Martin's scootertråd, med bilder/film av Burgman, Vespa m.m

Har du noen artige filmklipp eller bilder, link til det her. Photoshoptråder er også velkommen her.
ole85
Posts: 12
Joined: 17 Jul 2008 22:11
MC: Suzuki Bandit 98 mod.
Ganske stock, med unntak av micron effekt anlegg.
Location: Arendal

Re: Min nye Burgman 650 ABS Executive :)

Post by ole85 »

interiørmessig (hvis det går ann å bruke det begrepet) minner det om en bil :-k
utvilsomt scooternes goldwing =D>
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Min nye Burgman 650 ABS Executive :)

Post by maelling »

Hehe. Ja, det eneste jeg føler jeg mangler er stereoanlegg og aircondition :lol: Fikk polert og gjort den fin i dag etter at jeg tok bildene, så holder lakken seg bedre fremover i vær og vind. Har fått en noenlunde strøken sykkel, og har ambisjoner om å holde den i best mulig stand :) Den gamle burgeren har gått 26300 km nå, og bærer litt preg av det, men skal nok få den til å putre og gå igjen. Jeg greide ikke å matche tidene mine inn til aker brygge med den store i dag i allefall. Med baby - burgeren har jeg greid å komme fra der jeg bor i Asker og til jussen på 14 minutter (da med kneskrap omtrent), mens i dag gikk det en del treigere med den store, men jeg kjørte litt penere enn jeg pleier. Jeg tør ikke helt enda å kjøre Kamikaze mellom bilene med den store, men øvelse gjør mester ;) Det var uansett en helt annen opplevelse å kunne rumle avgårde på 3500 omdreininger i 100 km/h innover med overdrive inne, og bare kjenne hvordan den svelger alle ujevnheter mens du sitter på den beste sitteplassen jeg har opplevd hittil, da inkludert alle lenestolene mine og sitteplasser jeg noensinne har plassert min bak på. Føler meg litt som et statsoverhode i en feit bimmer når jeg seiler innover mot byen. Mer komfort er ikke mulig tror jeg :D
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Min nye Burgman 650 ABS Executive :)

Post by maelling »

Den ser ikke dum ut den der, men nå har ikke jeg hatt en sykkel uten vindskjerm før (annet enn Virago), men blir det ikke fort mye vind rett i brystet ? På kalde og våte dager kan det fort bli heftig å få sur vind og regn opp underhalsen\haka? :) Jeg er litt mer opptatt av komfort i disse dager enn jeg har vært før, og liker noe man sitter behagelig på og føler seg ett med, snarere enn en typisk R-sykkel som egentlig ikke er brukbar til noe annet enn å kjøre tulling med på kveldstid. Men, den Apriliaen må uansett være konge som by-sykkel (sittestillingen må være behagelig med tanke på et høyt styre ser det ut som), så den kan jo kanskje være noe for deg :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
Joachim
Posts: 927
Joined: 26 Mar 2007 16:06
Location: Oslo(Ålesund)

Re: Min nye Burgman 650 ABS Executive :)

Post by Joachim »

Flotte sykler! Var rett og slett litt klasse over "store-burgen" :smt023

Jeg må si jeg har sans for folk som deg, som tørr å være annerledes og gå sine egne veier. Stå på ;-)
- Triumph Daytona T595, 1998-modell
- Aprilia RS 250 Harada Replica, 2000-modell
ErlingSG
Posts: 2424
Joined: 27 Aug 2006 09:48
Location: Bergen

Re: Min nye Burgman 650 ABS Executive :)

Post by ErlingSG »

Uansett om jeg ikke er spesielt begeistret for scootere skal jeg ordne meg prøvetur med en sånn engang. Sikkert ganske artig, og ikke minst behagelig! :)
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Min nye Burgman 650 ABS Executive :)

Post by maelling »

Joachim wrote:Flotte sykler! Var rett og slett litt klasse over "store-burgen" :smt023

