Noen som sitter på noen råe filmklipp? Motorrelatert !

Har du noen artige filmklipp eller bilder, link til det her. Photoshoptråder er også velkommen her.
knutk
Innlegg: 1651
Registrert: 15 jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Noen som sitter på noen råe filmklipp? Motorrelatert !

Legg innav knutk » 30 mar 2020 21:42

ole m. skrev:
mekkern skrev:
knutk skrev:
Fyren tjener penger på å lage videosnutter, og får betalt etter antall ganger noen ser den.

Han nevner en del saker, men unnlater å nevne vesentlige moment.
Fyren er flink å presentere, og flink å argumentere.
Men teknisk faller den gjennom.
En morsom vinkling, men dette er 'Click bait'.


Det er en del tekniske/mekaniske ting han har driti seg ut med i en del av filmsnuttene sine-i mine øyne.
Men enig i at han er god til å fremsette meninger og gjøre de "plausible"..og hovedmengden av seere sluker jo dette rått...

Var det noe galt her da? Og hovedkonklusjonen hans var jo helt korrekt, selv om noen her sikkert tar det litt tungt. 8)


Nå skal jeg avstå fra en lenger utredning.
Han legger shiftcam frem som om BMW er seint ute med teknologien, og at den er komplisert og dårlig i forhold til konkurrentene, som har mye smartere system.

Jeg ser ingen grunn til å snakke ned konkurerende merker, fordi de bygger flotte sykler.
Men er systemet dårlig?
Suzuki fremheves som drittsmarte med sitt system. Systemet han drar frem blir brukt på deres R-sykkel og gagner på ingen måte dere ADV sykkel.
Vstrom 1050 yter 106 hk og gir 103 Nm = 9,8 Nm/100cc
Ducati 1260: 160Hk/129Nm = 10,2 Nm/100
BMW 1250: 135 Hk/143 Nm = 11,4 Nm/100
Man skal være mye negativ for å kalle ShiftCam som ubrukelig.

Er systemet primitivt: Et system som gir relativt bedre ytelse enn konkurrentenes mye mer kompliserte system (tenker på Ducati, Vstrom har ingen ting)
Om man sammenligner Shiftcams enkelhet med andre variabel ventilstyring system har Shaiftcam enklere teknologi. Kall det gjerne primitivt, men når det enkelheten samtidig leverer bedre effekt enn andre system som prøver å gjøre det samme blir ikke ordet primitivt. det blir genialt enkelt.
Shiftcam har en aksling som ligger utenpå den andre og snurrer med, eneste relative bevegelse er at den skir aksialt et par cm. Styringen er like enkel. To tapper som er styrt av solenoider. De entrer spor i akslingen, og sporene er maskinert på en måte som gjør at tappen kan sprette opp når som helst i forhold til rotasjonsfase på kamaksling. Den vil uansett ikke gå i inngrep og skyve akslingen før denne er i rett posisjon. Og om det trøbler med styringen blir tappen enkelt og greit bare skyvd tilbake. Den holdes kun i posisjon av en elektromagnet, ingen ting som blokkerer.
Er systemet kostbart? En 2019 modell 1250 kostet det samme som 2018 1200 med samme utstyrsnivå.
Hva om aktuatorene for shiftcam feiler? Motor går like fint men mister litt drag i forhold til fungerende system. Men det er det hele.

I videoen dras frem Suzukis system som veldig smart og enkelt. Men hva hjelper det når det ikke benyttes? Eksempelet er bare en avsporing og har ingen relevans.

Så hva er mislykka med systemet? Fortell meg det.



Brukeravatar
Ambro
Innlegg: 377
Registrert: 07 okt 2015 08:57
MC: Ducati Multistrada 1260S -18

Re: Noen som sitter på noen råe filmklipp? Motorrelatert !

Legg innav Ambro » 30 mar 2020 22:02

Det jeg tok fra filmen fil F9, er at BMW har gitt etter for de få som spør om mer topp effekt, istedet for å holde på det boxer motoren er best til, bånndrag. Litt mye unødvendig plukking på systemet skal jeg være enig i, samtidig poengterte han at Suzuki sitt system ikke var tilgjengelig på V-strom, men at de hadde teknologien, og sporenstreks burde hive det på flere sykler.

Tviler på at det er noe mislykket med systemet, men det kan jo diskuteres om det er nødvendig.

Siden du drar inn Ducati, så har jo de gjort det samme, bare motsatt. En motor som i utgangspunktet hatet lavt turtall, har med DVT blitt ganske bra på lavt turtall (80% tilgjengelig dreiemoment fra 3000-3500 rpm), fra å være tilnærmet ubrukelig før 5000-6000 rpm før.

Godt våren har kommet. Er meldt over 10 grader her i morgen, gleder meg til å kjøre litt! \:D/

knutk
Innlegg: 1651
Registrert: 15 jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Noen som sitter på noen råe filmklipp? Motorrelatert !

