MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 17 nov 2018 12:58

Alle klokkeslett er UTC+01:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 86 innlegg ]  Gå til side 1 2 3 4 5 6 Neste
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 23 jan 2016 08:26 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 07 mar 2006 02:07
Innlegg: 17407
MC: BMW R1200GS Adventure 2016
KTM 690 Enduro R 2013
Sted: Bergen
Selv mener jeg kurs som rustløsere osv er ekstremt viktig.
I dagens samfunn er vblogging og action filming bitt ekstremt populært, å dermed fanger en del ulykker og tabber på film.
Det er på ingen måte hensikten å starte en ulykkestråd, men en liten tråd hvor vi kan vise til diverse førerfeil eller tabber som gjør at det går på skogen. Vi er veldig utsatt, å ha fult fokus når vi kjører er ekstremt viktig.



Det smeller etter ca 1 min, det kan se ut som panikkbremsing når han oppdager lastebilen gir wobbel på sykkelen. Den forulykka knakk bare en fot.

På meg virker det som han blir veldig overrasket over lastebilen som kommer, å klemmer inn bremsen, som gjør sykkelen langt vanskeligere å legge ned for å ta svingen. Det kommer ikke fram i filmen hvor erfaren denne sjåføren er. :-k

_________________
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2017: Nye dekk på 24755 km - Avon Trailriders = 6649
2018: Nye dekk på 31404 km - Metzeler Karoo Street
------------------------------------------------------------
Flickr
MyRouteApp


Toppen
   
Legg innLagt inn: 23 jan 2016 08:43 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 07 okt 2015 22:44
Innlegg: 1250
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Sted: Svelvik
Filmen er fra USA og det å ta MC lappen der er betydelig mindre krevende enn her hjemme. Så at han kjører som ei ku trenger ikke å bety at han er uerfaren.

Kan virke som han først kjører over evne for å holde følge med sykkelen foran, og så kommer panikken når lastebilen dukker opp. Veien er brei nok for begge og han har ekstremt mye nedlegg å gå på i en kurve som ikke er alt for krapp. I stedet banker han forbremsen til bunns og det er et mirakel at en front mot front mellom MC og lastebil bare ender med en brukket fot! Spørs vel også om ikke ABS bidrar til å holde han på sykkelen før det smeller, selv om han får en wobble.

_________________
Mine filmer på Vimeo
Bilder på Flickr


Toppen
   
Legg innLagt inn: 23 jan 2016 09:27 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 05 okt 2015 13:39
Innlegg: 5146
MC: Nada...
Ser ut som han gasser på inn mot svingen, istedenfor å sette opp linja skikkelig.
Gasser, slipper gassen ganske brått (får litt ubalanse i sykkel), og linja blir helt feil inn i svingen.
Så kommer den klassiske "stivne og se dit du ikke vil", og en håndfull bremsing.

Ser ut som det kunne være rom og tid nok til å unngå lastebilen, men skjer så fort at når man først har endt opp der kunne det gått ille for mange.

Også enig at han nok kjører litt over evne, noe som er utrolig fort gjort når man ligger bak og de foran drar litt fra.

Litt av hva jeg prøver å tenke på gjennom sesongen:

- Test bremser under trygge forhold. Kjører alltid noen harde bremsedrag fra god fart. Overraskende mange som "aldri" har bråbremset med egen sykkel. Jeg har kjøregården til Drammen trafikkstasjon rett i nærheten. Fint sted å rustløse litt for egen del :thumleft

- Mantraet "se dit du vil" som kjørelærer prentet inn går på repeat, spesielt i begynnelsen av sesongen. For meg viktig når man kjører litt aktivt med andre. Utrolig lett å fokusere på skiltet til sykkelen foran, og ikke på punktet dit du vil kjøre.

- La det bli luke, egen komfort/sikkerhet er viktigere enn å komme frem i flokk. Alle er forskjellige, og det er greit ;-)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 23 jan 2016 10:16 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 07 mar 2006 02:07
Innlegg: 17407
MC: BMW R1200GS Adventure 2016
KTM 690 Enduro R 2013
Sted: Bergen
Her er du inne på et par jævlig viktige moment i min bok Tommas :thumleft

Veldig mange søker etter bremselyset eller skiltet til føreren foran, derfor liker jeg å veksle på hvem som kjører hvor i feltet på fellesturer. Jeg lar også alltid folk kjøre litt fra meg så min flyt ikke blir avbrutt av slike uromomenter når jeg skal kjøre aktivt.

