Forsikring - Blir jeg lurt?

Prat om mellomtung MC
Rimol
Posts: 497
Joined: 21 Dec 2007 18:03
MC: Honda CBR 1000RR Fireblade
Location: Trondheim

Forsikring - Blir jeg lurt?

Post by Rimol »

Hei
Lurer på om at jeg har blitt lurt når det gjelder forsikring på MC'n min. Har en Ninja 600 som er plombert ned til 34 hk. men når jeg skulle får ordnet forsikring på den så sa forsikrings selskapet at de ikke kunne forsikre den som en mellomtung fordi at "alle" tok ut plombene :roll: så jeg måtte forsikre den som full effekt, noe som ikke er så billig for en på 20 år :? Betaler nå 10 000 i året bare på MC'n..

Lurer på om det er flere forsikrings selskap som gjør det slik eller om det er bare Gjenstridige?
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
User avatar
boxer wolf
Posts: 1686
Joined: 22 Jun 2007 22:36
Location: Akershus

Re: Forsikring - Blir jeg lurt?

Post by boxer wolf »

Her ville jeg sjekket litt rundt, og ikke akseptert dette. De sier jo rett ut at siden det er mange andre som gjør det, så tar de utgangspunkt i at du også er en kjeltring. Finn deg et annet selskap.
Image
Si det du mener, og men det du sier.
Rimol
Posts: 497
Joined: 21 Dec 2007 18:03
MC: Honda CBR 1000RR Fireblade
Location: Trondheim

Re: Forsikring - Blir jeg lurt?

Post by Rimol »

tur at jeg må gjøre det ja :-k noen selskap å anbefale?
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Forsikring - Blir jeg lurt?

Post by inunf »

Jeg bruker Gjensidige. De er de eneste som er villige til å forsikre en RS 250 på meg. Jeg har også fått høre at det koster det samme uansett om det er fulleffekt eller 34 hk. Urettferdig og surt, men jeg tror dette er vanlig. Har hørt at Terra (?) er de eneste som går etter hk. Du kan prøve der. Moralen er vel at du bør sjekke forsikringsprisene før du kjøper, ellers kan du fort få en dyr overraskelse.
OJS
Posts: 32
Joined: 16 Dec 2007 18:47
MC: Aprilia RS250

Re: Forsikring - Blir jeg lurt?

Post by OJS »

Jeg er forsikret i Vesta. Og jeg sparer 4000 i året på at sykkelen min er mellom tung.

Så alle forsikrings selskap er ikke idioter....
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Forsikring - Blir jeg lurt?

Post by RH racing »

Bare for å svare på første spm ditt: JA, du blir lurt...all forsikring er ren mafia... hehe
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Forsikring - Blir jeg lurt?

Post by FV »

Den forklaringen jeg fikk var at dette gikk på statistikken, å det var like høy ulykkesstatistikk på en sykkel med 34 hk som en fulleffekter.
gullik
Posts: 27
Joined: 21 Dec 2007 14:13
MC: suzuki gsxr 600=)
Location: fredrikstad

Re: Forsikring - Blir jeg lurt?

Post by gullik »

jeg fikk beskjed om at det ikke hadde noe å si om den var registrert som mellomklasse eller tung.. er en 2000 mod gsx-r 600 det er snakk om og jeg er 18 år med 30% bonus,det kom på 12000 for bare traffikforsikring(ansvar) og 24000 med full kasko...tør ikke tenke på hva jeg hadde betalt uten bonusen.
User avatar
Flydude
Posts: 459
Joined: 23 Sep 2005 22:52
MC: Honda CBR 600F

Re: Forsikring - Blir jeg lurt?

Post by Flydude »

Skulle sjekke forsikring på en 600 ninja -98(?) her for noen måneder siden. Den skulle registreres på pappa og ville da få 50%. Den måtte vi betalt 13 000 for, med bonusen. Helt sykt. Men det har med ren statistikk å gjøre. For dem hadde ikke antall hk noe å si, men antall tusen de måtte ut med hvert år til folk med samme sykkel. Så lenge det er r i navnet på sykkelen, vil forsikringen bli høy, for disse syklene tiltrekker seg en type mennesker som 1. ikke alltid følger fartsgrenser, 2. er unge og uerfarne, som resulterer i uvettig kjøring og ulykker.
Det er desverre slik, men vi som liker racingsykler er hatet hos forsikringsselskaper. Sats på en CBR F i stedet. Ser like fet ut, går like bra, men pga manglende r, er den ikke like hatet og mer voksne (både på papir og i hodet) som kjører den.
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
Rimol
Posts: 497
Joined: 21 Dec 2007 18:03
MC: Honda CBR 1000RR Fireblade
Location: Trondheim

Re: Forsikring - Blir jeg lurt?

Post by Rimol »

Trur at jeg må sjekke litt omkring nå etter nyttår... virker som at det er stor forskjell på selskapene :? men når jeg snakket med gjensidige så fikk jeg en pris på en 98 mod på ca 8000 men det var "tilfeldigvis" et prishopp på den 2000 modellen jeg har :-k
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Forsikring - Blir jeg lurt?

Post by Lølle »

Hvis skaderisikoen er den samme som for fulleffekt, er jo det fair enough, men den forklaringen du fikk var ikke god. Jeg ville tatt den lenger opp i deres eget system. Ang "Gjenstridige", tror jeg ikke de peker seg negativt ut lenger.
Image
Image
Gixxerman

Re: Forsikring - Blir jeg lurt?

Post by Gixxerman »

Saken er jo at alle forsikringselskaper har skjønt det for lenge siden. Alle gjør det, så derfor lar de premien være denne samme som for full effekt. Skjønner dem godt jeg, er jo vi selv som ødelegger for, nettopp, oss selv.
Rimol
Posts: 497
Joined: 21 Dec 2007 18:03
MC: Honda CBR 1000RR Fireblade
Location: Trondheim

Re: Forsikring - Blir jeg lurt?

Post by Rimol »

Men det er ikke slik det skal være da. syns at forsikrings selskapene skal forholde seg til det som står i vognkortet og ikke basere seg på at "alle" gjør det.
Det er jo faktisk noen som kjører med de plombene i :lol:
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
Gixxerman

Re: Forsikring - Blir jeg lurt?

Post by Gixxerman »

De har kalkyler og det MÅ folk bare skjønne. De driver ikke med veldedighet, de skal tjene penger. Går det dårlig med en gruppe, så øker de prisen, går det værre så øker de den desto høyere. It's the name of the game baby.
Rimol
Posts: 497
Joined: 21 Dec 2007 18:03
MC: Honda CBR 1000RR Fireblade
Location: Trondheim

Re: Forsikring - Blir jeg lurt?

Post by Rimol »

Jo kjønner jo den, men syns uansett at det er et dårlig argument at "alle" tar ut plombene. men hvis det viser seg at ulykkes statestikken er like høy som full effekt så er jo saken grei.
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
Post Reply