Jeg må si jeg har sans for folk som deg, som tørr å være annerledes og gå sine egne veier. Stå på ;-)
Jeg velger sykler ut i fra egne lyster og behov, men jeg har interesser som ingen andre her på forumet ser ut til å ha, og hittil har jeg ikke sett en eneste 650 burger i Asker og Bærum (og hittil ikke i Oslo og heller ikke på turer ned til Tjøme og Sandefjord. Heller ikke på turene nedover i Østfold eller i Sverige), og på alle turene mine hittil, og det er bra :) Det er en stor nedtur å kjøre det samme som naboen, men den enkle veien ville være å handle en CBR600, Fazer eller Bandit, men det er MC'er som alle har. Man rendyrker sin egen stil, men alt i alt er burgern etter nøye testing og 1500-2000 km kjørt på litt over 1 uke det aller beste jeg har hatt av alt - til sammen. Jeg kan knapt tenke meg en bedre tohjuling til turbruk, annet enn en Goldwing. Jeg kjørte om "kapp" med en kamerat på CBR 600 på svingete veier, og jeg hadde ingen problemer med å følge med ham. Burgern har veldig lavt tyngdepunkt, noe som gjør at den svinger som bare det. Variatorsystemet utnytter de begrensede antall hester det tross alt er på en fin måte, og motoren er nydelig. Det er fokus på bunndrag og dreiemoment i denne børsa her, og den trekker veldig godt alt fra 3000 rpm, og trekker hardt fra 5000 rpm. Jeg greier å kjøre ned mot 0.41 liter mila i 100 km/h (hvis jeg holder den under 4000 rpm, er den veldig økonomisk. I 80 bruker den 0.39 liter mila, og det er ikke dårlig. Hvis man derimot bruker HK, så går måleren kraftig oppover), og har vært oppe i 0.65 når jeg virkelig pumper på i 150-180 km/h (og akser aggressivt ut av alle svinger), så det er fart så det holder. Det eneste spektakulære er at gummiputa til støtta bakerst forsvant en dag jeg lå LANGT over fartsgrensen fra Moss - Asker, og siden har jeg ikke sett noe til den. Har nå montert festet for Givi-baggasjeboksen, så det blir fint på tur :) Det at vindskjermen kan heves er utrolig nyttig på motorveien og i voldsomt regnvær, og jeg kjenner at trykket bakover på hodet forsvinner når jeg kjører opp vindskjermen og jeg sitter vindstille og behagelig der mens jeg cruiser bortover i venstrefeltet 8)

Denne saken her skal jeg garantert ha til jeg blir gammel og det ikke er kompresjon igjen, og eventuelt handler jeg noe ved siden av. Den er temmelig vedlikeholdsfri, og det eneste som er pes er å ventiljustere, siden jeg da må av med radiatoren osv. Ellers er variatorreima fra Audi RS4, og er meningen å holde livet ut, så den får jeg nok aldri slitt ut. Egentlig kan jeg ikke se hva det skulle være. Burgern er alt i ett. Det er den beste tursykkelen jeg har hatt, den mest praktiske i byen, den mest økonomiske, den mest high tech, og min første twin :P Den er litt som en BMW M3: Det er biler som kjører fortere, og det er biler som har mer komfort, men kombinasjonen er vanskelig å slå. Aksen er veldig god opp til 140 og bestandig like bra, og man slipper å lete etter krefter ved å gire ned. Her er det full pupp fra start, og ut fra krysset vinner man nesten uansett :P Bedre komfort og lastemuligheter enn på en 650 Burgman må du vel over i Goldwing-klassen for å finne. Det hører med til historien at han som solgte sykkelen til han som eide den før meg skulle ha seg Goldwing, og det sier vel sitt :)

Veldig fornøyd :D
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: Min nye Burgman 650 ABS Executive :)

Post by rerell »

tHaWuLf wrote: Det er vel bare jeg og Goose som noensinne har tatt i en scooter her på forumet :P
Nä! Jag har en liten 125cc scooter till jobbpendling. Har 4-5 minuter till jobbet, funkar hur bra som helst. USD-gaffel, radialmonterat bromsok, twin-spar aluram... rena RR-hojen! :roll:

Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Min nye Burgman 650 ABS Executive :)

Post by tshansen »

Faen rerell, den der var jo skam tøff!!! haha...slik kunne jeg tenkt meg jeg også =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Min nye Burgman 650 ABS Executive :)

Post by RH racing »

husker da disse scooterne kom, var brått veldig populære. syns da dem var sinnsykt stygge (syns enda).. men var med far til en kompis for å hente en sykkel han hadde kjøpt, kom inn i butikken og der står en scooter. kompisen min sier: håper faan ikke du har kjøpt en sånn stygg scooter?? Åjoda.. sef hadde han kjøpt en sånn... sikkert fine å kjøre.. men men, hver sinn smak...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Min nye Burgman 650 ABS Executive :)

