Ny hjelm, tips?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Ny hjelm, tips?

Post by Lord Erik »

Hei,

Jeg har nå mistet min Nolan X-602 i bakken ved to anledninger (jeg har en dårlig vane med å sette den på setet når jeg går av sykkelen) og det er nå sprekket i skallet på hjelmen. Så vidt jeg husker fra kjøreskolen betyr dette at hjelmen er søppel, og at jeg burde skaffe meg en ny. Jeg var innpå tanken om å kjøpe en ny hjelm på slutten av sesongen i fjor, men det ble aldri noe av ettersom de ikke hadde modellen jeg ville ha inne. Nå som hjelmen min faktisk er defekt virker det tullete å skulle utsette det mer.

Jeg har sett litt på den utgående modellen til Shoei, XR1000, og lurte på om det er noen som har erfaringer med denne? Det er en relativt dyr hjelm, så jeg forventer at den skal være støysvak og grei, eller? Med tanke på at sykkelen min allerede lager lyd nok som det er, så er det med isolasjon mot støy relativt viktig for meg. Om noen har andre tips eller har vært borti hjelmer de er svært fornøyd med, så vil jeg gjerne høre om det!

Skal selvsagt teste passform før jeg kjøper, men er greit med en pekepinn.

På forhånd takk! :)

Lord Erik
FreddyYZF-R125Dude
Posts: 1102
Joined: 30 Mar 2009 13:18
MC: Yamaha TZR Rossi Replica Edition '08
Location: Melkeplassen... Rett ved Melkeveien :)

Re: Ny hjelm, tips?

Post by FreddyYZF-R125Dude »

Jeg har denne: http://www.adoos.co.uk/post/4058296/nit ... ce_helmet_ og syns dette er en veldig god hjelm, en av de beste jeg har prøvd... Var så god at jeg kjøpte den! :D
Denne hadde jeg anbefalt deg, den sitter godt på, og syns ikke det er så mye hjelmstøy heller.

Lykke til! :)
bandit wrote:Det virker som om Freddy er en ekte mc entusiast, og jeg er sikker på at han kommer til å oppgradere til mer kubikk så snart anledningen byr seg. 8)
My blogg: http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=23&t=11917
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ny hjelm, tips?

Post by tshansen »

Lord Erik wrote:Hei,


Jeg har sett litt på den utgående modellen til Shoei, XR1000, og lurte på om det er noen som har erfaringer med denne? Det er en relativt dyr hjelm, så jeg forventer at den skal være støysvak og grei, eller? Med tanke på at sykkelen min allerede lager lyd nok som det er, så er det med isolasjon mot støy relativt viktig for meg. Om noen har andre tips eller har vært borti hjelmer de er svært fornøyd med, så vil jeg gjerne høre om det!
Jeg selv har denne hjelmen, å jeg kan si at den sitter veldig godt på mitt hode, ikke sikkert den gjør det på ditt. MEN!!! den er langt ifra noe støysvak! Om dette har noe med hvordan hode mitt er formet i forhold til hjelmen kan godt være, men jeg kjører alltid med ørepropper i tillegg.

Selv er jeg gira på å prøve shark eller arai ved neste hjelmkjøp :-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Ny hjelm, tips?

Post by KiM »

Jeg er iallefall superfornøyd med min Schuberth S1. http://www.hof-mc.no/storefront.php har tilbud på R1 nå. Sportsversjonen av min hjelm. Veldig god lydisolering og sitter som støpt på mitt hode iallefall. Den er dog litt tung.
ingen KiM, ingen kos
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: Ny hjelm, tips?

Post by Desmo-Dude »

Jeg har selv hatt XR-1000,og var meget fornøyd med den.Den er ikke så veldig støysvak som Shaft nevnte,men spiller det noe rolle så lenge man kjører med propper? :) Min hjelm ble også kastet i bakken med mitt hodet inne i den,og den bestod testen med glans!
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Ny hjelm, tips?

Post by Lord Erik »

Takk for svar! Høres ut som om de fleste XR1000-eiere er relativt fornøyd med hjelmen. Tenker jeg tar en tur ned i butikken og prøver den ila uken.
eneRmiK wrote:Jeg er iallefall superfornøyd med min Schuberth S1. http://www.hof-mc.no/storefront.php har tilbud på R1 nå. Sportsversjonen av min hjelm. Veldig god lydisolering og sitter som støpt på mitt hode iallefall. Den er dog litt tung.
Innebygget solvisir virker utrolig praktisk, men gjør ikke dette hjelmene svakere? :-s
User avatar
Galilee
Posts: 933
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Ny hjelm, tips?

