Den store fototråden

Har du noen artige filmklipp eller bilder, link til det her. Photoshoptråder er også velkommen her.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Den store fototråden

Post by Bikeridr »

tshansen wrote:Alle kamera støtter raw i dag Bikeridr? [emoji848]
Mnjaa.. mulig, men Olympusen var det eneste skikkelig vanntette kameraet jeg fant av et såpass kompakt og med den billedbrikkestørrelsen i den prisklassen som støtter RAW.

Som det (forhåpentligvis) fremgår av mitt forrige innlegg, så "påprakker" jeg ikke kameraet på Eplypson. Bare gir alternativer. Olympus har forresten også fått til en fornuftig standard microUSB og ikke sin proprietære fjottplugg. Kameraet bruker også (unødvendig å nevne, tror jeg) SD-kort opptil minst 32GB som er godt for 1.500 bilder i RAW+SF-jpg. Tar 4K film og også hispeed opptil 480fps (dog i 640x480 som er DVD-kvalitet).
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Den store fototråden

Post by Epylypzon »

Har enda ikke klart å ødelegge kamera pga vann, men fallskader har dem fått. Gikk ikke 1 mnd før skjermen på G1X sprakk, gikk ikke lang tid etterpå før skjermen på S120 gjorde det heller....
HAr hatt ett såkalt vanntett kamera på jobb, der syns jeg bildekvaliteten var som å gå 10 år tilbake i tid. Men mulig det har blitt bedre, har sett kamera du har kjøpt, men ikke sjekka ut det.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Den store fototråden

Post by Bikeridr »

Ja, vanligvis er det kompromiss; enten god "tøffhet" *eller* god bildekvalitet. Men denne gangen har Olympus gjort det rett. Tg-5 er betydelig bedre enn Tg-4. De har gått ned på oppløsningen fra 16 til 12 mpx og satt inn en større og bedre prosessor. Støynivået i brikken er imponerende lavt, også i lavlys.
Det ligger bilder i bloggen min, tatt med kameraet. Se siste side. De to bildepostene før Jõgevatreff-posten er både rett-fra-kamera jpg og "in-camera raw processing". De bildene tatt på treffet (bl.a Dneprmotoren, bjørnene, toppkofferten og geocachebildet er raw prosessert i LR (de kom med raw-behandler for siste Olympus midt i juli).

Selv var jeg jo også i tvil, men snublet over en "lovende" omtale, så da var det bare å oppsøke de vanlige kanalene som dpreview og dess like for sjekk. :)
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Den store fototråden

Post by knutk »

Epylypzon wrote:Har enda ikke klart å ødelegge kamera pga vann, men fallskader har dem fått. Gikk ikke 1 mnd før skjermen på G1X sprakk, gikk ikke lang tid etterpå før skjermen på S120 gjorde det heller....
HAr hatt ett såkalt vanntett kamera på jobb, der syns jeg bildekvaliteten var som å gå 10 år tilbake i tid. Men mulig det har blitt bedre, har sett kamera du har kjøpt, men ikke sjekka ut det.
Hva med å se på Nikon Coolpix AW130? Verken stor eller fancy, men bygget som en stridsvogn. Og bildekvaliteten er helt grei. Tror Olympus også har bygget en tilsvarende modell. Det fine med denne typ en kamera er at man kan henge dem i en snor rundt halsen og stoppe og ta bilder uten å behøve å ta av hanskene. De tåler også masse drittvør.Alle pmugger og batteri ligger bak en luke med sikret skrulås og dobbel pakning.
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Den store fototråden

Post by KliffArne »

Godt nyttår, humlepunger.


Noen som kan peke mot et brukanes speilreflekskamera, kapabel til å ta gode bilder i både lys og mørke. Ser for meg at jeg må ha et par linser også, for å ta gode naturbilder, både nærme og på avstand
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den store fototråden

Post by tshansen »

KliffArne wrote:Godt nyttår, humlepunger.


Noen som kan peke mot et brukanes speilreflekskamera, kapabel til å ta gode bilder i både lys og mørke. Ser for meg at jeg må ha et par linser også, for å ta gode naturbilder, både nærme og på avstand
Godt nyttår din treitabukk :-) Hvilket prissjikte tenker du?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: Den store fototråden

Post by Desmo »

KliffArne wrote:Godt nyttår, humlepunger.


Noen som kan peke mot et brukanes speilreflekskamera, kapabel til å ta gode bilder i både lys og mørke. Ser for meg at jeg må ha et par linser også, for å ta gode naturbilder, både nærme og på avstand
Godt Nytt År, Kliffer'n.

