Martin's scootertråd, med bilder/film av Burgman, Vespa m.m

Har du noen artige filmklipp eller bilder, link til det her. Photoshoptråder er også velkommen her.
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Min nye Burgman 650 ABS Executive :)

Post by maelling »

Jeg hadde den ute på lufting fra sin vinterdvale litt i går for å la den surre seg varm og fin, samt få ladet opp batteriet og GPS'en. Tok i den anledning noen bilder : ) Den malte glad og fornøyd, og gleder seg til en skikkelig kanon-sesong 8) Jeg skal ha en stor tur i Europa i sommer, og håper faktisk på å ta meg en tur ned til Marbella i syd-Spania. Der har vi et feriehus tilgjengelig, så det hadde vært artig å få til. I den anledning vil nok turen gå gjennom Frankrike og langs kysten nedover, men har ikke helt peilt ut ruta. Håper å komme innom Italia m.m Det blir en ganske lang tur. Ellers har jeg lyst til å ta en vestlandstur til, og se om jeg FOR EN GANGS SKYLD kan få fint vær når jeg kjører Atlanterhavsveien, og ellers opp Trollstigen. Ellers vil jeg komme meg til Geirangerfjorden, noe jeg ikke fikk gjort sist pga snøras. Ellers vil jeg nok ta en egen tur gjennom Sverige og Danmark, så det blir nok mange kilometere denne sesongen. Muligens tar jeg meg en tur til Meckenheim hvor min farfar bor, og i den anledning er det fristende å ta seg en tur på Ringen! :D

Image
Image
Image
Image
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Min "halfabusa" Burgman 650 ABS Executive :)

Post by knetrom »

Artig at du kjører egen stil, som andre folk har sagt! Ut i fra beskrivelsen av burgeren, er scooteren din perfekt for meg. Utenom to små ting som blir veldig store for meg: Den er heller stygg og jeg liker ikke variomat :P

Har du den andre burgeren fremdeles? Er den 125cc?
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Min "halfabusa" Burgman 650 ABS Executive :)

Post by maelling »

Hehe, smaken er som baken. Det er de to tingene der som tiltrekker meg, at jeg synes den er en av de få scooterne som er pene, og at variatorene som befinner seg på denne er den mest avanserte der ute. Den kan ikke sammenlignes med scooter-variator som du sikkert har prøvd, og den slurer nesten ikke i det hele tatt, så det kjennes direkte ut når den ligger inne. Den er mer som en tiptronic som man har på bil, men det er da de som sverger til manuell uansett. Jeg har en 125 cc også, som for tiden er stuepynt:

Image
Image
Image
Image
Image

Den scooteren der har jeg "gjort" Norge med, og bedre tursykkel har jeg ikke vært borti, med unntak av den nyeste jeg har nå. Ellers har jeg alltid vært en bjelleku som person. Det er ikke artig å kjøre rundt med det samme som alle andre, og gjøre ting på samme måten. Men, scootere er ikke perfekte, det vil jeg si. Skal jeg trekke fram den STØRSTE irritasjonen med en scooter, er det at den sjelden har kickstart, og når starteren går fyken, bør man ha flaks så man slipper å dytte hjem. At man ikke kan rulle i gang en scooter, og at man ofte må trille hjem, har jeg erfart noen ganger.. En gang gikk starteren etter at jeg hadde kjørt noen til Gardermoen... :roll: Måtte sette den lille i parkeringsgarasjen, og dra hjem med flytoget og opp neste dag for å fikse startmotor. Det gikk fint, og jeg fikk kjørt hjem. En annen gang måtte jeg dytte den hjem 4-5 kilometer. Akkurat da hadde jeg lyst til å sende scooteren på skraphaugen og se den brenne, men, heh. En slik startmotor koster ofte 5-10k, og det er derfor min lille er stuepynt nå. Jeg har reparert den startmotoren en del ganger, men etter 27000 km var det stopp. Men, jeg skal nok få den på veien igjen en dag ;) Jeg kan banne på at den kan rulle 100 000 km :D Den store kan sikkert rulle 200 000, og det er flere som har gått 150 000 km uten problemer. Variatorreima er det her livstidsgaranti på, og er ment å vare "evig". Den lille har jeg ikke byttet variatorreim på, men den er helt fin, selv etter 27000 km. Motoren svirrer som ny.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Min "halfabusa" Burgman 650 ABS Executive :)

Post by knetrom »