Legg innav knutk » 30 mar 2020 22:18

Ambro skrev:Det jeg tok fra filmen fil F9, er at BMW har gitt etter for de få som spør om mer topp effekt, istedet for å holde på det boxer motoren er best til, bånndrag. Litt mye unødvendig plukking på systemet skal jeg være enig i, samtidig poengterte han at Suzuki sitt system ikke var tilgjengelig på V-strom, men at de hadde teknologien, og sporenstreks burde hive det på flere sykler.

Tviler på at det er noe mislykket med systemet, men det kan jo diskuteres om det er nødvendig.

Siden du drar inn Ducati, så har jo de gjort det samme, bare motsatt. En motor som i utgangspunktet hatet lavt turtall, har med DVT blitt ganske bra på lavt turtall (80% tilgjengelig dreiemoment fra 3000-3500 rpm), fra å være tilnærmet ubrukelig før 5000-6000 rpm før.

Godt våren har kommet. Er meldt over 10 grader her i morgen, gleder meg til å kjøre litt! \:D/


En tosylindret bokser blir aldri en motor med relativt mange HK. Stemplenes bevegelse ut/inn samtidig gir pumping i bunnkassa som begynner å gi seg gjeldende fra rundt 7K. Ønsker man mer sprut i høye turtall velger man en sykkel med annen type motor.
Jeg drar frem Ducati fordi de har det mest forseg-gjorte system for variable kammer. Hvert system har sine styrker og svakheter, og det fine er at vi som kjøpere kan velge hva vi ønsker, basert på hvilken karakteristikk vi liker best.

Er det nødvendig? Ærlig talt, det synes jeg er et tøysete spørsmål. Klart at en hver produsent ønsker å tilby mest mulig.
Jeg vil ønske å se inn i hvitøyet den som svare nei til spørsmålet: Om du, uten tillegg i pris i, kan få en motor som er sprekere i topp, gir bedre bunndrag og drar mindre bensin. Takker du da ja eller nei?

Brukeravatar
Ambro
Innlegg: 377
Registrert: 07 okt 2015 08:57
MC: Ducati Multistrada 1260S -18

Re: Noen som sitter på noen råe filmklipp? Motorrelatert !

Legg innav Ambro » 31 mar 2020 08:56

Joda, sier ikke at jeg er uenig. Prøvekjørte selv en 1250 i fjor når jeg var som mest forbanna på Eker, men fant ut at jeg fremdeles sitter på den beste sykkelen, for meg.
Samtidig er GS en sykkel som fremstår som en veldig robust pakke, som en forventer å kunne dra verden rundt på. Da er det litt tøysete at en trenger spesialverktøy for å fylle/bytte olje. Og må si meg litt enig i "Hva om solenoiden på ene siden går istykker, hvordan håndterer systemet det?"

Men pytt, flott sykkel, mange som liker den, og kjempemoro å se hvordan en slik video virkelig får PMS til å gjøre seg synlig på forum. :D

knutk
Innlegg: 1651
Registrert: 15 jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Noen som sitter på noen råe filmklipp? Motorrelatert !

Legg innav knutk » 31 mar 2020 09:27

Ambro skrev:Joda, sier ikke at jeg er uenig. Prøvekjørte selv en 1250 i fjor når jeg var som mest forbanna på Eker, men fant ut at jeg fremdeles sitter på den beste sykkelen, for meg.
Samtidig er GS en sykkel som fremstår som en veldig robust pakke, som en forventer å kunne dra verden rundt på. Da er det litt tøysete at en trenger spesialverktøy for å fylle/bytte olje. Og må si meg litt enig i "Hva om solenoiden på ene siden går istykker, hvordan håndterer systemet det?"

Men pytt, flott sykkel, mange som liker den, og kjempemoro å se hvordan en slik video virkelig får PMS til å gjøre seg synlig på forum. :D


'Spesialverktøyet' er handtaket på skrutrekkeren som ligger under setet. På den måten er der ingen ting som stikker opp og kan bli fanget av 'hva son helst', gitt at lokket sitter på toppdekselet.

Om en shiftcam solenoid slutter å virke vil de trolig trigge en feilvarsel, og motor vil kjøre fint på det ene settet med kammer, som alle boksere gjorde frem til 2019. Man vil trolig merke litt redusert ytelse, men ingen dramatikk.

Med hensyn til valg av sykkel blir det vel litt som å velge skonummer, man velger det som passer en best, uansett hva andre måtte mene :D

For egen del kjørte jeg K1300 før jeg kjøpte en 1200GSA. Jeg gikk tilbake til bokser fordi BMW slutta å produsere 4 sylindra K modeller. K1600 er definitivt ikke interessant for undertegnede, og da var der begrenset utvalg (Jeg hadde jo allerede en F800 til grusveier). I forhold til K-modellen synes jeg bokseren har bedre drag helt i bånn. lettere å kjøre i krappe svinger ved lav fart, og generelt mer lett-svinga. Men selv om den går greit opp til palle-speed og vel så det må jeg innrømme at jeg av og til savner den spruten i høyere turtall som bokseren mangler i forhold til K-modellen.
Uansett hva man har vil der bestandig være moment ved en sykkel man ønsket annerledes. :D

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 2381
Registrert: 04 okt 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1090 ADV-R
Arendal/Hedmark/Romerike
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Kontakt:

Re: Noen som sitter på noen råe filmklipp? Motorrelatert !

Legg innav kvase » 02 apr 2020 15:43

2020 var et år med mye bra det kan vel denne filmen få oss til å bruse med vær-håre mens man titter seg gjennom den
Godt filmet
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com/user/kvase
for sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/travelblog/tracks/1002610#

Brukeravatar
ojda
Bamsefar
Innlegg: 7296
Registrert: 09 apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
Sted: Kristiania

Re: Noen som sitter på noen råe filmklipp? Motorrelatert !

Legg innav ojda » 13 apr 2020 20:07

Om filmklippet er så rått, vet jeg ikke helt :roll:
Men en hærlig liten treningsvodeo er det jo :thumleft



youtu.be/cnYUVHJ6fDg
2019: 16.600km 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte Pirelli på: 7200km. 18. ;-) Nytt bak TKC70 på:17000km. Pirelli trail II + service 31400.

Brukeravatar
Borg
Innlegg: 954
Registrert: 14 jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Husqvarna Terra
Sted: Larvik

Re: Noen som sitter på noen råe filmklipp? Motorrelatert !

Legg innav Borg » 13 apr 2020 23:38

Nesten som å se ashland :D


youtu.be/g5zthhnTVhk
_______________
Triumph Speed Triple RS & Husqvarna Terra

Brukeravatar
ojda
Bamsefar
Innlegg: 7296
Registrert: 09 apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
Sted: Kristiania

Re: Noen som sitter på noen råe filmklipp? Motorrelatert !

Legg innav ojda » 13 apr 2020 23:58

Borg skrev:Nesten som å se ashland :D





Antagelig derfor han driver å mister sideveskene hele tiden :roll:
2019: 16.600km 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte Pirelli på: 7200km. 18. ;-) Nytt bak TKC70 på:17000km. Pirelli trail II + service 31400.

Brukeravatar
ashland
U-Svingen
Innlegg: 1390
Registrert: 11 okt 2015 20:11
MC: BMW S1000XR - 2016mod
Sted: Halden

Re: Noen som sitter på noen råe filmklipp? Motorrelatert !

Legg innav ashland » 15 apr 2020 18:20

ojda skrev:
Borg skrev:Nesten som å se ashland :D





Antagelig derfor han driver å mister sideveskene hele tiden :roll:

De sideveskene er limt, stripset og boltet fast med gjennomgående bolter, ikke mulig en høyreveske sitter så godt fast [-( [-X

Beste jeg noensinne har gjort, å bytte ut de
fun is not a straight line

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2746
Registrert: 06 okt 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud
Kontakt:

Re: Noen som sitter på noen råe filmklipp? Motorrelatert !

Legg innav hakhap » 22 apr 2020 10:15

Kom over denne tidligere denne uken

" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

JK95
Innlegg: 3280
Registrert: 10 okt 2015 10:40
MC: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Noen som sitter på noen råe filmklipp? Motorrelatert !

Legg innav JK95 » 23 apr 2020 13:27

Var noe heftig kjøring i videoen der :lol:
https://drivetribe.com/p/nurburgring-on ... XwKgiFIvLA

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 2381
Registrert: 04 okt 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1090 ADV-R
Arendal/Hedmark/Romerike
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Kontakt:

Re: Noen som sitter på noen råe filmklipp? Motorrelatert !

Legg innav kvase » 26 apr 2020 19:45

Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com/user/kvase
for sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/travelblog/tracks/1002610#

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 2381
Registrert: 04 okt 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1090 ADV-R
Arendal/Hedmark/Romerike
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Kontakt:

Re: Noen som sitter på noen råe filmklipp? Motorrelatert !

Legg innav kvase » 02 mai 2020 07:11

Litt stille på meg men nå ser det ut som det løsner med kjøring hadde ca 3 timers kjøring natt til 1 mai i regn og sludd udokumentert på bilde men har 2 andre jeg kjørte i lag med som MC-Ravn.-
men film jo denne var flott for oss som liker litt ute i det fri
https://www.youtube.com/watch?v=hac_MJ8 ... pp=desktop
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com/user/kvase
for sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/travelblog/tracks/1002610#

Brukeravatar
intruder
Innlegg: 1875
Registrert: 03 mai 2016 15:42
MC: 1992 Suzuki Intruder 750 ....0-100 en evighet
1996 Vespa Piaggio 50.....0-100 kun ifritt fall
Sted: Brumunddal
Kontakt:

Re: Noen som sitter på noen råe filmklipp? Motorrelatert !

Legg innav intruder » 07 mai 2020 07:24

Steffenwolf : Born to be wild


noen som vil offentliggjøre den ?
:thumleft


Gå tilbake til «Film & Bilder»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 11 gjester