De Tomaso Pantera GT5 S

Har du noen artige filmklipp eller bilder, link til det her. Photoshoptråder er også velkommen her.
Gixxerman

De Tomaso Pantera GT5 S

Post by Gixxerman »

Kopierte tråden jeg lagde på gamle forumet jeg da jeg gjerne vil at den skal leve videre her da jeg bare digger denne bilen :)

Heisann

Jeg har en liten confession :lol: Er egentlig ingen kjempestor fan av amerikanske biler, men det er et par biler som er ganske fete. Jeg må bare si at jeg digger De Tomaso Pantera GT5 S. Bare glem å si at den ser så sykt -85 ut. Nedover denne siden har jeg idag lastet ned alle klippene, og det er ikke kjempekvalitet, men det er en del kult å se på. Det er som han karen i Top Gear sier. Mye rått med nye sportsbiler, men all den elektronikken ødelegger kjøreopplevelsen. Han sier at den beste sportsbilen han har prøvd ever, er en Ford GT40. Er nok litt som han jeg også, bare at jeg da liker GT5 S modellen til De Tomaso Pantera. Kan jo vise litt bilder så folk skjønner litt mer :twisted:

Image

Image
Sjekk lissene... 355 bredde burde holde ? :wink:

Image

Image

Ikke alle er GT5 S modellen men men. De har flere tøffe modeller. Det hele startet hos Ford på 60-tallet. De startet å produsere disse bilene, men bilen gikk ut av produksjon på 70-tallet. Da tok en mann ved navn Kirk Evans over da han hadde livnært seg etter highschool av å spraye motiver på alt fra biler til sykler osv. Han fikk seg etterhvert en Pantera hvilket han likte veldig godt. Etter at Ford la ned produksjonen fant han ut at han hadde lyst til å prøve å føre dette videre selv, og det fikk han jo til ganske bra. Startet i en liten garasje, hvor han bestilte alt av chassis osv fra Italia, og satt alt sammen selv. Motor og litt andre deler kom fra Ford. Startet i det små og etterhvert ble det større, og da stiftet han bedriften Amerisport for å øke distribusjonen en del hakk.
Veldig kort det der, men det får jo frem at mye avhenger av tilfeldigheter og folk med lidenskap :)
Og vet dere hva... Selv Elvis hadde en... :)

Flere bilder:

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Last edited by Gixxerman on 02 Feb 2007 23:01, edited 3 times in total.
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

Hvor lett vannplaner den der gummibåten? :lol:
Image
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Hva sa du sa du :?

Image
Image
Image
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

hehe, med en dekkdimensjon på 355*4 så kan den klassefiseres som gummibåt :wink: Er det bare jeg som tar mine vitser eller :?:
Image
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Tydeligvis :smt064
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Den ser ihvertfall ut som den egner seg bedre til fiskesprett enn til norske vintere med brøytekanter og telehiv. :lol:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

"Italiensk" bil..... HALLOOOOO! Motorblokk av "gryt-beinsstål"(støpejern), EN kamaksel og støtstenger? Får jo trimmet dem hinsides,og holdbarheten er jo milevis bedre.
MEN! Oppskriften på en "otto-vu" motor er jo; Aluminiumsblokk,2XDOHC, en "flokk" ventiler og 4 doble Weber'e,eller til nød ineizione ellettronica fra Weber-Marelli.
Det er nå mitt syn.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Du mener kanskje en slik:

Image
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Guido Brasletti
Posts: 108
Joined: 19 May 2005 00:03

Post by Guido Brasletti »

Eller sånn:
Image
Det er som med øyne, ører, pupper, tommeltotter, kjær'ster etc. - det er mer enn nok med to...
Image
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Ja, eller rett og slett sånn:

Image



=P~
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Mye pent! Faktisk VELDIG smukt!
Om jeg har en STOR favoritt,må det bli denne motoren.
Image

Traktorprodusenten som bestemte seg for å gi "il Commendatore" Ferrari konkurranse. Ferruccio Lamborghini!
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Ja litt morro det der at Lamborghini produserer både biler og trakroter.. :D
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Winalot wrote:Hvor lett vannplaner den der gummibåten? :lol:
Aldri sett Canonball Run 3??
En gammel bestefar som skal lære barnebarnet å kaste "fisk" (flate stein som flyr bortover vannflata..), så kommer det en Lamborghini i full fart, ut i vannet, og hoppende som en "fisk". Må nesten sees for at det skal bli morsomt. :lol:
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

NoName wrote:Ja litt morro det der at Lamborghini produserer både biler og trakroter.. :D
Vingård hadde salig Ferruccio også. Og så laget de kjøleskap og aircondition. :-k
Minner om et svensk firma som het ASJA når de laget jernbanevogner. Da de startet flyproduksjonen kalte de seg Svenska Aeroplansfabriken AktieBolaget. De kjøpte opp en skånsk vognfabrikk også. Scania-VAgnfaBriken I Södertälje. Og har endt i GM......
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Men her er gullet vet dere. Isotta Frachini :

Image
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Post Reply