Flickr endrer betingelser...

Har du noen artige filmklipp eller bilder, link til det her. Photoshoptråder er også velkommen her.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Flickr endrer betingelser...

Post by RuneMC »

Fikk mail idag om at Flickr (som ble kjøpt opp av SmugMug i April i år) endrer betingelser fra 8 Jan 2019 (*korrigert dato*)

Fra 1TB gratis lagringsplass til maks 1000 bilder for gratis konto. Etter dette vil de eldste bildene som er over kvoten på 1000 bilder slettes aktivt (!)

ELLER

Pro abonnement for $49.99 pr år (med 30% rabatt for nye Pro kontoer første år). Ubegrenset antall bilder/lagring.
Last edited by RuneMC on 13 Nov 2018 10:15, edited 1 time in total.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Flickr endrer betingelser...

Post by Bikeridr »

Fikk samme mailen, men er du sikker på prisen?
Mener jeg betaler $49,95 for to år i slengen..

Uansett, de gjør iallefall ikke som fotobøtta (AKA The ShitBucket) gjorde.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Flickr endrer betingelser...

Post by RuneMC »

https://www.flickr.com/lookingahead/?ut ... dium=email sier "$49.99 per year"

Ser også endel skuffede kommentarer i forumet til Flickr på at det tidligere var 2 år for $50 ja... og at disse abonnementene avsluttes ...

En idé kunne være å lage ETT super-collage (kjempebilde) av de fotoene som er over kvoten, men det blir mye jobb om det ikke finnes sw for det. (Er vel kanskje en eller annen maks pikselstørrelse på bilder også...)

Oppkjøp og endrede betingelser gjør det til ren gambling å vite hvilke online bildetjenester som vil fortsette å være gunstige over tid.
Her er det jo nærmest utpresning "betal for Pro eller vi sletter de eldste bildene dine".
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Flickr endrer betingelser...

Post by Bikeridr »

RuneMC wrote:https://www.flickr.com/lookingahead/?ut ... dium=email sier "$49.99 per year"

Ser også endel skuffede kommentarer i forumet til Flickr på at det tidligere var 2 år for $50 ja... og at disse abonnementene avsluttes ...
OK, leste ikke så langt..
Regner med jeg isåfall sletter alle bildene mine og avslutter mitt over 10 år lange abonnement. "Vote with your (their) wallet", er visst eneste språk enkelte forstår.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Flickr endrer betingelser...

Post by RuneMC »

Jepp, men mye som forsvinner når man (som jeg) har linket mye bilder fra flickr inn i postene her...

Ble vel også kommentert i forumene at det er mye dokumentarisk verdi som kan forsvinne med slike nye policyer.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Flickr endrer betingelser...

Post by Tommas »

Et spørsmål nå er jo om tiden er ute for gratis (eller nesten gratis) tjenester hvor du kan lagre så mange bilder du vil, og at man på sikt må regne med å betale (mer) for slike tjenester? Det er jo ikke overraskende, men kommer sikkert til å svi litt i overgangsfasen... Om firmaene ikke tjener penger, så vil det jo på sikte være et sjansespill å flytte seg til superbillige tjenester. Før eller siden gjelder økonomiske lover også for oppstartfirmaer.

Det er jo litt kjedelig om man som firma har lukket seg inne i en modell som viser seg å ikke levere nok inntjening, så blir alle "kundene" rasende når man faktisk må begynne å ta (mer) betalt.

Er Flickr nå så "onde" at man pælmer 10 års forhold på sjøen og løper til nestemann som tilbyr det gratis eller billigere?
Bikeridr wrote:Regner med jeg isåfall sletter alle bildene mine og avslutter mitt over 10 år lange abonnement. "Vote with your (their) wallet", er visst eneste språk enkelte forstår.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Flickr endrer betingelser...

Post by Bikeridr »

Tommas wrote:Et spørsmål nå er jo om tiden er ute for gratis (eller nesten gratis) tjenester hvor du kan lagre så mange bilder du vil, og at man på sikt må regne med å betale (mer) for slike tjenester? Det er jo ikke overraskende, men kommer sikkert til å svi litt i overgangsfasen... Om firmaene ikke tjener penger, så vil det jo på sikte være et sjansespill å flytte seg til superbillige tjenester. Før eller siden gjelder økonomiske lover også for oppstartfirmaer.

Det er jo litt kjedelig om man som firma har lukket seg inne i en modell som viser seg å ikke levere nok inntjening, så blir alle "kundene" rasende når man faktisk må begynne å ta (mer) betalt.

Er Flickr nå så "onde" at man pælmer 10 års forhold på sjøen og løper til nestemann som tilbyr det gratis eller billigere?
Bikeridr wrote:Regner med jeg isåfall sletter alle bildene mine og avslutter mitt over 10 år lange abonnement. "Vote with your (their) wallet", er visst eneste språk enkelte forstår.
Mye enig med deg, Tommas, og jeg er ikke ute etter gratislagring. Det burde vel "10 års abonnement" bekrefte. Men jeg liker dårlig at de dobler prisen "over natten". Hadde de øket gradvis eller latt oss "gamlekara" få en gradvis økning over, si 3 år, så ville ikke jeg sett på det som et problem. Er selvsagt klar over at "alle" tror alt på internett skal være gratis, og samfunnet i dag krever alt billigere. Sånn er det med bruk-og-kast mentaliteten vi dessverre har fått og som vi alle må innrømme at vi har vært med på.

