Trimming av Mopeder!

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Trimming av Mopeder!

Post by inunf »

Stempelringer har jo en åpning. Når det bare er en stempelring vil litt av bensin/luft-blandingen slippe ut gjennom denne åpningen. På stempler med to stempelringer så overlapper ringene hverandre, slik at det ikke blir noen direkte åpning. Da får man bedre komp. Komp hjelper deg i mellomregisteret, ikke på toppen. Stempel med bare en ring gir bedre toppeffekt fordi friksjonen blir mindre. Det igjen gjør at nettoeffekten øker, siden varmeutviklingen i sylinderen blir mindre. Men jeg tror nok at dette er ganske marginalt.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Trimming av Mopeder!

Post by mekkern »

riktig inunf...2 ringer holder komp trykket bedre på tomgang/lavt turtall...men dette gir mer friksjon/varme ved høye turtall...et stempel m 1 ring er typisk beregnet fra 5000 rpm og opp... dette er som regel ved høyeffekt en dykes ring(formet som en L og montert i kant m stempel... her er det ringen og ikke stemplet som bestemmer porttidene.... :)
mazor
Posts: 127
Joined: 20 Dec 2006 10:46
Location: Ã…lesund

Re: Trimming av Mopeder!

Post by mazor »

Ivertfall mine erfaringer sier att en stempelring gir bedre kompresjon en to, som min malossi MHR sylinder.... Med en stempelring er det så god kompresjon att bakhjulet låser seg når jeg prøver å trillestarte den i første gir. Og når jeg hadde ett stempel med to stempelringer i en kort periode så va kompresjonen myyye dårligere :s Da kunne jeg LETT trillestarte den i første gir på grus :s
- [-]KTM SX 125
- [x]Aprilia RS
User avatar
crab
Posts: 1224
Joined: 25 Dec 2006 22:32
MC: Aprilia RS50
-Kundo 48mm
-Kundo veiv
-Kundo reed
-Kundo effanlegg
-14mm Delorto x)
Location: Sula;D

Re: Trimming av Mopeder!

Post by crab »

jeg får ikke dradd rundt min (kundo torings) på grus da.. ikke første ELLER andre.. asfalt å sitte på den ftw
Aprilia RS50 Kundo Edition :D
Beating a Honda is like banging a fat chick. Everyone can do it but who wants to brag about it?
Image
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Re: Trimming av Mopeder!

Post by Eike_Oak »

Tror nok forskjellen ligger i kompresjonsforholdet, ikke antall ringer :P

Stempelringer fungerer ikke uten overtrykk på oversiden, og når de får trykk på oversiden tetter de helt (så sant det ikke er riper i stempelringen(e) eller sylinderen), men stempelringen under der, derimot. Vil ikke få noe særlig overtrykk og vil dermed (vanligvis) slippe det lille som ligger over rett gjennom.
Unntaket er hvis øverste stempelring er røket.
- Skyt her -
Honda_NSR
Posts: 462
Joined: 26 May 2007 08:28
MC: KTM 250 cross 03 mod
Honda NSR 99 mod
Location: Hokksund

Re: Trimming av Mopeder!

Post by Honda_NSR »

Hvis man har et stempel beregnet på 2 stempelringer, kan man da ta av det ene og få bedre effekt? Eller kommer ikke det til å funke?
mazor
Posts: 127
Joined: 20 Dec 2006 10:46
Location: Ã…lesund

Re: Trimming av Mopeder!

Post by mazor »

Vil heller anbefale deg å kjøpe ett stempel med en Stempelring, trur nok det vil øke kjangsen for suksess
- [-]KTM SX 125
- [x]Aprilia RS
User avatar
Moe
Posts: 161
Joined: 15 Dec 2006 21:37
MC: Yamaha Sr 125 (1997) og Honda Rebel 125 (1998)
Location: Tromsø
Contact:

Re: Trimming av Mopeder!

