SHARP testene ikke så bra alikevell??

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: SHARP testene ikke så bra alikevell??

Post by Lord Erik »

Stod og så litt på hjelmer hos MC-marine i dag og tenkte på hvor stor prisforskjell det er, på tross av at innholdet er mye det samme uansett merke og modell. Leste nettopp gjennom artikkelen til Motorcyclist kalt "Blowing the lid off" fra 2005, og tenkte å poste den her siden det hadde vært en diskusjon om hjelmer allerede. Mitt inntrykk etter å ha lest artikkelen er mye det samme som før. Dette med hjelmer er vanskelig å forstå seg på. Artikkelen tok i hovedsak for seg de ulike testene hjelmer gjennomgår for å bli godkjent, og problemene dette kan medføre hvis testene ikke representerer virkeligheten. Den gikk kanskje spesielt ut etter Snell-standarden hvis strenge krav ble hevdet å paradoksalt nok føre til mindre sikre hjelmer.

Det eneste jeg sitter igjen med er følelsen av at hvis ekspertene er så usikre, så er det ihvertfall ingen grunn for at jeg (eller mannen i butikken) skal føle seg sikker på at det ene merket er sikrere enn det andre. :-k
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: SHARP testene ikke så bra alikevell??

Post by tshansen »

Skjønner godt hva du mener... De fleste testene sier veldig forskjellige ting.

Ta arai som ett eksempel... I noen tester scorer den høyest, og i andre tester midt på treet... Hvor mange måter er det egentlig å teste en hjelm på? Å hvordan kan 2 "uavhengige" tester ha så store forskjeller?
Jeg er nesten overbevist at de fleste hjelmer på markedet i dag er mer enn gode nok til vårt bruk!

Topp modellene til de forskjellige hjelmprodusentene blir jo faktisk brukt i MotoGP! de bruker akkurat samme hjelm de som vi på landeveien. Men hvor god hjelm trenger egentlig MotoGP gutta? Hvor ofte er de nedi med hodet når de tryner? Så å si aldri. Værre for oss som ferdes på landeveien.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: SHARP testene ikke så bra alikevell??

Post by Lord Erik »

Ja, så f.eks at både Arai og flere populære modeller fra Shoei (f.eks XR1000) relativt middelmådig ut i SHARP. Nå har riktignok den testen fått mye kritkk, men det mangler visstnok ikke på kritikk til flere av testene ser det ut til.

Racingbanene er vel så og si ideelle forhold å falle på. Store og flate, uten trær, stolper, kanter og annet ræl å knuse inn i. De kjører riktignok mye raskere enn hva vi gjør, men ved fall tror jeg deres problem er å ha klær som er slitesterke nok til å overleve og seile bortover asfalten i 200+ km/t. De trenger ikke nødvendigvis bedre hjelmer enn oss selv om de kjører fort.

Det store spørsmålet er hvorfor vi (eller mange av oss) likevel kjøper hjelmer til 6-7000 kr dersom sikkerheten er omtrent like god over hele linjen. Det kan da umulig kun være Shoei, Schubert, Arai osv som har god passform. Vurderer å gå for et mer ukjent og rimeligere merke neste gang jeg kjøper hjelm (kjører for det meste med X-lite nå, men har Shoei og Nolan liggende). Sliter likevel litt med en tankegang ala "man får det man betaler for", selv om det ofte er feil.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: SHARP testene ikke så bra alikevell??

Post by tshansen »

Der er flere som har vært på diverse slike test steder å sett hvordan de utfører disse hjelmtestene (da i hovedsak trykkpunkt testing) og de sier det er stor forskjell fra topp modellene til de diverse merkene.

Så jeg er veldig i tvil om hva som er best. Noen vil vel si at toppmodellen er best, det er den nok helt sikkert også, men i forhold til nest beste hjelm de leverer... er kvaliteten så forskjellig at det forsvarer prisen?
Dette er veldig vannskelige spm å svare på for ola nordmann som igrunn ikke har peiling på de forskjellige hjelmene.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: SHARP testene ikke så bra alikevell??

Post by tshansen »

I dag har jeg vært å prøvd litt forskjellige hjelmer...

Å mitt inntrykk er:
De billigere modellene har helt klart dårligere passform (innmat) enn de dyrere modellene. Feste til visir, lufting og reim under haken er helt klart av simplere art.
Luftingen på ett par av billigmodellene var under vær kritikk.

Toppmodellene hadde gode luft muligheter både i topp av visir, flere plasser rundt på hodet med solide lukke og åpne mekanismer. Noe som ikke eksisterte på noen av billig modellene.
Jeg tror nok selve skallet er så å si samme kvalitet. Gir like bra beskyttelse. Men alle de andre finessene som ofte er greit å ha i en hjelm var ikke tilstede på de billigere modellene.