Har også en liten kjøregård/øvelsesbane rett ved siden av her jeg bor. Kjører alltid ned der noen ganger i begynnelsen av sesongen å trener på nødbrems osv... Det tror jeg vi alle kunne bli langt flinkere på i løpet av sesongen.

_________________
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2017: Nye dekk på 24755 km - Avon Trailriders = 6649
2018: Nye dekk på 31404 km - Metzeler Karoo Street
------------------------------------------------------------
Flickr
MyRouteApp


Toppen
   
Legg innLagt inn: 23 jan 2016 10:45 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 07 okt 2015 22:44
Innlegg: 1250
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Sted: Svelvik
Gode poenger. Keith Code forklarer dette veldig godt i "Twist of the Wrist II", med det han kaller "survival reactions":

Siter:
I’ll start with some of the SR triggers …
"In too fast." "Going too wide," "Too steep lean angle." “Traction concerns” and there are others like rough bumpy road, etc.

Now Keith’s SRs
1. rolling off the gas
2. Tightening on the bars
3. Narrowed and frantically hunting field of view
4. fixed attention (on something)
5. Steering in the direction of the fixed attention
6. No steering (frozen) or ineffective (not quick enough or too early) steering
7. Braking errors (both over-and under-braking)


Kan bare anbefale filmen, som ligger i sin helhet på YouTube. Litt corny produksjon til tider, men mye god lærdom å hente.


_________________
Mine filmer på Vimeo
Bilder på Flickr


Sist redigert av Flanker den 23 jan 2016 11:49, redigert 1 gang totalt.

Toppen
   
Legg innLagt inn: 23 jan 2016 11:00 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 06 okt 2015 06:50
Innlegg: 2438
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud
Det å ta en rustløsre er noe av det beste en får gjort, dog pleier de organiserte å være en stund etter sesongen er på gang, sånn rundt mai men vi begjynner mars-april en gang.


Det som er så fint er at du får tilbakemelding på blikk, posisjonering på sykkelen og litt teknikk og det at du "må" gjøre de vanskelige momen og.

Kan ikke varmt nok rekomendere Senior MC sin rustløsere på Rudskogen med den bonus at halve dagen er sporvalg på bane :twisted: :thumleft \:D/

_________________
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde


Toppen
   
Legg innLagt inn: 23 jan 2016 12:04 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 26 jun 2009 15:11
Innlegg: 1392
MC: 2016 CRF1000D
Sted: Røyken
Ad filmklippet i starten. Han kjører i god fart og over midten av veien i en sving han ikke ser rundt. Ikke noen lur kombo uansett - mye er gjort ved å holde seg på "egen banehalvdel".


Toppen
   
Legg innLagt inn: 23 jan 2016 12:34 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 07 mar 2006 02:07
Innlegg: 17407
MC: BMW R1200GS Adventure 2016
KTM 690 Enduro R 2013
Sted: Bergen
Her er et annet eksempel jeg ser alt for ofte på veien. Se fra 2:20 og utover



Jeg skal være så ærlig å innrømme at jeg har kommet noe raskt på sving selv, men aldri slik at jeg har vært på feil side av de marginene jeg har. Det er jo utrolig flaks at det går så bra som det gjør i denne filmen.
Lurer på om Dr.Greve også linket til en film hvor en kar fra england "glemte" hvilken side av veien han skulle kjøre på å dermed måtte ha seg en jævlig lucky tur i gresset. Det er forbanna fort gjort. Å slike ting er greit å se av og til (syns jeg) å bli påminnet at alle, uansett nivå kan være uheldig eller feilberegne

_________________
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2017: Nye dekk på 24755 km - Avon Trailriders = 6649
2018: Nye dekk på 31404 km - Metzeler Karoo Street
------------------------------------------------------------
Flickr
MyRouteApp


Toppen
   
Legg innLagt inn: 23 jan 2016 13:49 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 06 okt 2015 08:38
Innlegg: 823
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Sted: Frekhaug, Hordaland
Kan ikkje skylde på dårlig merking hvertfall.

_________________
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT


Toppen
   
Legg innLagt inn: 23 jan 2016 13:51 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 07 mar 2006 02:07
Innlegg: 17407
MC: BMW R1200GS Adventure 2016
KTM 690 Enduro R 2013
Sted: Bergen
Nei det er nå steik sikkert :lol:
Men er det noen som gjør seg noen tanker rundt første hjelp når de ser slike filmer? Hva om det var meg som var første på stedet til en slik type ulykke? :-k

_________________
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2017: Nye dekk på 24755 km - Avon Trailriders = 6649
2018: Nye dekk på 31404 km - Metzeler Karoo Street
------------------------------------------------------------
Flickr
MyRouteApp


Toppen
   
Legg innLagt inn: 23 jan 2016 14:16 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 20 aug 2008 17:50
Innlegg: 2567
MC: Suzuki SV650 K3
Sted: Stathelle
Det er absolutt kjekt å ha fått noe kursing i førstehjelp ihvertfall, sånn at man kan være til hjelp ved en ulykke :thumleft

Får meg også til å tenke på å kjøre på grensen alene.. hva om man ryker av veien uten kjørekamerater, og blir liggende bevistløs


Toppen
   
Legg innLagt inn: 23 jan 2016 14:21 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 06 okt 2015 08:38
Innlegg: 823
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Sted: Frekhaug, Hordaland
Fått god kursing i førstehjelp og sanitet i forsvaret som hadde komt godt til nytte i slike situasjoner. Dei er flinke å repetere når vi er inne på HV øvelse og. Ellers har alle godt av å ta kurs slik at dei er litt meir forberedt men er lite anna enn erfaring og drilling fra øvelser som kan forberede deg mentalt. Mange hadde nok blitt litt satt ut om dei kom først til ei alvorlig ulykke.

Og ein anna ting, mange er redd for å gjere noko feil på skadested. Usikre om dei skal ta av hjelm på mc førere og slikt. Ein ting som er sikkert er at du som oftest gjer meir skade med å berre sjå på og ikkje gjere noko enn å prøve. Sunn fornuft så kjem du langt.

_________________
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT


Toppen
   
Legg innLagt inn: 23 jan 2016 14:26 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 20 aug 2008 17:50
Innlegg: 2567
MC: Suzuki SV650 K3
Sted: Stathelle
quattrokim skrev:
Og ein anna ting, mange er redd for å gjere noko feil på skadested. Usikre om dei skal ta av hjelm på mc førere og slikt. Ein ting som er sikkert er at du som oftest gjer meir skade med å berre sjå på og ikkje gjere noko enn å prøve. Sunn fornuft så kjem du langt.


Så absolutt :)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 23 jan 2016 14:38 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 10 nov 2008 01:25
Innlegg: 1671
MC: Suzuki V-Strom
LordShaft skrev:
Nei det er nå steik sikkert :lol:
Men er det noen som gjør seg noen tanker rundt første hjelp når de ser slike filmer? Hva om det var meg som var første på stedet til en slik type ulykke? :-k

Ja, jeg tenker jo litt på det ... jeg har jo en del førstehjelpskurs, rep.kurs og øvelser, men ser jo på det å være første mann som nærmest et mareritt.
Får bare håpe man klarer å holde hodet kaldt om det skulle skje


Toppen
   
Legg innLagt inn: 23 jan 2016 14:47 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 07 mar 2006 02:07
Innlegg: 17407
MC: BMW R1200GS Adventure 2016
KTM 690 Enduro R 2013
Sted: Bergen
Veldig mange tenker innom det med førstehjelp, men veldig få gjør noe med det! Altså repeterer eller tar nytt kurs, gjerne med fokus på hva nettopp du mest sannsynlig blir å komme borti.

Er du i alderen hvor det er størst sannsynlighet for å oppleve hjerte innfarkt eller slag, kan det være ålreit å vite litt om enkelte symptomer, eller hva en bør være litt bevisst på.

Skal poste en film til her, angående en relativt beskjeden ulykke. Gjør dere selv opp noen meninger rundt hvordan disse unggutta opptrer, gjør de noe riktig? Kjenner du deg igjen? Er det noe du ville gjort annerledes? Tolker du situasjonen som mer kritisk enn den er? Hvor sannsynlig er det at nettopp du kan komme i samme situasjon?



jhn skrev:
Ja, jeg tenker jo litt på det ... jeg har jo en del førstehjelpskurs, rep.kurs og øvelser, men ser jo på det å være første mann som nærmest et mareritt.
Får bare håpe man klarer å holde hodet kaldt om det skulle skje

Det er aldri "kjekt" å være først på et skadested, men jo mer en har vært borti å trent på slik, jo større er jo sjansene for at en holder hodet kaldt å gjør noe av det en har lært :thumleft Som aldri er feil

_________________
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2017: Nye dekk på 24755 km - Avon Trailriders = 6649
2018: Nye dekk på 31404 km - Metzeler Karoo Street
------------------------------------------------------------
Flickr
MyRouteApp


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 86 innlegg ]  Gå til side 1 2 3 4 5 6 Neste

Alle klokkeslett er UTC+01:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner