Kawasaki 250, hvor mye potensiale er det i den?

Prat om mellomtung MC
User avatar
microape
Posts: 217
Joined: 11 Jan 2007 19:36
MC: '97 Suzuki RGV250 SP VJ23

Re: Kawasaki 250, hvor mye potensiale er det i den?

Post by microape »

Denne hadde vært kul om den hadde hatt litt mer racingpreget design og V4 motor som dro opp til 20 000 rpm. Slik som CBR250, GSX250 osv.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Kawasaki 250, hvor mye potensiale er det i den?

Post by inunf »

Baby-bladen har da vel R4? Kawasaki har forsåvidt laget to 250'er som er mer R enn Ninjaen:

Image
KR-1S har kanskje ikke det mest moderne designet, men med opp mot 60 hk på hjulet originalt og en vesentlig lavere vekt enn Ninjaen så skal den flytte seg ganske bra.

Image
ZXR 250. Denne sykkelen med oppfriskede kåper hadde vært en mye bedre sykkel i mine øyne enn Ninjaen. 250 cc R4 4T, 45 hk ved 16 krpm og tørrvekt på 141 kg.
Guinss
Posts: 163
Joined: 12 Dec 2008 23:34
MC: 2008 Kawasaki 250R - Sort

Re: Kawasaki 250, hvor mye potensiale er det i den?

Post by Guinss »

men det er vel ikke tilfeldig at motorn yter 33hk

den er laget til dette(mellomtungsykkel), og da kan man ikke si at motoreffekten er for liten
Guinss
Posts: 163
Joined: 12 Dec 2008 23:34
MC: 2008 Kawasaki 250R - Sort

Re: Kawasaki 250, hvor mye potensiale er det i den?

Post by Guinss »

microape wrote:Denne hadde vært kul om den hadde hatt litt mer racingpreget design og V4 motor som dro opp til 20 000 rpm. Slik som CBR250, GSX250 osv.
racingpreget design vil jeg si den har, men sittestillingen er litt for mye oppreist synes hvertfall jeg. også bakdekket er bare 130mm :shock:
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Kawasaki 250, hvor mye potensiale er det i den?

Post by maelling »

Motorer på 250 kubikk, 4 sylindre, 45 hk @ 15000 rpm, og 21.5 nm på 12000 rpm som CBR 250 f.eks har, kan jeg ikke forestille meg noe annet enn må veldig rare å kjøre. Det er vel ingenting å hente under 10 000 rpm, og man blir vel frakjørt av mopeder rundt 5000 rpm om man gir full gass derfra uten å gire ned. Jeg synes nesten at 600 kubikk og 4 sylindre er veldig stressende ved at det er ikke en dritt å hente fra 4-5 en gang. Man må opp til 7-8000 rpm før man har noe. Jeg tror 2 sylindra 250 Ninja er en mer brukbar motor der kontra CBR 250 - motoren, hvor man får det dreiemomentet flyttet ned litt på turtallskurven. Jeg hadde fått fnatt om jeg hele tiden måtte gire ned for å kjenne draget, selv om den sikkert låter ganske kult/spesielt når den hyler fra 10000 rpm og opp til 17000 : P

Selv ville jeg nok ofret litt av de hestene for å få mer dreiemoment nede : ) Det kunne jo tenkes Ninja 250 hadde hatt mer hester om de hadde gått inn for det, men da hadde man vel fått dreiemomentet på et høyere omdreiningstall om man gikk for kortere slaglengde og økt RPM for å få de hestene. Man gjør ofte kompromisser der har jeg inntrykk av for å få en motor som passer den sykkelen man vil lage.

På min 650 burgman har man ofret en haug med hester for å få 64 nm ved 5000 rpm, så her er ting mer motsatt med tanke på at det bare er 56 hk med 2 sylindre. Til gjengjeld er den sterk som en bjørn allerede fra 3100 rpm, og har et veldig godt skyv fra 4000 rpm og kjennes veldig sterk ut på 5000 rpm. Men, her er slaglengde og borring noenlunde likt, så man får ikke dratt turtallet så høyt at man får ut mer HK, ved at det stopper på 8000 rpm, mens HK-toppen er på 7500 rpm. Det hadde vært en veldig rar kjøreopplevelse om man lagde en motor som hyler avgårde på 15000 rpm med null bunndrag på en så tung sykkel. At man lager Ninja 250 motoren som de har gjort, tror jeg var et klokt kompromiss. Men, spørs jo hva den enkelte kjøper er ute etter om man liker det sånn som det er blitt. Selv synes jeg Ninja 250 er nydelig i så måte : )

[youtube]hNCpMYNUszU[/youtube]

Se på den loppa her. Han begynner på 7000 rpm for å ta i gang :P Det er nok et godt eksempel på at det nytter ikke å ha svær pikk (mye hk), om man har bittesmå baller(lite nm på skyhøyt RPM).
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Prospero
Posts: 2
Joined: 08 Nov 2008 13:29

Re: Kawasaki 250, hvor mye potensiale er det i den?

Post by Prospero »

Da har det gått ett år. Det var min første år på motorsykkel. Ninjaen veltet ikke en eneste gang, så takk til den for det. Det nærmeste var en våt dag der jeg kjørte litt uforsvarlig, og sykkelen begynte å riste fra side til side. Trodde at det var det, I'm going down. Men den greide å rette seg opp... jeg gjorde sikkert noe riktig jeg også, eller rettere sagt, jeg unngikk å gjøre noe galt i det minste (men ikke med viten, det skjer så fort!).

Dere skulle sett meg når jeg tok frem sykkelen igjen nå til våren, ble noen smått farlige manøvre :D

Føler fortsatt det er mye igjen å lære. Spesielt når det gjelder å svinge i god fart og kunsten å bremse riktig. Skal sies jeg ofte tar det rolig i svingene istedenfor å risikere å feilberegne, så det tar tid å bli bedre her når man er så forsiktig. Men dere skal iallfall ikke høre om meg i avisen i de derre "han hadde for høy fart og kjørte utenfor i svingen"-notisene! :)

Og jeg unngår å bremse i sving. Noe som vel er lurt uansett men det kan oppstå nødssituasjoner og da kan man angre på at man ikke er flink på slikt! Tror ikke jeg hadde vært særlig god på å bremse eller svinge unna ved et nødstilfelle heller.

Så skal man huske på at ved 80 km/t er man oppe i 22 meter i sekundet. Slik fart er langt utenfor det menneskelige reaksjonsevner er skapt for. Ergo respekterer jeg fart og kjører forsiktig. Hvis det blåser mye f. eks. og jeg føler at vinden tar altfor mye tak, prøver jeg ikke å holde meg til fartsgrensen men slår ned farten og evt. svinger over til tregere veier. Husker spesielt en dag det var mye storm, og sykkelen nesten kjørte inn i det andre feltet... ekkelt! Ninja 250 påvirkes av kraftig vind... jeg har lært meg å styre sykkelen bedre i slike situasjoner enn jeg greide på starten. Forhåpentligvis kan jeg bygge videre på det i år.

Noen andre som kjøpte en ninja 250 i fjor som vil fortelle hvordan det gikk? Kræsjet? :D
Lassern
Posts: 3
Joined: 22 May 2009 11:29
MC: Kawasaki Ninja 250R

Re: Kawasaki 250, hvor mye potensiale er det i den?

Post by Lassern »

Kjøpte Kawa 250R i år og har allerede bekka :P rett som du sier, viktig og ikke bremse i sving, du må heller aldri se ned.. gikk bra da, landa på gresset, ble mest irritert, på meg selv. sykkeln derimot ble en god del dyrere :/
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Kawasaki 250, hvor mye potensiale er det i den?

Post by inunf »

Er ikke noe problem å bremse i sving, men det gjelder å ikke overdrive. Da er det nok viktigere med blikket.
Post Reply