Post by Moe »

Det er helt korrekt det Inulf skriver øverst på side 3 her!

Dette har jeg lest en god del om, ikke bare når det gjelder sykkel, MEN når det gjelder bil også.
Har satt meg inn i en god del, ettersom jeg har en turbomata bmw stående, som venter på enda mer effekt den dagen jeg får råd.
Har lest mye av hva andre holder på med når det gjelder turbobygge også, og prøver virkelig å forstå, og allerede før jeg leste Inulf sitt innlegg hadde jeg faktisk selv planer om å skrive ned det han har skrevet der, så nå er vi 2 med hans tro.

Uansett, hva man velger er smak og behag, og type sykkel eller motor.
Produsentene tar seg av den jobben med hva som er best, bare les litt rundtom hvis dere er usikker om dere skal bestille den trimdelen, eller den andre (som er nesten lik)

En ting til som skal nevnes er at når det bare er 1 stempelring, så siver det mer drivstoff forbi stempelet enn om det er 2 (ja, det siver alltids litt forbi selv om det er veldig lite) og dette forurenser olja etterhvert.
Da kan man jo spørre seg:
Vil man ha en motor som går på høye RPM med forurensning av oljen og større slitasje på lager, stempel sylinder, girkasse osv? Eller vil man ha en motor som drar litt bedre på lavere RPM, som er skånsommere på både lager, gir, sylinder og stempel som har 2 stempelringer, men i prinsippet går like godt, bare at man må bare ha litt større/mindre drev for å få like gode ytelser/hastighet? :?
E23 745i Turbo-prosjekt på gang :wink:

E23 Forum
745ti prosjektet mitt: Link dit
User avatar
terkel
Posts: 11
Joined: 21 Jul 2007 17:46
MC: har for tiden en suzuki fz som jeg kjører litt rundt og mekker på...

Re: Trimming av Mopeder!

Post by terkel »

for å fortsette med temaet med stempelringer... suzuki fz har 2... lurte egentlig bar på hvordan man enklest kan fjerne plomberinga på en fz?
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Re: Trimming av Mopeder!

Post by Eike_Oak »

Moe wrote:Det er helt korrekt det Inulf skriver øverst på side 3 her!

Dette har jeg lest en god del om, ikke bare når det gjelder sykkel, MEN når det gjelder bil også.
Har satt meg inn i en god del, ettersom jeg har en turbomata bmw stående, som venter på enda mer effekt den dagen jeg får råd.
Har lest mye av hva andre holder på med når det gjelder turbobygge også, og prøver virkelig å forstå, og allerede før jeg leste Inulf sitt innlegg hadde jeg faktisk selv planer om å skrive ned det han har skrevet der, så nå er vi 2 med hans tro.

Uansett, hva man velger er smak og behag, og type sykkel eller motor.
Produsentene tar seg av den jobben med hva som er best, bare les litt rundtom hvis dere er usikker om dere skal bestille den trimdelen, eller den andre (som er nesten lik)

En ting til som skal nevnes er at når det bare er 1 stempelring, så siver det mer drivstoff forbi stempelet enn om det er 2 (ja, det siver alltids litt forbi selv om det er veldig lite) og dette forurenser olja etterhvert.
Da kan man jo spørre seg:
Vil man ha en motor som går på høye RPM med forurensning av oljen og større slitasje på lager, stempel sylinder, girkasse osv? Eller vil man ha en motor som drar litt bedre på lavere RPM, som er skånsommere på både lager, gir, sylinder og stempel som har 2 stempelringer, men i prinsippet går like godt, bare at man må bare ha litt større/mindre drev for å få like gode ytelser/hastighet? :?
På 4-taktere så har man jo en oljering som forhindrer akkuratt det?
Og på 2-taktere så gjør det ingenting om at det kommer bensin i veivhuset, siden det er bensin der fra før uansett.

Er stempelringen ordentlig så slipper det praktiskt talt ingenting gjennom, så sånt stempelringen ikke er slitt eller at motoren har så høyt turtall at ringen begynner å "hoppe" i hakket sitt.

Har lest en god del om dette selv, av både nytt og gammelt materiale, spesielt rettet mot 125-500ccm totaktere.

Edit: Det jeg har merket i praksis er at med 2 stempelringer så holder de lengre, og hvis en av de ryker så skjærer nødvendigvis ikke motoren seg.
- Skyt her -
Christoffersen
Posts: 5
Joined: 19 Aug 2007 14:02
MC: Derbi X-Race 07
Leovinci V6
Location: Drammen

Re: Trimming av Mopeder!

Post by Christoffersen »

har et spørsmål angående om trimming. Jeg lurte på om jeg kunne sette på trimm deler når den er helt ny?
User avatar
Matape
Posts: 276
Joined: 04 Jan 2007 17:39
MC: Tempo Panter 460 med 6hk 50s sylinder(utvendig helt lik orginalen)
Location: Nesodden, liten halvøy sør for Oslo

Re: Trimming av Mopeder!

Post by Matape »

Christoffersen wrote:har et spørsmål angående om trimming. Jeg lurte på om jeg kunne sette på trimm deler når den er helt ny?
den burde kjøres inn først, men du kan hvis du absolutt vil.
1981 Tempo Panter 460 :D
Kjøper deler hvis noen har ;)
User avatar
nissa91
Posts: 19
Joined: 13 May 2007 13:20
MC: Derbi senda x-race sm sort<3

Re: Trimming av Mopeder!

Post by nissa91 »

Jeg har kjørt min moped 1300 km ca. Har hatt den trimmet siden telleren sto på 500 km ca... Hvis jeg kjøper denne sylinderen her: http://www.crash.no/index.php?main_page ... cts_id=924 vil jeg måtte bytte andre deler på sykkelen? Innkjøre?
Mekke mye? :) Noen som vet ca hvor stor effekt økningjeg vil få? Mopeden går 80 allaround nå;) Har det noe og si om jeg kjøper med eller uten topplokk? :S
Ogsånårdet står: Ikkekjølevanns tilkobling, vil det si jeg måbegynne medkjøleveske?:P
Derbi senda sm x-race
User avatar
crab
Posts: 1224
Joined: 25 Dec 2006 22:32
MC: Aprilia RS50
-Kundo 48mm
-Kundo veiv
-Kundo reed
-Kundo effanlegg
-14mm Delorto x)
Location: Sula;D

Re: Trimming av Mopeder!

Post by crab »

nissa91 wrote:Jeg har kjørt min moped 1300 km ca. Har hatt den trimmet siden telleren sto på 500 km ca... Hvis jeg kjøper denne sylinderen her: http://www.crash.no/index.php?main_page ... cts_id=924 vil jeg måtte bytte andre deler på sykkelen? Innkjøre?
Mekke mye? :) Noen som vet ca hvor stor effekt økningjeg vil få? Mopeden går 80 allaround nå;) Har det noe og si om jeg kjøper med eller uten topplokk? :S
Ogsånårdet står: Ikkekjølevanns tilkobling, vil det si jeg måbegynne medkjøleveske?:P
Tror ikke du trenger noe ekstra om du kjøper den sylinderen der nei.
Topplokk må man nesten ha ja! hehe! :D
Aprilia RS50 Kundo Edition :D
Beating a Honda is like banging a fat chick. Everyone can do it but who wants to brag about it?
Image
User avatar
nissa91
Posts: 19
Joined: 13 May 2007 13:20
MC: Derbi senda x-race sm sort<3

Re: Trimming av Mopeder!

Post by nissa91 »

så jeg kan ikke bruke det topplokket jeg har på den sylinderen jeg har nå da:P
Derbi senda sm x-race
Post Reply