Forsikring - Blir jeg lurt?

Prat om mellomtung MC
Gixxerman

Re: Forsikring - Blir jeg lurt?

Post by Gixxerman »

An accident waiting to happen. De er ikke dumme, og særlig ikke når det angår penger hvilket de brødfør seg på.
Kenny
Posts: 191
Joined: 26 Jan 2007 14:43
Location: Alta

Re: Forsikring - Blir jeg lurt?

Post by Kenny »

Har selv forsikret sykkelen min hos gjensidige, en 2000 zx6r reg som mellomklasse. Fikk dem til å sende mail høyere opp i systemet og i konklusjonen i svarmailen var at det var samme risiko for ulykke på alt, plombering fjernes osv, derfor forsikrer de sykkelen som "standardversjon" uansett. Sjekket rundt hos flere selskap vi har her i alta og gjensidige var billigst...
Nå- 2006 Suzuki gsxr 600
X- 2008 Suzuki gsxr 1000
X- 2000 Kawasaki zx6r
User avatar
Flydude
Posts: 459
Joined: 23 Sep 2005 22:52
MC: Honda CBR 600F

Re: Forsikring - Blir jeg lurt?

Post by Flydude »

Det er mulig han du snakket med sa at "det er fordi alle gjør tar ut plumbene", men det man som regel får vite er at risikoen er like stor med eller uten plombe, 34hk eller 110hk. Særlig når det her er 18-19åringer som skal kjøre... Vi er ikke mest elsket i statistikken. Om alle kjørte litt mer sikkert og ikke kræsjet, ville satsene bli lavere, men da kan man også like så godt tro på julenissen........
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
User avatar
Sondrev
Posts: 69
Joined: 18 Feb 2007 19:38
MC: Suzuki GSX-R k5
Location: Mosjøen/Trondheim
Contact:

Re: Forsikring - Blir jeg lurt?

Post by Sondrev »

Jeg har en 2005 mod Gsx-r 600 reg som 34hk, og betaler 10800.- for full kasko hos Sparebank 1 forsikring(20år, 40%, totalkunde) De regnet ut forsikringsprisen ved bruk av Hk/vekt beregning.
Image
Kjører:
N/A Suzuki GSX-R750 k7
Vespa Piaggo trømoped for late dager:P
X Suzuki GSX-R600 2005mod
X Aprilia Rs125 97mod
X Yamaha Aerox 2001
X Cagiva Mito 125, 2001 Mod
Rimol
Posts: 497
Joined: 21 Dec 2007 18:03
MC: Honda CBR 1000RR Fireblade
Location: Trondheim

Re: Forsikring - Blir jeg lurt?

Post by Rimol »

Virker som at forsikrings selskapene praktiserer litt forskjellig her :-k
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Forsikring - Blir jeg lurt?

Post by maelling »

De legger et kjeltringsstempel på deg som de ikke har grunnlag for. Man er ikke en forbryter før det er bevist(dvs. Tatt i kontroll eller på rulla etc), og en påstand(berettiget eller uberettighet) om at "alle" tar ut plombene holder nok ikke nei. De kan i allefall ikke avvise deg å forsikre en mellomtungsykkel på dette grunnlag. Politiet kan heller ikke skrive ut fartsbot til deg den dagen du kommer ut fra BT med fersk lapp og før du har satt deg i bilen under påstand om at "alle" kjører for fort(selv om de aller fleste nordmenn sikkert har kjørt for fort en eller annen gang). De "løser" vel uansett dette med lik premie både for mellomtung og fulleffekt. R-sykkel vil nok alltid være dyrt, selv om bosted og alder betyr mye her.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
Flydude
Posts: 459
Joined: 23 Sep 2005 22:52
MC: Honda CBR 600F

Re: Forsikring - Blir jeg lurt?