For min egen del, jeg åpnet Flickr-konto i den naive tro at jeg trodde jeg kunne tjene noen slanter på bildene mine (ja, det skjedde jo.. :roll: ). Lenking utfra Flickr har jeg ikke gjort, mer enn kanskje etpar bilder. Forøvrig virker ikke Flickr når jeg kjører VPN, som jeg er nødt til på jobb, ellers virker "ingenting" (Ikke YT, ikke Rikstoto, svært begrenset på nettbutikker osv..).

Når det gjelder lager/lenkeløsning, så funker domenet og webhotellet mitt helt utmerket. Det blir ganske mange 1200x900 bilder på den gigabyten jeg har tilgjengelig på det minste "webhotellrommet" jeg har :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Flickr endrer betingelser...

Post by tshansen »

Dette blir helt klart en utfordring for meg og min måte å bruke Flickr og alle referatene mine! Jeg har ikke helt valgt hva jeg skal gjøre enda, men dette er et steg nærmere å samle alt på egen nettside. Jeg har ingen problem med å betale for meg, når jeg bruker en tjeneste! Men Flickr i seg selv er ikke en god nok plattform i forhold til den prisen man skal betale! Det EE jævlig tungvint å laste opp bilder (tregt) det er kronglete å dele bilder derfra, samt sortere bildene i biblioteket ditt!

Nei for den prisen er jeg nødt å se etter alternativer... med de konsekvensene det får! Av rent prinsipp :?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Flickr endrer betingelser...

Post by ojda »

Ser jeg har ubegrenset lagring via get.
Noen som bruker det?

Faan! Det lager så mye kål når de kødder det til på den måten som først bucket og nå flickr har gjort :evil:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Flickr endrer betingelser...

Post by Bikeridr »

tshansen wrote:... men dette er et steg nærmere å samle alt på egen nettside. ...
Det blir faktisk mye billigere og det er ganske enkelt. Du lager det grensesnittet du vil, ev. så bare "dumper" du bildene i en egendefinert katalog.

Jeg bruker One.com hvor jeg har lagt de aller fleste bildene mine og som jeg linker til her. Billigste webhotell er 25GB lagringsplass og koster kr 20,- ish per måned (Får ikke opp norske priser da one com siden "vet" jeg er i Latvia og jeg har skrudd av vpn) Iallefall, €1,99 pr måned pluss domeneavgift €12,- pr år for et .com eller .no (som nå er frigitt) domene.
Jeg bruker FileZilla på pc'n og AndroFTP på telefon/brett for å laste opp bilder.
Bare å gå inn på ett av de lenkede bildene mine (i bloggen eller i whiskytråden), velg "quote" for å se kildeteksten på hvordan jeg har gjort det.
Anbefales, og det er enklere enn Flickr og faktisk nesten like enkelt som med bøtte-æppen, da den funka..

Andre fordeler med eget domene; du får (nesten fritt) velge selv hva du vil hete (LordShaft er ledig ;-) ) og du får egne og så mange e-postadresser du vil. I tillegg til at du selvsagt kan installere wordpress og lage traktorblogg som passer deg akkurat som du vil \:D/
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Flickr endrer betingelser...

Post by mekkern »

Har nok plass på egne offline disker så jeg bare sletta litt over 4000bilder.....

er ikke så mange utenom meg som har interesse av bildene uansett så spiller egentlig ingen rolle..

Har noen få på Imgur for det var enklere å linke enn Flicker..
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Flickr endrer betingelser...

Post by tshansen »

Er veldig påfallende at når man prøver å klikke på alle bildene sine, for å laste de ned så blir man stadig avbrutt av server time out og feilmeldinger? :-k :lol:

Jaja, flicker var suveren med tanke på mengden plass de tilbydde gratis. De kunne godt tilbudt halvparten gratis eller samme greia til en langt hyggeligere pris å beholdt kunder. Men jeg, jeg blir å pakke meg ut av flickr for godt. Så får vi se om jeg begir meg utpå jobben med å fylle i referatene mine som eventuelt blir uten bilder :shock:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Flickr endrer betingelser...

Post by tshansen »

Skal du laste ned fra flickr, sørg for å ikke velge mer enn 500 bilder om gangen, det vil du ikke få lov å laste ned. Satan, nå kjenner jeg at jeg ble enda mer irritert!!! :twisted:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Flickr endrer betingelser...

Post by Bikeridr »

Har du begynt å tømme?
Du har jo "bare" 266 bilder der..
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Flickr endrer betingelser...

Post by tshansen »

Bikeridr wrote:Har du begynt å tømme?
Du har jo "bare" 266 bilder der..
Nei, det er bilder som er offentlig.... private bilder er over 6000 :roll:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply