2 taktere & oljetank.

Prat om mellomtung MC
User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Post by ChristR »

2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Post by TDK »

ChristR wrote:
Med Rotax-motoren fra RSV Mille
http://www.mcjournalen.no/aprilia/aprtounkat05.htm
Jaja, du har sikkert rett... :smt019
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
Pollti

Post by Pollti »

Det var da som pokker !!!! Har en kamerat som driver motorsykkel verksted og han har 2 testførere fra Aprilia på besøk,det var disse to som fortalte dette om Rotax/Suzuki. V motorene spurte jeg ikke om. Men dette er jo en bra unnskyldning for å bomme seg mere gratis kaffe 8)
Oxycool
Posts: 5
Joined: 09 Oct 2005 23:24
Location: Frydenberg, Oslo

Post by Oxycool »

ChristR wrote:
MC-fantom wrote:Disse Italienerne er noe for seg selv.
Motoren er tysk eller japansk. ;P
Flesteparten av de lettere og mellomtung seriene som selges av italienske merker er som regel japanske :P
OleTDR
Posts: 3
Joined: 08 Mar 2006 00:36

Post by OleTDR »

Hei, Hvorfor tror du at motoren får for mye olje? Har den andre symptomer en oljedrypp? Alle totakktere drypper olje så det er normalt. Det er bare totakktsoljen som kommer ut igjen siden den bare i liten grad blir forbrendt i motoren.
En lett måte å sjekke dette på er å kjøre sykkelen god og varm. Gjerne med litt turtall slik som den er ment til å bli kjørt. Deretter venter du til motoren er blitt kald og skrur ut pluggene. Fargen på senterelektroden skal være brun/lys brun. Hvis pluggen har et seigt oljelag, kan det være at pumpa er feil. Dette er ikke sikkert så før du gjør noe som helst selv så må du kontakte noen som kan denne sykkelen. Du må ikke koble bort slangen og kjøre med olje i bensinen. Da vil pumpa bli ødelagt siden den bruker oljen den pumper til å smøre seg selv.

En Aprilia RS250 har en Suzuki RGV motor frem til 1999 etter det vet jeg ikke. (Rotax lages i Østerike) Hvis du ønsker råd fra noen som har mye mer peiling på Aprilia en jeg har kan du prøve rgv250.co.uk forumet.

Ole
Pollti

Post by Pollti »

Jeg trodde det var unormalt oljeforbruk med ca 1,5 liter olje på ca 700 km ser du. I tillegg ryker den når den er kald som ei gammal motorsag. I vinter så er oljepumpa byttet og forgasser justert. Nå venter vi bare på bare veier for å prøvd den ordentlig.
Verkstedet som er eid av en kamerat av meg sier oljeforbruket er normalt og at forgasser er korrekt justert. Han grein litt på nesa når han kikket på pluggen og påstod den ble kjørt for pent. Han byttet pluggen også-og så fikk jeg beskjed om å slutte å kjøre V twin i hue og å ikke bry meg om røykleggingen.
OleTDR
Posts: 3
Joined: 08 Mar 2006 00:36

Post by OleTDR »

:D Der ser du. Alt er sikkert i orden.
En ting jeg glemte å si angående å kutte ut oljepumpa er at når man blander olje i bensinen er det veldig viktig å bytte til større dyser siden blandingen da blir magrere. Noe som i sin tur kan føre til at motoren går varm hvis man er uheldig.

Hvilken modell er Apriliaen din?

Ole
Pollti

Post by Pollti »

En 92 modell Pegaso,privatimportert. Og har ikke engang tenkt tanken på å kutte ut oljepumpa. Går utifra at ingeniørene hos Aprilia har større hode enn meg så det gjelder vel bare lære seg to takt igjen etter mange år :shock:
OleTDR
Posts: 3
Joined: 08 Mar 2006 00:36

Post by OleTDR »

Jeg gjorde et søk på google og fant ingen Pegaso 2T bare 650ccm. Hvor har du importert den fra? Har du importert den selv? Hvorfor akkurat den sykkelen?

Ole
Pollti

Post by Pollti »

Joda,de finnes. Tatt inn fra Italia. Utstyrt med Rotax motor men det er tvil om det er 450 eller 350. Importert som 450 ihvertfall. Hvorfor det ble den ? Tjo,den stod så lagelig til i skjulet til Frode:shock: Den var egentlig ikke salgsklar.
Importøren er en kamerat og jeg likte den og trengte en 2 hjuling og det var ett bra kjøp.Den egentlige grunnen er at det er så mye skruer og stål i kroppen at en litt høy sykkel med oppreist kjørestilling er mest behagelig,og det var en grei avtager etter Lucy Striken og fordi alt det elektriske virket :shock: :shock: Fulleffekter. på tidlig 90 tall kan du finne noen rare italienere som ikke er særlig kjent utenfor Italia. Reservedelene ser ut til å være litt blanding av 250 ,125 litt avhengig av hva som trengs.
Last edited by Pollti on 11 Mar 2006 21:00, edited 1 time in total.
Pollti

Post by Pollti »

søk via All the Web. Der så jeg den 1ste gangen men linken savet jeg ikke.
Yngvejos
Posts: 53
Joined: 12 Jan 2006 00:00
Location: Haugesund

Post by Yngvejos »

Pollti wrote:Jeg trodde det var unormalt oljeforbruk med ca 1,5 liter olje på ca 700 km ser du. I tillegg ryker den når den er kald som ei gammal motorsag. I vinter så er oljepumpa byttet og forgasser justert. Nå venter vi bare på bare veier for å prøvd den ordentlig.
Verkstedet som er eid av en kamerat av meg sier oljeforbruket er normalt og at forgasser er korrekt justert. Han grein litt på nesa når han kikket på pluggen og påstod den ble kjørt for pent. Han byttet pluggen også-og så fikk jeg beskjed om å slutte å kjøre V twin i hue og å ikke bry meg om røykleggingen.
Hvis du bruker 1,5 liter olje på 700km, er du en veldig heldig mann (hvis motoren får så mye olje den skal ha.).

På 700km bruker jeg 7 liter olje + en liten skvett fra oljepumpa.
Mvh
Yngve
Husqvarna sm-125s
Post Reply