Post by Flydude »

I Sverige har jeg hørt noe om at de har en litt mer rettferdig praksis sånn sett. Der starter alle på en lav premie, men hvis det skjer noe og det skal gå på din forsikring, så går den høyt opp etterpå, og enda mer hvis det skjer noe igjen innen en "kort" tid, kanskje enda høyere enn mange av våre svært høye premier. Dette kan jo virke bedre, men jeg vil si at det blir på en måte litt feil av hva en forsikring skal være. Den skal betale ut for deg hvis det skulle skje noe. Du betaler en premie uansett om det skjer noe eller ikke, men hvis det skulle skje noe, støtter de deg. Vil det ikke da bli feil at når det skjer noe, så skal du allikevel "betale tilbake" alt sammen gjennom en mye høyere premie? Da blir vel denne støtten litt mer som et lån som betaler ut for deg der og da, men så må du betale tilbake det meste over de neste årene...

Og ja, vi mister bonus om vi må benytte vår forsikring. Men bonus er noe som regnes ut fra en original premie. Selve premien økes ikke ved uhell, kun mindre "rabatt" på forsikringsregningene.

Ikke drep meg hvis jeg ikke har fått med meg alt om denne praksisen, men det var sånn jeg fikk den lagt fram for meg.
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
Langbein
Posts: 15
Joined: 06 Aug 2007 02:44
MC: '80 Honda XL 500S
Snart tredje runde på meteret, langt igjen enda
Location: Bergen

Re: Forsikring - Blir jeg lurt?

Post by Langbein »

Det at dem har like mange utbetalinger på mellomklasse som på tung av samme sykkel bekrefter vel egentlig enten 1: At det er hvordan folk oppfatter sykkelens image og hvordan den blir markedsført som bestemmer hvem som velger doningen og hvor mye risiko dem velger å ta. Eller 2: At "Alle" tar plomba. Uansett koker det ned til at forsikringselskapet ikke tar noe lavere risiko med mellomklasse og ønsker selvfølgelig å ta like mye betalt.

Personlig er jeg av den oppfatning at hestekrefter spiller svært liten rolle i forhold til de psykiske og sosiale faktorene.

Selv om du finner et selskap som skiller mellom klassene tviler jeg på at det er noe å spare.
Rimol
Posts: 497
Joined: 21 Dec 2007 18:03
MC: Honda CBR 1000RR Fireblade
Location: Trondheim

Re: Forsikring - Blir jeg lurt?

Post by Rimol »

Men har dem like mange utbetalinger på mellomtung og full effekt da?
Kjønner jo det hvis det faktisk er sånn men tviler egentli litt på det...
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
User avatar
Flydude
Posts: 459
Joined: 23 Sep 2005 22:52
MC: Honda CBR 600F

Re: Forsikring - Blir jeg lurt?

Post by Flydude »

Rimol wrote:Men har dem like mange utbetalinger på mellomtung og full effekt da?
Kjønner jo det hvis det faktisk er sånn men tviler egentli litt på det...
I antall - nei, selvfølgelig ikke. Finnes jo bare en svært liten del av motorsykler som er reg som mellom, og summen av disse blir derfor en liten andel av den store totalen.
Men i forhold - ja, det kan jeg nok tenke meg. Hvis man ser på antall utbetalinger til mellomtung i forhold til antallet mellomtunge, så blir jeg kke overrasket om den er nogenlunde den samme, eller kanskje høyere (husk at vi har med 18-19-20-åringer å gjøre, som ellers i trafikken viser til svært dårlige statistikker) Og tenk også på at hver utbetaling til mellomtung vil være en større del av de mellomtunge, enn hver av utbetalingene til tungsykler i forhold til hvor mange de er. Hvis dere skjønner..? EN kræsjet mellomtung vil gi dårligere prosentvis statistikk av mellomtunge, enn EN kræsjet tungsykkel vil gi av de tunge...
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
User avatar
Romy
Posts: 256
Joined: 31 Oct 2006 20:46
MC: Suzuki SV650s 1999. Rød som bare det!
Location: Drammen

Re: Forsikring - Blir jeg lurt?

Post by Romy »

Det som ofte kan være lurt er nok å velge seg en sykkel som færre velger når du er fersk med mellom-lappen. Når jeg var på utkikk etter min første sykkel som 18 åring, hadde jeg selvfølgelig lyst på en real R. Hadde ingen problemer med å få tilbud opp mot både 40 og 50 lakner forsikret på meg selv med full kasko og kun start bonus.

