Trenger tips til kjøp av motorsykkel - 18 år og nybegynner

Prat om mellomtung MC
Post Reply
SkyFly
Posts: 1
Joined: 08 May 2008 20:26

Trenger tips til kjøp av motorsykkel - 18 år og nybegynner

Post by SkyFly »

Hei!

Jeg skal kjøpe meg motorsykkel om 1 år nå, når jeg blir 18 år. Men slik jeg har forstått det, så må det være maks 600ccm på den siden jeg er under 21år? Derfor håper jeg at dere kan hjelpe meg litt her!

Jeg er ute etter en stilig sykkel som skal brukes til/fra skolen, samt lengre turer om sommeren. Selvsagt vil det nok bli helgeutfarter også! :) Av de modellene jeg har fått oversikt over, så er vel Kawasaki Ninja 250R den som er mest aktuell, da den er laget for mellomtung klassen.

Er Kawaski Ninja 250R det beste valget av motorsykkel til rundt 50 000kr? Kjøper mer enn gjerne brukt, da jeg ønsker å ikke bruke for mye på første sykkel. Hvis det finnes vel så gode alternativer, som allerede er brukt 3-4 år, så er det nesten bedre! :) Noen som har tanker om hva Ninja 250R vil koste brukt om litt over 1 år?

Og, en siste ting. Vil en slik mellomtung sykkel være "gørr" å kjøre når man er over 21år? Snakker vi STORE forskjeller mellom tung og mellomtung?

EDIT: Hvor mye må jeg regne å betale som forsikring når jeg aldri har kjørt før? Sånn ca. pris? :) Bor i Akershus.
inunf
Posts: 4915
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Trenger tips til kjøp av motorsykkel - 18 år og nybegynner

Post by inunf »

Hei og velkommen til forumet!

Må si at det blir nesten en påkjenning å holde en høflig tone når folk ikke søker før de poster. I dette tilfellet så ligger det en tråd på toppen her som er prioritert nettopp fordi den inneholder svarene på de spørsmålene som oftest blir stilt om mellomklasse. Jeg foreslår at du leser igjennom den før du stiller flere spørsmål. Det finnes forøvrig en tråd om Ninja 250.

http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?f=24&t=8066
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen

Re: Trenger tips til kjøp av motorsykkel - 18 år og nybegynner

Post by MowZ »

er ikke max 600ccm men max 25 KW siden du er under 21 år
BMW S1000RR, Simply the best!
mathfjeld
Posts: 222
Joined: 24 Apr 2008 09:48
MC: *Selges*
KTM 690 DUKE III 2008
*Selges*

Prosjekt:
Triumph Tiger Cub 200 1957
Kjørt i 1985-2008- 0km

Re: Trenger tips til kjøp av motorsykkel - 18 år og nybegynner

Post by mathfjeld »

Førstesykkel til 50000kr har jeg ikke peil på, men er utrolig fornøyd med min førstesykkel, KTM 690 DUKE. Den koster 110000kr som mellomtung, men herregud så morsom den er. Lånet er dog ikke så morsomt. Jeg har fullkasko på sykkelen min å betaler 13000kr i året.

Det at man må være 21 for å kjøre tung er heller ikke sant, tar du lappen som 18 åring så får du tunglappen når du er 20.
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Re: Trenger tips til kjøp av motorsykkel - 18 år og nybegynner

Post by SoloTwin »

inunf wrote:Hei og velkommen til forumet!

Må si at det blir nesten en påkjenning å holde en høflig tone når folk ikke søker før de poster. I dette tilfellet så ligger det en tråd på toppen her som er prioritert nettopp fordi den inneholder svarene på de spørsmålene som oftest blir stilt om mellomklasse. Jeg foreslår at du leser igjennom den før du stiller flere spørsmål. Det finnes forøvrig en tråd om Ninja 250.

http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?f=24&t=8066
Og dermed skremte du den brukern...?
Lurt.

Får håpe han ikke lot seg skremme, og håper noen husker på å gi han en velkomsthilsen også. En litt hyggeligere en.

(Bare så det er sagt, så er det utrolig vanskelig å søke seg frem når et forum blir så "gammelt" og begynner å inneholde SÅ mange tråder. Så ettersom tiden går må man nesten regne med at det blir vanskeligere og vanskeligere å "bruke" forumet i så måte, og da får vi stille med åpent sinn og hjelpe de nye som kommer inn.)

_

Til Skyfly:

Håper du fant svar på noe av det du lurer på.

Jeg vil bare si at jeg ikke tror det er noen poeng å absolutt satse 1000 kubikk eller mer, da du ikke får utnyttet deg av sykkelens fulle på veiene likevel. En 600 duger meget bra på norske veier. Husk det er i trafikken du ferdes og da kan det faktisk være lurt å ha en "lettere" sykkel som er lettere å flytte seg rundt med.
Hvor ofte er man i Tyskland for å "tømme" sykkelen???
Dessuten reduserer de farten på veiene der også så man betaler mye for "lite" (når man tenker utnyttelsesgraden i alle fall).
Dessuten er forsikringene dyrere og slik jeg ser det, liten vits i forhold til evnen til å få brukt sykkelen.
Om man skal kjøre fornuftig og med vett da. ;)

Jeg anbefaler deg en sykkel med forholdsvis kort akselavstand og bratt gaffelvinkel slik at du blir mest mulig smidig i trafikken. Det er viktig å ha en sykkel man lærer fort å mestre og som man hurtig og smidig kan forflytte seg rundt.

Det med hestekrefter og Nm må du nesten spørre deg selv om.
Vil du ha en sykkel som akselererer fort på flaten eller en sykkel som er sterk helt fra bånn?
Foretrekker du "plastikk"maskiner eller mere "jern"? (kilo og utseende)
Foretrekker du - tror du - å sitte mer oppreist eller å "ligge" over sykkelen? (kjørestil, komfort etc)
Tenker du at du skal kjøre mye ute på lange turer (flere timer i strekk) så er en touringvennlig sykkel å foretrekke.
Blir det mere bykjøring, pendling og/eller "ramp" (bakhjul el) så er en streetfighter, enduro-/motardsykkel eller kanskje en roadster tingen.
Skal du kjøre svinger (med lite oppakning etc) og ikke for langt om gangen og rask akselerasjon, kan en R-sykkel være tingen.

Men jeg råder deg til IKKE å tenke for mye "ramp" på veiene og tenker du "race" og akselerasjon og høyhastighet i svinger ville jeg kjøpt meg TO sykler;
En touring og/eller trafikkvennlig sykkel (sterk og evt en litt "kort" sykkel til by og land, med komfort og plass) og en banesykkel (RR) som du kan kjøre for å få bukt med "adrenalin-avhengigheten" ;)
IKKE lurt å kjøre "bane" på vei.

Kjøp deg en bruktsykkel til daglig (eller en LITT rimeligere enn du hadde tenkt deg i utgangspunktet), så får du råd til en banesykkel ved siden av.
En banesykkel kan du klare å skaffe deg for ca 20 000,- om du følger godt med.
Og 20 000,- kan man GODT gå ned i anskaffelse av gate-/touring sykkel om man velger en LITT mer brukt eller en LITT eldre type enn man i utgangspunktet tenkte seg.

Nå skal du investere i sykkel til 50 000,- og da er det litt verre kanskje...
Men om du kjøper deg en til rundt 40 000,- og sparer de 10 til du får tak i 5-10 000,- til så har du mulighet til å få kjørt litt av hvert både her og der. ;))
Du må nesten vurdere om dette er en realitet eller ei.

Dette er mine vurderinger og meninger basert på mine erfaring og refleksjoner.
Håper du blir lykkelig med valget hva det nå enn blir. ;)


Lykke til med valget! :D
Last edited by SoloTwin on 22 May 2008 19:44, edited 4 times in total.
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Trenger tips til kjøp av motorsykkel - 18 år og nybegynner

Post by Baron von Waffel »

=D> =D>
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Trenger tips til kjøp av motorsykkel - 18 år og nybegynner

Post by maelling »

SkyFly wrote:Hei!

Jeg skal kjøpe meg motorsykkel om 1 år nå, når jeg blir 18 år. Men slik jeg har forstått det, så må det være maks 600ccm på den siden jeg er under 21år? Derfor håper jeg at dere kan hjelpe meg litt her!

Jeg er ute etter en stilig sykkel som skal brukes til/fra skolen, samt lengre turer om sommeren. Selvsagt vil det nok bli helgeutfarter også! :) Av de modellene jeg har fått oversikt over, så er vel Kawasaki Ninja 250R den som er mest aktuell, da den er laget for mellomtung klassen.

Er Kawaski Ninja 250R det beste valget av motorsykkel til rundt 50 000kr? Kjøper mer enn gjerne brukt, da jeg ønsker å ikke bruke for mye på første sykkel. Hvis det finnes vel så gode alternativer, som allerede er brukt 3-4 år, så er det nesten bedre! :) Noen som har tanker om hva Ninja 250R vil koste brukt om litt over 1 år?

Og, en siste ting. Vil en slik mellomtung sykkel være "gørr" å kjøre når man er over 21år? Snakker vi STORE forskjeller mellom tung og mellomtung?

