Nye kjøreklær? Tekstil

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
inunf
Posts: 4915
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Nye kjøreklær? Tekstil

Post by inunf »

Har så smått begynt å lure på et sett med nye kjøreklær. Dette er 3. sommeren på rad jeg kjører sykkel (og kun sykkel) til og fra jobb, og siden sommerene i denne delen av landet er kjent for å være av det litt fuktige slaget så er det greit med klær som holder vannet ute.

Har kommet frem til noen kriterier som er viktige for meg:
-Vanntett (ikke 100 %, men må tåle opp mot en time i skikkelig drittvær. At klærne blir våte utenpå er ok, så lenge de tørker til jeg skal hjem)
-Bra passform, gjerne se litt sportslige eller "kule" ut i snittet
-Ikke for mye mikkmakk. Enkelt å ta av og på, helst ikke mer enn en glidelås på jakka.

Dette er ikke så viktig:
-Muligheter for lufting
-Gulfarge :P

Siden jeg er på tenkestadiet enda så har jeg ikke noe budsjett. Ser for meg at dette blir klær som jeg skal slite på noen år, og derfor er prisen ikke så viktig. Om jeg faktisk trenger det aller dyreste er et annet spørsmål.

Har allerede sett på Halvarssons Odyssey. Virker som om den passer kriteriene mine ganske bra, men er litt usikker på hvor vanntette membranene til Halvarssons er? Dryway, Dryway+ og NanoSphere? Er det noen som har erfaringer med disse?

Hva ville eventuelt vært en passende bukse til denne jakka? Prøvde Lindstrands Traal i dag, virket forsåvidt ok, men er SVÆRT skeptisk til MC-bukse med beltespenne. Når det er sagt så har jeg ikke mye til overs for bukseseler, så kanskje det er ok alikevel?

Egentlig skulle jeg jo ha funnet noe blandt Alpinestars, Rukka, Berik, BMW eller Richa siden vi selger det på jobb, men vil se meg rundt etter hvilke muligheter jeg har først. Siden dette blir klær jeg skal ha noen år og jeg allerede har 3 sett kjøreklær så haster det ikke. Jeg vil finne det som er best mulig til mitt bruk.

Forslag?

Endring:

Tråder uten bilder er jo ikke noe morsomt, så her er bilder av jakka og buksa jeg prøvde i dag:

Image
Halvarssons Odyssey

Image
Lindstrands Taal
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: Nye kjøreklær? Tekstil

Post by Speedy Gonzales »

Har ikkje hatt så mye forskjellig, men har derimot kjørt en del med folk som har hatt mye forskjellig og den eneste personen som ikkje tar på seg regndress er mannen med rukka.
Derimot så er vel dette ganske dyre klær.

Er lenge siden eg sluttet å tro på at klær er vanntett :(

Men kanksje det er kommet noe bra på markedet de siste årene.

Venter spent på svar da eg selv skal ha meg nye tekstilklær neste sesong.
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
inunf
Posts: 4915
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Nye kjøreklær? Tekstil

Post by inunf »

Ja, jeg vet at Rukka er gode greier når det gjelder å holde vannet ute. Problemet er at du har 2 glidelåser og sjørten knapper og borrelåser. Blir litt for mye styr når man har det travelt. Så har du jo prisen som du sier, og dessuten så synes jeg Rukka generelt har et litt mer "voksent" eller "touringpreget" snitt på klærne sine. Ikke noe galt i det altså, men jeg har mer lyst på noe som er litt kult. Tror jeg.

Såvidt jeg kan se i katalogen til Rukka så er det bare Armas som har de kvalitetene jeg vil ha (tøft snitt, lite lite mikkmakk og bra passform). Nå har jeg ikke prisen i hodet, men tror ikke jeg er langt unna om jeg sier 10 k, pluss like mye for buksa. Hva jeg eventuelt kunne klart å fått en sånn dress for er noe jeg ikke har lov til å diskutere på internett, men tror ikke det er mye å hente. Pluss at da betaler jeg for klær som er 100 % dønn vanntette. Det har jeg strengt tatt ikke bruk for, så lenge de holde en time så er det mer enn nok for meg. Skal jeg på langtur så er det uansett skinndress som gjelder, og da blir det på med regndressen om det begynner å regne.

Image
Rukka Armas jakke

Image
Rukka Armas bukse
User avatar
Swellpretty
Posts: 337
Joined: 02 Jul 2010 17:14
MC: Multistrada V4S
Location: Oslo

Re: Nye kjøreklær? Tekstil

Post by Swellpretty »

Kjøp Halvarssons tekstil du.... Det er vanntett i en times tid i skikkelig drittvær, og ikke altfor dyrt... Men kjøp helst Halvarssons jakke og bukse, eller Lindstrands jakke og bukse... Da har du mulighet for å koble dem sammen, uten å være redd for at glidlåsene ikke er like lange.

Jeg har, og har hatt, og testa, Halvarssons og er kjempefornøyd!! \:D/
inunf
Posts: 4915
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Nye kjøreklær? Tekstil

Post by inunf »

Passer ikke Halvarssons og Lindstrands om hverandre?

Tittet litt på utvalget til FC-moto i dag. Skal jo på tur (biltur :() nedover Europa neste uke, så det er absolutt aktuelt å stoppe å handle litt utstyr. Desverre så har de kun Alpinestars som er aktuelt for min del. Har tittet litt på følgende modeller:

Image
Alpinestars Sigma Drystar jakke. Med dagens kurs på 8 kr for en euro så er den rett over 1 500 kr. Litt søking på internett forteller at den er vanntett innvendig, altså at det ytterste laget blir vått. Prisen frister, men buy cheap buy twice, nå har jeg allerede billig utstyr, og siden jeg kjører bortimot hver eneste dag når jeg er hjemme i Ålesund så tror jeg at jeg bør gå for noe bedre.

Image
Alpinestars Jet Road Gore-Tex jakke. 320 euro som blir 2 550 kr. Sikkert ok jakke, og med Gore-tex så er den jo garantert tett, men synes ikke den ser spesielt kul ut (selv om det ser ut som om den har tilstrekkelig med justeringsmuligheter).

Image
Alpinestars Jet roat Gore-Tex bukse. 260 euro => 2 100 kr. Samme som jakka, sikkert ok og garantert tett, men ikke så kul som jeg kanskje skulle ønske.

Da er jeg altså oppe i 4 700 for et sett tekstilklær med Gore-Tex. Det er ikke ille, men hvor bra funker det? Rukka-klærne til fader'n har også Gore-Tex, men de blir jo dryppende våte alikevel siden membranen sitter ganske langt inne. Tipper at dette er omtrent samme opplegget.

Det konseptet med at vannet skal pærle seg som det er på de dyreste Halvarssons-modellene (Odyssey jakke og Mercury bukse) virker veldig fristene. Dette settet koster 9 500 kr til sammen.

Image
Mercury bukse til 4 500 kr. Den har c_change TM membran og er NanoSphere® behandlet, så her skal vannet prelle av.

Lindstrands Jericko jakke og Traal bukse (som er det jeg synes ser kulest ut hittil) kommer på 4 700 kr til sammen.

Image
Jericko jakke til 2 500 med Dryway+-membran. Traal-buksa ligger det bilde av i 1. post.

Tipper på at denne membranen holder tett i en times tid, men at klærne blir våte utenpå.

Har søkt litt etter butikker på kontinentet som fører Halvarssons. Ser dårlig ut, og etter de prisene jeg fant på svenske nettbutikker så ligger de på samme nivå som prisene i Norge.

Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Tiden er sannsynligvis moden for å legge seriøse penger i et anstendig sett klesplagg, men det sitter langt inne å bla opp 10-15 000 kr for noe så kjedelig som en tekstildress :?. Det dyreste settet fra Halvarssons er jo dobbelt så dyrt som apinestars-settet og Lindstrands-settet. Det er sikkert bedre, men er det dobbelt så bra?

Hvor langt kommer man med en dose impregnering? Vil ikke det gjøre at vannet preller mer av? Vil det holde i en time (eller en halvtime), og hvor ofte må man i tilfellet "fylle på" med impregnering?

Blir litt mange usammenhengende tanker dette her. Håper det er noen som tar seg bryet med å lese igjennom og si sin mening. Kunne trengt noen tips nå :P
inunf
Posts: 4915
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Nye kjøreklær? Tekstil

Post by inunf »

Har søkt litt rundt etter erfaring og tester med impregnering, men fant ikke noe. Stakk derfor på Biltema og kjøpte en boks med impregnering som jeg brukte på ene buksebeinet på den buksa jeg har nå. Skal teste effekten så snart det har tørket, man kan kjøpe mye impregnering for 5 000 kr :-k
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Re: Nye kjøreklær? Tekstil

Post by FZ1 »

Hadde selv en runde angående testildress før i år...med litt sær kravspec kanskje :) Se HER (oppdaterte nettopp med litt erfaringer).
inunf
Posts: 4915
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Nye kjøreklær? Tekstil

Post by inunf »

Hvor kjøpte du og hva betalte du? Preller vannet av?

Stikker til Tyskland på mandag, må være mulig å finne en slik dress i Tyskland til en ok pris vel?
Henning29
Posts: 1
Joined: 26 Jul 2010 12:53

Re: Nye kjøreklær? Tekstil

Post by Henning29 »

Sjekk ut Biltema kjøpte mitt der :D
inunf
Posts: 4915
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Nye kjøreklær? Tekstil

Post by inunf »

Ser ut som om det blir Halvarssons Mercury bukse og Odyssey jakke. Tror jeg skal få til en bra deal på det. Noen som har erfaringer med dette settet?

Image

Image
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Nye kjøreklær? Tekstil

Post by supermons »

Som du kanskje har sett selger de ut mye Halvarssons til 50% på Nordby-senteret nå, så mulig du kan gjøre deg en god deal hvis du tar turen over grensa :)

Har desverre ingen erfaringer med det settet, men for å legge til et annet merke, så har jeg kjørt med mitt Bering tekstil-sett i halvannen time i høljeregn, og jeg var ikke våt igjennom på hverken jakke eller bukse.
inunf
Posts: 4915
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Nye kjøreklær? Tekstil

Post by inunf »

Har hørt om det ja, men har ikke noen garanti for at de har det inne i min størrelse om jeg skulle klare å komme meg dit. Dessuten så tviler jeg på at det er så mye å spare på det for min del.

Lurer på å kjøpe ei skinnjakke også, slik at jeg kan pensjonere den oransje skinndressen min. Har tenkt litt på denne:

Image
BC Cosmoz. Vanntett membran og temperaturregulerende for. Burde være ganske bra.
Eivind
Posts: 35
Joined: 26 Jun 2009 09:22
MC: CB 500

Re: Nye kjøreklær? Tekstil

Post by Eivind »

Hei!

Ser ut som du har bestemt deg, men kommer likevel med et tips til vanntette tekstilklær: Bering. Sjekk http://www.team-bergen.no/

Har pendlet i Bergen to sesonger med disse klærne, blir faktisk ikke våt. Har 16 km hver vei. Ulempen med klærne er manglende lufting, særlig buksa som blir veldig klam når det er varmt i været. Jeg finner ikke min modell på sidene nå, de har sikkert fornyet sortementet.

Mvh Eivind
inunf
Posts: 4915
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Nye kjøreklær? Tekstil

Post by inunf »

Har faktisk Bering tekstiljakke fra før. Den er faktisk fortsatt tett etter 7 år, men passformen er ræva.

Landet på Halvarssons Odyssey jakke og Mercury bukse, samt Halvarssons Cosmoz skinnjakke, Lindstrands Cuda skinnbukse og Wrap dongribukse. Har fått alt untatt skinnjakka. Er veldig fornøyd med passformen, og tekstildressen ser overbevisende ut. Gleder meg til å få teste hva den tåler :D
havregr0t
Posts: 41
Joined: 24 Apr 2006 16:10
MC: Aprilia RST Futura
Location: Bergen

Re: Nye kjøreklær? Tekstil

Post by havregr0t »

Eivind wrote:Hei!

Ser ut som du har bestemt deg, men kommer likevel med et tips til vanntette tekstilklær: Bering. Sjekk http://www.team-bergen.no/

Har pendlet i Bergen to sesonger med disse klærne, blir faktisk ikke våt. Har 16 km hver vei. Ulempen med klærne er manglende lufting, særlig buksa som blir veldig klam når det er varmt i været. Jeg finner ikke min modell på sidene nå, de har sikkert fornyet sortementet.

Mvh Eivind
Kjøpte ei Bering (Irvine)-bukse der nede selv nettopp. Har ikke fått brukt den enda (har den på hjemme iblant), men virker til å være ei strålende bukse. For 1000kr (tilbud) tror jeg at jeg har gjort ei røverkjøp.
Post Reply