Post by Galilee »

Lord Erik wrote:Innebygget solvisir virker utrolig praktisk, men gjør ikke dette hjelmene svakere? :-s
Hvis du lurer på sikkerheten, så kan du jo sjekke din utvalgte på: http://sharp.direct.gov.uk/
Merk at dette er en ren krasjtest, 'stjernenen' gir ingen indikasjon på passform, komfort osv.

Og JA, solvisir er helt genialt, spesielt når man har 9 tunneller på vei til jobben.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Ny hjelm, tips?

Post by Lord Erik »

Har bitt meg fast i problemet med sotet visir når jeg kjører i tunneller ja. Spesielt om sommeren når det er strek sol. Da hender det at jeg mister all sans for hvor kroppen min er (mao, balansen), og jeg må konsentrere meg voldsomt om å følge den gule stripen i veien eller andre lys. Virkelig ubehagelig. :-s

EDIT: Nyttig link! Takk for tipset.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ny hjelm, tips?

Post by tshansen »

Dette med sota eller tona visir kan være skummelt, men lærte meg en teknikk når jeg tok utrykningslappen! En liten stund før du kommer til tunellen, hold igjen det ene øynet, og i det du kjører inn åpner du det igjen! Dette gjør at du venner deg mye fortere til mørket "der inne" ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Ninja Turtle
Posts: 447
Joined: 17 Jul 2005 14:01
MC: 06 Yamaha FZ1
01 Peugeot Vivacity
Location: Auli

Re: Ny hjelm, tips?

Post by Ninja Turtle »

Når du kommer opp i en viss prisklasse er vel kvaliteten og sikkerheten bortimot lik på de fleste merker.
Så rådet må bli å prøve mange forskjellige merker og finne den som passer nepa di best. :)

Selvsagt er det jo visse design som tiltaler deg vil jeg tro, men du finner sikkert noe du kan leve
med i det merket som passer best på hue og. ;-)
Passform er viktig! Både for komfort, støy og sikkerhet. [-X Hehe...
ZeEven
Posts: 46
Joined: 16 Feb 2009 18:14
MC: Nå: Ducati 748S '00
x Honda CBR600F '97 (avgått ved døden)
x Suzuki GSX400E '84
Location: Trondheim

Re: Ny hjelm, tips?

Post by ZeEven »

Prøvde meg gjennom det jeg fant av hjelmer i Trondheim i fjor sommer, og endte med at XR1000 satt best. Det er helt avgjørende at du prøver noen forskjellige! Jeg og hjelmen gikk i bakken i fjor, så har nå kjøpt meg XR1100. Ingen av dem er støysvake, men de er ekstremt behagelige, og med ørepropper er de rett og slett helt konge. Luftingen på XR1100 er helt uten sidestykke.
Never underestimate the predictability of stupidity.
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Ny hjelm, tips?

Post by Jarle »

Vurderer ny hjelm nu... MEN, det er ene og alene pga støy... Og jeg er ikke interessert i å kjøre med ørepropper egentlig...
Kikket litt på XR 1100 og diverse X-Lite.
Sjelden jeg får testet hjelmen før jeg kjøper, så må være sikker.


Kom gjerne med erfaringer på disse hjelmer eller gjerne andre tips.
Hjelmen bør fåes i sort/hvit... Men er som sagt åpen for forslag...

Noen ekstra spm:
Blir synsfeltet veldig insnevret med pin lock?
Hvordan er Whisperkit mtp varme inni hjelmen?
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Ny hjelm, tips?

Post by KiM »

Har ingen erfaring med hjelmene du nevner, men kan jo kort nevne Schuberth dersom du er på jakt etter en støysvak hjelm. Er fornøyd med min. Men vær obs på at den er litt tung (jeg merker imidlertid ikke noe til det, rent praktisk). Fargemessig vet jeg ikke hva som finnes, men antar du vil at den skal ha et sportslig preg, så da blir det nok Schuberth R1 som er alternativet innenfor dette merket.

Vet om flere som kjører med XR 1100, men har ikke gått i detalj på hva de syns om hjelmen.
ingen KiM, ingen kos
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Ny hjelm, tips?

Post by Onsløv »

Jeg kjører med Schubert C2, denne bråker en del om du får vinden rett i hjelmen fra vindskjermen.
C3 er visstnok lettere og sannsynligvis bedre. Ulempen er at betjeningen for solvisiret står i veien om du skal ha kommunikasjonsutstyr.
Forstod det sånn at det kanskje er forskjell på EUR og US variantene på plassering av betjeningen.

Madammen fikk en Shark Openline nå nettopp, blir spennende å se hva hun synes om den.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Ny hjelm, tips?

Post by Jarle »

Ja, har kikket litt på den Schuberth R1 white spider.
Image
Fått greie omtaler omkring den også har jeg sett.
Takker for svar og tips hittil ihvertfall...
Er forresten det solvisiret permanent, eller kan det fjernes?
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
Post Reply