Post by maelling »

rerell wrote:
tHaWuLf wrote: Det er vel bare jeg og Goose som noensinne har tatt i en scooter her på forumet :P
Nä! Jag har en liten 125cc scooter till jobbpendling. Har 4-5 minuter till jobbet, funkar hur bra som helst. USD-gaffel, radialmonterat bromsok, twin-spar aluram... rena RR-hojen! :roll:

Image

Den der var tøff :) Jeg har ikke hatt en slik type scooter selv, men har hatt vespaer og burgman for det meste. Men, kan tenke meg de der går raskt unna. Det jeg ikke helt liker med den typen scootere, er at de virker lite praktiske, siden man ikke får med seg noe som helst pga. lite med oppbevaringsrom. Min store forkjærlighet for scootere går på det, der jeg nå har f.eks rundt 50 liter under setet og ca 50 liter på en boks bakpå. Scootere kan fungere som erstatning for en liten bil, og går like bra som en kvass personbil. Videre er det fine med scootere at det er vanvittig deilig å gli mellom bilene i rush-trafikken, og å kjøre i sentrum. Man har alltid riktig "gir", og man glir bortover behagelig og fint. Har man en 4 takts scooter, kjenner alt veldig harmonisk ut. Videre er scootere nøysomme og enkle å vedlikeholde. En fin ting til med scootere, og da tenker jeg mest på mine egne, er at omtrent ingen har en slik en selv (jeg har ikke sett en eneste burgman annen enn min egen hittil i år), så man slipper å kjøre rundt med det samme som naboen. En siste ting med scootere er at folk ofte er skeptiske til de har prøvd en selv, og da blir man fort forelsket. Men, hvis man er glad i respons, får man nesten mer respons på 650 burgman enn man gjør på en R1, og mange kommer bort og spør. Han jeg kjøpte min 650 av var Harley-mann før, og han skiftet brått stil fullstendig og ble scooter-frelst. Det som er uting med scootere, er at folk ofte hamrer løs med sine egne negative tanker om scootere, og at det ofte er sport å slenge mest mulig dritt. Men, totalt sett vil jeg si at alle burde hatt en 125 cc scooter f.eks, siden det er veldig praktisk og ikke minst gøy :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Min nye Burgman 650 ABS Executive :)

Post by maelling »

Image
Image
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Min nye Burgman 650 ABS Executive :)

Post by maelling »

Hvis noen lurer på hvordan det er å kjøre denne scooteren, er det omtrent slik : ) Han her har effektanlegg, så orginalt har man ikke den samme påtrengende lyden og snerringen. Merk hvordan han kjører automat i begynnelsen, og går over til å bruke knappene. Jeg tipper han kjører med "power mode" inne hele veien.

[youtube]i2c5QVMMlPg&hl[/youtube]
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Min nye Burgman 650 ABS Executive :)

Post by tshansen »

Jeg har aldri hatt gleden av å kjøre større scooter enn 125ccm. Og dette ser utvilsomt artig ut, men med min forkjærlighet for R sykkel og nedlegg på svingete vei blir vel dette hakket for tamt i lengden!

MEN!! skulle jeg hatt en to-hjuling til og fra jobb hadde dette absolutt vært noe jeg kunne falt for. \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Min nye Burgman 650 ABS Executive :)

Post by maelling »

Man har sykkel til ulikt bruk. Selv har jeg rast nok fra meg med R-sykkel og tenker mer tur-kjøring og pendling til byen. Til disse to formålene er scooteren godt egnet. Bedre tursykkel har jeg i allefall aldri hatt, og den er større enn en de fleste store tourere, med masse plass under setet og på boksen bakpå (over 100 liter). I byen er den helt perfekt, men kan virke litt bred under lane splitting (men, da trykker jeg inn knappen som folder inn speilene). Ellers går den rimelig friskt opp til 100 km/h, og henger med de fleste, men over det kan man merke at 56 HK ikke er mer enn 56 hk. Men, jeg får dekket mitt fartsbehov også. Det er et veldig bra sug avgårde. Men, alt til sitt bruk. Det er sjelden man får alt i ett. : ) Men, jeg så ikke en eneste annen 650 i hele fjor, så jeg skiller meg nok litt ut fra mengden ;P
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Min nye Burgman 650 ABS Executive :)

Post by tshansen »

Ja missforstå meg rett!! Jeg er helt enig, alt til sitt bruk og sin smak;-)

Kunne godt tenkt meg å prøvd en slik!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply