posts: 161
Joined: 24 Apr 2011 14:14
MC: 848 EVO, 2011mod.
Location: Oslo
Contact:

Re: Intercom

Post by bzzlink »

Nå kom headsettet i hus.

Ser jaggu ut som om det gikk igjennom tollen også uten mva. De har åpnet pakken, og stemplet ikke tollpliktig:)

Utfallet av testen utført i stua nå er veldig positiv.

Dette er altså komplett sett til to hjelmer, og med to ladere.

Fordeler:
*Billig! (609,- levert på døra inkl. frakt (og fikk ikke mva))
*Grei bygge kvalitet, alt er innkapslet i gummi, og ser ut som om det tåler litt regn, vill nok putte den innafor jakka dersom det høljer ned.
*Store gode knapper, som det er lett å skille fra hverandre med hansker
*A2DP streamer stereolyd fra iphone / spotify
*Høy og klar lyd både headset til headset, og i telefonsamtale
*Var med både feste til å lime på hjelmen, og klemme til å skru fast
*Fin lengde på "bommen" mic treffer rett foran munn

Ulemper:
*Høyttalerene er ikke noe bra til å gjengi musikk, null bass i de.
*Litt klønete å montere i hjelmen måtte jobbe litt med å legge ledninger ordentlig.
*Trådløse nettverk slår inn tildels kraftig under samtaler. Vet ikke om dette er så ulempe ute på veien, men i stua her med 15 wifi nett i nærheten, så kom det sånn skurring. Motparten i telefonsamtalen hørte ikke skurringen.
*Fungerer ikke å initiere stemme oppringing på iphonen, fra knappen på headsettet

Image

Image

Image
24 hours a day, 24 beers in a case. - Coincidence!?
User avatar
rayc86
Posts: 36
Joined: 30 Sep 2010 12:09
MC: Yamaha XJ6 N
Mod.: 2009
Location: Troms

Re: Intercom

Post by rayc86 »

@bzzlink
Har du fått prøvd den BT Interphone noe mer? Kunne vært interessant å vite om den har holdt en måned :)
"Second place, is first looser!"
User avatar
bzzlink
Posts: 161
Joined: 24 Apr 2011 14:14
MC: 848 EVO, 2011mod.
Location: Oslo
Contact:

Re: Intercom

Post by bzzlink »

Ja har prøvd den 2 ganger. Første gangen i helt vanvittig regnvær, da konka den etter en times tid. Dette var på øvelsekjøring med en kompis bakpå. Etter å ha tørket den igjen, så fungerte den.

Gang to prøvde jeg den sykkel til sykkel, jeg og bruttern satt å skravla fra Oslo til Gjøvik. Det kommer litt susing og ulyder når man har kanalen åpen, men det hører man bare om man kjører i under 30, etter det overdøver vindsuset det. Var fortsatt batteri igjen etter 2 timers kjøring, og tipper vi hadde kanalen åpen i over 1 time av turen.

Rekkevidden var ikke all verden, tipper en rundt 300-400 meter før det begynte å skrape, men knall lyd når man ligger innenfor 100-200 meter fra hverandre, som man jo gjør når man kjører sammen. Kan føre en helt normal samtale opp til ca 100 km/t, ihvertfall. 125ccm scootern til bruttern går ikke særlig fortere :) Ingen misforståelser eller HÆ!? Som å sitte i stua å snakke i mobilen rett og slett, imponert over lydkvaliteten.

Av negativt er monteringen i hjelmen, det er ledninger og greier, så dette er ikke noe man gidder å ha i hjelmen hele tiden. Og (jeg ihvertfall) gidder ikke å putte det inn når jeg skal kjøre korte turer alene. Det blir liksom noe man setter på når man skal på 'tur', ikke bruker daglig.

Alt i alt anbefales for 600 kr!

Har ikke testet scalarider som selges her i Norge til 2500,- for 1 headset, men tviler på at det er såååååå mye bedre.
24 hours a day, 24 beers in a case. - Coincidence!?
User avatar
rayc86
Posts: 36
Joined: 30 Sep 2010 12:09
MC: Yamaha XJ6 N
Mod.: 2009
Location: Troms

Re: Intercom

Post by rayc86 »

Høres bra nok ut dette her.
Savnet å ha en intercom, men å betale 2500kr er litt drøyt. Skal se om jeg ikke får gjort et innkjøp og testet selv:)
Hvis du kommer over flere feil og mangler så gi lyd da:)
"Second place, is first looser!"
User avatar
Swellpretty
Posts: 337
Joined: 02 Jul 2010 17:14
MC: Multistrada V4S
Location: Oslo

Re: Intercom

Post by Swellpretty »

Interphone F4 er konge :D

Lydkvaliteten når man kjører sammen med en kompis er veldig bra.. Hastigheter rundt 120km/t er ikkeno problem. Har testa å kjøre med ørepropper også, og det er heller ikke noe som forverrer lyden.
Har kobla den opp mot mobiltelefon og iPad samtidig, og det funker strålende. Om jeg hører på musikk fra iPaden i ryggsekken, og telefonen skulle ringe, så svitsjer den bare om og lar meg snakke i telefonen. Når samtalen er slutt, så svitsjer den tilbake til iPaden igjen \:D/
Folk som har ringt meg når jeg har kjørt, har ikke hørt at jeg har vært på sykkelen.. "Hva driver du med a? Drar deg i sofaen og glaner på tv?"
Jeg har dog ikke prøvd stemmeoppringing.

Det er nok det samma med lydkvaliteten på Interphone som det er på BT'en når det kommer til bass... Men da jeg testa å høre på musikk med ørepropper i øra, så blei lydkvaliteten betraktelig bedre! Øreproppene tok bort vindstøyen, uten å ta bort musikken \:D/
For meg er det ikke et tema å IKKE ha ledninger og mikrofon og høyttalere inne i hjelmen til enhver tid.. Det er ikke merkbart uansett.

Men ja.. koster LITT mer enn 600 spenn :?
User avatar
rayc86
Posts: 36
Joined: 30 Sep 2010 12:09
MC: Yamaha XJ6 N
Mod.: 2009
Location: Troms

Re: Intercom

Post by rayc86 »

Spørsmålet er om den er så bra i forhold til BT Interphone at den kan legitimere en pris på ca 2500kr og dette for en!
Er villig til å prøve billig løsningen, kan være godt nok for meg:)
"Second place, is first looser!"
Post Reply