Skjønte fort at det overhodet ikke var noen god idé med en sykkel som gjorde seg dårlig på statistikken. Begynte å kikke på andre typer sykler, og endte opp med 2 fine finalister. En Suzuki SV 650s, eller en Honda Hornet S (eller hva det var) og enda endte jeg på 10000 for full kasko på meg selv, men det var i allefall vesentlig mindre. Bestemte meg for å ta det rolig de første årene, kjøpte en Suzuki Sv 650s 99 mod og forsikret denne med halv kasko, er det ikke det det heter?, for 5200 i året hos IF :)

Har da klart en fin sesong uten å krasje eller noen andre problmer.

Når det er snakk om forskjellen på mellomtung og tung i forhold til 18-19 åringer, har jeg stor tro på at man kan gjøre en del skade enten sykkelen gjør 250+ eller om den gjør 180-190.. Det er fort det også? ;)
Min største synd hittil i livet var min Scooter som kom da jeg ble 16, en Peugot Vivacity, 05 modell! :(
Tilgi meg!
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Forsikring - Blir jeg lurt?

Post by Juliet »

Jeg er totalforsikret i Gjensidige på hus, liv, tre biler, osv Men allikevel sparte jeg halve forsikringspremien på å forsikre begge mc-ene i If. Så det lønner seg absolutt å ringe litt rundt. Gjensidige klarte ikke å matche If om de aldri så gjerne ville det. Jeg fikk også beskjed om at de ikke hadde noen egen klassifisering på mellomtung sykkel, men jeg sparte uansett penger på å bruke et annet selskap.
Image
Vennlig hilsen Juliet
0suZuki0
Posts: 6
Joined: 15 Sep 2007 21:12
MC: Suzuki bandit 600N, 97 modell
Location: Oslo

Re: Forsikring - Blir jeg lurt?

Post by 0suZuki0 »

Hei! Jeg skulle forsikre min mellomtung hos gjensidige, noe som ikke var noe problem. Dette er en bandit 600, Suzuki. Når jeg forhørte meg om det ble dyrere å forsikre den som tung, hvis jeg skulle knekke av plomba, sa de at det var samme prisen, så nå lurer jeg også på om jeg hele tiden har betalt "fulleffelt" pris hos dem. Dette er en merkelig praksis, hvertfall når jeg ikke har fått beskjed om det!
User avatar
Cheron
Posts: 587
Joined: 08 Sep 2007 16:54
MC: Yamaha Thunderace 1000R 2000 modell
Location: Høyjord - Vestfold

Re: Forsikring - Blir jeg lurt?

Post by Cheron »

Juliet wrote:Jeg er totalforsikret i Gjensidige på hus, liv, tre biler, osv Men allikevel sparte jeg halve forsikringspremien på å forsikre begge mc-ene i If. Så det lønner seg absolutt å ringe litt rundt. Gjensidige klarte ikke å matche If om de aldri så gjerne ville det. Jeg fikk også beskjed om at de ikke hadde noen egen klassifisering på mellomtung sykkel, men jeg sparte uansett penger på å bruke et annet selskap.
Noe av det samme her; Tidligere hadde jeg Sparebank 1 LOfavør. Men selv med dette og all mulige rabatter klarte de ikke å matche IF på noen forsikringer. Har vært kunde hos IF en årrekke og kommer til å fortsette med det! Hører til historien at hver vår ringer jeg rundt for å høre. INGEN har hitil matchet IF! I tillegg har jeg en vanvittig bra kundebehandler.
Det teller også litt. :)
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Forsikring - Blir jeg lurt?

Post by Banditbiker »

Lurt eller ikke lurt.

Jeg tok akkurat nå en telefon til et forsikringselskap (IF) for å få et tilbud i forbindelse med at jeg har forfall på forsikringen på min HD.
Ved å bytte selskap sparer jeg 1200 i året. Vel anvendte 2 minutter det synes jeg. Mitt nåværende selskap har mistet en kunde, og IF har fått en ny. :twisted:

BTW
Rabatten for å være medlem i NMCU betalte medlemskapet mitt og vell så det, så slik sett har jeg nå 'gratis' medlemskap i NMCU og noen kroner til overs. :)
Post Reply