EDIT: Hvor mye må jeg regne å betale som forsikring når jeg aldri har kjørt før? Sånn ca. pris? :) Bor i Akershus.
Punkt nummer en vil jeg si at du kjøper deg det du har lyst på, og hør minst på moralister som mener at en nybegynner ikke bør kjøre noe med 1000 kubikk og ting som lukter R. Det er det som er mellom ørene som avgjør hva du bør og har lyst til å sitte på, og vektforskjeller er ikke noe å snakke om nå om dagen når det kommer til kubikk. En 1000 cc R veier nesten det samme som en 600 cc R, så det er mer sykkeltypen som avgjør der. Touringsykler er ofte tyngre, så en 1300 CC touring kan fort veie 200-250 kg, noe som kan bli tungt, mens en 1000 CC R-sykkel veier ofte godt under 200kg i kjøreklar tilstand.

Jeg må innrømme at jeg har siklet på en 250 R selv, og den virker utrolig interessant, men har ikke sittet på en, så hvordan sittestillingen er på den er ikke så godt å spå når det kommer langtur. En R-sykkel duger lite når man har 20-30 kg bagasje, ligger framoverlent og har ingen sted å skyve ting unna. Jeg har kjørt langtur med R1 og 900 RR (mine "begynnersykler"), og den første er værre enn det siste når du kommer til tur-egenskaper, og selv med alle mulige bagasjeløsninger, får man nesten ikke med seg noen ting.

Ny sykkel generelt er dumt (med mindre du liker å kaste vekk penger), siden prisfallet er enormt de første 2 årene. En 250 R er såpass billig fra før av, så det blir ikke den store summen. En brukt 600 cc av typen CBR\Bandit\Facer er en fin "begynnersykkel" (Hater ordet, men det blir stadig brukt), og fungerer fint til allround. En tursykkel er en sykkel du ikke blir sliten på, og en CBR blir du ikke lett sliten på. En sykkel du ser kul ut i skolegården med er en Yamaha R1, men den er ubrukelig på tur (det finnes de som likevel sverger til den som tursykkel, men det er vel mest på trass). Eneste som er kjedelig med en CBR er at alle har en, og det er MC-verdens svar på Toyota Avensis. Ellers er det store forskjeller på 600 cc og 1000cc, slik at det er som himmel og hav. En 1000 CC har mye mer i bunn, og du slipper å gire og tyne for å få det til å gå. På den andre siden kan en kar med CBR 600 kjøre fra deg om du kommer på R1, så hvor fort man kjører har mest med fører å gjøre. En 600 cc er lavere drevet, og det er mye lyd og lite bevegelse i forhold til 1000cc. Likevel kan du bli overrasket om du sitter på en R1 og jager en CBR 600 at du egentlig ikke alltid har nok "umph" til å jage fra. En CBR 600 kan gå fort :)

Det er lurt å finne en brukt sykkel som er gått veldig lite, men som fint har noen år på baken til en veldig hyggelig pris. CBR o.l er maks for pengene der, siden du finner fine rundt 50-60k og deromkring. Jeg har hatt 9 MC'er, som jeg har kjøpt og solgt til samme pris omtrent hvis man ser bort i fra forsikring og etc, så det er fullt mulig å holde økonomi i dette om man gjør de riktige tingene. Ellers vil jeg avlive en myte om at antall kubikk og kjøreglede henger sammen, og langtursykkel finner du ofte der du minst venter det:

http://home.broadpark.no/~maelling/inde ... ge1482.htm

Forsikringspriser er ikke alltid hyggelig i Akershus. Bor selv i Asker, men man bør trikse litt og sette R-sykkelen på mor, mens du har en lett-mc på deg selv som du bruker til å spare opp bonus. Å forsikre en lett koster under 2000 kr fortvekk, og da er det like så greit å forsikre en ramme i værste fall. 10% oppspart bonus betyr mye senere, der MC-forsikring ofte har ville premier. Når det gjelder forsikringspremier, er det en egen tråd om dette et sted på forumet her hvor man kan få en fin oversikt over medlemmenes egen premie. Det kan fort koste 10-20 k for en CBR 600 mellomtung kan jeg tenke meg om man har lite bonus og er litt uheldig, men man må være utro mot sitt selskap og bytte ofte. Selv har jeg gjort min plikt og byttet selskap, senest i år :)

PS: Jeg kjørte 900 RR og R1 som 18-19 åring, og sannsynligheten for å bli tatt i A&B er liten om du kjører pent. Ser man på min statistikk for de siste 10 årene som MC-syklist, har jeg blitt stoppet 1 gang (da jeg kjørte moped på min første tur) på mine 70 000-100 000 km på tohjuling . Har man mellomtung lappen, er det meningsløst å vente til man er 20. Det er en regel jeg ikke har respekt for, men mulig jeg har dårlig moral på området.
Last edited by maelling on 22 May 2008 15:10, edited 11 times in total.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
inunf
Posts: 4915
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Trenger tips til kjøp av motorsykkel - 18 år og nybegynner

Post by inunf »

SoloTwin wrote: Og dermed skremte du den brukern...?
Lurt.
Det får heller bare være. Øverst her ligger det en prioritert tråd som heter "Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!". Når du ikke leser igjennom den før du begynner å stille spørsmål, så er du ikke mye interessert i å få svar!
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Re: Trenger tips til kjøp av motorsykkel - 18 år og nybegynner

Post by SoloTwin »

tHaWuLf wrote: Punkt nummer en vil jeg si at du kjøper deg det du har lyst på, og hør minst på moralister som ...
Så morsom du er...

Selvsagt skal han kjøpe det han har lyst på selv. Det skulle vel være unødvendig å si?
Hvem kjøper sykkel utfra hva noen sier på et NETT???

Vekt i sykkel føles ofte som det dobbelte. 50 kilo lettere kan føles som 100. Men dette avhenger også av hvor lavt evt høyt tyngdepunktet på en sykkel er.
Selv foretrekker jeg sykkel med tyngdepunktet lavt, da jeg synes den er lettere å manøvrere i lave hastigheter og i buksering.

(Man er ikke moralist når man svarer på forespørsel om råd og veiledning.
En moralist er en som påtvinger andre sine meninger, holdninger og moral uten nødvendigvis å ha blitt spurt.

Dessuten påberoper jeg meg IKKE for å ha den fulle og hele sannhet, og det trodde jeg kom frem av dette:
Dette er mine vurderinger og meninger basert på mine erfaring og refleksjoner.
Håper du blir lykkelig med valget hva det nå enn blir. ;)


Så du likte ikke meningene mine? ;) )
tHaWuLf wrote: Ellers vil jeg avlive en myte om at antall kubikk og kjøreglede henger sammen.
Det var akkurat dette jeg prøvde å formidle. ;)
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Trenger tips til kjøp av motorsykkel - 18 år og nybegynner

Post by maelling »

SoloTwin wrote:
tHaWuLf wrote: Punkt nummer en vil jeg si at du kjøper deg det du har lyst på, og hør minst på moralister som ...
Så morsom du er...

Selvsagt skal han kjøpe det han har lyst på selv. Det skulle vel være unødvendig å si?
Hvem kjøper sykkel utfra hva noen sier på et NETT???

Vekt i sykkel føles ofte som det dobbelte. 50 kilo lettere kan føles som 100. Men dette avhenger også av hvor lavt evt høyt tyngdepunktet på en sykkel er.
Selv foretrekker jeg sykkel med tyngdepunktet lavt, da jeg synes den er lettere å manøvrere i lave hastigheter og i buksering.

(Man er ikke moralist når man svarer på forespørsel om råd og veiledning.
En moralist er en som påtvinger andre sine meninger, holdninger og moral uten nødvendigvis å ha blitt spurt.

Dessuten påberoper jeg meg IKKE for å ha den fulle og hele sannhet, og det trodde jeg kom frem av dette:
Dette er mine vurderinger og meninger basert på mine erfaring og refleksjoner.
Håper du blir lykkelig med valget hva det nå enn blir. ;)


Så du likte ikke meningene mine? ;) )
Synes alt du skriver er fint jeg :) Det var ikke deg jeg siktet til, men det er et spark veldig bredt til alle på forumet som stadig vekk drar opp ordet "nybegynnersykkel" (slikt finnes ikke). Mange her på forumet som sier man som 18 åring og nybegynner bør, og nærmest MÅ, kjøre det og det ;)

Lykke til med valget ja :)
Last edited by maelling on 22 May 2008 15:17, edited 1 time in total.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Re: Trenger tips til kjøp av motorsykkel - 18 år og nybegynner

Post by SoloTwin »

Ok. Trodde jeg hadde blitt oppfattet som moralist.
Godt at jeg ikke har det da. :D
Da beklager jeg at jeg svarte deg på den måten. ;)
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Trenger tips til kjøp av motorsykkel - 18 år og nybegynner

Post by maelling »

SoloTwin wrote:Ok. Trodde jeg hadde blitt oppfattet som moralist.
Godt at jeg ikke har det da. :D
Da beklager jeg at jeg svarte deg på den måten. ;)
Hehe :) Du er ikke en moralist, og du siterer deg selv flott over. Det er et klokt og reflektert innlegg du har over :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Post Reply