Ja, er bare mopedvariator jeg har prøvd, men lyden på filmen du postet var akkurat som å høre de hvertfall, selv om jeg tror på at det fungerer bedre. Er litt "bjelleku" selv, i mopedtiden skulle alle ha TSX eller Aerox, jeg kjøpte Furia og brant meg litt på det selv om jeg ikke ville vært foruten den mopeden. Så kom biltiden, alle kjøpte 240 men jeg ville være sær så jeg kjøpte Scorpio, og brant meg igjen :P Den bilen ville jeg gjerne vært foruten, forresten.. Men, jeg kommer nok ikke til å gjøre som "alle" og kjøpe 600 R-sykkel, så jeg skjønner hvertfall hvordan du tenker. Bra bildeserie/blogg/tråd/whatever, kommer til å følge med her!
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Min "halfabusa" Burgman 650 ABS Executive :)

Post by maelling »

Takk skal du ha ;) Har hatt en 94 modell scorpio selv i 3 år fra den var ny den gangen, og det var ikke en så værst bil, men tror deg på det du sier ;) Dette har vel nesten blitt en "blogg" etter hvert, og burde kanskje bli omformet til det og flyttet. Prøver i allefall å legge ut nok bilde/film - materiale slik at tråden rettferdiggjør å ligge under Film & Bilder. Jeg legger til en bedre video av hvordan denne låter. Lyden på den andre videoen tidligere låter helt merkelig. Akkurat som han har drillet 10 høl i potta eller noe, men det er det at han kjører såpass friskt på den andre som var det kule. Dette er den mest virkelighetsnære videoen. Han her kjører ganske friskt han og : ) Når man kjører på "auto", så slurer den riktignok noe som du kan merke på videoen. Men, girer du manuelt, og har den i 1, 2, 3, 4, 5, eller OD (overdrive), så er det akkurat som om man har vanlig gir med kjededrift. Gir man gass, så lufter gaffelen seg helt direkte og det rykker som om man ligger fast i gir. Merk hvordan sykkelen tar kickdown selv når han gir full spiker på videoen. Det er det som er det unike med denne variatoren, er at den er styrt av en liten elmotor som velger "gir" (dvs, tenkte faste posisjoner på variatoren), så det kan enten styres manuelt via knappene eller så styrer motorstyringa det selv etter hvor fort du åpner gassen, for fort du kjører og slike ting. Merker den at du puser avgårde, så legger'n inn tyngre gir og er i feriemodus, men åpner du gassen fort og ofte, så blir den mer aggressiv. Ganske kult med AI-variator vil jeg si 8)

[youtube]vWueAVyfKTE[/youtube]

PS: Speedometeret viser miles. Det går nok fortere enn det ser ut som. Men, man må ha 200 hk i sykkelen og kjøre som et svin for at noe skal se halsbrekkende ut på video.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Min "halfabusa" Burgman 650 ABS Executive :)

Post by knetrom »

Haha, tøff kameraplassering på videoen! Hørte faktisk ut som en vanlig sykkel på den filmen i motsetning til den forrige, og lyden er jo halve opplevelsen. Da har jeg bare en halv negativ på variomat, siden den tydeligvis har positive trekk og.. Fortsetter det sånn blir jeg kanskje overtalt til å kjøpe scooter en dag og [-X Men stusset litt, du hadde en ny bil i 1994 og er 26 år på profilen (ble nysgjerrig på komboen bil i 1994 og lettsykkel fra 1998 så jeg måtte se)? Glemte forresten å kommentere på mangel på kickstart, jeg syns at alle kjøretøy må ha minst 2 måter å startes på for en dag står du der og skjønner ingenting. Scorpioen min kunne startes på gir i det minste ;)
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Min "halfabusa" Burgman 650 ABS Executive :)

Post by maelling »

Hehe, du er observant. Familiens Scorpio, jeg var freidig nok til å kalle bilen "min" (jeg betraktet den sikkert som min på den tiden). Det hører med til historien at jeg var litt bilgal som ung, og øvelseskjørte tidlig og kunne fint leke meg med alle de elektriske tingene i denne bilen til batteriet var flatt, selv om det er en annen sak :lol: Hehe. Jeg har alltid hatt en scooter og noe annet ofte, for vanlig scooter er fint på handleturer og i byen. Det er bare nå egentlig at jeg har 2 stk scootere, men det har med at jeg er en entusiast, og har vel hatt 4 scootere til sammen.

Image

Dette er en fin kombinasjon (hadde en Vespa ET 4 125 ved siden av R1'en), om man enda har behov for fart. Det ironiske er at det jeg dro av med og brakk albuen m.m på vestlandstur, var scooteren, heh :P R1'en hadde jeg altfor mye respekt for. Så, jeg vil si du kan ha en scooter, og noe annet ; P
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Min "halfabusa" Burgman 650 ABS Executive :)

Post by tshansen »

Hehe.. artig at du faktisk tryna han på scooteren ;-)

Er selv på jakt etter en gammel vespa, eller honda Cub som jeg kan ha som leketøy og garasjepryd ;-) Liker designet til Vespa veldig godt!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Joachim
Posts: 927
Joined: 26 Mar 2007 16:06
Location: Oslo(Ålesund)

Re: Min "halfabusa" Burgman 650 ABS Executive :)

Post by Joachim »

Sikkert kjekt å stable 2 meter med ålesunder på en Vespa :lol:

Sittestillingen er nok upåklagelig!
- Triumph Daytona T595, 1998-modell
- Aprilia RS 250 Harada Replica, 2000-modell
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Min "halfabusa" Burgman 650 ABS Executive :)

Post by tshansen »

Hehehe godt poeng ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Min "halfabusa" Burgman 650 ABS Executive :)

Post by maelling »

LordShaft wrote:Er selv på jakt etter en gammel vespa, eller honda Cub som jeg kan ha som leketøy og garasjepryd ;-) Liker designet til Vespa veldig godt!
Jeg har selv litt lyst på en Vespa PX 200 eller noe sånt, med 210 cc trim-kit på. Det hadde vært artig. Jeg har sett noen sånne rundt i Oslo, og det finnes vespaklubber. En gang stod jeg midt blant kanskje 10 stk i sentrum ved Majorstua, og da var det sint motorsaglyd, halvhjelmer og kult design på alle kanter :D

Men, skal du ha en bruks-vespa, er en Vespa ET4 125 veien å gå. Disse to hadde jeg:

Image
Image
Image

Jeg er usikker på om jeg skaffer meg en ET4 igjen, med mindre det skal være stuepynt ;) De har litt små hjul og er veldig scooter-aktige å kjøre til forskjell fra Burgman f.eks, som er noe helt annet. Har man små hjul, er hull i asfalten potensielt katastrofalt. Men, det er jo sjarm i disse ET4'ene, og lyden er nesten det kuleste av alt jeg har hatt av 125'er. Veldig dyp og fin. Ellers går de i ca 110-115 på speedometeret, og fortere enn det tror jeg ikke at jeg hadde turd. Jeg har prøvd en ET4 150, og da har du litt mer bunndrag. Jeg hadde faktisk en morojobb i sommer i Oslo, der jeg kjørte rundt sammen med 3 andre med Vespa ET4'er og noen nyere Vespaer med tilhenger som hadde reklameboard for Gant :P Det var ganske artig : ) Jeg gjorde det mest for å kjøre Vespa ;P

Her er et bilde fra den katastrofale turen. Dette her er i Setesdal på min første større MC-tur egentlig for 5 år siden. Det går fint an å dra på langtur med Vespa :D Jeg dro av pga vannplaning i ca 80 km/h, så jeg bad vel om det med tanke på det vanvittige regnværet det var på turen. Det er grenser for hvor mye vann de små hjulene kan drenere vekk. Jeg skal være glad for at jeg hadde på med Rukka-heldressen min. Ellers hadde jeg ikke vært her idag.

Image
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Martin's scootertråd, med bilder/film av Burgman, Vespa m.m

Post by inunf »

Eneste scooteren jeg har hatt lyst på var et prosjekt jeg kom over på Ebay for en stund siden. Var en Lambretta av noe slag med en RG 500-motor. Har full forståelse for at det er praktisk med scooter i bytrafikk, men det er ikke noe for meg.
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Martin's scootertråd, med bilder/film av Burgman, Vespa m.m

Post by Lølle »

Jeg måtte bare putte inn denne her.
Image
Fant den på mc24,
link til snekkerprosjektet: http://www.mc24.no/getfile.php/Innhold/ ... 384%29.jpg
Image
Image
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Martin's scootertråd, med bilder/film av Burgman, Vespa m.m

Post by maelling »

Paster en artig minidokumentar om Vespa, og hvordan det hele startet.

"Greatest Ever Motorcycles: # 8 - Vespa (PX 125)"

[youtube]uGuhuA2KMTA[/youtube]
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Kpt
Posts: 3
Joined: 04 Mar 2009 21:01
MC: Suzuki Burgman 125

Re: Martin's scootertråd, med bilder/film av Burgman, Vespa m.m

Post by Kpt »

Hei alle sammen!

Endelig har jeg fått meg Suzuki Burgman 125. Planen er å bruke den til pendling mellom Oslo/Sandvika.
Suzukien var brukt 08, men kun gått 3000 km, så det er vel ikke så ille?

Eneste utfordringen blir parkering, da jeg bor ganske så i sentrum av Oslo. Noen som har noen tips her?

Ellers noen ting jeg bør tenke på ang Burgmanen?
Post Reply