Den store fototråden

Har du noen artige filmklipp eller bilder, link til det her. Photoshoptråder er også velkommen her.
Post Reply
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Den store fototråden

Post by supermons »

Siden vi har tråder for mobiler og musikk og lignende, så har jeg lyst til å starte en tråd for diskusjon om fotografering og diskusjon om fotoutstyr. Vi har jo tross alt ganske mange medlemmer som tar bilder av litt av hvert.
  • Post bilder og få ris/ros/forbedringsforslag.
  • Diskuter fotoutstyr eller nyheter som har med foto å gjøre.
  • Post flickr-adressen din eller link til fotogalleriet ditt.
Og så videre :) Forhåpentligvis blir dette en tråd for åpen diskusjon for alle uansett nivå og utstyr.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Den store fototråden

Post by supermons »

Jeg kjøpte meg tidligere i år et Nikon D3000 som jeg prøver å drasse med meg så ofte jeg kan. Har også brukt Nikon D60, og er generelt en Nikon-mann, fordi det er det jeg kan :P

Veldig fornøyd med kameraet mitt, og spesielt fornøyd med 35mm-objektivet jeg har handlet til den. Lyssterk og morsomt objektiv til en billig penge.

Legger ut noen av bildene mine på flickr av og til. Som regel bilder jeg er fornøyd med eller bilder jeg vil ha kritikk på. Er nok en del bilder der jeg tester ut forskjellige teknikker og lignende.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Den store fototråden

Post by inunf »

I dag fikk jeg 35 mm f/1,8 i posten. Skal prøvekjøres asap, men desverre glemte jeg igjen usb-kabelen til kameraet hjemme, så jeg får ikke lagt inn noen bilder. Har derimot noen bilder jeg tok på Rudskogen som jeg kan legge inn, ble ganske fornøyd med et par av dem.
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: Den store fototråden

Post by ToreLo »

Heisann!

var det liv her og ja :P

Fotointeressen min har dabbet litt av i det siste, men interessen lever ennå. Skal prøve å ta opp fotograferingen igjen nå som mørketida kommer :)

utstyr jeg har:

Kamera:
Canon EOS400d
Canon EOS 50D
Canon PowerShot SX20 IS

Objektiver:
Canon EF-S 17-55 f2.8
Canon 50mm f1.4
Canon EF 70-300 f5.6
Sigma 10-20
Lensbaby Composer

Blitz:
Canon Speedlite 430EX

Data:
Lightroom 2

Flickr:
http://www.flickr.com/torelo
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Den store fototråden

Post by supermons »

Inunf, sikkert samme 35mm som jeg har, denne:

Image
(jeg som har tatt bilde, prøvde meg på litt produktfoto :) )

Hvordan er du forresten fornøyd med D5000 som du kjøpte deg?

Tore, mye bra bilder på flickren din :)
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Den store fototråden

Post by inunf »

Jepp, er den ja. Er kjempefornøyd med D5000, har tatt over 3 000 bilder til nå. I tillegg til kit-objektivet så har jeg kjøpt et par objektiver til, Sigma 10-20 f/4-5,6 og Nikkor 70-300 f/4,5-5,6 VR. Sikler på en Tamron 17-50 f/2,8 VC til å erstatte kit-objektivet, og vurderer å bytte ut telezoomen med enten Tamron 18-270 VC eller Nikkor 18-200 VR. Tror det hadde vært litt mer hendig på reise, samtidig som jeg føler at telezoomen ikke blir brukt nok.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Den store fototråden

Post by supermons »

Såpass ja, da blir det neppe så mange blurry bilder i bloggen din lengre ;)

Har testet Nikkor 18-200 VR og synes den var veldig grei å bruke :)

Hva synes du om den Sigmaen? Har tenkt litt på vidvinkel som neste linse jeg kjøper meg..
User avatar
Joachim
Posts: 927
Joined: 26 Mar 2007 16:06
Location: Oslo(Ålesund)

Re: Den store fototråden

Post by Joachim »

Supermons: Mange bra bilder du har tatt! Likte spesielt godt det Abarth-bildet fra Amsterdam ;-) Mye farger og en kul bil. Kan du legge det ut i større format? Vil gjerne ha det på skrivebordet!
- Triumph Daytona T595, 1998-modell
- Aprilia RS 250 Harada Replica, 2000-modell
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Den store fototråden

Post by supermons »

Send meg mailen din på pm og oppløsningen du bruke så kan jeg sende deg et stort nok bilde når jeg kommer hjem fra jobb :)

Og takk :) Digger den bilen selv, derfor jeg måtte knipse den da jeg tuslet forbi.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Den store fototråden

Post by inunf »

Er veldig fornøyd med vidvinkelen min. Eneste problemet er at den kunne hatt litt større blenderåpning. Sånn sett er vel Tokinas 11-16 mm f/2,8 egentlig bedre, men den mangler fokusmotor. Ellers har Sigma laget en oppdatert versjon med f/3,5 hele veien. Den er litt verre å finne brukt, den jeg har finner du for rundt/under 3 k.

Her er et par bilder jeg har tatt med vidvinkelen:

Image
Tatt fra toppen av Mefjellet, med utsikt ned mot Valldal (rett nede i gata for trollstigen).

Image
Fra ferietur i Danmark, tatt i fart.

Image
Samme som det over.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Den store fototråden

Post by inunf »

Postet noen bilder fra Rudskogen her:
http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php? ... 33#p266733
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Den store fototråden

Post by supermons »

inunf wrote:Postet noen bilder fra Rudskogen her:
http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php? ... 33#p266733
Kule bilder, likte spesielt det nederste.. Noen av de har litt lys bakgrunn, så mulig litt mindre blenderåpning? Da hadde du vel ikke fått like blurry bakgrunn heller, som jeg tror kunne ha blitt enda kulere. Tar øvelse å få til å ta fartsbilder, men synes du er godt på vei :)

Hvis du skal til Rudskogen neste år også, så kan vi jo prøve å knipse hverandre om vi ikke er i samme gruppe :)

Får se om jeg finner en god bruktdeal på den linsa du har, ellers synes jeg det blir litt i meste laget å bruke på kamerautstyr.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Den store fototråden

Post by inunf »

Enig i at de ble litt overeksponerte ja. Satte kameraet på lukkerprioritert auto, så mulig det har noe med hvor det måler lyset? Det siste har jeg fikset litt på, var like ille som de andre (gadd bare fikse det ene siden det var best).

Image
Rett fra kamera.


Image
"Fikset" i Lightroom.


Image
Close up av sykkelen. Ble ganske skarpt synes jeg.

Blir helt klart flere turer på Rudskogen, så burde absolutt klare å ta bilder av hverandre. Hvilken pulje kjører du i?
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Den store fototråden

Post by supermons »

Hvis du tar bilder i RAW (NEF på Nikon) så kan du jo stille det ganske mye selv, mulig det hjelper også :) Selv om det blir en avveining med tanke på å ta mange bilder samtidig og hvor stor bufferstørrelse kamera har. JPG blir mange bilder samtidig og RAW blir få.

Jeg kjører i treigeste gruppa. Har jo bare vært på bane et par ganger.
User avatar
KristianW
Posts: 82
Joined: 06 Aug 2008 12:55
MC: Honda VFR 800 2012
Suzuki GSR 600A K7 (SOLGT)
Location: Oslo

Re: Den store fototråden

Post by KristianW »

Jeg fikk, etter å ha mast i 10 år, endelig det gamle kameraet til fattern. Det er ett Olympus OM-1 kamera fra tidlig 70-tallet:
http://www.thecamerasite.net/01_SLR_Cam ... ympus1.htm

Har pr idag 3 objektiver og en macro converter. (Husker ikke i hodet hva de het eller noe)

Kameraet er, som alderen tilsier, helmanuelt - her må altså absolutt all stilles manult. Lukkertid, blenderåpning, osv osv osv...
Jeg syns det er utrolig gøy å leke med ett slikt kamera. Siden det, naturlig nok, ikke er digitalt - må jeg levere inn filmene og få dem fremkalt. Skal vel driste meg på noe fremkalling av sort/hvit bilder etter hvert. Akkurat nå er jeg såpass nybegynner at jeg bare tester ut forskjellige objektiv, film, blenderåpninger, og lukkertider.
Skal få scannet noen bilder og vist fram så snart jeg får tatt opp den siste filmen og fremkalt bildene :)
--
Kristian
Post Reply