Motoren går, men scootern kommer seg ingen vei!

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
Post Reply
Raki
Posts: 5
Joined: 12 Apr 2011 13:45

Motoren går, men scootern kommer seg ingen vei!

Post by Raki »

Min 6940 CPI Oliver 2006modell stoppa plutselig på vei til jobb idag. Dvs motorn stoppa ikke, den bare ville ikke fremover mer. Fikk samme følelsen som når kjeden detter av på en sykkel. Har bare kjørt den noen dager etter at jeg fikk den igang igjen etter vintern (sto i tørr garasje hele vinteren), den har vært litt rar siden det. Feks: kjørte på flata i 40 km/t, plutselig hoppet den ned i 30 km/t og i oppoverbakke hvor den tidligere kjørte over 25-30 km/t klarte den maks 15 km/t. Jeg har ringt litt rundt for å lete etter verksted, men skjønner at ikke alle vil fikse hva som helst.

Tips om verksted i Oslo sentrum (helst) som kan fikse den for meg?
Alt er interessant - forslag om hva som feiler, hvor mye det kan koste å fikse osv
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Motoren går, men scootern kommer seg ingen vei!

Post by supermons »

Sjekk med MC Oslo? De har verksted iallefall, usikker på hvilke merker de skrur.

Høres jo ut som det kan være noe med kraftoverføring/clutch (eller hva det tilsvarende blir på scooter).
Gammelgutt
Posts: 152
Joined: 24 May 2009 20:29

Re: Motoren går, men scootern kommer seg ingen vei!

Post by Gammelgutt »

Det høres ut som du har et rem eller remskiveproblem.
Evt prøv Lilliebror MC ved Drøbak. Vet det er utenfor Oslo men de skrur det meste, også ukurante merker.
Raki
Posts: 5
Joined: 12 Apr 2011 13:45

Re: Motoren går, men scootern kommer seg ingen vei!

Post by Raki »

Snakka med én som mente det kunne være tennpluggen. Tanker om det?
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Motoren går, men scootern kommer seg ingen vei!

Post by Onsløv »

At det er tennpluggen slik som du beskriver problemet, tviler jeg STERKT på.

Jeg tror gammelgutt er inne på noe her...

-mvh-
Kristian
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Motoren går, men scootern kommer seg ingen vei!

Post by maelling »

Jeg tipper at variatorreimen har gått fyken. Du bør ta av dekselet og inspisere reimen, og måle bredden på den opp mot hva det skal være i boken. På 125 cc har jeg hatt samme variatorreim nå de siste 31000 km (mest langkjørt), og den er enda innenfor spesifikasjonene. Men en 50 cc scooter som brukes mye i by og mye start og stopp, så kan det sikkert slites fort. Åpne opp plastboksen, og mål reimen, og sjekk at alt virker som det skal om du fyrer opp og gasser bakhjulet i gang på støtta. Da vil du se ting bevege på seg. Du ser raskt hva som er galt. Om reima er slitt, så går du på ebay og søker etter variatorreim. Dette koster sikkert ikke mer enn 200 kr, muligens mindre :) I siste instans søk hjelp hos en forhandler.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Raki
Posts: 5
Joined: 12 Apr 2011 13:45

Re: Motoren går, men scootern kommer seg ingen vei!

Post by Raki »

Takk til den hyggelige mannen som tok telefonen på Lillebror MC og tipsa meg om et verksted som ligger litt nærmere enn Drøbak (og takk til dere som svarte her, ser ut til at det er reima)! MargonMC i Oslo tar saken! Det er tydeligvis et populært verksted for han har lang ventetid, men da sparer jeg meg slitet med å finne ut hvordan jeg skal få fraktet scootern ut av byen. Da blir det en liten treningsøkt med trilling gjennom byen istedenfor!
Post Reply