Hvilken sykkel?

Prat om mellomtung MC
Post Reply
Yamaha Dragstar
Posts: 14
Joined: 13 Apr 2008 22:14
MC: Har en Yamaha Dragstar 125 og er godt fornøyd med den. Vurderer å fornye til en større motorsykkel når jeg blir 18.

Hvilken sykkel?

Post by Yamaha Dragstar »

Hei.

Jeg har planer om å oppgradere min Yamaha Dragstar 125 til en mellomtung sykkel, når jeg blir gammel nok til det.
Men de syklene som frister meg mest, har for mange hestekrefter.

Har dere noen forslag til hvilken sykkel jeg kan kjøpe når jeg en gang skal oppgradere?

De kravene jeg har er:

1 - Cruiser / Custom / Chopper.
2 - Så stor som mulig, men ikke over grensen
3 - Oppimot 34 hestekrefter

Trenger ikke noen forslag på sykler som er av andre typer. Kan være touring, men helst en av dem over.
Jeg liker Honda og Yamaha spesielt godt.

På forhånd takk for hjelpen.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Hvilken sykkel?

Post by inunf »

Suzuki Savage kanskje? Det er en rimelig custom med under 34 hk.
User avatar
Chris
Posts: 1166
Joined: 25 May 2005 21:11
MC: BMW HP2 Sport
Location: Sandefjord

Re: Hvilken sykkel?

Post by Chris »

Ville nok satt penga på Savage selv også :)
x - '99 Aprilia RSV Mille
X - '07 Aprilia SXV 550
X - '07 Kawasaki Z750
Yamaha Dragstar
Posts: 14
Joined: 13 Apr 2008 22:14
MC: Har en Yamaha Dragstar 125 og er godt fornøyd med den. Vurderer å fornye til en større motorsykkel når jeg blir 18.

Re: Hvilken sykkel?

Post by Yamaha Dragstar »

Takk for svar!

Joda, grei sykkel, men det hadde jo gjerne vært å foretrekke hvis den hadde hatt en sylinder til...

Utifra hva jeg har funnet om Suzuki Savage, så er det en ensylindret sykkel?

I tillegg så var den litt "høy"...
Jeg er glad i "flate" og lave sykler...

For å forklare hvilke sykler jeg liker best, kan dere se på Honda VTX 1800, som er yndlingssykkelen min.
Bensintanken på Savage gikk veldig brått oppover, og ble dermed ikke den stilen jeg liker best.

Jeg vet at jeg er veldig kresen, men jeg vil ha en motorsykkel som jeg er virkelig glad i, slik som med den sykkelen jeg har nå.

Takk for svar! Kom gjerne med flere forslag...
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Hvilken sykkel?

Post by inunf »

http://www.bikez.com, søk på Savage og trykk på "finn lignende modeller".

Fordelen med Savage er vel at den er lett. Den eneste custom-sykkelen jeg har kjørt som mellomklasse var en Suzuki VZ(?) 800. Den gikk EKSTREMT dårlig. Toppfart på 110-120 km/t og 0-100 på halvtimen. Treigere enn lettsykkelen jeg hadde, og den var plombert. Jeg velger å tro at den gikk så dårlig fordi den er så tung, var godt over 200 kg.
Yamaha Dragstar
Posts: 14
Joined: 13 Apr 2008 22:14
MC: Har en Yamaha Dragstar 125 og er godt fornøyd med den. Vurderer å fornye til en større motorsykkel når jeg blir 18.

Re: Hvilken sykkel?

Post by Yamaha Dragstar »

Ah. Nå er faktisk min sykkel også så mye som 231 kg, med en fører på 75 kg vel å merke. Men ettersom jeg er tyngre enn det og ofte har en skolesekk på så tipper jeg den er på rundt 230-235 kg, med fører. Vet ikke om du mente med eller uten fører... Jeg er ikke ute etter fart og akselerasjon, men etter å cruise på veien landet rundt.

Når dette er sagt, så vil jeg jo selvfølgelig prøve en motorsykkel før jeg kjøper den, og jeg vil kjenne på alt som er å kjenne på. Når jeg kjøpte motorsykkelen jeg har nå, fikk jeg to stykker som jeg stoler veldig på, til å kjenne på den for å kjenne om det var noe for meg (Jeg hadde ikke lappen enda) og de var enige om at dette var drømmen min.

Suzuki VZ var en sykkel jeg syntes så bra ut, selv om det ikke er favoritten, men jeg kjøper den ikke hvis akselerasjonen er HELT på bånn.

Setter veldig pris på svar, så kom gjerne med flere. :D

Men jeg har sjekket litt på Suzuki VZ 800, og den har jo så mye som 53 hk, noe som er alt for mye, ettersom maks hester i mellomklasse er 34.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Hvilken sykkel?

Post by inunf »

Du må nesten prøvekjøre. Jeg syntes ihvertfall at den gikk som en bøtte møkk, men så kjører jo jeg r-sykkel da. Tipper en VZ 800 bikker 300 kg med full tank og fører. Var veldig kul lyd i den, og den kommer ikke til å sette lappen i fare, så hvis du bare skal cruise og ta det med ro så er den vel fin. Jeg vet ikke, for custom er ikke "my cup of tea".
Yamaha Dragstar
Posts: 14
Joined: 13 Apr 2008 22:14
MC: Har en Yamaha Dragstar 125 og er godt fornøyd med den. Vurderer å fornye til en større motorsykkel når jeg blir 18.

Re: Hvilken sykkel?

Post by Yamaha Dragstar »

Ok.

Siden du kjører R-sykkel så blir det jo selvfølgelig sånn for deg at enhver cruiser-sykkel vil ha helt elendig akselerasjon.

Men jeg kan gjerne kjøre rundt i en "bøtte møkk" så lenge den bøtten med møkk ser rå ut, høres bra ut, og kan kunsten å cruise landet rundt.

Men tar jeg veldig feil når jeg sier at en Suzuki VZ Intruder M 800 har så mye som 53 hestekrefter, og dermed kvalifiserer seg til å bli en tung-sykkel og ikke en mellomtung sykkel? Sett at jeg tar grundig feil og at den har 34 hestekrefter så vil den ikke klare noe i det hele tatt, for 34 hestekrefter hører ikke sammen med 800 kubikk. Jeg skjønner ikke dette helt... Hvorfor blir det kalt for en mellomtung sykkel?
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Hvilken sykkel?

Post by inunf »

Den jeg kjørte var plombert til 34 hk. Fulleffekt har de vel 53 hk som du sier. De aller fleste tunge motorsykler kan plomberes ned til 34 hk.
Yamaha Dragstar
Posts: 14
Joined: 13 Apr 2008 22:14
MC: Har en Yamaha Dragstar 125 og er godt fornøyd med den. Vurderer å fornye til en større motorsykkel når jeg blir 18.

Re: Hvilken sykkel?

Post by Yamaha Dragstar »

Ok, men da tror jeg på at den var dau!

800 kubikk trenger mer enn 34 hestekrefter, selvom det er en cruiser!
I tillegg så må jeg jo da også få den omregistrert osv, og det koster jo også penger, noe som jeg etterhvert har funnet ut at ikke vokser på trær :shock: Tro det eller ei!
Anyway... Det går alltid an å prøve... Liker Suzuki Intruder så...

Men jeg har ikke bestemt meg enda folkens.
Kom med forslag. Forslag jeg liker blir mottatt med takk, og forslag jeg ikke liker like godt blir også mottatt med takk.
Post Reply