lyd/aks 600ccm

Prat om mellomtung MC
crimatix
Posts: 15
Joined: 04 Oct 2007 09:11

lyd/aks 600ccm

Post by crimatix »

Har planer om å kjøpe meg enn 600ccm snart.
Og kjøre på laveffekt, har lest mye rundt (her) og funnet ut at å kjøre fulleffekt ulovlig ikke er noe sjakktrekk.
Men Det jeg syns er artig med sykklerer jo aks og lyd, vil dette synke bettraktlig med 34 hk ?
Og igjen, hvordan er det da med effektanlegg ?

Gjerne del dine erfaringer og meninger om dette.
Mvh
R6-freak
Posts: 1422
Joined: 19 May 2007 20:09
MC: Ingen
Location: Byåsen, Trondheim

Re: lyd/aks 600ccm

Post by R6-freak »

er ikke akkurat RÅ aks med 34 hk.. Kjedelig.. Alle biler kommer til å kjøre fra deg..
Er liten resiko for å bli tatt med fulleffekt da!
x: 01 Yamaha YZF - R6
x: 03 Honda NSR - 125

Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008

Ser etter 06 Suzuki gsx-r 600. Har du noe? Ta kontakt!!!!
crimatix
Posts: 15
Joined: 04 Oct 2007 09:11

Re: lyd/aks 600ccm

Post by crimatix »

Bare lurer på hvordan aksen og lyden er iforhold til en fulleffekt, og iforhold til en sånn tass som du kjører rundt i :)
Vil vel påstå at en 600 med laveffekt yter en hel del bedre enn en lett mc ?
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: lyd/aks 600ccm

Post by inunf »

Nåja, der er jeg litt uenig. En mellomklassesykkel er veldig rask i forhold til alt annet enn fulleffektere (og noen svært få biler). 34 hk går helt greit, har du ikke kjørt tohjuling før så har du ikke bruk for mer med det første.

Lyden blir som en fulleffekter.
crimatix
Posts: 15
Joined: 04 Oct 2007 09:11

Re: lyd/aks 600ccm

Post by crimatix »

Ja jeg har lite erfaring med sykkler.
Og 34hk skal eg vel klare meg bra på i 2 år.
Men hvordan er ca aksen fra 0-100 på foreks en r6 med laveffekt ?
Har nå hørt at en standard gjennomsnitt lett mc har bedre aks enn en gjennomsnittsbil her til lands..
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: lyd/aks 600ccm

Post by inunf »

Tja, en plombert lettsykkel og en vanlig bil (1,6, sedan, manuelt gir) ligger vel omtrent jevnt opp til 80-90 et sted. Etter det går det fortere med bil.

Har aldri kjørt R6, så hvordan aksen er vet jeg ikke. Men jeg kan tippe på 5-8 sekunder et sted. 250'en min gikk ihvertfall overraskende bra som mellomklasse.
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: lyd/aks 600ccm

Post by FV »

NSR-freak wrote:er ikke akkurat RÅ aks med 34 hk.. Kjedelig.. Alle biler kommer til å kjøre fra deg..
Er liten resiko for å bli tatt med fulleffekt da!
Hvor mange mellomtunge sykler har du kjørt? Seriøst, ikke snakk om ting du absolutt ikke har peiling på.
crimatix
Posts: 15
Joined: 04 Oct 2007 09:11

Re: lyd/aks 600ccm

Post by crimatix »

FV wrote:
NSR-freak wrote:er ikke akkurat RÅ aks med 34 hk.. Kjedelig.. Alle biler kommer til å kjøre fra deg..
Er liten resiko for å bli tatt med fulleffekt da!
Hvor mange mellomtunge sykler har du kjørt? Seriøst, ikke snakk om ting du absolutt ikke har peiling på.
Så vennligst fortell dine erfaringer om mellomtung sykkel :)
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: lyd/aks 600ccm

Post by FV »

Det kommer helt an på hvordan sykkelen er strupa ned. Min var 34 hk da jeg kjøpte den, og draget fra 1000-6000 er nøyaktig det samme som mellomtung og fulleffekt. Jeg kunne glatt kjøre forbi biler i 50-60 sonen i 6. gir med å bare vri på gassen. I en 600R vil det nok oppleves litt annerledes, da den ikke er like sterk i mellomregisteret som det min er. Jeg vil tippe feks en R6, ZX6-R og GSX-R 600 går ca 150-160 som mellomtung. Skal du kjøre en sykkel som mellomtung i 2 år er det å anbefale en som har litt mer kubikk og lav vekt.

Jeg reagerer kanskje litt kraftig på uttalelsen til NSR-Freak, jeg vet jo ikke hvilke sykler han har kjørt og ikke kjørt, men jeg tviler på at han har den helt store erfaringen siden han ikke er gamle karen. Man skal ikke svare på tråder fordi man tror, da bør man iallefall si at det bare er en påstand og ikke fakta.
R6-freak
Posts: 1422
Joined: 19 May 2007 20:09
MC: Ingen
Location: Byåsen, Trondheim

Re: lyd/aks 600ccm

Post by R6-freak »

FV wrote:Det kommer helt an på hvordan sykkelen er strupa ned. Min var 34 hk da jeg kjøpte den, og draget fra 1000-6000 er nøyaktig det samme som mellomtung og fulleffekt. Jeg kunne glatt kjøre forbi biler i 50-60 sonen i 6. gir med å bare vri på gassen. I en 600R vil det nok oppleves litt annerledes, da den ikke er like sterk i mellomregisteret som det min er. Jeg vil tippe feks en R6, ZX6-R og GSX-R 600 går ca 150-160 som mellomtung. Skal du kjøre en sykkel som mellomtung i 2 år er det å anbefale en som har litt mer kubikk og lav vekt.

Jeg reagerer kanskje litt kraftig på uttalelsen til NSR-Freak, jeg vet jo ikke hvilke sykler han har kjørt og ikke kjørt, men jeg tviler på at han har den helt store erfaringen siden han ikke er gamle karen. Man skal ikke svare på tråder fordi man tror, da bør man iallefall si at det bare er en påstand og ikke fakta.


Hehe, Nei, jeg har ikke så mye erfaring med mellomklasse.. Men når toppfart er på 150-160 så sier det seg selv at det ikke er så artig lengre..
Men jeg pers. kommer ikke til å kjøre med 34Hk.. Men det er jo opp til vær enkelt..
x: 01 Yamaha YZF - R6
x: 03 Honda NSR - 125

Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008

Ser etter 06 Suzuki gsx-r 600. Har du noe? Ta kontakt!!!!
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: lyd/aks 600ccm

Post by FV »

NSR-freak wrote:
FV wrote:Det kommer helt an på hvordan sykkelen er strupa ned. Min var 34 hk da jeg kjøpte den, og draget fra 1000-6000 er nøyaktig det samme som mellomtung og fulleffekt. Jeg kunne glatt kjøre forbi biler i 50-60 sonen i 6. gir med å bare vri på gassen. I en 600R vil det nok oppleves litt annerledes, da den ikke er like sterk i mellomregisteret som det min er. Jeg vil tippe feks en R6, ZX6-R og GSX-R 600 går ca 150-160 som mellomtung. Skal du kjøre en sykkel som mellomtung i 2 år er det å anbefale en som har litt mer kubikk og lav vekt.

Jeg reagerer kanskje litt kraftig på uttalelsen til NSR-Freak, jeg vet jo ikke hvilke sykler han har kjørt og ikke kjørt, men jeg tviler på at han har den helt store erfaringen siden han ikke er gamle karen. Man skal ikke svare på tråder fordi man tror, da bør man iallefall si at det bare er en påstand og ikke fakta.


Hehe, Nei, jeg har ikke så mye erfaring med mellomklasse.. Men når toppfart er på 150-160 så sier det seg selv at det ikke er så artig lengre..
Men jeg pers. kommer ikke til å kjøre med 34Hk.. Men det er jo opp til vær enkelt..
Toppfarten er jo det minste problemet med å kjøre mellomklasse, det er akselerasjonen som er mangelvare. Om du sitter med denne oppfatningen så ville jeg revurdert å kjøpe meg R6 og heller venta til jeg var voksen nok til å kjøre tung sykkel.
crimatix
Posts: 15
Joined: 04 Oct 2007 09:11

Re: lyd/aks 600ccm

Post by crimatix »

Har favorisert meg r6, er dette et bra valg ? Eller burde eg gå for zx-6r eller gsx ?
Men det vigtigste er jo bra aks og lyd, men kan jo alltids kjøre den på fulleffekt, men det er noe eg ikke vil,
i og med at eg har lite erfaring, og det er ulovlig. Men vet aldri når eg har kjørt et år eller noe..
Men vil helst slippe og kjøre fulleffekt før eg har lappen til det, er vel som 20 åring om eg har mellomklasse i 2 år ?
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: lyd/aks 600ccm

Post by FV »

Når det kommer til valg av R-sykkel for en fersk sjåfør så tror jeg nok du skal velge den sykkelen du liker best av utseende. Alle disse syklene er hårete racere som du kan vente lenge (les: aldri) etter å kunne kjøre på grensen.

Du får automatisk tung-lappen når du har hatt mellomtung i 2 år ja :)
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: lyd/aks 600ccm

Post by inunf »

Sykkelen min (som mellomklasse) gikk LETT 160. Draget var det ingenting å si på. Trikset med å få en mellomklassesykkel til å gå best mulig er rett og slett å kjøpe den letteste du kommer over. RS 250 er vel faktisk den letteste sykkelen som fortsatt kan ha 34 hk som mellomklasse. Da har den 0,154 kw/kg, kravet for mellomklasse er < 0,16 kw/kg. En typisk 600 vil ha fra rundt 0,125 kw/kg og nedover. Bare en tanke for de som har lyst til å få mest mulig moro med lovlig sykkel.

Om du velger ZX6, R6, GSXR 600 eller CBR 600 har ingenting å si. Det er derfor U'en i UJM står for Universal...

Ta den som ser best ut, under er de så godt som like.
R6-freak
Posts: 1422
Joined: 19 May 2007 20:09
MC: Ingen
Location: Byåsen, Trondheim

Re: lyd/aks 600ccm

Post by R6-freak »

Når vi kommer tilbake til 99-03 så er R6 klart den tøffeste 600 i klassen!
x: 01 Yamaha YZF - R6
x: 03 Honda NSR - 125

Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008

Ser etter 06 Suzuki gsx-r 600. Har du noe? Ta kontakt!!!!
Post Reply