MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 24 jan 2018 00:34

Alle klokkeslett er UTC+01:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 86 innlegg ]  Gå til side Forrige 1 2 3 4 5 6 Neste
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 06 jun 2016 15:49 
Offline

Registrert: 22 feb 2016 16:22
Innlegg: 354
MC: Ninja 300
http://www.vgtv.no/#!/video/128452/at-h ... et-mirakel


Oi, oi, oi! Men jeg har faktisk hørt det før. At om det skjer en kollisjon rett foran deg så skal du prøve å kjøre gjennom istedet for å svinge unna. Men jeg hørte det da jeg så Days of Thunder med Tom Cruise så jeg ve tikke helt hvor riktig det er, haha :redface .

_________________
=^_^=


Toppen
   
Legg innLagt inn: 03 aug 2016 01:50 
Offline

Registrert: 22 feb 2016 16:22
Innlegg: 354
MC: Ninja 300
Jeg lette etter gode videoer på youtube som kunne forklare meg det fundamentale om mc-kjøring og minne meg på alt kjørelæreren min hadde sagt og kom over denne filmen. Uten tvil en av de mest lærerike videoene jeg har sett på youtube til nå! Alt er forklart enkelt med illustrasjoner og grundig og de som har laget videoen har også flere tiår med erfaring bl.a. innen motorsport. Jeg deler den her og håper dere også finner den like interessant og informativ.. Den forklarer til og med avanserte ting jeg har har lurt på lenge, men aldri har fått noen til å forklare meg!


.

_________________
=^_^=


Toppen
   
Legg innLagt inn: 03 aug 2016 11:24 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 2851
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Jeg synes det er alt for mye fokus på "teoretiske kunnskaper".

dette er ikke "rocketscience".
tenk mindre detaljer-kjør mere,få flere mil og erfaring.
ikke fokuser på -vekt på fothvilere knipe med bena "kontrastyre" og alt mulig annet.
slapp av i kroppen og hodet og la fysiske lover gjøre jobben sin.
så lenge du kan svinge og bremse -så er trafikken rundt deg det viktigste.

Når en føler seg komfortabel med sykkel og trafikk -DA kan en begynne å finslipe teknikk og høyere "gjennomsnittfart"

motorsport og banekjøring har egentlig fint lite med vanlig trafikk og de sporvalg vi bør benytte der.
Det er heller ikke "tøft" å kjøre idiot, selv om de andre på tur gjør det.
etter å ha kjørt sykebil med kompiser og gravd ned et par også, så har en lært at "aktivt og aktpågivende" ofte stiller nokså nær dust.
Det er dessverre mye vi ikke har kontroll over i trafikken.

Derfor må en være veldig bevisst på hvilke risikoer en er villig til å ta og konsekvenser av disse.

Kjører jeg alltid i følge regler og lover???
NIX!
-men etter 40 år med 2 hjul så tror jeg at jeg har fått litt erfaring med hvor en fornuftig grense går(kan jo ha blitt senil også) :redface
Dette er en grense som flyttes med erfaring og alder.
men noen ganger går en jo i "ungdommen"... :-#


Toppen
   
Legg innLagt inn: 03 aug 2016 11:40 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 20 aug 2008 17:50
Innlegg: 2407
MC: Suzuki SV650 K3
Sted: Stathelle
:thumleft


Toppen
   
Legg innLagt inn: 03 aug 2016 14:45 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 08 okt 2015 10:31
Innlegg: 47
MC: KTM Duke690R
mekkern skrev:
Når en føler seg komfortabel med sykkel og trafikk -DA kan en begynne å finslipe teknikk og høyere "gjennomsnittfart"

motorsport og banekjøring har egentlig fint lite med vanlig trafikk og de sporvalg vi bør benytte der.


Kunne ikke vært mer uenig i disse påstandene. Hvorfor skal man vente til man har lært seg en masse unoter og dårlige vaner før man gjør det skikkelig? For det er nettopp det man gjør hvis man bare kjører for seg selv uten kyndig veiledning.

Det er to faktorer som betyr noe, det er grunnteknikk og eksterne faktorer man ikke rår over, som trafikk. Samtidig henger disse sammen, der man er flinkere på nødmanøvrering hvis man har øvd på det. Det gjør man på diverse kjørekurs og banetrening.

Det er det du lærer der du skal mengdetrene på!

Banekjøring med sporvalg, mestring av sykkel ved å kjenne litt på egne og sykkelens grenser og komfortsoner er essensielt for å være en god trafikant. At man kjører med større marginer på vei enn på bane er åpenbart, men erfaringene er likevel i aller høyeste grad overførbare. Man ser det også i ulykkestatistikken, der snittalderen i mc-ulykker stiger for hvert år (hvis man ser bort fra ekstremadferds-ulykker som ruskjøring, tyveri og kjøring uten sertifikat).

Det at man tror 40 års trafikkerfaring er en egenskap i seg selv er det som er farlig. Man kan like gjerne ha 40 1-års erfaringer hvis man ikke utvikler seg eller har helt grodd fast i sine unoter (uten at jeg påstår dette gjelder Mekkern).

Mengdetrening er essensielt, men det er også kvaliteten på mengdetreningen.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 03 aug 2016 15:42 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 07 okt 2015 22:44
Innlegg: 1250
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Sted: Svelvik
Meningen med teoretisk kunnskap er at man skal omsette den til praksis, og det er ikke alt du lærer på kjøreskole. Alle har heller ikke tid eller råd til å delta på banedager for å lære "live", og da er filmer som den over nyttige.

Både den (Twist of the Wrist II) og NMCUs "Full kontroll " var til stor glede og nytte for meg de første par sesongene. Og det hender fortsatt at jeg tar dem frem på vinteren.

_________________
Mine filmer på Vimeo
Bilder på Flickr


Toppen
   
Legg innLagt inn: 03 aug 2016 15:47 
Offline

Registrert: 22 feb 2016 16:22
Innlegg: 354
MC: Ninja 300
Joda, men teknikker en bruker til banen kan jo ofte også benyttes i trafikken, selv om de ikke er nødvendige der? F.eks. hjelper det å vite hvorfor sykkelen oppfører seg som den gjør og hvordan jeg kan kjøre så stabilt og effektivt som mulig. Samtidig blir jeg også sikrere på hva jeg skal streve. Selv om denne kunnskapen bare er teoretisk er jeg sikker på at det vil prege kjøringen min.

Jeg gleder meg ihvertfall til kjøretimen i morgen. Jeg håper jeg klarer å anvende noe av det :redface :-P .


NMCUs "Full kontroll har jeg ikke sett. Jeg skal søke opp denne også (:.

_________________
=^_^=


Toppen
   
Legg innLagt inn: 03 aug 2016 16:01 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 07 okt 2015 22:44
Innlegg: 1250
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Sted: Svelvik
Full Kontroll er en bok, men kommer snart i filmversjon også. Kan lastes ned gratis hos www.nmcu.org - som du forøvrig bær melde deg inn først som sist

Når det gjelder Twist of the Wrist II så er den primært rettet mot kjøring på vei, selv om den henter eksempler fra og er tildels filmet på bane. Jeg mistenker at mekkern ikke har sett filmen, noe han absolutt bør ta seg tid til

_________________
Mine filmer på Vimeo
Bilder på Flickr


Toppen
   
Legg innLagt inn: 03 aug 2016 16:24 
Offline

Registrert: 22 feb 2016 16:22
Innlegg: 354
MC: Ninja 300
Tusen takk, Jeg skal sjekke ut siden med en gang (:!


Jeg tror nok jeg må se den filmen flere ganger.. det var litt for mye informasjon på en gang...

Edit: Den siden var litt 1995 :-P.

_________________
=^_^=


Toppen
   
Legg innLagt inn: 03 aug 2016 16:27 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 07 okt 2015 22:44
Innlegg: 1250
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Sted: Svelvik
Drit i siden, det er innholdet som teller og hva NMCU som organisasjon gjør

_________________
Mine filmer på Vimeo
Bilder på Flickr


Toppen
   
Legg innLagt inn: 03 aug 2016 16:47 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 06 okt 2015 12:48
Innlegg: 1601
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Sted: Mo i Rana
cevillan skrev:
mekkern skrev:
Når en føler seg komfortabel med sykkel og trafikk -DA kan en begynne å finslipe teknikk og høyere "gjennomsnittfart"

motorsport og banekjøring har egentlig fint lite med vanlig trafikk og de sporvalg vi bør benytte der.


Kunne ikke vært mer uenig i disse påstandene. Hvorfor skal man vente til man har lært seg en masse unoter og dårlige vaner før man gjør det skikkelig? For det er nettopp det man gjør hvis man bare kjører for seg selv uten kyndig veiledning.

Det er to faktorer som betyr noe, det er grunnteknikk og eksterne faktorer man ikke rår over, som trafikk. Samtidig henger disse sammen, der man er flinkere på nødmanøvrering hvis man har øvd på det. Det gjør man på diverse kjørekurs og banetrening.

Det er det du lærer der du skal mengdetrene på!

Banekjøring med sporvalg, mestring av sykkel ved å kjenne litt på egne og sykkelens grenser og komfortsoner er essensielt for å være en god trafikant. At man kjører med større marginer på vei enn på bane er åpenbart, men erfaringene er likevel i aller høyeste grad overførbare. Man ser det også i ulykkestatistikken, der snittalderen i mc-ulykker stiger for hvert år (hvis man ser bort fra ekstremadferds-ulykker som ruskjøring, tyveri og kjøring uten sertifikat).

Det at man tror 40 års trafikkerfaring er en egenskap i seg selv er det som er farlig. Man kan like gjerne ha 40 1-års erfaringer hvis man ikke utvikler seg eller har helt grodd fast i sine unoter (uten at jeg påstår dette gjelder Mekkern).

Mengdetrening er essensielt, men det er også kvaliteten på mengdetreningen.

En av livets merkelige paradokser er at hver generasjon nekter å ta lærdom av forrige generasjon men krever å gjøre feilene selv og som i noen tilfeller ender tragisk.
Erfaring handler egentlig ikke så mye om kjøreteknikk, men mere om kjøreadferd. Survival of the fittest er et brukt begrep som kan overføres til mc-kjøring. Den som har kjørt noen år har opplevd situasjoner som i ytterste konsekvens kunne ha endt tragisk men som tilfeldigvis ikke gjorde det. Den som er "fittest" husker dette og lærer til neste gang. Da prøver man å unngå en lignende situasjon senere.
En med erfaring tar større marginer og avstand til øvrig trafikk i sin kjøring og det er en slik adferd som gir et langt mc-liv forhåpentligvis uten de store ulykkene.
Det er et ordtak, galne hunder får reven skinn :)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 03 aug 2016 17:10 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 06 okt 2015 12:48
Innlegg: 1601
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Sted: Mo i Rana
cevillan skrev:
Man ser det også i ulykkestatistikken, der snittalderen i mc-ulykker stiger for hvert år (hvis man ser bort fra ekstremadferds-ulykker som ruskjøring, tyveri og kjøring uten sertifikat).

Ikke så rart, snittalderen på de som kjører mc er også stigende.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 03 aug 2016 17:46 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 2851
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
cevillan skrev:
For det er nettopp det man gjør hvis man bare kjører for seg selv uten kyndig veiledning.


Det er da vel ingen som sier en ikke skal ha kyndig veiledning????

Det jeg sier er at man ikke skal henge seg for mye opp i detaljer om kjøretekniske ting, som gjør at en blir stresset om man gjør ting "riktig" og ikke konsentrerer seg om trafikken.

Fra nødvendig veiledning som er påkrevet for å ta førerkort, til å faktisk å kunne lese trafikk og samhandle med den-DET er et langt stykke.
Og hvor får en det? I trafikken. og da er det viktig å ikke la seg stresse av hvordan en "må" behandle sykkelen.
Uten trafikkforståelse hjelper det ikke hvor "god" du er til mye annet.
Klart man skal trene på kjøreteknisk også-men mener dette ikke er det viktigste.
(du stryker heller ikke på oppkjøring om du skulle kvele sykkelen i et kryss-men er du så opptatt av å rote med dette at du ikke merker at det går en fotgjenger ut foran deg? jess)

Selv om du er veldig god til å bremse og foreta unnamanøvere er det essensielle å UNNGÅ å havne i slike situasjoner at det er et behov.
En kompis som kunne behandle sykkelen som en gud døde når han satte seg i en situasjon det ikke var noen utvei.
En annen kompis totalvraket en bil med en VFR750 da bilen ikke stoppet i krysset,vi andre så at bilen ikke bremset men han hadde fokus på annet.

Om jeg har utviklet meg eller grodd fast det driter jeg egentlig i siden jeg har unngått smerte og vrakede sykler.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 03 aug 2016 21:13 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 20 aug 2008 17:50
Innlegg: 2407
MC: Suzuki SV650 K3
Sted: Stathelle
Og så kommer det aller viktigste når man kjører: Å kose seg 8) 8)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 21 sep 2016 22:48 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 20 aug 2008 17:50
Innlegg: 2407
MC: Suzuki SV650 K3
Sted: Stathelle


Hvordan ikke kjøre aktivt.. Gjelder da han på Kawa'n :P


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 86 innlegg ]  Gå til side Forrige 1 2 3 4 5 6 Neste

Alle klokkeslett er UTC+01:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner