Nybegynner spørsmål ang MC

Prat om mellomtung MC
Post Reply
roy_nor
Posts: 2
Joined: 21 Mar 2008 22:39
MC: Kjøpes denne sommeren: Suzuki Inazuma 400cc

Nybegynner spørsmål ang MC

Post by roy_nor »

Planlegger en liten rund-tur i japan denne sommeren, skal ta ~400cc lappen der nede, kjøpe en sykkel brukt for rundt 10000,- og leve på veien 1 måneds tid.

Har en del spørsmål i forbindelse med dette, siden det mest avanserte 2-hjuls kjøretøyet jeg har vært borti er en scooter. :p

Aller først: Hvilken type sykkel passer godt som "førstegangs sykkel"?
Grisesikler på en Suzuki Inazuma 400cc (Obs, inneholder japansk tekst)
http://autos.goo.ne.jp/bikeused/detail. ... %20Inazuma.

Det blir vel ihvertfall en 8~10 timer på veien hver dag, trener og er forberedt på å bli sliten, men vil ikke bli unødvendig sliten. Jeg er forresten 190cm høy, hvis sykkelen er for lav regner jeg med at knær/ben kommer til å verke? Er dette noe jeg burde ta hensyn til når jeg kjøper sykkel? (Man kan jo ikke akkurat justere setehøyden som på en tråsykkel...)

Det andre er; hvilke japanske MC produsenter leverer "overall kvalitet" ? Siden sykkelen blir kjøpt brukt skal den få en sjekk på verksted etter kjøp, men jeg vil helst slippe å gi opp turen halvveis pga feil valg av produsent..

Tredje; hvor kan jeg få tak i bra men billig MC utstyr? Jeg har sjekket noen butikker i japan som selger utstyr (hansker, jakke, bukse, hjelm osv) for en ~500,- pr del.
Har noen en positiv erfaring med japansk produsert utstyr så fortell meg gjerne om hvilket merke!

Gleder meg stort til å trå inn i MC verden!
User avatar
Flydude
Posts: 459
Joined: 23 Sep 2005 22:52
MC: Honda CBR 600F

Re: Nybegynner spørsmål ang MC

Post by Flydude »

1. Finnes en sticky her hvor det står litt om dette.
Men selvfølgelig må du tenke på høyden når du kjøper mc. Du som planlegger å sitte så lenge, må selvfølgelig tenke på sittestilling. Her må du prøve/teste ut og finne ut hva som passer deg, selv om det da finnes standarder, som at touring er mer behagelig sittestilling enn racing, og slikt.

2. Honda, vil jeg si..

3. Ingen kommentar/erfaring.
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Nybegynner spørsmål ang MC

Post by inunf »

2: Tror de aller fleste syklene som er laget av de fire store er av god kvalitet. Det kommer nok mer ann på hvem som har hatt sykklen før deg enn hvem som har laget den.
Leazand
Posts: 67
Joined: 12 Aug 2007 00:16

Re: Nybegynner spørsmål ang MC

Post by Leazand »

alle "kjente" japser er stort sett god kvalitet på, personlig ville jeg valgt Honda/Yamaha. Har en onkel som sverger på Kawa, og blodhater Suzuki :)

Lykke til, høres svinegøy ut! :D kos deg
Post Reply