Så jeg tror nok det er slike variasjoner som utgjør den store prisforkjellen hos de forskjellige hjelmene :-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: SHARP testene ikke så bra alikevell??

Post by Lord Erik »

Min egen erfaring er mye lik den du nevner. Jeg har hjelmer fra Shoei, Nolan og X-Lite. Jeg merker en tydelig forskjell i kvaliteten på X-Lite hjelmen (som jeg hovedsaklig bruker fordi den har sotet visir) og Shoeien. Alle mekanismene og stoffet i Shoeihjelmen virker tightere og bedre laget. Likevel, kan bedre innmat forsvare at de nesten tar dobbel pris for hjelmen? For en så stor prisforskjell, hadde jeg likt å tro at man også fikk en sikrere hjelm, og ikke kun kraftigere sømmer og reimer. :-k
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: SHARP testene ikke så bra alikevell??

Post by tshansen »

Det er nok mulig at hjelmen er sikrere også i skallet, men ikke av så stor forskjell som vi ser på lufting, innmat, hakestropp, visir osv! Men nå har jeg også hørt at de har litt bedre lakk og dekaler på topp modellene enn de billige, men dette er ikke noe jeg vet sikkert... Dette er bare på folkemunne.

Uansett så føler jeg ikke helt prisen står i stil med hva du får "ekstra" Selv om jeg heller hadde betalt 2000,- mer for en hjelm med god passform, du skal jo tross alt ha den på hodet noen timer ;-) For ikke å snakke om vindstøy osv... Alt dette spiller jo litt inn ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: SHARP testene ikke så bra alikevell??

Post by Lord Erik »

Hehe, vindstøy får heller være. Ørepropper blir det på lengre turer uansett, mest på grunn av sykkelen. :-P
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: SHARP testene ikke så bra alikevell??

Post by tshansen »

True story ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: SHARP testene ikke så bra alikevell??

Post by tshansen »

Tenkte jeg skulle skrive litt om hvordan jeg føler det er å bytte til en dyrere hjelm.

Jeg har i mange år kjørt rundt med en Shoei XR1000... som jeg i utgangspunktet var veldig fornøyd med. Men jeg visste jo ikke om noe annet.

Jeg fikk min nye hjelm for ett par dager siden, å jeg må si at forskjellen er enorm.
Mindre vind og motor støy (slipper ørepropper)
bedre lufting, flere muligheter for å åpne for lufting. 6 hull på toppen av hjelmen. en stor i front foran munn og to i toppen av visir.
mer solid innfesting til visir
Er slik vindskjerm du kan dra ned mot haken helt i front på hjelmen.
mye større synsfelt inne i selve hjelmen.. veldig positivt og ekstremt mye bedre.
lavere vekt!!

Om selve skallet er bedre enn på en billigere hjelm nekter jeg å tro.
En midt på treet hjelm ligger vel på omtrent 4000,- kroner.
En topp modell til de fleste (mest annerkjente) merkene ligger på rundt 6.500,- til 7.000,-

Om den prisforskjellen er verdt den enorme forkjellen i komfort og diverse ekstra ting? Det får være opp til hver enkelt. Men etter mitt syn er det ingen tvil om at det er verdt det! Forskjellen fra min gamle shoei til min nye arai er ENORM!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Swellpretty
Posts: 337
Joined: 02 Jul 2010 17:14
MC: Multistrada V4S
Location: Oslo

Re: SHARP testene ikke så bra alikevell??

Post by Swellpretty »

Hvilken Arai?
Og hva koster den?

Jeg kjører med XR1100, modellen etter XR1000 og er forsåvidt ganske fornøyd med begge modellene, men det er som du sier, jeg veit heller ikke om annet...
Nå sies det at XR1100 er den hjelmen med bredest synsfelt, så jeg er nysgjerrig på hvor stor forskjellen er mellom XR1000 og XR1100, siden din nye hjelm har mye større synsfelt enn din gamle.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: SHARP testene ikke så bra alikevell??

Post by tshansen »

Arai Rx-7 GP er det jeg har.

Den ligger på omtrent 7.000,- kroner her i landet! (vet ikke nøyaktig utsalgspris)
Det er godt mulig XR1100 er hjelmen med bredest synsfelt. Men det kan ikke være mange mm om å gjøre fra Arai! Men det som overrasket meg mest er høyden på synsfeltet. Vertikalt, ikke horisontalt. Når jeg ligger ned mot tanken seg jeg ut av visiret, og ikke i kanten på hjelmen om du skjønner jeg hva jeg mener :-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply