Page 4 of 6

Re: Panikk? Førerfeil? Hva kan vi lære?

Posted: 04 Apr 2016 13:38
by hakhap
Fra han som poste videon til YT
I know he braked. That's why he crashed.
Situations like this u gotta commit and trust the bike and tires will get u through. He was an experienced rider but came in a little too hot into the corner and panicked. He knew what he did wrong and took complete responsibility.
He locked up his rear brake for just a millisecond while trying to slow down which cause the rear tire to skid. After the brief skid, he freaked out and panicked and rode off.

Re: Panikk? Førerfeil? Hva kan vi lære?

Posted: 04 Apr 2016 14:04
by Tommas
Bakbrems er djevelens verk :shock:

Bra han ikke ble alvorlig skadet :thumleft

Re: Panikk? Førerfeil? Hva kan vi lære?

Posted: 04 Apr 2016 14:09
by Bikeridr
Tommas wrote:Bakbrems er djevelens verk :shock:

Bra han ikke ble alvorlig skadet :thumleft
Jepp, er enig i det. Iallefall før man har fått "lære" å bruke den på et førerutviklingskurs.
Var selv på "skogstur" etter bakbrems/panikk/stivne-kombo. Knekt tommel, to ribben og sykkelskade for kr 40.000,- :-(

Men bakbrems er faktisk greit på vått gress i nedoverbakke har jeg funnet ut..

Uansett, nå har jeg kombibrems og ABS, så det er litt "vanskeligere" å få bakhjulslås.

Re: Panikk? Førerfeil? Hva kan vi lære?

Posted: 04 Apr 2016 14:51
by Bjerknez
Bakbrems?
Den toucher jeg kun av en grunn og det er for å gjøre bremsekiven bak skinnende og ren :smt005

Re: Panikk? Førerfeil? Hva kan vi lære?

Posted: 04 Apr 2016 16:41
by freddy123
Jeg bruker bakbremsen en hel del jeg , liker ikke at sykkelen stuper forover og gjør det helt umulig å svinge rett før en sving... Jeg bruker alltid forbrems og bakbremsen ved vanlig nedbremsing og skal jeg bare slakke ned litt bruker jeg også bakbremsen, men jeg har abs da :)

Men det at han stivnet til i videoen skjønner jeg ikke for den svingen så jo alt annet en skarp ut ... Godt mulig det er verre en det videoen skulle ha det til da men :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Panikk? Førerfeil? Hva kan vi lære?

Posted: 04 Apr 2016 17:41
by tshansen
Å ikke bruke bakbrems, samt mangelen på kunnskap om hvordan og når en skal bruke det går på deg som sjåfør og ikke bremsen i seg selv [emoji106] nå skal det også sies at bakbremsens effektivitet avhenger ekstremt av hvilken sykkel du kjører

Re: Panikk? Førerfeil? Hva kan vi lære?

Posted: 04 Apr 2016 17:58
by Tommas
Slapp helt av, Bjerknez bruker bakbrems - det er bare sykkelen som doserer for ham ;-)
S1000R har sammenkoblede bremser, så du får full effekt av begge to ved bremsing :thumleft

(kjenner det om du hviler foten på bremsepedalen, og deretter bremser hardt med hånda - da synker pedalen ned en del)


"Alle" kompisene mine som kjører cruiser bruker mye bakbrems, men det skyldes at forhjulet mye letter glipper inn mot sving ved hard bremsing og aktiv kjøring (har jeg blitt fortalt) enn på en sportsligere sykkel.

Re: Panikk? Førerfeil? Hva kan vi lære?

Posted: 04 Apr 2016 18:06
by tshansen
Nå tenkte jeg også helt generelt :thumleft Hva og hvordan folk velger å kjøre får være opp til de, men en skal ikke undervurdere bruken av bakbrems... på godt og vondt! Noen ganger passer det veldig dårlig å trykke inn bakbremsen, men noen noen ganger er ofte bakbremsen det eneste du kan bruke... Å da nytter det ikke å ha vendt seg til å ikke bruke den. For du blir ikke å presse foten din mot pedalen i en panikk situasjon :roll:

Re: Panikk? Førerfeil? Hva kan vi lære?

Posted: 04 Apr 2016 18:08
by Tommas
På asfalt, er det noen situasjoner hvor bakbrems er eneste alternativ?

Re: Panikk? Førerfeil? Hva kan vi lære?

Posted: 04 Apr 2016 18:10
by freddy123
Dette bygger opp til popcorn stemning , bare vent før dere fortsetter her popcornet er straks ferdig :)

Re: Panikk? Førerfeil? Hva kan vi lære?

Posted: 04 Apr 2016 18:11
by Bikeridr
Tommas wrote:På asfalt, er det noen situasjoner hvor bakbrems er eneste alternativ?
Ikke *eneste*, men veldig praktisk ved krypkjøring i f.eks tett trafikk.

Re: Panikk? Førerfeil? Hva kan vi lære?

Posted: 04 Apr 2016 18:33
by hakhap
LordShaft wrote:Nå tenkte jeg også helt generelt :thumleft Hva og hvordan folk velger å kjøre får være opp til de, men en skal ikke undervurdere bruken av bakbrems... på godt og vondt! Noen ganger passer det veldig dårlig å trykke inn bakbremsen, men noen noen ganger er ofte bakbremsen det eneste du kan bruke... Å da nytter det ikke å ha vendt seg til å ikke bruke den. For du blir ikke å presse foten din mot pedalen i en panikk situasjon :roll:
Guy martin har en film hvor han sitter i bil, å forteller han bruker bakbrems under full akselerering for stoppe vekten flyttes til bakjhjulet

Re: Panikk? Førerfeil? Hva kan vi lære?

Posted: 04 Apr 2016 18:34
by hakhap
Tommas wrote:På asfalt, er det noen situasjoner hvor bakbrems er eneste alternativ?
Nå du har ødelagt bremhendelen frem [-X

Re: Panikk? Førerfeil? Hva kan vi lære?

Posted: 04 Apr 2016 19:20
by Bjerknez
Tommas wrote:Slapp helt av, Bjerknez bruker bakbrems - det er bare sykkelen som doserer for ham ;-)
S1000R har sammenkoblede bremser, så du får full effekt av begge to ved bremsing :thumleft

(kjenner det om du hviler foten på bremsepedalen, og deretter bremser hardt med hånda - da synker pedalen ned en del)


"Alle" kompisene mine som kjører cruiser bruker mye bakbrems, men det skyldes at forhjulet mye letter glipper inn mot sving ved hard bremsing og aktiv kjøring (har jeg blitt fortalt) enn på en sportsligere sykkel.
Nemlig :thumleft

Re: Panikk? Førerfeil? Hva kan vi lære?

Posted: 04 Apr 2016 19:38
by Busa Trond
Riverdance \:D/
Han var heldig å landa blaut når han først skulle stivne!