Jeg blander meg borti dette her siden jeg har knipset bilder i 40 år til våren. Fikk jo en del, etter den tiden, penger til konf'en. De ble brukt på speilreflekskamera type Nikkormat FT3. Det var det enkleste og rimeligste som Nikon hadde da. Og siden har jeg holdt meg til Nikon. Rimelig solide kameraer og når du blir vant til dem, enkle å bruke. Utvalget i objektiver er bra og veldig god kvalitet på dem. Så med slikt utstyr mener jeg grunnlaget er lagt for å ta fine bilder. Selvsagt er andre merker like gode også. Forskjellene ligger i småting som menyer og knapper/brytere. Utvalget i objektiver varierer noe, men hvis en ikke er nødt om å ha originale objektiver finnes det mange andre. Det er jo de som bare lager objektiver og har innfatninger til de forskjellige kamerahusene. Jeg ville ha sjekket på nettsidene til Foto.no og Japanphoto . Hvis jeg skulle ha kjøpt nytt digitalt speilrefleks nå, ville jeg ha kjøpt Nikon D610.
Det er det rimeligste alternativet med fullformat (FX) bildebrikke fra dem. Kamera med såkalt cropped (DX) bildebrikke er ikke dårligere, men du har flere pixler på FX og derfor større bilder.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Bjerknez

Re: Den store fototråden

Post by Bjerknez »

Skal man ha speilrefleks så sikt på det øvre sjiktet. Hvis dette blir for kostbart, så kjøp heller noe annet. Speilreflekskameraer i budsjettklassen mener jeg er oppskrytt og da er speilløse kameraer minst like gode. Dem er også mindre og mer kompakte.

Hvis ergonomi er viktigst så kommer man ikke utenom et godt speilreflekskamera.

Jeg har prøvd det meste som finnes av kameratyper på markedet i de forskjellige merkene og skal man ha noe som overgår et godt kamera i kompaktklassen til rundt 10-15 lapper (Fujifilm har mye bra!) i speilrefleks segmentet så mener jeg man bør opp i 5D serien med L-optikk. Men da blir det veldig dyrt og strengt tatt ikke verdt det, om man ikke har skyhøye ambisjoner og er avhengig av god ergonomi.
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Den store fototråden

Post by hakhap »

Kom over denne nå som er en gratis og open source erstattere til Lightroom,Darktable har ikke prøvd denne da selv men kan være interesant den gang jeg ikke har Adobe pakke via jobben og eller ikke ønsker å gi flere penger til Adobe.

Image
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Den store fototråden

Post by mekkern »

User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den store fototråden

Post by tshansen »

Her var to gode tips, noen som har prøvd begge som kan gi en kjapp mening om hvilke som funker best (når man er vant til lightroom)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
poulet_cavalier
Posts: 174
Joined: 08 Oct 2015 10:41
MC: 2015 BMW R1200GS
Contact:

Re: Den store fototråden

Post by poulet_cavalier »

tshansen wrote:Her var to gode tips, noen som har prøvd begge som kan gi en kjapp mening om hvilke som funker best (når man er vant til lightroom)
Har prøvd de fleste. Rawtherapy er best av de som er gratis (imho). Capture One er bra, men den er dyr.

Kommer til å bruke Rawtherapy når Canon kommer med et nytt kamera som gjør det verd å bytte ut 6d, eller når jeg gir opp og bytter merke.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den store fototråden

Post by tshansen »

poulet_cavalier wrote: Har prøvd de fleste. Rawtherapy er best av de som er gratis (imho). Capture One er bra, men den er dyr.

Kommer til å bruke Rawtherapy når Canon kommer med et nytt kamera som gjør det verd å bytte ut 6d, eller når jeg gir opp og bytter merke.
Ja har kikket på Capture One selv, må da være mulig å få tak i dette til nedsatt pris en gang eller to i året?

Får prøve ut, da det er uaktuelt å gå tilbake til lightroom så lenge det er abonent tjeneste [-X
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Den store fototråden

Post by RuneMC »

Har testet DxO PhotoLab 4 litt (30 dg gratis prøveversjon) og støyfjerningen som kan brukes på raw foto med DeepPrime er det beste jeg har sett til nå.

Her en detalj fra et gammelt Sony Nex5 kamera før og etter Deep Prime støyfjerningen.
Image
Image

Nok en grunn til alltid å ta bilder med raw.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Den store fototråden

Post by RuneMC »

Får blåse litt liv i fototråden...

Kjøpte meg et enkelt M43 / MFT (Micro Four Thirds) kamera ifjor inkl kit-objektiv og et 45mm (som på MFT tilsv 90mm) objektiv som jeg har brukt endel. Nylig kom jeg også over et godt kjøp på 50-150mm (tilsv 100-300mm full frame) objektiv til en tusenlapp og omtrent samtidig kom jeg over litt info om en clip-on linse (Raynox DCR 250 til 769,-) som kan brukes som lavkost variant for å gjøre om vanlig objektiv til makro-objektiv og det fungerer egentlig veldig bra

Her et lite insekt som jeg i tillegg har fotografert med litt forskjellig fokus (focus bracketing) og deretter inn i Affinity photo som gjør det superenkelt med File > New Focus Merge -> resten går automatisk. ("Hyssingen" vi ser er litt vanlig husstøv... hrmmm... :plystre )

Image

Og vanlig enkeltbilde makro av iskrystaller
Image

Nå vil jeg ikke akkurat anbefale at folk kjøper seg MFT kamera, ettersom flere spår at disse vil forsvinne til fordel for fullformat kamera - og det ser jo også slik ut. Mange er fornøyd med mobilen som kompaktkamera, og da skrumper markedet for tradisjonelle kamera inn, slik at kruttet legges på utviklingen av kamera med stor sensor og egenskaper som ikke kan kopieres i en mobil.
Post Reply